2015-09-20, 14:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
En kort mening som det nog ligger en hel del i.

Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag tror så här.

BO är ingen slump, men det är en slump att brottet blir av.

Ligger nog en hel del i denna mening.
2015-09-20, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ligger nog en hel del i denna mening.

Vad tror ni NBs "plan" var isf då? Om inte brottsligt uppsåt?
2015-09-20, 14:14
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Genom att ge sig in på det privata planet kan han begära tjänster som inte kan anses gängse inom byggnadssvängen. - Att NB var iförd en t-shirt med vinreklam när han greps tyder på att bröderna kan ha använts inom ett vitt arbetsfält.

Ja, det passerar en vanlig arbetsgivare//arbetstagare - situation, med råge, även om det ser ut som att det främst kretsar runt just arbetsmässig relation.
Tillgång till fastigheter, troligtvis fordon osv. Men i ärlighetens namn är sådana relationer vanligt förekommande på landsbygd, så det är inte ögonbrynshöjande i den bemärkelsen.

AJ lär ha haft arbetare under sig tidigare, folk som kommit-folk som fått gå. Det ligger nära till hands att gissa att han är lite av en människokännare, och en arbetsgivare som föredrar att hålla rätt arbetare personligt nära sig = Tillit/solidaritet, dels för bra arbetsresultat, dels för att sova lugnare om natten.

En tight liten grupp?
Ska bli skapligt intressant att läsa AJ´s förhörsuppgifter.
2015-09-20, 14:15
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Javisst kan hon det. Men utefter vad allmänheten har fått veta, och det är det vi måste förhålla oss till om det ska vara seriöst,
så finns det ingentingsom tyder på det.

Obekräftad uppgift säger att mobilen rört sig söderut, men då kan den likaväl visat sig ha rört sig norrut igen. Det finns ingen info om det.
Sms:et 18.23 förefaller ha skickats från kaféet. Därefter ska mobilen då ha rört sig söderut. Söderut borde dessutom vara "fel väg för LH att åka.

Tror inte på den möjligheten.

Men man kan ju inte utesluta att det finns omständigheter som allmänheten inte kommer att få veta. Det är måhända inte bara utredningstekniska skäl som motiverar åklagare till yppandeförbudet.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-09-20 kl. 14:20.
2015-09-20, 14:15
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Jag tror så här.

BO är ingen slump, men det är en slump att brottet blir av.

Troligtvis - Tvärtom.

BO är en slump.
Brottet är mindre av en slump.
2015-09-20, 14:20
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men man kan ju inte utesluta att det finns omständigheter som allmänheten inte kommer att få veta. Det inte bara utredningstekniska skäl som motiverar åklagare till yppandeförbudet.

Så är det naturligtvis, men jag försöker hålla mina teorier inom ramen för vad som är offentliggjort.
2015-09-20, 14:23
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Troligtvis - Tvärtom.

BO är en slump.

Någon skulle undanröjas men inte just Lisa, någon specifik annan eller vem som helst men inte Lisa?
2015-09-20, 14:24
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Troligtvis - Tvärtom.

BO är en slump.

Ne,j tror inte alls på det.

Men det står ju en fritt att tro vad man vill. Vi får inom kort betydligt mer info om vad som hände.
Om inte NB erkänner får vi i alla fall mer information att utveckla teorierna.
2015-09-20, 14:28
Medlem
Citat:
Ne,j tror inte alls på det.

Men det står ju en fritt att tro vad man vill. Vi får inom kort betydligt mer info om vad som hände.
Om inte NB erkänner får vi i alla fall mer information att utveckla teorierna.

Du skriver ju att LH är ingen slump men brottet är inte avsikten från början.
Vad var hans avsikt då??
2015-09-20, 14:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Men snabbt då. Ja jag tror att NB är GM. Alla kända omständigheter, tycker jag, visar det.
"BO är ingen slump" menar jag att det är hon och ingen av de andra som har tilldrar sig GMs intresse. Det är LH som är målet.
"Att brottet blir av är en slump", menar jag, är att tillfällighetrna kring MP gör läget öppnar sig för att göra ett närmande. Hade LH haft mopeden på den södra parkeringen hade det inte blivit något mord den dagen.
Nu gick hon ensam åt ett annat håll, det är inledningen till brottet.
Det är tillfällighetrna som gör brottet.
Det här inte ett mord i den meningen att någon är ute efter att mörda. Det är ett följebrott. Inledande motiv är annat.

Jupp. MGM anser jag har besvärande teknisk bevisning osv. mot sig och känns därmed ytterst suspekt men domen överlämnar jag till TR samt väntar in FUP för att se om indiciekedjan känns trovärdig/stark.
Den primära funderingen är att han isf har spanat på Lisa och blivit extremt attraherad och vill ha kontakt med henne. Tidpunkten för kontakten blir för min del slump - det är en tidpunkt där hon inte åker med föräldrarna vilket möjliggör ett möte, ett tillfälle att agera. Han passar på.
Jag tror sen att det går överstyr. Kanske att hon inte tolkar mötet som farligt (känner igen honom) men då hon avrundar samtalet och ska gå iväg för att åka hem så greppar han tag i henne.
Ett annat alternativ är försök till våldtäkt som som likaväl går överstyr. Hur som helst tror jag det är nåt som går överstyr. Strypt i en kamp tar jag för troligt men oerhört svårt att spekulera då det finns så minimalt med information. Men gissa går väl..
2015-09-20, 14:33
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Någon skulle undanröjas men inte just Lisa, någon specifik annan eller vem som helst men inte Lisa?

Finns det något som ens tyder på att det skulle vara ett planerat mord?

Att GM går till ett kafe med syfte att mörda en ur personalen?

Spelar ingen roll vem det är, bara någon blir angripen?

Nej det här faller på sin egen orimlighet.

Möjligheten till brottet öppnar sig när LH blir ensam.

Strax innan har en annan ur personalen gått till samma ställe som LH utan att ha råkat illa ut.
Jag tror inte att hon "var intressant" ur GMs perspektiv.
Det är LH.
Men jag tror inte NB befann sig där vid kafeet då bara för att se på tjejerna när de slutar, orsaken är en annan. Men har får syn på dem och den han intresserar sig för går själv åt ett håll.
Först då blir brottet ett faktum. Finns ingen i förväg gjord plan för detta brott. Den dyker upp i stunden.
2015-09-20, 14:35
Medlem
Arrogantcats avatar
Men, OM det handlar om ett inbrott/rån , där bröderna har en direkt eller indirekt inblandning,roll borde det inte finnas spår, bevis på detta tex stal gods , telefon kontakter och kommunikation, etc
Undrar bara

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in