• 1
  • 2
2015-09-20, 15:08
Medlem
Carbuncles avatar
Hur ser förhållandet mellan antal cylindrar och cylindervolym ut med med tanke på motorns effekt och vridmoment vid olika varvtal? En "tumregel" jag har för mig jag läst någonstans är att antalet hästkrafter ökar, men optimalt vridmoment kommer på högre varvtal, om man ökar antalet cylindrar men behåller samma cylindervolym i en tänkt motor. Stämmer detta?

Lite följdfrågor:
1. Vilket är det "bästa" förhållandet mellan cylindervolym och antal cylindrar enligt dig?
2. Hur skulle en motor med 6 liters cylindervolym, men med endast 4 cylindrar uppträda?
3. Hur skulle en motor med 2 liters cylindervolym, men med 12 cylindrar uppträda?

Vi antar att frågorna ovan gäller en motor i en vanlig bil.
Citera
2015-09-20, 16:10
Medlem
Gör som Volvo i sina lastbilar. De flesta har bara 6 cylindrar och en STOOOOR turbo. Med en turbo kan du få vilken spis som helst med 4 cylindrar och 2 liter slagvolym att tro att den är en V8:a. Mercedes har lyckats med den här http://www.mercedes-benz.se/content/...gedition1.html och nästa generation Golf R plockar 400 hk ur en 2-liters maskin. Det finns Saabar med 700 hk, så du behöver inte tänka som en ingenjör, det tjänar ingen på.
Citera
2015-09-20, 16:30
Medlem
gniff754s avatar
Generellt ger liten cylindervolym per cylinder en varvglad motor. Typexemplet är motorcyklar som ofta har ganska många cylindrar i förhållande till cylindervolymen. Stor cylindervolym per cylinder ger en motor med lågt maximalt varvtal. Vanliga bilar har väl ofta ungefär 0,3-0,6 liter per cylinder. Tar man en bilmotor på 2 liter är det oftast 4 cylindrar, även om det väl finns enstaka 6-cylindriga med den volymen.
Citera
2015-09-20, 17:30
Medlem
Du kan ju kika lite på dom videos som finns om the beast from Turin.
28liters rak fyrcylindrig motor, ska visst vara högre vridmoment än i en Bugatti Veyron.
Citera
2015-09-20, 17:34
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniff754
Generellt ger liten cylindervolym per cylinder en varvglad motor. Typexemplet är motorcyklar som ofta har ganska många cylindrar i förhållande till cylindervolymen. Stor cylindervolym per cylinder ger en motor med lågt maximalt varvtal. Vanliga bilar har väl ofta ungefär 0,3-0,6 liter per cylinder. Tar man en bilmotor på 2 liter är det oftast 4 cylindrar, även om det väl finns enstaka 6-cylindriga med den volymen.
T.ex Maserati BiTurbo V6 på 2 liter,med dubbel-turbo. Strax över 200hk har jag för mig.
Citera
2015-09-20, 18:48
Medlem
Joomlas avatar
Kanske mer av en sidofråga för trådstarten än ett svar på den men jag har "upptäckt" volvo verkar köra ganska konsekvent på 0,5 liter cylindervolym. Undantagen är väl typ B23* och möjligtvis sexan på 3,2 liter som såldes för några år sedan. 5-cyl-serien var ganska uteslutande på 2,4-2,5 liter, T6rna (6-cyl) har legat på 2,8-3,0 liter från början till slut. Yamaha-V8:an var på 4,4 liter, osv osv.
Citera
2015-09-20, 18:53
Medlem
Citat:
Generellt ger liten cylindervolym per cylinder en varvglad motor. Typexemplet är motorcyklar som ofta har ganska många cylindrar i förhållande till cylindervolymen. ,.

Det här är INTE Sant. Varvtal bestäms i huvudsak av kamaxel o kamtider på fyrtaktsmotorer.

Tvåtaktsmotorer kan alltid ha höga varv.

När det gäller Turbo så är det en jävulsk skillnad mellan Bensin o Dieselturbo
till dieselns fördel.
Citera
2015-09-20, 18:59
Medlem
Carbuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Gör som Volvo i sina lastbilar. De flesta har bara 6 cylindrar och en STOOOOR turbo. Med en turbo kan du få vilken spis som helst med 4 cylindrar och 2 liter slagvolym att tro att den är en V8:a. Mercedes har lyckats med den här http://www.mercedes-benz.se/content/...gedition1.html och nästa generation Golf R plockar 400 hk ur en 2-liters maskin. Det finns Saabar med 700 hk, så du behöver inte tänka som en ingenjör, det tjänar ingen på.
Visst kan man skrämma ur en hel del hästar ur vilken liten dussinmotor som helst med trippelturbo och direktinsprutning av rent syre, sprängdeg och plutonium, men hur länge håller motorn? De vassaste motorerna i rallybilar m.m. måste ju helrenoveras efter 12 timmars körning eller någonting liknande. Jag ska försöka sluta tänka som en ingenjör, men skulle inte Svenne Banan tveka inför bilköpet om man fick punga ut med 50.000 spänn i veckan för en helrenovering?

Citat:
Alla BMW 320i och 520i har väl (drygt?) 2 liter och 6 cylindrar?

Citat:
Ursprungligen postat av scorpio72
Du kan ju kika lite på dom videos som finns om the beast from Turin.
28liters rak fyrcylindrig motor, ska visst vara högre vridmoment än i en Bugatti Veyron.
Jag såg en bil som hade 12 liters cylindervolym och 4 cylindrar men som endast utvecklade runt 20 hästar på ett museum.

Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
T.ex Maserati BiTurbo V6 på 2 liter,med dubbel-turbo. Strax över 200hk har jag för mig.
Hur är den bilen att krypa fram i en bilkö med på hög växel? Jag antar att dessa 200 hästar kommer fram först när man varvar motorn så att kallsvetten bryter fram i pannan.
Citera
2015-09-20, 19:14
Medlem
Har väl lite med utbalansering att göra,tror gränsen för en fyra går kring 2,8-3 l annars blir det problem med vibrationer,största standard fyran jag rakt av minns är 3rzfe eller nåt sånt Toyota 2,8l fyra lär ha balansaxlar.
Citera
2015-09-20, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
Visst kan man skrämma ur en hel del hästar ur vilken liten dussinmotor som helst med trippelturbo och direktinsprutning av rent syre, sprängdeg och plutonium, men hur länge håller motorn? De vassaste motorerna i rallybilar m.m. måste ju helrenoveras efter 12 timmars körning eller någonting liknande. Jag ska försöka sluta tänka som en ingenjör, men skulle inte Svenne Banan tveka inför bilköpet om man fick punga ut med 50.000 spänn i veckan för en helrenovering?
Det handlar om hur tåliga de interna delarna är. En sugmotor har klenare lager, vevaxel, kolvar osv, så den tål inte ett enormt turbotryck, men det finns alltså bevisligen tillverkare som klarar av att bygga en motor som håller lika länge som alla andra motorer, förutsatt att de servas korrekt.
Citera
2015-09-20, 19:31
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle

Alla BMW 320i och 520i har väl (drygt?) 2 liter och 6 cylindrar?

Jag såg en bil som hade 12 liters cylindervolym och 4 cylindrar men som endast utvecklade runt 20 hästar på ett museum.

Hur är den bilen att krypa fram i en bilkö med på hög växel? Jag antar att dessa 200 hästar kommer fram först när man varvar motorn så att kallsvetten bryter fram i pannan.
Troligtvis darrar även plånboken i takt med varvet på motorn!

Men å andra sidan,varför skulle man krypköra på en hög växel,oavsett bil/motor?
Citera
2015-09-20, 19:34
Medlem
I grunden handlar det vad gäller effekt och vridmoment i första hand om mängden luft motorn kan suga i sig, eller få i sig via övertryck av turbo eller kompressor, och hur mycket denna luft sen kan komprimeras och hettas upp av förbränningen. Detta skapar då ett cylindertryck som är den kraften som bökar runt vevaxeln. Antal cylindrar motorn har är av mer sekundär betydelse men påverkar givetvis saker som hur stora förbränningsrummen blir och allt vad det kan betyda, samt interna friktionsförluster etc.

Generellt sett så ger en motor med färre cylindrar mindre interna förluster och därmed mer effekt och vridmoment, men det är lite förenklat för det finns ju en del fördelar även med fler cylindrar mindre förbränningsrum och kortare slaglängder etc.

Men en V8 är inte automatiskt starkare och bättre på allt än en radfyra, utan det som det vanligen då handlar om är att V8’an har betydligt större volym en en normal radfyra, och en större motor har ju ofta mer effekt o vrid än en mindre, ja i alla fall om de inte skiljer allt för mycket i årgångarna och båda är sugmotorer.

Skulle man göra en V8 på 2 liter så skulle den hamna på liknande effekt och vrid som en radfyra på 2 liter, men gå mycket lenare o mjukare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in