2015-09-17, 19:20
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Finns det en propagandakampanj för att rättfärdiga mordet? Vilka driver den i så fall?

Jag vill bara ha fram sanningen oavsett vad den skulle innebära och det tror jag gäller de flesta.
Eftersom mycket tyder på att det var någon form av konspiration som låg bakom mordet så måste det ju finnas en orsak. Man skjuter inte statsministern för att det är en kul grej eller för att man ogillar hans åsikter.
Det är nog snarare flera kampanjer och vilka som driver kampanjerna kan jag inte svara på, men jag skulle gissa på alla de som ogillade Palme och vill påverka hans eftermäle. Du kan inte ha undgått det.

Sanningen duger utmärkt för mig också och visst var det en konspiration.
Citera
2015-09-17, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Om nu HH var "on top of everything", hur skall man förklara skyddsåtgärderna med personliga livvakter, skottsäkert glas i Palme-rummet och väskor med skjutvapen. Varifrån ansåg man hotet komma? Jag har fattat det som att det skulle vara från PKK. Var detta också ett spel för gallerierna?
Det kan ju också tänkas handla om att slussa över stora summor pengar till
CG Östling och livvakterna. Per Ola Karlsson och Jörlin tjänade under ca åtta
månader mer i månaden än rikspolischefen, p g a all ävertid Källa:"Mörkläggning"
Citera
2015-09-17, 20:34
Medlem
riskybizzys avatar
Är det någon som hunnit läsa något i Walls nya bok ännu?
Citera
2015-09-17, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Om nu HH var "on top of everything", hur skall man förklara skyddsåtgärderna med personliga livvakter, skottsäkert glas i Palme-rummet och väskor med skjutvapen. Varifrån ansåg man hotet komma? Jag har fattat det som att det skulle vara från PKK. Var detta också ett spel för gallerierna?

PKK-spåret är mycket märkligt. Idag tycks ingen fatta varför PKK upptog i stort sett hela Palmeutredningen första året. I synnerhet som Palme var en av PKK:s få vänner i världen.
De enda indicier som jag har hört mot PKK är att de hade använt ordet bröllop, som kunde tolkas som hämnd, och att de hade en lokal i närheten av mordplatsen.
Anders Helin till exempel har ju mer eller mindre sagt rätt ut att HH körde sönder utredningen, dels genom det sätt som han hanterade LP och dels genom att han bara satsade på PKK-spåret.

PKK-jakten utvidgades senare även utanför Palmeutredningen med Ebbe Carlsson-affären.

Personligen tror jag att PKK-spåret var HH:s eget påhitt. Det var ett sätt att flytta Palme-utredningens fokus så långt bort från sanningen som möjligt. Jag tror till och med att han lurade Ebbe Carlsson trots att de var ett par. Jag tror att han tyckte det var lite roligt att känna sin makt.

Att han ville ha maximal säkerhet runt sig själv under Palmeutredningen kan ha haft flera orsaker, men det kan mycket väl ha varit ett spel för galleriet. Det skulle skapa en bild av att PKK-var ett mycket stort hot mot landet och honom själv.
Citera
2015-09-17, 21:11
Medlem
Citat:
PKK-spåret är mycket märkligt. Idag tycks ingen fatta varför PKK upptog i stort sett hela Palmeutredningen första året. I synnerhet som Palme var en av PKK:s få vänner i världen.
De enda indicier som jag har hört mot PKK är att de hade använt ordet bröllop, som kunde tolkas som hämnd, och att de hade en lokal i närheten av mordplatsen.
Anders Helin till exempel har ju mer eller mindre sagt rätt ut att HH körde sönder utredningen, dels genom det sätt som han hanterade LP och dels genom att han bara satsade på PKK-spåret.

PKK-jakten utvidgades senare även utanför Palmeutredningen med Ebbe Carlsson-affären.

Personligen tror jag att PKK-spåret var HH:s eget påhitt. Det var ett sätt att flytta Palme-utredningens fokus så långt bort från sanningen som möjligt. Jag tror till och med att han lurade Ebbe Carlsson trots att de var ett par. Jag tror att han tyckte det var lite roligt att känna sin makt.

Att han ville ha maximal säkerhet runt sig själv under Palmeutredningen kan ha haft flera orsaker, men det kan mycket väl ha varit ett spel för galleriet. Det skulle skapa en bild av att PKK-var ett mycket stort hot mot landet och honom själv.

Enligt Leif gw.p så gav en kille från säpo hh en dossier om pkk o sa kolla in detta. Leif förstod då att de försökte lura hh. Men det låter billigt. Tror att både hh och ebbe förstod mer än så.
Citera
2015-09-17, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy

Jag har skummat igenom den. De väsentligaste nyheterna har redan passerat i nyhetsflödet. I övrigt så finns det en märklig historia från England som inte var publik tidigare och som tyder på att MOP är känsligt för MI6. (Enkelt uttryckt så verkar en operatör för MI6 som frågat runt om Palmemordet på 90-talet blivit vettskrämd av responsen han fick.)

I övrigt så pekar Wall mot Stay Behind, men vi får inga namn på operatörer och anstiftarna verkar fortfarande i stor utsträckning vara okända för honom.

Detta sagt med stor reservation för att jag kan ha missat något väsentligt (jag har som sagt bara hunnit skumma de partier som såg intressantast ut).
Citera
2015-09-17, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Enligt Leif gw.p så gav en kille från säpo hh en dossier om pkk o sa kolla in detta. Leif förstod då att de försökte lura hh. Men det låter billigt. Tror att både hh och ebbe förstod mer än så.

Det låter troligt. Det kan ha varit så att SÄPO hade spanat på PKK och när de presenterade materialet för HH och EC så nappade de direkt. Det behöver inte betyda på att de verkligen trodde på det, men det var ett väldigt bra spår om man ville sabotera utredningen.

Det kan ju inte uteslutas att HH faktiskt gjorde sitt bästa för att lösa mordet. Men i så fall måste han ha varit ytterst inkompetent och det tror jag inte att han var. Han hade jobbat som polis och militär sedan 1950-talet och hade varit chef för SÄPO och Länspolismästare i Stockholm, ändå begick han en rad grova misstag under Palme-utredningen.
Citera
2015-09-17, 21:46
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Har just läst klart den
Den är mycket välskriven och dramaturgiskt bra, stundtals som en bra deckare. Tycker också det är intressant och lätt att följa hans resonemang när han drar igenom de olika delarna.

En mycket bra bok, får nog säga att det är den bästa han skrivit, en bok jag skulle rekomendera till en preson som inte har läst någon Palme bok innan. Lättläst, begriplig och mycket intressant.

Och för den inbite palmespanaren tycker jag att den är värd att läsa för att han lyckats sålla bort allt oväsentlig och diffust och verkligen plockat fram guldkornen.

Kapitlet om Eva Rausing är ju en mycket faschinerande historia i sig men kanske inte tillför så mycket till lösninga på mordet, om inte hennes utpekande gällde E**k P*ns*r förståss vilket Wall inte avslöjar.
Senast redigerad av fornamn.efternamn 2015-09-17 kl. 21:54.
Citera
2015-09-17, 21:57
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
3:an betydde väl 1986 att bilen tillhörde VD 3 alltså söder.
2:an att det är ett befälsfordon?

Det är lite speciellt med Stockholms län mot andra polisdistrikt. Så byten av anropsssignaler under årtiondena(innan nuvarande RAKEL-system) kan ha genomförts. Det var därför jag reserverade mig.

Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Tack! mycket värdefull input. Jag kan tyvärr inte tillföra något om detta, men förhoppningsvis finns det andra som vet mer. Jag föreställde mig rent av att varje nummer skulle identifiera en patrull, men såklart i ett sambandsnät motsvarar varje nummer en radioapparat. Det kan alltså vara en bärbar radio, en "radio bil" och en radio stationerad i en lokal.

3761 skulle alltså kunna vara en bärbarradio till en polisbil med radionumret 3760 ?

Ja, det är frågan jag också ställer mig. Men som sagt, en fordonslista med anropsssignaler för åren runt 1986 på polisbilarna i Stockholms stad och län vore bra att få tag i. Mycket skulle klarna då!

De olika polisdistriktens LKC runt om i Sverige har olika tvåsiffriga anropsnummer(typ: Det är uppfattat. Klart slut 50). Sedan fordon brukade man ropa upp med fyra siffror(typ: 1120 från 50 kom). Och så de bärbara som också ropades upp fyrsiffrigt(typ: 50 från bärbar 1121 kom).

Viktigt är att komma ihåg att allt som går i luften(TV, radio, försvarets radio, blåljusorganisationers radio, åkarradio och portöppnare m.m. m.m.) ligger på olika frekvenser.

Så vilket eller vilka radiosystem som wt-männen använde ger ju vilka de tillhör.
Senast redigerad av Kennex 2015-09-17 kl. 22:03.
Citera
2015-09-17, 22:00
Medlem
midvintermorkers avatar
Enligt första nyhetssändningen i SVT hävdade man att Palme blev skjuten av två skott i bröstet. Senare reviderade man detta till skjuten i ryggen. Man letade sålunda efter kulorna på fel plats. Då är det heller inte så konstigt att man hittade fel kulor. Att Lisbeths Palmes kappa aldrig har blivit officiellt ifrågasatt med tanke på den bild som finns på henne vid sjukhuset är en skandal.
Citera
2015-09-17, 23:25
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Vad jag skriver är att det förelegat övervakning av OP eftersom det klarlagts att uppgiften om biobesök redan var känt på flera håll på em. Lägger man det samman med 179 spaningsuppslag om W/T är saken ganska klar.

Vad Sten Andersson svamlar om vet jag inte. Jag ser inte honom som särskilt tillförlitlig med tanke på att han är politiker.

Lägger man det samman med 179 spaningsuppslag om W/T är saken ganska klar.
179 st, men då är det väl också så att en hel del rör observationer av samma wt-man i flera fall, gjorda av flera olika vittnen, eller hur är det med det?

Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
-Hej, här är jag. Läser tråden dagligen men haft mkt att göra och förbereder nu ett kommande inlägg här i tråden. (någon med nästan samma anv.namn har verkat i nio inlägg under 2009).

Fann ikväll denna fina hemsida om MOP. Längst ner i länken finns en karta med Walkie-talkieobservationer intill mordplatsen. Visste ej de rapporterats ända ner till David Bagares gata / Johannesgatan. http://palmemordet.forum24.se/palmemordet-about11.html

mvh

Då det gäller kartan över påstådda walkie-talkie iakttagelser närmast mordplatsen så verkar wt-männen ha stått i olika grupper ser det ut som. Så det kan ju vara olika grupper ute på olika uppdrag.

Har verkligen ingen av alla dessa wt-personer erkänt i något sammanhang att de var i innerstaden under mordnatten? Typ någon polis på knarkspan?

En annan sak: 1986 var informationsvägarna om Palmemordet, i tidningar, TV, radio och senare böcker. Det var det vi såg och tog del av.

I dag har vi ett allt större och växande internet. Det gör att risken blir större och större för varje år som går att några släktingar, vänner, arbetskamrater, grannar m.m. till de som har blivit misstänkta för inblandning i MOP, ska råka få se hemsidor, som t.ex. Flashback och förfärad säga:
Pappa! Det står att morfar har varit misstänkt som delaktig i mordet på Statsminister Palme! Är det sant?

AA t.ex finns ju med på många hemsidor. Måste vara svårt för AA, familjen och släkten då många söker på hans namn och får upp dessa "mörka uppgifter".

Här ni hört om några har "ställt någon mot väggen" och frågat ut dessa om ev. inblandning i MOP?
Citera
2015-09-17, 23:25
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Om vi antar att MOP utfördes av en grupp som troligen var på någon sorts kuppövning så måste man ställa sig vissa viktiga frågor:

1. Hur många ingick i operationen?
2. Hur många skyttar hade behövts för att vara säker på att MP inte skulle gå "fel väg"?
3. Vad hade hänt om MP hade tagit taxi istället?
4. Fanns det någon bättre plats än Tunnelgatan med tanke på flyktväg?
5. Var MOP planerat att ske den här dagen i förväg, eller drogs hela operationen igång när man fick veta att MP skulle gå på bio?

"Kuppen" mot ÖB genomfördes, enligt Borgnäs, av 4 personer. Är det samma grupp människor som övar denna kväll kan upplägget vara liknande.

En oerhört intressant detalj här vore att veta om den polisman som tipsade om det sk södermötet kände till kuppen mot ÖB och vilka som utförde den.
Om inte har i sina uppgifter i stort lyckats pricka in samtliga personer.

Med senaste avslöjandet om att det faktiskt förekom något utöver ordinarie arbete för en del poliser och att man har i åtanke att uppgifter liknande den om "operation Olof" så kan man inte längre lika lätt avfärda den teorin om ett förutbestämt möte på aktuell plats som vilda fantasier. Det är inte omöjligt att ett sådant upplägg fanns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in