2015-09-20, 21:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Har det funnits mjöl på Lisas kropp?
Det vet jag inte. Jag vet inte heller om det ingår i polisens standardmetoder att söka efter mjöl, eller hur noga bagare tvättar sig efter jobbet.
2015-09-20, 21:43
Medlem
MissJaneMarples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det mesta kan ju knappast bli sekretess men en viss sådan kan det nog bli. Enligt lagen vara ju Lisa bara ett barn eftersom hon inte var myndig. Tror också att detta kan bidra till en viss sådan.

Vi kan inte annat göra än hoppas på att vi kommer att få ta del av så mycket som möjligt.

Det har du rätt i.
2015-09-20, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Revlis
Vet någon ifall det står vilen dag Lisa blev mördad på hennes gravsten? Eller om det bara står juni 2015?

Numera ska ett sannolikt dödsdatum (inte längre ett intervall) anges på dödsbeviset och intyget om dödsorsaken som rättsläkaren utfärdar. Så, svaret på din fråga torde vara att det kommer att stå 7 juni 2015 på gravstenen, när den är på plats. Det brukar ta drygt 2 mån från att man beställt en gravsten tills den är färdiggjord, transporterad och monterad på plats. Under vinterhalvåret (nov-april) sker inga monteringar av gravstenar pga tjälen i marken. Rättsläkaren har preciserat att hon sannolikt dödades samma dag som hon försvann, söndagen 7 juni. Detta fastställdes 1 september så det lär dröja ett tag innan gravstenen kommer upp.
2015-09-20, 22:12
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har nämnt ett tips om en autistisk bagare, som LS beundrade av just den orsaken, han följer receptet till punkt och pricka. Jag skrev att man ska ta tips med en nypa salt, men jag följde upp det och hittade 25-åringen, med psykisk störning. Jag vet inte om han är autistisk, men enligt hans mamma började han inte att prata förrän vid tio års ålder.

Bara en litet påpekande för att inte spä på onödiga fördomar; en autism är inte lika med en psykisk sjukdom. Och började han prata så sent låter det mera som en störning i utvecklingen där autism ingår. Du kan räkna bort honom som GM - lovar.
2015-09-20, 22:12
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Det vet jag inte. Jag vet inte heller om det ingår i polisens standardmetoder att söka efter mjöl, eller hur noga bagare tvättar sig efter jobbet.
Du behöver inte kontra allt vad folk skriver. Polisen undersöker alla spår, även potatismjöl som fällde en mördare om du har tittat på "veckans brott".
2015-09-20, 22:13
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Mordet 1986 är inte uppklarat för att polisen stirrade sig blind på kurder i ett helt år. Hade polisen tittat åt ett annat håll direkt hade det sannolikt varit löst idag.

Ska polisen stirra på NB i ett helt år, innan den ser sig om? Eller räcker nuvarande bevisning till en fällande dom? I så fall, hur vet du det?

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det mesta kan ju knappast bli sekretess men en viss sådan kan det nog bli. Enligt lagen vara ju Lisa bara ett barn eftersom hon inte var myndig. Tror också att detta kan bidra till en viss sådan.

Vi kan inte annat göra än hoppas på att vi kommer att få ta del av så mycket som möjligt.

Citat:
Jag vill veta vem som jobbade i bageriet 7 juni.

Citat:
Du får ha din uppfattning om MOP. Jag ville visa på polisens tunnelseende när den har en misstänkt, som i älgmordet, och troligen också i lisamordet. Advokaten säger att hon har fått polisen att titta på en fjärde person, vi får se hur det blir med det.

Ja, och vi får se huruvida omhäktningen till 7/10 godkänns nu på onsdag. Har det framkommit nya bevis? Har utredningen ö.h.t. gått framåt sedan sist?

Det är ju vad som gäller för att omhäktning ska ske, har jag förstått av att följa denna tråd (med vissa juridiskt kunniga postare).

Kan utredarnas resa till Litauen (inte minst att åklagare Wennerholm följer med) ha stor betydelse för fallet? Varför då, i så fall?
Kommer dessa förhör att hållas före omhäktningsförhandlingen på onsdag? Värt att undra över
Kan de rent av ha betydelse för själva häktningsförhandlingen på onsdag? Det finns mycket som tyder på att åklagarens bevisning är oroväckande svag, att allt mest handlar om indicier och att den tekniska bevisningen ännu inte räcker till åtal.
Hur länge ska en domstol ha tålamod med att åklagaren begär nya provanalyser gång på gång?
Kan NB rent av bli frisläppt på onsdag?
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-09-20 kl. 23:02.
2015-09-20, 22:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Bara en litet påpekande för att inte spä på onödiga fördomar; en autism är inte lika med en psykisk sjukdom. Och började han prata så sent låter det mera som en störning i utvecklingen där autism ingår. Du kan räkna bort honom som GM - lovar.
Psykologi ingick inte i stridspilotutbildningen i Sovjetunionen, så jag ber om överseende. Men visst kan autism finnas kvar? Är noggrannhet att följa recept en bieffekt av autism?
2015-09-20, 22:33
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Psykologi ingick inte i stridspilotutbildningen i Sovjetunionen, så jag ber om överseende. Men visst kan autism finnas kvar? Är noggrannhet att följa recept en bieffekt av autism?

Behov av att göra saker och ting på ett visst sätt och i en viss ordning brukar vara mer eller mindre viktig hos den som har autism, ja; det finns en trygghet däri. Föreställningsförmågan är nedsatt hos den lågfungerande såväl hos den högfungerande.
2015-09-20, 22:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Behov av att göra saker och ting på ett visst sätt och i en viss ordning brukar vara mer eller mindre viktig hos den som har autism, ja; det finns en trygghet däri. Föreställningsförmågan är nedsatt hos den lågfungerande såväl hos den högfungerande.
Vad betyder det fetstilta? Utesluter du fortfarande 25-åringen?
2015-09-20, 22:40
Moderator
Hamilkars avatar
Det finns en hel jäkla tråd om palmemordet, så det behöver vi inte diskutera här, i all synnerhet som det finns alldeles för mycket olika åsikter om mordets rätta lösning och orsaken till att ingen kunde fås fast för det för att det ska vara totalt oanvändbart som åskådningsexempel.

/Mod.
2015-09-20, 22:49
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Vad betyder det fetstilta? Utesluter du fortfarande 25-åringen?

Låt säga att du bor i ett hus, inte långt ifrån city - okej? Kan du föreställa dig omgivningen runt omkring ditt hus med omnejd samt vägarna som leder in mot city. Kan du uppleva dofterna, se färgerna, känna den kyliga höstvinden svepa förbi din kind, upptäcka vissa detaljer för ditt inre samtidigt som du behåller helhetsbilden? Bara ett enkelt exempel.

Jag utesluter honom helt och hållet. Finns ingen anledning att lägga ner energi på att söka information, så släpp om du kan.
2015-09-20, 22:52
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Låt säga att du bor i ett hus, inte långt ifrån city - okej? Kan du föreställa dig omgivningen runt omkring ditt hus med omnejd samt vägarna som leder in mot city. Kan du uppleva dofterna, se färgerna, känna den kyliga höstvinden svepa förbi din kind, upptäcka vissa detaljer för ditt inre samtidigt som du behåller helhetsbilden? Bara ett enkelt exempel.

Jag utesluter honom helt och hållet. Finns ingen anledning att lägga ner energi på att söka information, så släpp om du kan.
Okej, men någon bakade 7 juni. Vem?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in