2015-09-19, 21:15
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogantcat
Ok
Jag fattar
De har alltså sett bröderna där och i efterhand kopplat det till det som har hänt Lisa
Fortfarande säger det inte mycket så länge man inte vet tid , plats och vad för sorts aktivitet
Om du ser 2 personer komma till en granne och hälsa på - ringer du inte till polisen , men du kan i efterhand då du fick kännedom om att grannen blev misshandlad vittna om besöket , men inte om misshandel Tänk att du av ngn anledning såg aldrig när personer som hälsat på hos granne gick hem
Då kan du inte vittna misshandel
Är du en sådan nyfiken snubbe tex som sitter och väntar för att se när personer går hem , då är det annat
Har du dessutom hört ngt ex bråk eller liknande har du 2 alternativ : du väljer att hjälpa till och ringer polis
Du väljer att inte hjälpa till och bli indragen i drama , samt hoppas att ngn annan gör det istället ( bystander effekt)

Nej. Lägg av med att försöka tolka in saker jag inte sagt!
JAG påstår inte att någon sett bröderna där. Någon eller några hade enligt Sb2 sett att det pågick "aktiviteter" där. Du börjar klandra dem som skulle ha sett det att dr inte hjälpte Lisa. Det var väl inte säkert att de såg att något hände någon. Det har inte sagts halvsju om vad dessa "aktiviteter" var.

Och nej, om någon går in hos grannen. Och jag får höra dagen efter av en annan granne att hen misshandlats och att det skett ca den tidpunkt som jag såg personerna där så kan jag självfallet inte vittna om att jag sett en misshandel eller vem som gjort det. Men jag kan ju säga

i) att jag sett någon eller några

ii) vem jag såg eller beskriva dem.

För din egen skull, lägg av med att påstå att någon sagt eller skrivit något de inte har för att försöka skruva till argumenten. Det är du själv som blir klassad som tjockskallig. O nej jag är inte någon särskilt "nyfiken snubbe" långt ifrån men jag är väldigt observant i många avseenden och fullständigt ignorant i andra.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-09-19 kl. 21:24.
2015-09-19, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Får inte ihop det, varför skulle Lisa som visste om larmet, ställa mopeden där. Visst att det gott en tid tills pappan kom till platsen. Men rörelsedetektor där, nej det tror jag inte på i det här fallet. Chansen finns att någon har krossat en ruta, så larmet startat. Då är det fråga om något inbrott, vilket borde ha kommit fram. Pappan skulle väl inte slå sönder en ruta annars, varför skulle han det.

Möjligt att pappan trodde Lisa befann sig i caféet, så han ryckte på handtaget och larmet startade. Men att det gick till så som har beskrivits tror jag inte.

Han kan ju ha bankat på dörren och ryckt i hantag på både entresidan och baksidan vid personalutrymmet. Det vore ju inte konstigt.
2015-09-19, 21:33
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Såsom jag uppfattade det ja. I det sammanhang som detta berättades för mig och min kamrat samt på vilket sätt detta sades. Om detta gällde en av de tre, två av de tre eller t. o. m. alla tre kan jag inte avgöra.

Alltså återigen måste jag påpeka att jag personligen inte kan stå för mera än vad som jag fick berättat för mig. Det sades alltså inte rakt ut att det skulle ha varit dessa litauer men underförstått så uppfattade jag detta att det gällde dem. Om detta är feluppfattat av mig eller inte låter jag vara osagt.

Följande har förut tagits upp i tråden men jag tar upp det igen. Naturligtvis kom det att pratas en hel del om dessa huvudpersoner.

Fick berättat att de inte direkt hade gjort någon något men de var mycket svåra att få kontakt med. Detta berodde då inte på språket så mycket eftersom de faktiskt skall ha pratat någorlunda bra engelska utan mera hur de själva var som personer. De var mycket tystlåtna om sig själva och sin egen bakgrund. Man skulle kunna säga att de var på något sätt undanglidande.

Tak för svar.

Det står ju då i direkt motsättning till vad brödernas grannar säger om bröderna:

http://www.expressen.se/gt/brodernas-kyla-under-sokandet-efter-lisa/

"Hur sociala som helst"
En person som bor i samma flygel som dem har tidigare berättat:
– De har varit hur trevliga och sociala som helst. Även om vi inte förstår varandra på grund av språkförbistring, sa grannen.
Även en tidigare granne har vittnat om sin förvåning när litauerna greps och anhölls för mordet.
2015-09-19, 21:33
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nu är det dags att se framåt lite

På onsdag väntar en sista (?) omhäktning på två veckor, som förväntas gå igenom. I veckan ska också de båda medmisstänkta förhöras på plats i Litauen. Min undran är om detta förhör kommer att ske före omhäktningen. Kan det rent av ha betydelse för omhäktningen?
Ska man tro att litauenförhöret kommer att ske före omhäktningsförhandling? Och kan man ta för givet att omhäktningsförhandlingen går igenom? Är en liten aning orolig trots allt.
Senast redigerad av Gusselby 2015-09-19 kl. 21:51.
2015-09-19, 21:39
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Tak för svar.

Det står ju då i direkt motsättning till vad brödernas grannar säger om bröderna:

"Hur sociala som helst"
– De har varit hur trevliga och sociala som helst. Även om vi inte förstår varandra på grund av språkförbistring, sa grannen.
Även en tidigare granne har vittnat om sin förvåning när litauerna greps och anhölls för mordet.
Det är ju lite konstigt att så pass olika utsagor finns men kanske att man är så pass förvånad när det sker att man säger så (tänker enbart positivt om dem som misstänks) bara därför. De kanske inte skulle säga likadant nu, med perspektiv på det som skett. Och då menar jag inte att man blivit påverkad utan att det är en mänsklig reaktion.
2015-09-19, 21:53
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Han kan ju ha bankat på dörren och ryckt i hantag på både entresidan och baksidan vid personalutrymmet. Det vore ju inte konstigt.

Ja det är nog inget konstigt, i det tillståndet som han var i just då. Det är det mest troliga om nu något larm har startat. Men eftersom uppgiften handlade om att pappan flyttade mopeden. Så tycker jag att hela historien inte stämmer. Rörelselarm för att pappan har flyttat mopeden, nej det är nästan skrattretande av många anledningar. Någon har blandat ihop uppgifter, eller lagt till en egen tolkning.
Senast redigerad av henkess 2015-09-19 kl. 21:56.
2015-09-19, 21:54
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Tak för svar.

"Hur sociala som helst"

Är det inte konstigt att säga "
Citat:
de är hur trevliga och sociala som helst" och sen säga men vi förstår inte varandra pga språket?
Hur vet man att någon är social om man inte förstår varandra? Menar de att tonläget är snällt eller vad? Och hur ofta pratar man med varandra om man vet att man inte förstår varandra?

Känns bara så jäkla konstlat, när det ändå bara handlar om att grannar är chockade att folk i närheten blir häktade.
Jag hade varit lika chockad om mina grannar blivit häktade.......
eller kanske inte han på 3dje våningen, för han är riktigt osocial och skum
Senast redigerad av Kellywoman 2015-09-19 kl. 21:55. Anledning: fetstil
2015-09-19, 21:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Är det inte konstigt att säga "
Hur vet man att någon är social om man inte förstår varandra? Menar de att tonläget är snällt eller vad? Och hur ofta pratar man med varandra om man vet att man inte förstår varandra?

Känns bara så jäkla konstlat, när det ändå bara handlar om att grannar är chockade att folk i närheten blir häktade.
Jag hade varit lika chockad om mina grannar blivit häktade.......
eller kanske inte han på 3dje våningen, för han är riktigt osocial och skum
Folk kan vara trevliga och sociala även om man inte förstår språket. Det finns andra sätt att kommunicera på. Att vissa anser att de höll sig undan är inte konstigt om de inte blir förstådda.

Vad gjorde han på 3:e våningen 7 juni kl 18:30?
2015-09-19, 22:05
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Folk kan vara trevliga och sociala även om man inte förstår språket. Det finns andra sätt att kommunicera på. Att vissa anser att de höll sig undan är inte konstigt om de inte blir förstådda.

Vad gjorde han på 3:e våningen 7 juni kl 18:30?

Eller så höll de sig medvetet undan för andra än de närmsta grannarna. Då planen sedan länge var att flytta hem till det kära hemlandet och därför slippa bemöda sig att bli bättre i det svenska språket.
Medlem
Citat:
Ja det är nog inget konstigt, i det tillståndet som han var i just då. Det är det mest troliga om nu något larm har startat. Men eftersom uppgiften handlade om att pappan flyttade mopeden. Så tycker jag att hela historien inte stämmer. Rörelselarm för att pappan har flyttat mopeden, nej det är nästan skrattretande av många anledningar. Någon har blandat ihop uppgifter, eller lagt till en egen tolkning.

Nog fan är det skumt alltid.
Ett rörelselarm går inte igång för att han flyttar mopeden,
det går igång för att han rör sig i täckningsområdet.
Jag tror inte heller på det.
Medlem
Citat:

Ja jag tyckte också det var märkligt. Om larmet på cafet gått för det.
2015-09-19, 22:11
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Skulle någon som är väl insatt berätta något för dig, en ditrest stockholmare? Det råder yppandeförbud, förhörda får inte berätta något.

Om LH åkte kortaste vägen till jobbet borde hon ha åkt förbi balternas bostad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in