2015-09-19, 08:14
Medlem
[quote=Skaraborg2|54750856]
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Väl ingen som har sagt att det är så, bara gissningar och spekulationer. Tror inte det är något särskilt vanligt i alla fall och kanske var det något annat som utlöste larmet just precis som Lisas pappa rörde mopeden. Vi vet inte, kanske får vi veta så småningom. Lät ändå på Skaraborg2 som att det var pappa Holm som utlöste det men vet inte hur säker han är på det?[/QUOTE]

Det var så jag fick det berättat av en person. Råder inga som helst tvivel vad den här personen berättade för oss. Det var klart och tydligt att när pappan flyttade på mopeden för att starta den så aktiverades larmet kl. 20.40 p. g. a. detta. Ägarinnan var inte där utan fick reda på detta där hon befann sig. Kanske var hon hemma? Om detta skedde via telefon eller på något annat sätt vet jag emellertid inte.

Jag var naturligtvis inte närvarande då detta skedde, så jag kan endast utgå från vad personen ifråga har berättat för mig. Då kan man ju ställa sig frågan: Ljög den här personen? Annat som h*n sa och som kan kontrolleras stämde i a f.

Detta har väl framkommit tidigare att den väg Lisa kom till caféet den här morgonen var att hon körde förbi där litauerna bodde. Detta visste h*n. Kan vidare berätta att personen ifråga är väl insatt fallet.

Okej tack för att du delar med dig Skaraborg2.

Kan det ha varit så att på morgonen såg MFM LH då hon körde förbi? Kan det ha varit så att mgm fick syn på henne och därför kände till att LH var på väg till caféet?

Kan det ha varit så att LH fick kontakt på morgonen (varför vet jag inte för jag spekulerar)?
2015-09-19, 08:24
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Hahaha

Alltså lika dumt som att först skriva:

"Fanns det en blodfläck på mopeden?" Och sedan i kommande inlägg skriva

"Är det bevisat att blodfläcken på mopeden kom från BO?"

Och därefter att "BO troligen blev knivmördad på mopeden, vilket förklarar allt blod på mopeden."
Därmed skapat en egen historia.

Ja jösses för alla påhittade saker i denna tråd som sedan nystas vidare och blir en "sanning"

Skulle gå att skriva en hel doktorsavhandling på alla tokar och tokerier och bara denna tråd räcker troligen som material.
Precis så går det till.

Vi vet faktiskt heller ingenting om ev larmanordning till caféet. Men med och spekulerar är man (=jag och andra) lik förbannat i alla fall.
2015-09-19, 08:30
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wofoko

Okej tack för att du delar med dig Skaraborg2.

Kan det ha varit så att på morgonen såg MFM LH då hon körde förbi? Kan det ha varit så att mgm fick syn på henne och därför kände till att LH var på väg till caféet?

Kan det ha varit så att LH fick kontakt på morgonen (varför vet jag inte för jag spekulerar)?
Det vet vi inte. Hur tänker du med "fick kontakt", menar du kanske om hon kanske pratat med dem på sin väg mot caféet på morgonen? Stannat av någon anledning t ex utanför deras bostad? Det vet vi inte heller, vi som bara är flashbackgissare. Bara att vänta och se om vi får några svar så småningom.
2015-09-19, 09:08
Medlem
Jag har inte läst tråden på ett tag men skummade igenom de sista sidorna och läste om larmet som gick när pappan flyttade moppen.

När han gjorde det så var det ju ingen som riktigt visste vad som hänt.
Testade han Lisas ev överfallslarm eller mopedlarm som lät.

Någon av de som kanske ropade på Lisa och letade kanske samtidigt gick in i fiket och visste inte att larmet fanns, glömde, eller kunde inte avaktivera det.

Larmet är nog inte det första man tänker på i tumultet.
Ingen visste ju vad som hänt och då kan ju tankarna gå till självmord, våldtäkt, mådde dåligt, att hon låg skadad någonstans.

Jag hoppas verkligen att den/dom som är skyldiga åker in på obestämd tid.
2015-09-19, 09:39
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogantcat
Det Finns många luckor som advokaten kommer lätt att kunna manipulera med
Begränsar man resonemanget till enbart uppgifterna i pressen, så finns där flera motsägelser. Det påstås att bevisningen är stark och att man har en god bild av vad som har hänt. Alltså en indiciekedja som stöds av befintlig bevisning. Går det att få ihop en trovärdig händelseförlopp med två misstänkta? Lillebror är också misstänkt för mord Inte medhjälp eller skyddande , trots att det inte finns bevis mot honom.

Då undrar jag. Tror utredarna att bröderna har utfört gärningen tillsammans? Eller anses lillebror vara en allternativ GM? Varför ändrar man inte brottsrubriceringen för lillebror eller avför honom från utredningen?
Senast redigerad av klurigkluring 2015-09-19 kl. 09:45.
2015-09-19, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Begränsar man resonemanget till enbart uppgifterna i pressen, så finns där flera motsägelser. Det påstås att bevisningen är stark och att man har en god bild av vad som har hänt. Alltså en indiciekedja som stöds av befintlig bevisning. Går det att få ihop en trovärdig händelseförlopp med två misstänkta? Lillebror är också misstänkt för mord Inte medhjälp eller skyddande , trots att det inte finns bevis mot honom.

Då undrar jag. Tror utredarna att bröderna har utfört gärningen tillsammans? Eller anses lillebror vara en allternativ GM? Varför ändrar man inte brottsrubriceringen för lillebror eller avför honom från utredningen?

Även om det kanske inte finns DNA från lillebror utesluter det väl inte att det kan finnas annan bevisning?
2015-09-19, 10:00
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Även om det kanske inte finns DNA från lillebror utesluter det väl inte att det kan finnas annan bevisning?
Misstankegraden har sänkts, och det är uttalat att det inte är sannolikt man kommer att åtala lillebrodern. Utredarnas egna uttalanden går inte ihop .
2015-09-19, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Misstankegraden har sänkts, och det är uttalat att det inte är sannolikt man kommer att åtala lillebrodern. Utredarnas egna uttalanden går inte ihop .

Vi vet inte hur allt går ihop. Vi sitter inte med alla bitar.
2015-09-19, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Alltså..larm på utsidan av ett cafe i relativ glesbyggd??
Vad skulle det tjäna till gentemot ett larm som bevakar insidan?!
Vi kan ha att göra med en larmförsäljare av rang här!

Jag håller med, det vore rena bedrägeriet att bygga ett larm på det viset.
Hade området varit inhägnat så möjligen då, eller kanske ett staketlarm.

Däremot rörelseaktiverade strålkastare, eller min favorit kameror
som inte triggar igång huvudlarmet.
2015-09-19, 10:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Tvivla kan man göra i kyrkan. Vilka luckor skulle det vara?

Om de har ett händelseförlopp som kakan subsumeras in i gärningsbeskrivning i brottsbalken och detta är styrkt genom bevisning ja då ska man lämna dessa uppgifter till försvaret så dessa kan granska och bemöta. Och det verkar ju inte ha gjorts. Det verkar som de fått väldigt fragmentariska uppgifter.
2015-09-19, 12:12
Medlem
Sunimods avatar
Kan någon bekräfta om det var ett Sector alarm eller ett Securitas?

Kan möjligen ge viss förklaring till varför inget hände på den fronten.
2015-09-19, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Kan någon bekräfta om det var ett Sector alarm eller ett Securitas?

Kan möjligen ge viss förklaring till varför inget hände på den fronten.

Sånt larm syns med blotta ögat utanför en byggnad väl?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in