2015-09-19, 23:33
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Jan Helin nämner detta problem på sin podd när han försvarar sitt egna Inizio.

En inverterad variant om historien om Gallup och hur fel det var att på 50-talet göra valbaromentrar via endast telefon. Nu som då är det endast en viss grupp som har råd med telefon. Och därför gör ett stort mätfel.
Senast redigerad av AgentJoyBoy 2015-09-19 kl. 23:36.
2015-09-19, 23:37
Medlem
Pvt. Jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Problemet ligger i att SIFO ringer till hemtelefoner. Vilka har hemtelefoner idag? Den klass som har råd att slänga ut 200-300 i månaden som knappt används.

Man når ut till den välmående delen av Sveriges befolkning i en högre grad (och därmed förskonade).

Bradleyeffekten är högre då:

- Telefonen representerar hushållets/familjens politiska åsikt
- Telefonen är ofta på en central och öppen plats i hemmet

Vill man att frugan får problem med facket för att hennes man är en SD-sympatisör?

SIFO är värdelösa på sitt uppdrag och mäter mest hur öppna folk vågar vara med sitt stöd än hur de egentligen röstar.

SIFO har ringt mig på mobilen (jag vet dock inte om det var just frågor om partisympatier eftersom jag aldrig svarade).
2015-09-19, 23:39
Medlem
Skulle vara intressant med rådata till undersökningen. SIFO brukar vikta efter senaste valresultat. I sådana fall skulle SD endast fått 11% i denna undersökning men viktats till 17,7% baserat på felvariabeln mellan SIFO:s vallokalsundersökning på valdagen 2014 och valresultatet.
2015-09-19, 23:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von.Durchfall
Riktigt skönt resultat för etablissemanget. Vi har sett en kraftig uppgång för SD men efter flyktingkampanjen och bilden på ett drunknat barn har ökningen för SD upphört och partiet har tom minskat något.

Vilken typ av minskning har du sett ... och vart?
2015-09-19, 23:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Problemet ligger i att SIFO ringer till hemtelefoner. Vilka har hemtelefoner idag? Den klass som har råd att slänga ut 200-300 i månaden som knappt används.

Man når ut till den välmående delen av Sveriges befolkning i en högre grad (och därmed förskonade).

Bradleyeffekten är högre då:

- Telefonen representerar hushållets/familjens politiska åsikt
- Telefonen är ofta på en central och öppen plats i hemmet

Vill man att frugan får problem med facket för att hennes man är en SD-sympatisör?

SIFO är värdelösa på sitt uppdrag och mäter mest hur öppna folk vågar vara med sitt stöd än hur de egentligen röstar.
Sifo ringer även mobiler, det är urvalet men allra mest viktningen de gör bort sig på.
2015-09-19, 23:49
Medlem
jollos avatar
Förstår inte hur alls hur telefonundersökningar anses mer trovärdiga än internetundersökningar. Jag blev uppringd av Novus inför den senaste opinionsundersökningen när jag höll på att jobba med båten med min far och en bekant. Hade absolut ingen lust att berätta för dem just då att jag röstar på Sverigedemokraterna. Så jag sa att jag inte ville svara. Dessutom var det inte "Novus" som ringde utan något random callcenter vilket lika gärna kunde varit anlitat av Expo eller någon annan organisation som ägnar sig åt åsiktsregistrering. Ännu en anledning att inte svara.

Hade jag fått en inbjudan från Novus via mail eller på någon hemsida hade jag kunnat verifierat avsändaren och svarat hemma i lugn och ro och utan att ha någon hängande över axeln. Så är det med undersökningen från Göteborgs Universitet där jag är med och har svarat Sverigedemokraterna alla gånger den frågan kommit upp.

Hur väljer företag som Novus ut vem de skal ringa förresten? Jag har aldrig blivit uppringd av dem tidigare vad jag vet.
2015-09-19, 23:50
Medlem
Rickuzs avatar
Expressen satte så klart en fet chockrubrik längst upp på sidan:
"SD STÅR STILLA!!!!!"

Aftonbaladet och övriga pöbeln fokuserar på mätningen i sin helhet.
Senast redigerad av Rickuz 2015-09-19 kl. 23:53.
2015-09-19, 23:54
Medlem
Pungs avatar
Ganska lätt att räkna ut vad detta beror på.

Vad har hänt denna mätperiod som inte hände under de fyra andra mätningarna där SD slog rekord i samtliga?

SD uteslöt hela sitt ungdomsförbund. Visste att partiet lockat väldigt många nya. Men 5-10 procent tillhör fortfarande de som har varit trötta på folkutbytet länge. De snarare tolererar partiledningens ständiga uteslutningar än att applådera den. De har i flera år varit lojala trots att partiledningen försöker ställa sig in hos kulturmarxistisk media, precis som övriga politiker.

Till slut blir måttet rågat.

Att partisekreteraren står i SVT och berättar att man uteslutit ett helg ungdomsförbund sedan de röstat fram en välutbildad, ostraffad tjej utan några som helst kontroversiella kopplingar eller uttalanden. När han förklarar att man inte ena kunde följa stadgarna och rösta om saken på partidagarna med förklaringen att "då finns det viktigare saker att diskutera" utan att kunna specificera dessa.

När man sedan petar högt uppsatta företrädare i moderpartiet utan motivering, där deras enda gemensamma nämnare är att de inte röstat för en uteslutning.

Ja, då är det fan inte konstigt att en hel del av de mest trogna sympatisörer tröttnar. Och inte heller människor som övervägt partiet tvekar.

Om DÖ var ett maktfullkomligt sätt att kringå syftet med de parlamentariska reglerna. Vad är då inte SD-ledningens ordlekar med partiet egna stadga?

Mitt i Europas störst kris. När hela 7-klövern svikit och folk rusat till SD. När det är guldläge för utspel, kampanjer, demonstrationer, visa alternativ som folket skriker efter. Vad gör SD-ledningen då? De leker vidare med sina interna maktspel. Bråkar, utesluter, kuppar, intrigar. Det de kan bäst.

Mycket av skiten har spolats bort av segeryra över ständiga rekord där man kan säga SD-ledningen till trots, snarare än tack vare.

Men nu blev skithögen för stor.

SD-ledningen lyckas få partiet att backa i medvind av orkanisk styrka. Som att lyckas med bedriften att rulla uppåt i en nedförsbacke.

På sätt och vis är det bra att ledningen inte längre kan dölja sin skit bakom opinionsframgångar. Det är när partier börjar dala som ordentlig internkritik kan ta fart.

Men extremt olyckligt att det sker nu. Man kan bara hoppas att detta inte får musten att gå ur den motståndsaktivism som börjat ta fart. Att folk fortfarande känner styrka och vågar ta klivet ut på gatan. För den grenen av motståndet behövs.

Det här visar också behovet av ett nytt parti som kan konkurrera med SD. Väljarna måste kunna fortsätta straffa partiledningen, men utan att samtidigt unna självhatarna tillfredställelse.

Läget har aldrig varit så perfekt för ett nytt parti som nu. Det skulle ha en alternativ media att jobba emot, som aldrig funnit tidigare. Till exempel när SD startade.

En avknoppning från SD skulle få med kommunala mandat, SDU:s ungdomsbidrag för tre år framåt. Bekanta ansikten och människor med parti- och medievana.

Framförallt finns idag ett tillräckligt stor opinion för att kunna bära fram ytterligare ett invandringskritiskt parti. Tidigare har det alltid varit denna invändning om att inte sprida rösterna, att åtminstone ett parti måste komma in i riksdagen. Det bekymret är helt borta.

Dessutom har aldrig missnöjet varit så stort bland så många inom SD.

GULDLÄGET ATT STARTA NYTT PARTI ÄR NU!
2015-09-19, 23:55
Medlem
lakritcs avatar
SvD: SvD/Sifo: SD störst bland manliga väljare
DN: SD är största partiet bland män i Sverige
Expressen: Sifo-mätning: SD står stilla
Aftonbladet: V går framåt i ny mätning

Vad Expressen tycker om SD vet vi sedan tidigare. AB är och har alltid varit skräp.
2015-09-19, 23:58
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
Expressen satte så klart en fet chockrubrik längst upp på sidan:
"SD STÅR STILLA!!!!!"

Aftonbaladet och övriga pöbeln fokuserar på mätningen i sin helhet.

Vi kan dock konstatera att det går utomordentligt bra för sd när pk-media anser att ett ➕ ➖ resultat är anmärkningsvärt. Vansinnigt roligt egentligen....
2015-09-19, 23:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Ganska lätt att räkna ut vad detta beror på.
Detta baserar du alltså på att SIFO säger att SD backar med 0,1 procentenheter? Du är oftast väldigt vettig men på riktigt...

Eller menar du att SD måste slå rekord i varje mätning för att inte ha gjort bort sig?
2015-09-20, 00:02
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Vi kan dock konstatera att det går utomordentligt bra för sd när pk-media anser att ett ➕ ➖ resultat är anmärkningsvärt. Vansinnigt roligt egentligen....

Det känns som den första opinionsundersökningen som inte ger rekord till SD ger vänsterpöbeln spontanorgasm just nu. Fattar ni? En undersökning som inte ger SD rekord är alltså riksnyhet i Expressen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in