2015-09-20, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Man kan ta en blankett ifrån alla partier. I båset stoppar man de överblivna blanketterna i fickan och slänger de hemma. Har sett många göra så. Då får de nyfikna kontrollanterna fortsätta vara nyfikna.😊

Kan vara nog så svårt för Greta 79 år som alltid röstat på S och som känner de i vallokalen att ta från alla partier.
"Varför gjorde Greta så för. Greta, varför gjorde du så? Varför tog du valsedlar från moderaterna och sverigedemokraterna för?".
2015-09-20, 11:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Man kan ta en blankett ifrån alla partier. I båset stoppar man de överblivna blanketterna i fickan och slänger de hemma. Har sett många göra så. Då får de nyfikna kontrollanterna fortsätta vara nyfikna.😊
Man får dessutom valsedlar hem i brevlådan, så man kan ju ha med sig ett gäng i innerfickan. Det brukar jag göra.
2015-09-20, 11:33
Medlem
weltalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Kan vara nog så svårt för Greta 79 år som alltid röstat på S och som känner de i vallokalen att ta från alla partier.
"Varför gjorde Greta så för. Greta, varför gjorde du så? Varför tog du valsedlar från moderaterna och sverigedemokraterna för?".

Grupptryck fungerar åt båda hållen nu när SD har såpass stort stöd. Greta får poströsta eller ta med egna valsedlar.
2015-09-20, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jensenbiffhus
Sverige lufsar efter Holland och Norge så jag är inte överraskad om Sd backar 2018 eller knappt finns kvar.
Väldigt många är besvikna på hur Mattias Karlsson har förvaltat vågmästarrollen under hösten. De fyras gäng kan vara rökta om de inte lyckas bemästra Batra och Löfven. Sd är en lame duck och det ser givetvis folk. Löfven använder invandringen för att flytta fokus på samma sätt som danskarna gjorde när dom startade kriget i Irak.
Åkessons sjukskrivning kan bli dyr på lång sikt och de interna stridigheterna med ungdomarna hjälper inte till.

Vet du vad uttrycket lame duck betyder? Jag ger inte mycket för din analys om du inte ens begriper ett så elementärt begrepp. Förvaltat vågmästarrollen. Hört om DÖ? Bemästra Batra och Löfven? Snälla...
2015-09-20, 11:34
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
MSM står på FB för en liknande svavelosande giftig helvetesförening.

Föening och förening, det är mer ett konglomerat av stinkande sörja.

Main Stream Media. De vill säga den media som är beroende av Pampers, presstöd eller licensmedel.

Även kalla gammelmedia. Till skillnad från den fria media som inte har några sekelgamla lojaliteter att ta hänsyn till.
2015-09-20, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellania

Även med en korrigerad mätning från skojarna på Sifo enligt:

12,9 / 9,9 x 17,7 = 23,1%

är graden av tidigare dokumenterad inkompetens givetvis inte enbart förklaringen till det löjeväckande mätresultatet.

Naturligtvis har ChefJ på DN korrumperat och beställt resultatet!

Sifo bibehåller därmed sitt väl inarbetade dåliga rykte...

Särskilt i betraktande av 25 opinionsrekord på raken för SD!

Jag tittar nästan aldrig på TV och ännu mera sällan på TV4, SVT etc. Någon som hört Markus Oskarsson prata om SDs enorma ökning i opinionen sedan han kom med sitt famösa "sagolika utveckling."
2015-09-20, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Hur stor just Bradleyeffekten är går inte att kvantifiera - men en fingervisning kan ju vara att i VALUs rådata för valdagen skulle 8% rösta på SD, mot nästan 12.9% i valet.

Här var det inte heller huvudfrågan vad hela gapet beror på - utan den "uteblivna" ökningen. En konstant Bradleyeffekt borde ge ett konstant gap (proportionerligt.), vilket borde innebära att båda går upp om partiet (SD) faktiskt ökar i opinionen, om än olika mycket. Men en ökad Bradleyeffekt kan maskera en ökning och ger ett vidgat gap.

Sannolikt är nytillkomna sympatisörer än mindre benägna att outa sina sympatier....man vet att risken för att få skit är betydande.

Så ja, det är inte alls orimligt att gapet kommer att öka.
2015-09-20, 11:41
Medlem
godboys avatar
SIFO.s mätresultat beror ju på vilka man frågar.

I Galenskaparnas film, Monopol, så gjorde ägaren till TV kanalen en tittarundersökning, där resultatet blev att 110 % av befolkningen tittade på hans TV kanaler.

När han förklarade resultat för en journalist så sa ägaren att man måste fråga rätt folk.

Kändes som satir då, men nu är jag inte så säker längre....... SIFO prickade ju rätt dåligt i valet som ALLA vet.
2015-09-20, 11:45
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Oavsett om uppringaren heter Muhammed eller Sven så är det rimligt att anta att den omvända Bradleyn är helt sanslös just nu. SD har fördubblats på ett år och det kan bara ha skett genom att uppskrämda, vanliga sossar och allmänborgare i ren panik sprungit till samma parti som de officiellt kräks över vid middags- och fikaborden. Halva SD:s väljarkår är nykomlingar. De bär på en liten generande hemlighet som de ännu inte har förlikat sig med. De vågar avslöja den för Inizio, Sentio och YG men inte för någon som ringer upp. Novus fiskar fram deras egentliga avsikter inte genom att få dem att erkänna, utan genom att flagga dem som SD-väljare även när de uppgett annat parti, baserat på att deras profil i övrigt stämmer med SD-profilen beträffande missnöje med vart vi är på väg osv. Sifo och Ipsos fiskar inte, de tar dem på orden när de säger "öh, MP! För att, vahettere, miljön ska vi, öh, värna om och sådär, för barnen!" medan de tänker "snälla Åkesson och Karlsson rädda oss för satan".

Med tiden kommer bitterheten att komma ikapp dem och de blir mer frispråkiga, som gamla SD-väljare redan är, men om tillströmningen av nykläckta fortsätter i samma takt kommer mörkertalet att förbli enormt, och jag tror vi får vänja oss vid det skrattretande gapet mellan Sifo/Ipsos och Sentio/YG. Det kommer rent av att öka. Nu har vi nått 10%-gap, bli inte förvånad om det snart är 15% (typ 20 i Sifo och 35 i Sentio).
Här ser vi flera samverkande rörelser. Rätt många har sympatiserat länge med SD & börjar givetvis bli mer bekväma med att uppge detta öppet. Samtidigt har vi en rekordstor tillströmning av nya som givetvis är mindre bekväma i att uppge sina sympatier. Samtidigt som stigmat borde minska ju större partiet blir, det borde i varje fall gå fortare att bli "bekväm" med att uppge sina sympatier, kan man tycka.

Så det rör sig om minst tre samverkande trender. Ett intressant forskningsområde för den som är intresserad av opinionsundersökningar.

Allt sammantaget så är den omvända Bradleyeffekten definitivt inte mindre nu än innan valet, mätt i procent av antalet sympatisörer.
2015-09-20, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weltall
Grupptryck fungerar åt båda hållen nu när SD har såpass stort stöd. Greta får poströsta eller ta med egna valsedlar.

För yngre kan det vara så, men för den äldre generationen kan det vara svårare. Jag ser många äldre klä upp sig i klänning eller slips och kostym och se det som en plikt och ära att gå till vallokalen och lämna sin röst, som man alltid gjort. Att bryta den traditionen det eller de sista valen i livet kanske inte är så lätt ur deras perspektiv. Naturligtvis är ju inte så för alla.
2015-09-20, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RogerMera
En god vän till mig är kommunpolitiker ( S ) och han är en av de som i smyg röstar på SD. Jag har ställt frågan till honom varför han inte helt enkelt bara byter parti, svaret är att han ska göra det framöver men just nu så har han för mycket att förlora. I övrigt så är enligt honom själv mörkertalet stort men att många framöver kommer att komma ut ur den politiska garderoben och sätta sig på rätt stol.

Detta är något som kan bli intressant att se när valet 2018 närmar sig. Jag har en känsla av att vi kommer att se ett och annat partibyte inom olika politiska församlingar. Säkert blir det vanligare i kommunfullmäktige, men kanske någon enstaka riksdagsman får nog.
Det ska bli intressant att se om något tungt namn hoppar över till SD, jag skulle gissa att det händer under 2016 i s f.
2015-09-20, 11:50
Medlem
lakritcs avatar
Ställer mig väldigt tveksam till Sifos siffror då de inte ligger i linje med de andra fem instituten.

Edit: Weltal, du behöver uppdatera din avatar
Senast redigerad av lakritc 2015-09-20 kl. 11:59.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in