2015-09-20, 14:37
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Finns det något som ens tyder på att det skulle vara ett planerat mord?

Att GM går till ett kafe med syfte att mörda en ur personalen?

Spelar ingen roll vem det är, bara någon blir angripen?

Nej det här faller på sin egen orimlighet.

Möjligheten till brottet öppnar sig när LH blir ensam.

Strax innan har en annan ur personalen gått till samma ställe som LH utan att ha råkat illa ut.
Jag tror inte att hon "var intressant" ur GMs perspektiv.
Det är LH.
Men jag tror inte NB befann sig där vid kafeet då bara för att se på tjejerna när de slutar, orsaken är en annan. Men har får syn på dem och den han intresserar sig för går själv åt ett håll.
Först då blir brottet ett faktum. Finns ingen i förväg gjord plan för detta brott. Den dyker upp i stunden.

Så ditt argument lyder att mopedtjej nr1 inte blev angripen för att det var "fel" tjej.

Det har alltså inget att göra med att caféet fortfarande var öppet, och att det fanns personal på plats, när första mopedtjej lämnar..?
* *

Kom igen nu, tänk efter lite.
2015-09-20, 14:37
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke H
Vad tror ni NBs "plan" var isf då? Om inte brottsligt uppsåt?

Kontaktinitiativ. Jag tror inte det är frågan om att han överfaller henne från ingenstans, utan han har förmodligen gått fram och försökt prata med henne. Sannolikt försökt övertala henne att följa med honom.

Som det har kommit fram verkar LH vara en tjej i NB's smak, eftersom jag har för mig att han gillade unga blondiner. Om han sedan är tillräckligt sugen, är berusad (eller av andra anledningar är så instabil att han saknar vissa spärrar i huvudet) och har så låg moral att han är redo att svika sin fru så tycker jag inte det är konstigt om han försöker ta sina chanser. Sen kunde han väl inte acceptera ett nej, eller så svarar LH något som provocerar honom.
2015-09-20, 14:39
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jupp. MGM anser jag har besvärande teknisk bevisning osv. mot sig och känns därmed ytterst suspekt men domen överlämnar jag till TR samt väntar in FUP för att se om indiciekedjan känns trovärdig/stark.
Den primära funderingen är att han isf har spanat på Lisa och blivit extremt attraherad och vill ha kontakt med henne. Tidpunkten för kontakten blir för min del slump - det är en tidpunkt där hon inte åker med föräldrarna vilket möjliggör ett möte, ett tillfälle att agera. Han passar på.
Jag tror sen att det går överstyr. Kanske att hon inte tolkar mötet som farligt (känner igen honom) men då hon avrundar samtalet och ska gå iväg för att åka hem så greppar han tag i henne.
Ett annat alternativ är försök till våldtäkt som som likaväl går överstyr. Hur som helst tror jag det är nåt som går överstyr. Strypt i en kamp tar jag för troligt men oerhört svårt att spekulera då det finns så minimalt med information. Men gissa går väl..

Men tänk om det var Lisa som visade intresse? Och MGM uppfattar han är föremål för någon slags brottsprovokation? Det talas om lågpanne balter och "ryskan" men de är ju från ett NATO land...man vet ju inte vad hon kan fått för ideer och föreställningar med kalaspuffarna sedan hon var liten hemifrån?
2015-09-20, 14:42
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Att NB skulle vara en syndabock förefaller otroligt. Det torde mig veterligen vara mycket sällsynt att någon utför mord och medvetet planterar bevis i direkt riktning.
Finns hans DNA på LH/LHs saker tyder det snarare på egen inblandning än syndabockens roll.
Ja, eller på en serie "olyckliga omständigheter": blod-DNA:t och andra DNA-fynd mm kommer sannolikt att visa i vilken riktning GM står att söka. - Den "olyckliga omständigheten" att LH:s mopedhandske återfanns inne i ladan pekar åt annat håll, men kan lika gärna vara ett "olycksfall i arbetetet".
Citat:
Ksan tänka mig att "syndabocken" finns inom "organiserad brottslighet" dvs att någon tar på sig ett brott för någon annan, finns inget som tyder på att NB tilhör den "OB".
Nej, NB lär inte ta på sig ett brott för någon annan. - Ingenting känt "tyder" på att NB skulle tillhöra någon "OB", men eftersom så mycket är okänt kan man inte utesluta att han haft en viss roll att spela i en sådan grupp. - Det vore av intresse att veta vad han gjorde i Gbg.
2015-09-20, 14:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Strax innan har en annan ur personalen gått till samma ställe som LH utan att ha råkat illa ut.
Det är LH.
Men jag tror inte NB befann sig där vid kafeet då bara för att se på tjejerna när de slutar, orsaken är en annan. Men har får syn på dem och den han intresserar sig för går själv åt ett håll.
Först då blir brottet ett faktum. Finns ingen i förväg gjord plan för detta brott. Den dyker upp i stunden.

Efter vad vi vet så finns inget som vare sig bekräftar eller motsäger ett planerat brott. Det finns nog många tonårsföräldrar som höjt på ögonbrynen åt informationen om hur snabbt föräldrarna blev oroliga och fadern åkte ut. Kallade in kollegor från Försvarsmakten som genast åkte och letade. Någon anledning till dennagrad av oro för en 17 -åring som ej var hemma till kl. 20 fanns tydligen.
2015-09-20, 14:48
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Så ditt argument lyder att mopedtjej nr1 inte blev angripen för att det var "fel" tjej.

Det har alltså inget att göra med att caféet fortfarande var öppet, och att det fanns personal på plats, när första mopedtjej lämnar..?
* *

Kom igen nu, tänk efter lite.

Nej det är inte huvudargument. Det är troligare att NB inte ens var vid kaféet när första tjej lämnar. Det vet vi ju inte.

Dock tror jag att det inte blivit något brott om inte LH var där. Det är hon som är av intresse. Det blir ett brott för att det är hon och att hon blir ensam kvar.
Hade LH gått först hade det inte blivit något brott då jag anser att ingen av de andra var "intressanta" ur den aspekten.

Tror inte att GM stått där och var så kåt att han hade gett sig på den "första bästa".

"Huvudingridienserna" är
1. Vem som är BO
2. Situationen som uppstår.
2015-09-20, 14:49
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Om man "läser mellan raderna" så att säga, så har nog polisen haft ögonen på Litauerna från det att handsken hittades. Konstigt vore annars.
Ja, handsken medförde bl.a. att NB DNA-testades - och fick ögon i nacken. - Frånsett handsken så bör polisen ändå rel. tidigt ha uppmärksammat att bröderna låg bra till som tänkbara GM.
2015-09-20, 15:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men tänk om det var Lisa som visade intresse? Och MGM uppfattar han är föremål för någon slags brottsprovokation? Det talas om lågpanne balter och "ryskan" men de är ju från ett NATO land...man vet ju inte vad hon kan fått för ideer och föreställningar med kalaspuffarna sedan hon var liten hemifrån?

Intresse för honom? Brottsprovokation?
Fattar tyvärr inte vad du menar. Jag tror som jag skrev: MGM gör henne uppmärksam och vill ha kontakt och detta kontaktförsök går överstyr.
2015-09-20, 15:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
LH ensam kvar på platsen.

Citat:

Det är LH.

Att GM skulle ha haft mord i tankarna när denne beger sig till Klostercaféet eller i dess omedelbara närhet tror jag inte alls på. Låter helt orimligt.

Precis vad jag också tror. Så fort LH blir ensam kvar på platsen då öppnar sig just möjligheten till det GM hade i åtanke, vilket dock inte var mord.
2015-09-20, 15:05
Medlem
Eller så är det mopedtjej nr 1 som åkte därifrån tidigare som MGM skulle träffa/försöka träffa och missat att hon åkt innan stängningsdags.
Han vidhåller i förhör att han inte träffat LH.
Han kontaktar LH i tron det är MS, caféägarinnans dotter som troligen har längre anställningstid på caféet och han ev tidigare talat med eller träffat på och hälsat. Stor sannolikhet att de måste setts på något sätt när MS mamma sköter om allt detta runt caféet och NB fixat lås och liknande där.
Att LH den dagen åkte moped kanske MGM inte ens visste om trots det som Skaraborg2 sagts sig hört.
Vi vet inte hur de två tjejernas framtoning vid en kontakt är. De ena, MS kan ha varit mycket tillmötesgående och svarat trevligt om de setts eller pratat något tidigare medan den andra, LH kanske blev sur och säger något olämpligt som gör att fortsättningen helt spårar ur. Är då MGM påverkad av alkohol så kan det gått fort att han skadat henne.
2015-09-20, 15:07
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, handsken medförde bl.a. att NB DNA-testades - och fick ögon i nacken. - Frånsett handsken så bör polisen ändå rel. tidigt ha uppmärksammat att bröderna låg bra till som tänkbara GM.

Ja, detta är intressant , dvs vad är det som gjorde polisen uppmärksamma och att bröderna låg bra till som tänkbara GM så att säga redan i början, frånsett handsken...?
Ur ett geografiskt perspektiv, invandrare, tidigare incidenter, tips polisen fick , kontakter med andra kriminella, konstigt beteende etc
2015-09-20, 15:09
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Nej det är inte huvudargument. Det är troligare att NB inte ens var vid kaféet när första tjej lämnar. Det vet vi ju inte.

Dock tror jag att det inte blivit något brott om inte LH var där. Det är hon som är av intresse. Det blir ett brott för att det är hon och att hon blir ensam kvar.
Hade LH gått först hade det inte blivit något brott då jag anser att ingen av de andra var "intressanta" ur den aspekten.

Tror inte att GM stått där och var så kåt att han hade gett sig på den "första bästa".

"Huvudingridienserna" är
1. Vem som är BO
2. Situationen som uppstår.

Fortsättningsvis lyder dina argument att Lisa var den enda ur personalen som "ringats" in?
Första dagen hon kör moped själv till caféet...
Vad grundar du det på, du som även uppger att du bildar din uppfattning utifrån det som är känt?

Med det fetade/kursiverade/understrukna - motsäger du dig själv. Du skriver nu att LH är en slump, eftersom hon - av en slump - blir ensam kvar.

Edit..
Jag ska hjälpa dig lite på traven, då dina huvud-ingredienser blandar sig riktigt dåligt.

"Mopedtjejen", oavsett vem - blir regelbundet - allt som oftast - ensam på baksidan vid stängning.
Senast redigerad av rotesau 2015-09-20 kl. 15:12.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in