2015-09-20, 00:37
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Men att inte inse fiaskot här...

SD har ungefär dubblat sig på ett år. Var är fiaskot?

Citat:
När den svenska politiska eliten fått brallorna neddragna i dansk debatt som sänts i Sverige på prime time.

Debatten sändes efter det att Sifos undersökning redan avslutats.
2015-09-20, 00:37
Medlem
virablatiras avatar
Expressen hade 20,8% för några dagar sedan så 17 känns väl rimligare än 27?
http://www.expressen.se/nyheter/sd-okar--over-20-procent-i-ny-matning/
2015-09-20, 00:40
Medlem
Tja de kan väl hålla på så om de vill. Det spelar mindre roll eftersom SD kommer att fortsätta öka. Kan rentav bli rejält pinsamt för den om SD får låt säga 22% i nästa Sifo.
2015-09-20, 00:41
Avslutad
Citat:
Det där är ju som att någon ärver en miljon men sjabblar bort allt på dåliga affärer.
Men du kan ju inte extrapolera en sådan trend från en mätning där man minskar 0,1 procentenheter. Framför allt inte när det handlar om Sifo, som alltså på fullt allvar påstod att SD hade ca 9-10 % precis innan valet i fjol. Framför allt inte när man dessutom i övriga mätningar publicerade i september - också dem (åtminstone de flesta) efter "den perfekta stormen" som borde fått SD att rusa - slagit rekord och trots föregående månads siffror på ca 25 % ÖKAT till mer än så (i åtminstone YouGov och Sentio). I Demoskop, Novus och Inizio har man fått "nöja" sig med drygt 20 % (20,6 % i snitt för deras publicerade septembermätningar).

PS. Debatten skedde efter Sifos mätperiod.

Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Det konstiga är snarare hur i hela friden de kunde sätta 25 (om jag minns rätt) raka rekord.
Japp, det blev 25 raka rekord (inkl. ett tangerat) innan trenden nu bröts. Helt OK.
2015-09-20, 00:43
Medlem
Om man bortser från SDs resultat en stund så måste jag säga att det konstigaste i mätningen är ändå de rödgrönas underligt starka siffror. De har 45% vilket jag har mycket svårt att tro på.
2015-09-20, 00:45
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Det där är ju som att någon ärver en miljon men sjabblar bort allt på dåliga affärer.

Sedan försvarar han sig med "vadå förstört allt, jag har tio kronor mindre denna månad än vad jag hade förra månaden. Överdriver du inte nu?!"

Det är omständigheter nu som BORDE få SD att tokrusa. Det gjorde de också. Sen skulle partiledningen köra sina vanliga maktintriger eftersom det var länge sen de gjorde något, och det är det enda de kan, med resultat att de lyckas få sin egen båt att stå stilla när vinden blåser dem i ryggen som aldrig förr.

Säger detsamma. Du brukar vara vettig. Men att inte inse fiaskot här...

Minus 0,1 är skitbra hanterat ifall Jimmy Åkesson avslöjades i direktsänd TV med att våldta ett barn. Skicklig krishantering skulle man säga då. De lyckades verkligen parera skadan.

Minus 0,1 är fullständigt underkänt när det offentliga samtalet dominerad av partiets frågor. När invällandet av muslimska män nätt ojämförbara nivåer och övriga partier talar om att beslagta medborgarnas bostäder. När europeiska länder ett efter ett gör motsatsen till Sverige och våra nordiska vänner inför gränsbevakning för att skydda sig mot våra galenskaper. När den svenska politiska eliten fått brallorna neddragna i dansk debatt som sänts i Sverige på prime time.

Då är det fan inte skicklig partiledning att "bara" backa 0,1. Det hade inte varit skickligt att bara öka en procent heller.

Att bara sitta på kansliet och runka hade inneburit en bättre mätning för SD. Men de lyckas stjälpa de bästa av förutsättningar genom sina ständiga maktintriger.

Men herregud, det rör sig om en opinionsmätning - de har ett symbolvärde, de utgör inga sanningssägare.

Kanske har SD minskat? Eller kanske har de efter 24 (?) successiva ökningar slutligen fått sin uppgång maskerad av den statistiska felmarginalen (Som förövrigt är sisådär 2,5% här.)? Eller kanske har väntevärdet stagnerat trots att opinionen egentligen ökat, exempelvis till följd av en ökad Dunning Kruger effekt medierad av ett mediedrev?

Vem vet? ...

...Ingen såklart.

Påvisar flertalet opinionsundersökningar de närmsta månaderna samma sak är det så klart relevant att tala om ett fiasko för SDs del, men en enskild mätning? Nej, det är rent trams.

Bara för att det inte är en "positiv" nyhet för SD, betyder inte det att det skulle vara någon form av katastrof för deras del.
Senast redigerad av Oformad 2015-09-20 kl. 00:58.
2015-09-20, 00:45
Medlem
godboys avatar
Sant det pung skriver. SD skulle gett fan i att stöka med SDU. Å andra sidan är ju undersökningen bara baserad på 1916 omfrågningar så eg kan ju resultatet bli hur knas som helst.

Men som jag skrev förut, var tar de som eg vill rösta på SD vägen men störs av deras interna fjanterier? Alternativ saknas ju.
2015-09-20, 00:48
Medlem
Scott Danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GurgelSven
Är det då inte lite naivt utav Aftonbladet att publicera något som med all förmodan inte speglar verkligheten för fem öre?
Inte alls. Att beskriva verkligheten ingår inte i deras uppdrag och i synnerhet inte det som rör invandring och mångkultur. Glädjande nog är allt färre beredda att betala för lögner och vänsterpropaganda.
2015-09-20, 00:48
Medlem
GurgelSvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virablatira
Expressen hade 20,8% för några dagar sedan så 17 känns väl rimligare än 27?
http://www.expressen.se/nyheter/sd-okar--over-20-procent-i-ny-matning/

Reagerade på den mätningen också, men man ser en klar röd tråd.

Novus & Sifo är väl de företagen som Expressen & Aftonbladet helst förlitar sig på, dessa företagen ligger dock 3% ifrån varandra (vilket är långt utanför felmarginalen).
2015-09-20, 00:50
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Innan detta flyttas till SD-opinionsundersökningstråden. Rimligen ligger sanningen någonstans i mitten. Det är väl inte helt otroligt att Yougov och andra fått en viss anstormning av SDare som vill "hjälpa" sitt parti genom att gå med i deras paneler. Samtidigt visar sifo för lågt för att ingen vettig människa litar på dem och för att många motsätter sig att ha kontakt med dem.

Oklart vilka partier som gagnas av detta, det enda vi vet säkert är att opinionsundersökarna håvar in pengar på att ge alla sina kunder just de siffror de vill ha.
2015-09-20, 01:00
Medlem
Citat:
Ganska lätt att räkna ut vad detta beror på.

Vad har hänt denna mätperiod som inte hände under de fyra andra mätningarna där SD slog rekord i samtliga?

SD uteslöt hela sitt ungdomsförbund. Visste att partiet lockat väldigt många nya. Men 5-10 procent tillhör fortfarande de som har varit trötta på folkutbytet länge. De snarare tolererar partiledningens ständiga uteslutningar än att applådera den. De har i flera år varit lojala trots att partiledningen försöker ställa sig in hos kulturmarxistisk media, precis som övriga politiker.

Till slut blir måttet rågat.

Att partisekreteraren står i SVT och berättar att man uteslutit ett helg ungdomsförbund sedan de röstat fram en välutbildad, ostraffad tjej utan några som helst kontroversiella kopplingar eller uttalanden. När han förklarar att man inte ena kunde följa stadgarna och rösta om saken på partidagarna med förklaringen att "då finns det viktigare saker att diskutera" utan att kunna specificera dessa.

När man sedan petar högt uppsatta företrädare i moderpartiet utan motivering, där deras enda gemensamma nämnare är att de inte röstat för en uteslutning.

Ja, då är det fan inte konstigt att en hel del av de mest trogna sympatisörer tröttnar. Och inte heller människor som övervägt partiet tvekar.

Om DÖ var ett maktfullkomligt sätt att kringå syftet med de parlamentariska reglerna. Vad är då inte SD-ledningens ordlekar med partiet egna stadga?

Mitt i Europas störst kris. När hela 7-klövern svikit och folk rusat till SD. När det är guldläge för utspel, kampanjer, demonstrationer, visa alternativ som folket skriker efter. Vad gör SD-ledningen då? De leker vidare med sina interna maktspel. Bråkar, utesluter, kuppar, intrigar. Det de kan bäst.

Mycket av skiten har spolats bort av segeryra över ständiga rekord där man kan säga SD-ledningen till trots, snarare än tack vare.

Men nu blev skithögen för stor.

SD-ledningen lyckas få partiet att backa i medvind av orkanisk styrka. Som att lyckas med bedriften att rulla uppåt i en nedförsbacke.

På sätt och vis är det bra att ledningen inte längre kan dölja sin skit bakom opinionsframgångar. Det är när partier börjar dala som ordentlig internkritik kan ta fart.

Men extremt olyckligt att det sker nu. Man kan bara hoppas att detta inte får musten att gå ur den motståndsaktivism som börjat ta fart. Att folk fortfarande känner styrka och vågar ta klivet ut på gatan. För den grenen av motståndet behövs.

Det här visar också behovet av ett nytt parti som kan konkurrera med SD. Väljarna måste kunna fortsätta straffa partiledningen, men utan att samtidigt unna självhatarna tillfredställelse.

Läget har aldrig varit så perfekt för ett nytt parti som nu. Det skulle ha en alternativ media att jobba emot, som aldrig funnit tidigare. Till exempel när SD startade.

En avknoppning från SD skulle få med kommunala mandat, SDU:s ungdomsbidrag för tre år framåt. Bekanta ansikten och människor med parti- och medievana.

Framförallt finns idag ett tillräckligt stor opinion för att kunna bära fram ytterligare ett invandringskritiskt parti. Tidigare har det alltid varit denna invändning om att inte sprida rösterna, att åtminstone ett parti måste komma in i riksdagen. Det bekymret är helt borta.

Dessutom har aldrig missnöjet varit så stort bland så många inom SD.

GULDLÄGET ATT STARTA NYTT PARTI ÄR NU!

För det partiets skull hade det varit guldläge, men jag håller än så länge fast vid att det i dagsläget är bättre att man står som en enad samlad grupp och unisont skriker NEJ! än att det startar nya partier/falanger som ska ha sin touch på politiken.

Det sagt så gillar jag verkligen inte SDs beteende i frågan om SDU eller BS. Naturligtvis finns det mycket jag inte känner till, men det som kommer ut och det SD-ledningen själva utstrålar får mig inte precis att hoppa jämfota av entusiasm. Jag är övertygad om att man kunde löst det smidigare och snyggare.

För sakens skull, Pung. Jag gillar verkligen att dina inlägg! Härlig passion.

Citat:

Sedan försvarar han sig med "vadå förstört allt, jag har tio kronor mindre denna månad än vad jag hade förra månaden. Överdriver du inte nu?!"

Det är omständigheter nu som BORDE få SD att tokrusa. Det gjorde de också. Sen skulle partiledningen köra sina vanliga maktintriger efterssom det var länge sen de gjorde något, och det är det enda de kan, med resultat att de lyckas få sin egen båt att stå stilla när vinden blåser dem i ryggen som aldrig förr.

Säger detsamma. Du brukar vara vettig. Men att inte inse fiaskot här...

Minus 0,1 är skitbra hanterat ifall Jimmy Åkesson avslöjades i direktsänd TV med att våldta ett barn. Skicklig krishantering skulle man säga då. De lyckades verkligen parera skadan.

Minus 0,1 är fullständigt underkänt när det offentliga samtalet dominerad av partiets frågor. När invällandet av muslimska män nätt ojämförbara nivåer och övriga partier talar om att beslagta medborgarnas bostäder. När europeiska länder ett efter ett gör motsatsen till Sverige och våra nordiska vänner inför gränsbevakning för att skydda sig mot våra galenskaper. När den svenska politiska eliten fått brallorna neddragna i dansk debatt som sänts i Sverige på prime time.

Då är det fan inte skicklig partiledning att "bara" backa 0,1. Det hade inte varit skickligt att bara öka en procent heller.

Att bara sitta på kansliet och runka hade inneburit en bättre mätning för SD. Men de lyckas stjälpa de bästa av förutsättningar genom sina ständiga maktintriger.

Det förutsätter att ingen skugga faller på OI varken avseende kompetens eller ärlighet och att allt har med SD att göra. Nja, SIFO känns för nära PK-makten för att jag ska lita på dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Storper
Om man bortser från SDs resultat en stund så måste jag säga att det konstigaste i mätningen är ändå de rödgrönas underligt starka siffror. De har 45% vilket jag har mycket svårt att tro på.

Cirkulera. Finns ingenting att se. Cirkulera, sa jag!
Senast redigerad av in84ever 2015-09-20 kl. 01:05.
2015-09-20, 01:06
Medlem
Cratos avatar
Konstigt resultat om jag ska vara sådan men det är långt till val och detta är bara en mätning. Det är bara att jobba vidare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in