2015-09-19, 20:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jo, men alla SD-sympatisörer är ju "vilsoledda" ... enligt PK-hetens retorik.

Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Haha ja, tanken att folk själva kan observera och dra sina egna slutsatser skrämmer skiten ur dom.

Japp. "Storebrors"-lullaby'n har inte fungerat sådär värst bra.
2015-09-19, 20:46
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
Som jag skrivit innan så finns det vissa roliga sidoeffekter av institut som Sifo, men tyvärr visar det sig endast var fjärde år. Vilket såklart är att man totalt, totalt missar SD:s enorma uppgång.
Förmodar Sifo visar 18.7 eller dylikt i morgon och därmed är hopplöst efter t.ex. Sentio och YG. Inte verkar de vilja vikta om heller? Den negativa sidoeffekten är såklart att sjuklövern tror sig vara på säkrare mark än vad de är och därmed fortsätter sin polariserande politik. Jag förmodar att M inte vågat vara så kaxiga om Sifo visat 27 SD och M 20, som för YG.

Öppna era hjärtan-kampanjen hade sin roliga vecka för några dagar sedan och nu är vi tillbaka i verkligheten igen med 1000 asylsökande/dag som kräver bidrag och bostad. 30 % för SD i November när budgeten av de rödgröna kommit är mer troligt än tvärtom. Till det så tillkommer M:s partidagar där visserligen Muf blir lätt överkörda men DÖ är kvar och besvikelsen total.

Sentio kommer visa 28 % och Sifo 19.6 och förvirringen kommer vara total.

Håller med i sak. Men för egen del är ditt inlägg ett typexempel på hur extrem förskjutningen i opinionen har blivit. Ett SD på 20% hade i sig varit helt orimligt att tänka sig för bara 1-2 år sedan. Hade någon yttrat såna tankar hade den personen blivit avfärdad som konspirationsteoretiker, fanatiker eller önsketänkare. I dag blir vi i denna tråden förvånade om ett OI visar under 20%. Det är politisk historia i Sverige, varken mer eller mindre.
2015-09-19, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
Som jag skrivit innan så finns det vissa roliga sidoeffekter av institut som Sifo, men tyvärr visar det sig endast var fjärde år. Vilket såklart är att man totalt, totalt missar SD:s enorma uppgång.
Förmodar Sifo visar 18.7 eller dylikt i morgon och därmed är hopplöst efter t.ex. Sentio och YG. Inte verkar de vilja vikta om heller? Den negativa sidoeffekten är såklart att sjuklövern tror sig vara på säkrare mark än vad de är och därmed fortsätter sin polariserande politik. Jag förmodar att M inte vågat vara så kaxiga om Sifo visat 27 SD och M 20, som för YG.

Öppna era hjärtan-kampanjen hade sin roliga vecka för några dagar sedan och nu är vi tillbaka i verkligheten igen med 1000 asylsökande/dag som kräver bidrag och bostad. 30 % för SD i November när budgeten av de rödgröna kommit är mer troligt än tvärtom. Till det så tillkommer M:s partidagar där visserligen Muf blir lätt överkörda men DÖ är kvar och besvikelsen total.

Sentio kommer visa 28 % och Sifo 19.6 och förvirringen kommer vara total.

1000 stycken per dag... Ett tusen! Sju tusen i veckan!! Var bor de sju tusen som kom förra veckan? Var ska de sju tusen bo som kommer denna? Var sover de? Vem fixar mat, sängar, sängkläder, tvättmaskin etc? Det är ofattbara mängder. Hade det varit skötsamma fogliga svenska värnpliktiga så hade det varit svårt nog, men det här är ju vuxna män med låg toleransnivå som kräver och tar för sig. Enda glädjen är att det aldrig kommer hålla.

Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Arbetskraftsinvandringen behövs säkert för att vi nu har så många arbetslösa, som måste försörjas. Och då måste vi hämta den arbetskraften som ska försörja dessa någonstans ifrån

Du glömde att "de" också kommer en kultur som berikar det andefattiga svenska folkets trista och träliga liv.

Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Håller med i sak. Men för egen del är ditt inlägg ett typexempel på hur extrem förskjutningen i opinionen har blivit. Ett SD på 20% hade i sig varit helt orimligt att tänka sig för bara 1-2 år sedan. Hade någon yttrat såna tankar hade den personen blivit avfärdad som konspirationsteoretiker, fanatiker eller önsketänkare. I dag blir vi i denna tråden förvånade om ett OI visar under 20%. Det är politisk historia i Sverige, varken mer eller mindre.

Det är sannerligen en spännande tid man lever i. Med ett stöd på minst 25-27% och snabbt växande så känns det faktiskt lite lättare att andas. Visst det obehagliga ligger framför oss, men folk reagerar nu i alla fall.

Tidigt i våras tror jag, spånade jag att SD skulle få 27 %, M 18 % och KD 9 % i valet 2018 och det kändes som jag ändå tog i lite grann. Sedan dess har det varit proppen ur! SD kommer få långt över 27 %, M kommer få väsentligt under 18 % och KD kanske inte ens kommer över 4 %. Låt oss hålla tummarna för att de som hoppar till SD även i fortsättningen inte hoppar därifrån.
2015-09-19, 21:23
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Detta kan ha varit det sämsta, mest tondöva jag läst, och det är ingen slump att det är Sveriges minst intelligenta statsvetare som skrivit det.

Tesen är alltså att Åkesson leder opinionen, inte följer den. Åkesson pekar ut en riktning och en vision om ett nytt Sverige som väljarna inte visste att de ville ha men som låter övertygande när det är en så trovärdig och karismatisk ledare som Åkesson som framför den.

Det är precis tvärtom. Åkesson är en i raden av nollor på den högsta politiska nivån. Vad som skiljer Åkesson från de andra nollorna är att han följer efter opinionen, och inte som de andra, ignorerar den.
Åkesson är ingen nolla, långt ifrån. Han är heller ingen Lincoln eller Churchill, men det där var ett övertramp.
I övrigt håller jag med dig, det är de andra som är så fruktansvärt värdelösa och verklighetsfrånvända som gör att ett parti kan öka 15% på 12 mån. Visserligen som enda opposition, men i alla fall.

Sifo 19,7 imorgon. 22,8 i rådata men det kan ju inte stämma
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2015-09-19 kl. 21:35.
2015-09-19, 21:49
Medlem
Pungs avatar
Jag förstår inte detta ständiga mantra från regimföreträdare:

"Jag tror inte SD:s framgångar handlar om invandrare, utan missnöje över att etablerade politiker inte kunnat ge svar på deras oro. Hur det ska bli med byns enda vårdcentral. Hur skolan ska fungera med allt färre lärare i klassrummen".

Alltid små puttinuttiga bruksortsproblem i avfolkningssamhällen.

Om vi för resonemangets skull låtsas att det stämmer. Hur jävla inkompetenta måste dagens politiker då inte vara, om folk röstar på ett gäng ansvarslösa rasister som slåss med järnrör. Utan att ens hålla med om den enda fråga som detta gäng driver.

Borde dessa politiker då inte ta och avgå? De säger ju själva att de misslyckats med att svara på folk oro över små banala ting. Varför då inte i antirasismens namn kliva av sitt uppdrag och ge plats åt någon som kan möta alla dessa oroliga vårdcentralsbesökare i avfolkningsbyggden så att dessa 27 procent slipper att motvilligt rösta på SD, trots att de egentligen inte alls har något emot invandringen.
2015-09-19, 22:02
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
17,7% i Sifo
2015-09-19, 22:04
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Jag förstår inte detta ständiga mantra från regimföreträdare:

"Jag tror inte SD:s framgångar handlar om invandrare, utan missnöje över att etablerade politiker inte kunnat ge svar på deras oro. Hur det ska bli med byns enda vårdcentral. Hur skolan ska fungera med allt färre lärare i klassrummen".

Alltid små puttinuttiga bruksortsproblem i avfolkningssamhällen.

Om vi för resonemangets skull låtsas att det stämmer. Hur jävla inkompetenta måste dagens politiker då inte vara, om folk röstar på ett gäng ansvarslösa rasister som slåss med järnrör. Utan att ens hålla med om den enda fråga som detta gäng driver.

Borde dessa politiker då inte ta och avgå? De säger ju själva att de misslyckats med att svara på folk oro över små banala ting. Varför då inte i antirasismens namn kliva av sitt uppdrag och ge plats åt någon som kan möta alla dessa oroliga vårdcentralsbesökare i avfolkningsbyggden så att dessa 27 procent slipper att motvilligt rösta på SD, trots att de egentligen inte alls har något emot invandringen.

Ja, det är en fascinerande brist på sjukdomsinsikt. Jämför även med det eviga mantrat att avfolkninigsbygderna behöver stora mängder icke-européer för att överleva. I mina ögon är anledningen till varför olika bygder runt i landet avfolkas främst att det saknas arbetstillfällen och framtidsutsikter. Ingen politisk företrädare har någonsin lyckats övertyga mig att till exempel en somalisk flykting skulle vara mer anställningsbar eller har större framtidsutsikter i ett sådant samhälle än en infödd person med kontakter och lokalkännedom.

Socialdemokraternas valanalys är ett fascinerande dokument vars slutsatser rimligen borde resultera i ett par procentenheter till. För SD alltså...
2015-09-19, 22:05
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
17,7% i Sifo
Backar 0,1.

Skillnaden mellan Sifo och Yougov är tio procentenheter.
2015-09-19, 22:05
Medlem
Vad ska vi säga om 17,7 i sifo då? Visst hade vi trott högre?
2015-09-19, 22:07
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
17,7% i Sifo

Manipulerad skitmätning (väntat) Det börjar dock bli rent parodiskt då det skiljer nästan 10 procentenheter mellan två olika institut.

Bara att inse: Media+Sjuklövern+SIFO= sant
2015-09-19, 22:09
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Sin tendentiösa rubriksättning till trots visar GP ändå lite insikt.

Citat:
Men att det skulle röra sig om ett trendbrott är det alldeles för tidigt att säga. Det troligare är nog att det blir ett hack i kurvan. Migrations- och integrationsfrågorna kommer av allt att döma att leva kvar ett bra tag till och SD:s sympatisörer ser troligen alla nyanlända som ytterligare ett bevis på att det rör sig om "massinvandring" som måste förhindras.

GP försöker inte ens få det att framstå som att något annat än en fortsatt ökning för SD är att förvänta.

Edit: KD under 4% kommenteras i princip inte mer än i en bisats...
2015-09-19, 22:11
Medlem
Menveds avatar
Enda positiva är att Moderaterna backar 1,7. Viktigt inför stämman.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in