Citat:
Ursprungligen postat av
Lost-Soul
Det här handlar inte om någon skämseffekt utan om ren och skär manipulation, är det något institut som man kan misstänka gå maktens ärenden så är det just SIFO.
Novus gör också telefonintervjuer och ringde dessutom upp hela 3000 recipienter och fick 3,1 procentenheter högre i senaste mätningen, varför fanns inte "skameffekten" i lika hög grad då?
Jag vet i alla fall vad jag tror.
Nja, men varför skulle just Sifo manipulera? Det finns inget med kunden som skulle föranleda det, det är ju inte som att det är Dagens Arena som beställer Sifo. Det är SvD/GP vars politiska inriktning just nu snarare är att skrämma borgarna till att reformera invandringspolitiken. Inte andas ut och tänka att "SD var visst inte så stora ändå". Aftonbladet och TT är betydligt mer PK och deras institut har SD över 20. I TT:s fall hisnande 27,2. Dessutom har Sifo en av de för borgarna mest osmickrande ställningarna mellan blocken, rödgröna har ett övertag på mer än 3%. Inte i kundens smak för fem öre.
Som en av de mest intellektuellt hederliga debattörerna, Santesson på Demoskop, skrev:
Citat:
Även i mitt eget jobb har jag mött misstron: Hur man kan veta att inte opinionsmätningarna är manipulerade? Sitter styrda trixare och friserar partiernas resultat i mätningarna för att passa makthavarna? Redan misstanken är för mig befängd och horribel. Aldrig! Men mot bakgrund av dramatiken och misstron som finns inom politikområdet förstår jag ju ändå någonstans hur det går till när en så mörk konspirationsteori uppstår.
Manipulationen händer inte i siffrorna. Manipulationen sker när journalisterna ska presentera informationen och följer mallen "SD ökar tyvärr

" eller "
SD RASAR!!!!

" beroende på hur siffrorna blev.