2015-09-19, 22:25
Medlem
Scherings avatar
SD har 25,5% av männen enligt SIFOs låga mätning. De bör därmed egentligen ha omkring 32% av männen om man litar på medelvärdet av övriga undersökningar i september.
2015-09-19, 22:29
Medlem
Grevelesevis avatar
17,7 % alltså..
Det var roligt för etablissemanget, nu har de en inte alltför hotande siffra att hålla i handen
och referera till.
Hurra hurra, Sifo är bäst, gamla Sifo kan man lita på. Folk med grå bakelittelefon kan inte vara fascister, hurra hurra.
Kanske ipsos kan slå till med ännu lägre. Då kan de fortsätta som vanligt, iallafall till nästa månad.
2015-09-19, 22:30
Medlem
Innerslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
17.7 alltså? Och S på starka 27 %. Ja vad finns att säga egentligen? Att ligga 4 % efter Novus, som hatar SD säger väl allt. Sifo är ute och cyklar och vill de stå för detta så är det upp för dem. Lite galet bara med att ett parti kan skilja på 10 % i olika OI.
Patetisk olika i olika mätningar. Kan bara konstatera att svensken hellre hjälper svenska barn och behövande än andra som alla andra olika folkslag. Vem säger att det är fel ? Förutom Löven och partierna fastlåsta i folkhat?
2015-09-19, 22:34
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Experterna på SVD är förvånade över att SD ökar, de är ett "unikum" i Europa. Kan det möjligtvis bero på den extrema svenska migrationspolitiken kombinerat med den kvävda debatten omkring den? Möjligtvis?

Ja, det är ju ett unikum som leder till ett annat unikum, man behöver inte vara logiker för att förstå det kausala sambandet.
2015-09-19, 22:34
Medlem
BaraBiffens avatar
Det är ju bara positivt om SIFO går regeringens ärenden. På så sätt kommer regeringen och allianen sitta lugnt i båten till valet och där kommer de få en sådan stor chock att de tar kollektivt självmord.
2015-09-19, 22:38
Medlem
Lite kul att se idioterna försöka skapa opinionsundersökningar som saknar förankring i verkligheten.

Men vi vet som vet sanning kommer skratta högt när Moderatjävlarna och Sossesvinen firar Jul med ett procenttal under 20.

SD däremot kommer fira jul med +30% i oppionsundersökningarna.

Frid vilar över Sverige!
2015-09-19, 22:38
Medlem
Tubleross avatar
Vem tar ens Sifo seriöst längre?

Nära tio procentenheter mellan Sifo och Yougovs siffror tycker jag säger en del.

Nu är det bara att invänta rubrikerna i massmedia "Väljarna sviker SD efter flyktingkatastrofen".
2015-09-19, 22:39
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
17,7. HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA. Så nära botten av spannet man kan komma nästan.
Nu lider Sifomätningarna av både avmattat viktningsgenomslag och tillfällig skämseffekt. Om det inte även är den där grejen Sjöström pratade om med att ökningen stannade av sista dagarna.

Nåja, störst bland män är ju alltid något.

Därför bara 9.7 % för kvinnorna. Här kan det ligga en Bradley-effekt av guds nåde, då det är en telefonare.
Kanske har Sifo kombinerat val-opinion med frågor kring flyktingkatastrofen och på det sättet
fått fram en tvekan.
Har aldrig själv blivit uppringd av Sifo så jag vet inte riktigt hur frågorna ställs.
2015-09-19, 22:49
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Därför bara 9.7 % för kvinnorna. Här kan det ligga en Bradley-effekt av guds nåde, då det är en telefonare.
Kanske har Sifo kombinerat val-opinion med frågor kring flyktingkatastrofen och på det sättet
fått fram en tvekan.
Har aldrig själv blivit uppringd av Sifo så jag vet inte riktigt hur frågorna ställs.
Kan väl vara en tillfällig nedgång p g a döda barn också? Kvinnor är ju ganska känslostyrda varelser.
2015-09-19, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Det här handlar inte om någon skämseffekt utan om ren och skär manipulation, är det något institut som man kan misstänka gå maktens ärenden så är det just SIFO.

Novus gör också telefonintervjuer och ringde dessutom upp hela 3000 recipienter och fick 3,1 procentenheter högre i senaste mätningen, varför fanns inte "skameffekten" i lika hög grad då?

Jag vet i alla fall vad jag tror.
Nja, men varför skulle just Sifo manipulera? Det finns inget med kunden som skulle föranleda det, det är ju inte som att det är Dagens Arena som beställer Sifo. Det är SvD/GP vars politiska inriktning just nu snarare är att skrämma borgarna till att reformera invandringspolitiken. Inte andas ut och tänka att "SD var visst inte så stora ändå". Aftonbladet och TT är betydligt mer PK och deras institut har SD över 20. I TT:s fall hisnande 27,2. Dessutom har Sifo en av de för borgarna mest osmickrande ställningarna mellan blocken, rödgröna har ett övertag på mer än 3%. Inte i kundens smak för fem öre.

Som en av de mest intellektuellt hederliga debattörerna, Santesson på Demoskop, skrev:
Citat:
Även i mitt eget jobb har jag mött misstron: Hur man kan veta att inte opinionsmätningarna är manipulerade? Sitter styrda trixare och friserar partiernas resultat i mätningarna för att passa makthavarna? Redan misstanken är för mig befängd och horribel. Aldrig! Men mot bakgrund av dramatiken och misstron som finns inom politikområdet förstår jag ju ändå någonstans hur det går till när en så mörk konspirationsteori uppstår.
Manipulationen händer inte i siffrorna. Manipulationen sker när journalisterna ska presentera informationen och följer mallen "SD ökar tyvärr " eller "SD RASAR!!!! " beroende på hur siffrorna blev.
2015-09-19, 22:55
Medlem
lirareflashbacks avatar
"Sverigedemokraterna har gått framåt i en rad opinionsundersökningar den senaste tiden. Men i en ny Sifo-mätning, publicerad i Svenska Dagbladet och Göteborgs-Posten, står partiet i princip still på 17,7 procent."

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article21443532.ab

Sifo.....hahaha.
Patetiskt och forlegat Opinions Institut.
Nar prickade dom ratt i ett val senast?
2015-09-19, 23:02
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
17,7% i Sifo
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAA! (S)ifo är ett skämt.
Senast redigerad av Flor-Ida 2015-09-19 kl. 23:08.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in