2015-09-20, 01:08
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Men att inte inse fiaskot här...
Jag håller inte heller med dig idag. Det räcker med att kolla på regeringens siffror så förstår man hur vriden den här undersökningen är. Debatten hade för övrigt inte ens sänts när undersökningen gjordes.
2015-09-20, 01:10
Bannlyst
Vad är missvisande? SD:are är fan ett tecken på att dagcenterverksamhet bör bedrivas bättre.
2015-09-20, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivan27
Vad är missvisande? SD:are är fan ett tecken på att dagcenterverksamhet bör bedrivas bättre.

SIFOs undersökning är missvisande. Deras resultat på V, MP och SD är löjliga och det är svårt att ta de seriöst. SIFOs undersökningar visar mer deras egen världsbild än opinionen.
2015-09-20, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GurgelSven
Reagerade på den mätningen också, men man ser en klar röd tråd.

Novus & Sifo är väl de företagen som Expressen & Aftonbladet helst förlitar sig på, dessa företagen ligger dock 3% ifrån varandra (vilket är långt utanför felmarginalen).
Bra att de förlitar sig på just SIFO då dessa utför sina mätningar genom att intervjua väldigt många personer samt genom ett urval som representerar Svenska valmanskåren.
SIFO är det institut jag tror mest på medan övriga på detta forum gärna tror på webbaserade undersökningar.

Men vad spelar det för roll vad dessa jndersökningar säger? SD har oavsett bara ~13% fram till sept 2018.
2015-09-20, 01:18
Medlem
Hegamons avatar
Är inte SIFO telefonbaserade intervjuer. Sentios är webbaserade vad jag förstår. Det handlar säkert om att SIFO:s mätning kan vara korrekt. Men andelen som uppger de är osäkra är inte obetydande liten. Osäkra väljare är enligt min uppfattning till majoriteten SD. Därför är det mera korrekt anta SD har 27% av rösterna ifall det "vore val i dag".

Inga konstigheter och jag anser att SD är Sverige största parti.
2015-09-20, 01:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Misha33
SIFOs undersökning är missvisande. Deras resultat på V, MP och SD är löjliga och det är svårt att ta de seriöst. SIFOs undersökningar visar mer deras egen världsbild än opinionen.

Hur vet du huruvida Sifos är missvisande eller inte? När var valet då SD fick dessa 27%? Något eget val ni bedrev på ett sektmöte?
2015-09-20, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
17,7% i Sifo

Vill passa på att tacka dig för ditt arbete på partimodellen. Det är ett enormt fint arbete du gör, keep it up!

Har du funderat på att lägga in antingen på sidorna för blocken/alliansen/svamp alternativt skapa en ny sida om det blir för klottrigt en graf där man kan se blockens procent minus eventuella partier som hamnar under riksdagsgränsen, vid det tillfälle att det händer så klart.

T.ex. om du har alliansen på 35% men KD hamnar på 3%, så har du en markering även på 32% för att visa alliansens reella stöd i detta scenario då KD skulle åka ur riksdagen.

Skulle även vara intressant att lägga till ett skiljestreck på 4% i graferna för de mindre partierna så att man tydligt ser hur de förhåller sig till spärren. Även om man lätt kan se detta själv, så skulle det vara ett fint tillägg.
2015-09-20, 01:26
Medlem
fernebos avatar
Eftersom SIFO alltid varit fel ute när det kommer till SD så är det inget att bry sig om. Vad som var mer anmärkningsvärt var väl att sossarna fick 27% och Mp 7,2%. Finns inga andra institut som visat så höga siffror och tendensen är ju att förtroendet bara avtar för regeringen. Det verkar som om Sifo har pytsat undan SD-procent hos dessa två partier. Förstår inte varför institut så ofta gör på detta sätt och så genomskinligt. Inte en människa tror väl på att regeringen bara tappat 3% sen valet.
2015-09-20, 01:26
Medlem
GurgelSvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Är inte SIFO telefonbaserade intervjuer. Sentios är webbaserade vad jag förstår. Det handlar säkert om att SIFO:s mätning kan vara korrekt. Men andelen som uppger de är osäkra är inte obetydande liten. Osäkra väljare är enligt min uppfattning till majoriteten SD. Därför är det mera korrekt anta SD har 27% av rösterna ifall det "vore val i dag".

Inga konstigheter och jag anser att SD är Sverige största parti.

Man kan också räkna in några procent som inte vågar säga till en främling i telefon att man röstar på Sverigedemokraterna. Både Aftonbladet och Expressen med Aschberg i spetsen har gjort häxjakt på SD sympatisörer legitim.

Därav är det många svenskar som enbart visar sin sanna färg när de står i valbåsets fria värld.
2015-09-20, 01:29
Medlem
GurgelSvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Eftersom SIFO alltid varit fel ute när det kommer till SD så är det inget att bry sig om. Vad som var mer anmärkningsvärt var väl att sossarna fick 27% och Mp 7,2%. Finns inga andra institut som visat så höga siffror och tendensen är ju att förtroendet bara avtar för regeringen. Det verkar som om Sifo har pytsat undan SD-procent hos dessa två partier. Förstår inte varför institut så ofta gör på detta sätt och så genomskinligt. Inte en människa tror väl på att regeringen bara tappat 2% sen valet.

Jag tänkte inkludera att alla andra siffror i undersökningen var helt galna men ville inte ha en WoT. Att MP och V tillsammans skulle ha 15 % av svenskars stöd är bara en marxistisk dröm. Senast jag kollade hade Romson ca 6-7 % av folkets förtroende, och MP låg på 5%
2015-09-20, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GurgelSven
Jag tänkte inkludera att alla andra siffror i undersökningen var helt galna men ville inte ha en WoT. Att MP och V tillsammans skulle ha 15 % av svenskars stöd är bara en marxistisk dröm. Senast jag kollade hade Romson ca 6-7 % av folkets förtroende, och MP låg på 5%

Alla andra siffror är väl inte galna, men flera är det. Framförallt MP och V som du nämner.
2015-09-20, 01:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Misha33
Nu vet jag inte vilka "ni" som du hänvisar till då jag varken röstar för MP, V eller SD. Man behöver inte rösta på dessa partier för att vara objektiv och se att SIFOs undersökning är extremt felaktig.

Detta kan du se genom att kolla på tidigare valresultat och jämföra med andra OI.

Så om ett idrottslag förlorar två matcher mot ett annat lag, kan dom inte vinna den tredje?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in