2015-09-20, 00:03
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sifo ringer även mobiler, det är urvalet men allra mest viktningen de gör bort sig på.

Jo, men poängen är att hemtelefoner är sämre än mobiltelefoner eftersom att det är inte lika privata. Man borde exkludera dem helt från undersökningen.
2015-09-20, 00:04
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Sifo har verkligen problem med trovärdigheten. Inte bara det väldigt avvikande resultatet för SD, utan även de andra resultaten verkar lite anmärkningsvärda. Att MP skulle ha ökat till 7,2% sedan valet är verkligen inte i linje med vad andra mätningar visar. Har de gått över till metoden att låta Afa ringa på dörren för att förhöra folk?

SIFO har inte problem med trovärdigheten. De har ingen. Det är som att säga att Arnstad har problem trovärdigheten; det finns liksom ingen sådan trovärdighet att relatera till. SIFO är statens bluff&båg-institut, och de speglar inte en opinion, de skapar den. De skiver upp sosseriet som det lydiga desinformationsorgan de är, och vill påskina att SD står still eller backar. Det enda som hindrade dem att hävda att SD minskat till 9.9% är att inte ens nämnda Arnstad skulle kunna hålla masken då.
2015-09-20, 00:09
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
Expressen satte så klart en fet chockrubrik längst upp på sidan:
"SD STÅR STILLA!!!!!"

Aftonbaladet och övriga pöbeln fokuserar på mätningen i sin helhet.

Rubriken säger allt. Hela Expressens redaktion har varit nervösa hela dagen. Några har inte kunnat äta, andra har närapå svimmat av oro. Föreställ er den otroliga lättnad de skärrade medarbetarna kände när SIFO-siffrorna trillade in.

I euforisk glädje skrev man rubriken utan att tänka på hur dum den var. Aldrig tidigare har någon tidning lyft fram att ett partis oförändrade resultat i en väljarpoll är världens viktigaste nyhet.
2015-09-20, 00:17
Bannlyst
Ganska roligt att se att aftonbladet slår på stora trumman när det går "bra" för vänstern och "dåligt" för SD. Dom försöker ju inte ens dölja sina ståndpunkter.. Sen är ju SIFO ett av dom institut som alltid ger SD "för lite" procent. Massmedierna är desperata och greppar efter vilken nyhet som helst som kan göra att dom kan andas ut lite och sova om nätterna.. Och det får bli en nyhet där SD står still. Stackarna
Senast redigerad av clappen 2015-09-20 kl. 00:20.
2015-09-20, 00:20
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Detta baserar du alltså på att SIFO säger att SD backar med 0,1 procentenheter? Du är oftast väldigt vettig men på riktigt...

Eller menar du att SD måste slå rekord i varje mätning för att inte ha gjort bort sig?

Håller med. SD har ökat i runda slängar 1 pe/mån sett över senaste året. Mot bakgrund av att det är en hel del slump inblandat i den här typen av mätningar - av ungefär samma storleksordning som snittökningarna per månad (må de vara gjorda med slumpmässigt urval eller inte) - är det konstiga knappast att de råkar stå still mellan två månader hos ett OI. Det konstiga är snarare hur i hela friden de kunde sätta 25 (om jag minns rätt) raka rekord.
2015-09-20, 00:21
Medlem
GurgelSvens avatar
Aftonbladet går för långt? Basunerar ut gravt missvisande artikel. SD 17%

God kväll.

Är mycket väl medveten att opinionsundersökningar är knepiga att utföra och skall därför tas med en nypa salt. Slumpen kan också ge att man inte får med representanter från hela samhällsskiktet.

MEN.. Enligt 2-3 stycken undersökningsföretag som förövrigt har prickat in SDs valresultat tidigare ligger SD numera på 27% + och är Sveriges största parti. Jag tycker därför att det är ytterst märkligt att Aftonbladet publicerar en undersökning som visar att de andra undersökningarna har slagit fel på 10% eller mer.

Värt att nämna har man ju blivit väldigt noga med vem och hur man ska utföra dessa undersökningar. Är det då inte lite naivt utav Aftonbladet att publicera något som med all förmodan inte speglar verkligheten för fem öre?

Lite härliga citat från artikeln så att ni slipper ge dem några klick.

Citat:
I en rad opinionsundersökningar har partiet sedan ökat sitt stöd, men i den nya Sifo-undersökningen ligger man i princip helt still.
I stället är det på vänsterkanten de största vinsterna gjorts, enligt undersökningen.
Vänsterpartiet går fram till 7,3 procent och blir med det fjärde största parti i mätningen. Ett resultat som inte förvånar i partiet.

Citat:
Partiernas nya siffror kommer samtidigt som tidigare Sifo-undersökningar visat att bilden på den drunknade pojken Alan Kurdi fått ett stort genomslag med en markant ökning av de som vill se ett generösare flyktingmottagandet.

Citat:
SD:s ökning det senaste året beror främst på att moderatväljare, ofta män över 50 år, har gått över till partiet.

Citat:
Jämfört med valet ser det inte ut som om M minskat i opinionen. Men M är det parti som haft störst förluster till SD. De har samtidigt fått en ström väljare från S, vilket gör att de ligger nära sitt valresultat, säger Toivo Sjörén. (Är det en omöjlighet att S väljare har gått till SD? Självklart är det bara de hemska borgarna som kan vara rasister)

Också märkbart att 'journalisten' som knåpat ihop denna fiktiva historian heter Melin i efternamn, någon avkomma ifrån Lena Melins klan kanske?

Artikeln om någon mot förmodan vill kolla --->
Senast redigerad av GurgelSven 2015-09-20 kl. 00:29.
2015-09-20, 00:22
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
Expressen satte så klart en fet chockrubrik längst upp på sidan:
"SD STÅR STILLA!!!!!"

Aftonbaladet och övriga pöbeln fokuserar på mätningen i sin helhet.

Haha, jag skrattade gott åt den rubriken. "SE SE!!, SD ÖKAR INTE LÄNGRE! ETT BEVIS PÅ ATT DET HAR VÄNT!" Ja något så kanske resonemanget går på MSM.

Sanningen är väl som vanligt någonstans i mitten av alla undersökningar, SD ligger kanske på dryga 20%.

Låt Henrik Arnstad, Victor Banke, gruppvåldtäkter, bilbränder, stenkastningar, bråk på flyktingmottagningarna, tiggare, utanförskapszoner etc etc göra jobbet.

Folk tröttnar för varje dag på denna jävla propaganda och inkompetens.
2015-09-20, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Skulle vara intressant med rådata till undersökningen. SIFO brukar vikta efter senaste valresultat. I sådana fall skulle SD endast fått 11% i denna undersökning men viktats till 17,7% baserat på felvariabeln mellan SIFO:s vallokalsundersökning på valdagen 2014 och valresultatet.

Om SIFO hade ändrat sin viktning så hade det märkts, de har inte ändrat någonting märkbart.
2015-09-20, 00:23
Medlem
godboys avatar
Kan nog tänkas att SD.s framgång mattas av lite p g a interna dumheter. Men å andra sidan finns inget alternativ för oss som anser att gränserna bör stängas.
Frågan är vart tar de väljare vägen som skräms av SD.s interna strul?

Gissar att SIFO är ute och cyklar. Igen
2015-09-20, 00:30
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Detta baserar du alltså på att SIFO säger att SD backar med 0,1 procentenheter? Du är oftast väldigt vettig men på riktigt...

Eller menar du att SD måste slå rekord i varje mätning för att inte ha gjort bort sig?

Det där är ju som att någon ärver en miljon men sjabblar bort allt på dåliga affärer.

Sedan försvarar han sig med "vadå förstört allt, jag har tio kronor mindre denna månad än vad jag hade förra månaden. Överdriver du inte nu?!"

Det är omständigheter nu som BORDE få SD att tokrusa. Det gjorde de också. Sen skulle partiledningen köra sina vanliga maktintriger efterssom det var länge sen de gjorde något, och det är det enda de kan, med resultat att de lyckas få sin egen båt att stå stilla när vinden blåser dem i ryggen som aldrig förr.

Säger detsamma. Du brukar vara vettig. Men att inte inse fiaskot här...

Minus 0,1 är skitbra hanterat ifall Jimmy Åkesson avslöjades i direktsänd TV med att våldta ett barn. Skicklig krishantering skulle man säga då. De lyckades verkligen parera skadan.

Minus 0,1 är fullständigt underkänt när det offentliga samtalet dominerad av partiets frågor. När invällandet av muslimska män nätt ojämförbara nivåer och övriga partier talar om att beslagta medborgarnas bostäder. När europeiska länder ett efter ett gör motsatsen till Sverige och våra nordiska vänner inför gränsbevakning för att skydda sig mot våra galenskaper. När den svenska politiska eliten fått brallorna neddragna i dansk debatt som sänts i Sverige på prime time.

Då är det fan inte skicklig partiledning att "bara" backa 0,1. Det hade inte varit skickligt att bara öka en procent heller.

Att bara sitta på kansliet och runka hade inneburit en bättre mätning för SD. Men de lyckas stjälpa de bästa av förutsättningar genom sina ständiga maktintriger.
2015-09-20, 00:30
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GurgelSven
God kväll.

Är mycket väl medveten att opinionsundersökningar är knepiga att utföra och skall därför tas med en nypa salt. Slumpen kan också ge att man inte får med representanter från hela samhällsskiktet.

MEN.. Enligt 2-3 stycken undersökningsföretag som förövrigt har prickat in SDs valresultat tidigare ligger SD numera på 27% + och är Sveriges största parti. Jag tycker därför att det är ytterst märkligt att Aftonbladet publicerar en undersökning som visar att de andra undersökningarna har slagit fel på 10% eller mer.

Värt att nämna har man ju blivit väldigt noga med vem och hur man ska utföra dessa undersökningar. Är det då inte lite naivt utav Aftonbladet att publicera något som med all förmodan inte speglar verkligheten för fem öre?

Lite härliga citat från artikeln så att ni slipper ge dem några klick.

Också märkbart att 'journalisten' som knåpat ihop denna fiktiva historian heter Melin i efternamn, någon avkomma ifrån Lena Melins klan kanske?

Artikeln om någon mot förmodan vill kolla --->

Nej, inte förvånad... inte ett dugg faktiskt...
2015-09-20, 00:36
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Ganska lätt att räkna ut vad detta beror på.

Vad har hänt denna mätperiod som inte hände under de fyra andra mätningarna där SD slog rekord i samtliga?

(klippt citatet)

Jag brukar normalt sett hålla med dina analyser men nu tycker jag att du drar alltför stora växlar. Vi pratat om skojarinstitutet SIFO och de backar med 0,1% I alla andra mätningar har de gått framåt. Visserligen trodde jag att SIFO faktiskt skulle ta sig i kragen och ta en funderare den här månaden om de - möjligtvis, eventuellt, kanske låg anings aningens lågt i sina viktningar med tanke på hur deras konkurenter viktar, men nejdå. De fortsätter med sina pinsamma siffror. Att SIFO ger SD 0,1 lägre än föregående månad bryr jag mig lika mkt om som att bli kallad rasist av Arnstad. Hade de mer trovärdiga instituten backat SD också, då hade jag funderat.

Till sist, ungdomsförbundet? Det är något bara de mest inbitna bryr sig om. Om jag frågade 20 vänner vad de ansåg om SDs konflikt med sitt ungdomsförbund lovar jag att 15 inte skulle ha en aning om vad jag pratade om och 5 inte skulle ha någon åsikt. KD har förövrigt också ett bråk med sitt, det är bara vi nördar som funderar över det. Allmänheten ser de stora penseldragen, tiggare varje dag, massiva flyktingsrapporter och oron kommer varpå SD ökar. SIFO kan ta sina undersökningar och stoppa upp någonstans där solen inte skiner.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in