2015-09-20, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Låt oss vända på det (notera nu, oförsiktige läsare, detta är kontrafaktiskt... ):

AJ säger då istället något i stil med "Ja, nu när MGM är häktad och misstänky för det här hemska måste jag nog säga att jag faktiskt varit fundersam mer än gång, vad det här för folk..."

Det borde ju alla kunna förstå att det blir rimligare att påpeka att allt verkat helt OK fram till nu, och ingenting har märkts, snarare tvärtom.

Särskilt om det kanske också varit så.

Då har ju Gubben inte varit ärlig i sina utalanden!
Fattar hur du menar!
Senast redigerad av LA-B 2015-09-20 kl. 19:06.
2015-09-20, 19:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
En viss sekretess i FUP:en?

Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej det kan vara, som Hasse Aro tog upp redan tidigt, ett mycket brutalt mord. Och då LH var ett barn i laglig mening kan det vara ett skäl till att vi kan förvänta oss en viss sekretess i FUP:en när den blir tillgänglig.

Ja jag tror på just ett mycket brutalt mord - tyvärr.

Även jag tror att det blir en del sekretess i FUP:en när denna blir tillgänglig.
2015-09-20, 19:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Låt oss vända på det (notera nu, oförsiktige läsare, detta är kontrafaktiskt... ):

AJ säger då istället något i stil med "Ja, nu när MGM är häktad och misstänky för det här hemska måste jag nog säga att jag faktiskt varit fundersam mer än gång, vad det här för folk..."

Det borde ju alla kunna förstå att det blir rimligare att påpeka att allt verkat helt OK fram till nu, och ingenting har märkts, snarare tvärtom.

Särskilt om det kanske också varit så.
Det här är också kontrafaktiskt:
2015-09-20, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Som sagt:

a) Det är en ganska marginell uppgift så jag förstår inte riktigt poängen med att komma in och trolla om den/hitta på

b) Huruvida personen som lämnade den talade sanningen eller avsiktligt eller i god tro lämnade en felaktig uppgift till S2 kan jag inte bedöma.

c) Om man trots a) och b) ändå vill uttala sig om S2:s trovärdighet så bör man skaffa sig det kunskapsunderlag som är möjligt att skaffa sig. Det är bara att söka på hans posthistorik - finns mängder av poster att läsa från framför allt Försvunna-trådar där han varit väldigt aktiv och även bidragit med en hel del information. Som jag skrev är det inget som helst märkligt med att han åker runt och pratar med folk eller ringer till folk - det är sånt han gör. Har aldrig upplevt något anmärkningsvärt med det han rapporterar - det är inte precis så att det ständigt är spännande, nya saker utan ibland har han i stort sett inte fått fram något nytt. Då säger han det. Av det skälet bedömer jag honom som trovärdig när det kommer till uppsåtet. Att en total intellektuell nolla som du inte orkar kolla upp saken men ändå sitter och låter käften gå på tomgång igen i tråden är tragiskt, men inte förvånande.

Jag uttalar mig inte om S2:s trovärdighet? Var har du fått det ifrån? Tro mig, jag har "mött" honom förut.
Det är hans värderingar och med vilken utgångspunkt han bedömer "byskvallret" jag uttalar mig om.
Självklart tycker du som en farbror att en annan farbror är spännande. Jag tycker han är förutsägbar. Inte ett dugg "spännande".

Dina plattityder och vilja att kränka säger mest om din frånvaro av intellektuell förmåga.
2015-09-20, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Det mest rimliga (med all info sammantaget) blir för mig ändå att Lisa skulle gå med nyckel till ladan. Men jag ska inte tjata mer om detta

Kanske det kan vara så. Men jag tror mer på att hon skulle hämta en beställd vodka i ladan. Kanske den första för hennes del.
Lithauern som är heltänd på Lisa ser sin chans att få lite extra betalt utöver smörgåsar o bakverk från containern. En puss,en avsugning skulle väl vara helt ok,lite stärkt av alcohol så tar han sin chans i ladan. Men hade inte räknat med Lisas reaktion. Kanske: "Far åt helvete gubbjävel" och en spark mellan benen.
Det kan ha gått till så ungefär.
2015-09-20, 20:29
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
LA jobbade i bageriet 6 juni, och förberedde morgondagens bak, har han berättat på Facebook.

Om bilen var stulen i förväg måste transporten och därmed mordet ha varit planerat. Jag har svårt att se att LA skulle ha motiv att planera mord på Lisa, och därför ser jag honom som osannolik baneman.

Inte alls nödvändigtvis. Det är nog inte många biltjuvar som planerar mord när de tillgriper ett fordon.
I övrigt känner du nog till LA2 bättre än jag, så där har jag ingen synpunkt.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-09-20 kl. 20:31.
2015-09-20, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja jag tror på just ett mycket brutalt mord - tyvärr.

Även jag tror att det blir en del sekretess i FUP:en när denna blir tillgänglig.

Eller mörkande för att förhindra granskning - något som kringgärdar det här fallet från början.
Glöm inte bort att all mörkläggning skyddar polisen också.
2015-09-20, 20:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Inte alls nödvändigtvis. Det är nog inte många biltjuvar som planerar mord när de tillgriper ett fordon.
I övrigt känner du nog till LA2 bättre än jag, så där har jag ingen synpunkt.
Visserligen, men det vore en fantastisk tillfällighet om en körkortslös mördare bara råkar ha en stulen bil till hands.

LA2 måste ha fått hjälp för att forsla bort kroppen, och jag kan inte se att han har så starka kopplingar till någon i Blomberg. 25-åringen däremot har en indirekt, stark, koppling till en rik knös i Blomberg, med kapacitet att förmå NB att forsla bort kroppen, och därvid spilla DNA.
2015-09-20, 20:37
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Eller mörkande för att förhindra granskning - något som kringgärdar det här fallet från början.
Hemlighetsmakeriet kring utredningen har skötts på ett relativt bra sätt. Förutom att viss teknisk bevisning nått fram har man vägrat lämna ut uppgifter betr. flertalet fynd och fyndplatser. Obduktionsresultat resp. dödsorsak har man heller inte velat avslöja. - Under de förhör som snart ska hållas med AB/IB i L kommer den här informationstorkan väl till pass eftersom de inte kunnat ta del av mer än en bråkdel av vad som framkommit under förhören med NB, vad alla undersökningar gett för resultat mm.

Vad har du för åsikt om att man har mörkat för att hindra försvaret, AB resp. IB från insyn i utredningen?
Senast redigerad av letsdoit 2015-09-20 kl. 20:57.
2015-09-20, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hemlighetsmakeriet kring utredningen har skötts på ett relativt bra sätt. Förutom att viss teknisk bevisning nått fram har man vägrat lämna ut uppgifter betr. flertalet fynd och fyndplatser. Obduktionsresultat resp. dödsorsak är har man heller inte velat avslöja. - Under de förhör som snart ska hållas med AB/IB i L kommer den här informationstorkan väl till pass eftersom de inte kunnat ta del av mer än en bråkdel av vad som framkommit under förhören med NB, vad alla undersökningar gett för resultat mm.

Vad har du för åsikt om att man har mörkat för att hindra försvaret, AB resp. IB från insyn i utredningen?

Då förstår jag inte varför åklagaren och LJ glappar om det som ska visa att rätt mgm sitter.

Men det är ett faktum - mörkande i fupen kan även skydda utredarna. Ibland förment hukande under paraplyet som sägs skydda BO.
Senast redigerad av nopomil 2015-09-20 kl. 20:45.
2015-09-20, 20:49
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Då förstår jag inte varför åklagaren och LJ glappar om det som ska visa att rätt mgm sitter.

Men det är ett faktum - mörkande i fupen kan även skydda utredarna. Ibland förment hukande under paraplyet som sägs skydda BO.

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Citat:

Vad är det som "glappas" och "mörkas"?

Jag anser att denna utredning förefaller ha skötts som den borde.
Senast redigerad av PeoFallmo 2015-09-20 kl. 20:57.
2015-09-20, 20:53
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Åklagaren säger sig ha stark bevisning och har i korthet redogjort för en del av den tekniska bevisningen. - Vad betr. LJ har han legat lågt i fallet.
Citat:
Men det är ett faktum - allt mörkande i fupen skyddar även utredarna.
Vilken FUP? - Det återstår att se vad som ev. har mörkats; det ser man snabbt (utan att ha tillgång till slasken) - och annars får man hoppas att försvaret tagit del av allt som är värt att ta del av.

Man kommer att kunna granska alla DNA-bevis inkl. under vilka omständigheter dessa samlats in, läsa olika vittnesutsagor mm.

Härtill kommer själva rättegången där man kan höra vad den åtalade och dennes försvarare har att säga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in