2015-09-17, 12:39
Medlem

Angående flyg!

Barkarby flygfält är en central plats i en kuppövning.

Mikael Holmström har i sin bok "Den dolda alliansen" redogjort för flygenhet 66.

Gällande helikopter kan man påminna om att Sten Andersson blir hämtad i helikopter tidigt på lördagsmorgonen ifrån Idre. Sten Andersson kan absolut varit en deltagare i övningen.

Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Dammegård skriver:

"Kl 03.59 IDRE (STEN ANDERSSON)
A: Under natten får Försvaret hjälpa till med att ordna flera transporter. Bland annat flygs utrikesminister Sten Andersson med helikopter från Idre där han haft vintersemester med familjen

Kl 08.50 GÄRDET (ESKORT AV UTRIKESMINISTERN)
B: En polispatrull beordras till helikopterplatsen på Gärdet i Stockholm för vidare eskort av utrikesminister Sten Andersson till UD."

Har själv inte sett några andra uppgifter, men i fallet dammegård är det bra med andra oberoende källor som verifierar hans påstående.

Barkarby
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Användaren Styckjunkaren har i en serie intressanta inlägg hävdat att det pågick en beredskapsövning i Stockholm mordnatten. Bland annat skall fallskärmsjägare ha deltagit.

På flyget från Barkarby till Karlsborg anslöt sig en viss löjtnant X, som, om jag minns rätt, inte hade deltagit i övningen, utan anmält giltigt förfall.

Totte Wallin om Barkarby
Citera
2015-09-17, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan

Angående flyg!

Barkarby flygfält är en central plats i en kuppövning.

Mikael Holmström har i sin bok "Den dolda alliansen" redogjort för flygenhet 66.

Gällande helikopter kan man påminna om att Sten Andersson blir hämtad i helikopter tidigt på lördagsmorgonen ifrån Idre. Sten Andersson kan absolut varit en deltagare i övningen.

Totte Wallin om Barkarby

Det är mycket intressanta uppgifter som du kommer med. För det första detta med OPs alla kvinnoaffärer. Jag har ju aldrig uteslutit möjligheten att LP på något sätt var inblandad i sammansvärjningen mot OP. Jag skulle till och med gå så långt som att säga att utan hennes medverkan hade det varit svårt att lyckas med operationen. Alla dessa kvinnoaffärer kan ju mycket väl ha gjort LP hatisk mot OP. De kan även ha bidragit till att han sågs som en säkerhetsrisk.

Det är ju definitivt inte bra med en regeringschef som har affärer med kvinnor till höger och vänster och som hatas av sin egen hustru.
Citera
2015-09-17, 13:41
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är mycket intressanta uppgifter som du kommer med. För det första detta med OPs alla kvinnoaffärer. Jag har ju aldrig uteslutit möjligheten att LP på något sätt var inblandad i sammansvärjningen mot OP. Jag skulle till och med gå så långt som att säga att utan hennes medverkan hade det varit svårt att lyckas med operationen. Alla dessa kvinnoaffärer kan ju mycket väl ha gjort LP hatisk mot OP. De kan även ha bidragit till att han sågs som en säkerhetsrisk.

Det är ju definitivt inte bra med en regeringschef som har affärer med kvinnor till höger och vänster och som hatas av sin egen hustru.
Vem skulle inte tycka illa om en svekfull man? Men sängkammarryktena är nog en del av en propagandakampanj för att rättfärdiga mordet. Än sågs han på restaurang med en kvinna (eller en man) och än tindrade hans ögon när han tittade på en kvinna under TV-sändning. På den nivån var det.
Citera
2015-09-17, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Vanadisvägen 200m väster om Haggatan. Här syns stigorten i öppnat läge https://www.google.se/maps/@59.3464405,18.0459726,3a,44.3y,14.24h,74t/data=!3m6!1e1!3m4!1s7z7VSRX8YEOfmOigEqeZIw!2e0!7i1 3312!8i6656

Ja, ca 40 meter från R*bert St*ngesjös port som också syns i bild...

"Tunnelfrågan" är väldigt intressant i största allmänhet, och kan ju ha bäring på förståelsen av en eventuell kuppförsvarsövning eller liknande. Och eventuellt ha bäring på HH:s kryssande enligt Dahlgrens berättelse. Har f.ö. även noterat att en av ledningstunnlarna i förlängningen passerar i närheten av LT:s gamla lägenhet i Traneberg. Har dock ändå svårt att tro att tunnlarna skulle ha något att göra med en i förväg planerad flyktväg efter MOP, av det enkla skälet att det vore alldeles för komplicerat. För komplicerat att improvisera fram under en relativt kort förberedelsetid, och alldeles för begränsande för en flyende GM, när en stor mängd variabler är okända o exakt vad som kommer att hända efter biobesöket.
Citera
2015-09-17, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vem skulle inte tycka illa om en svekfull man? Men sängkammarryktena är nog en del av en propagandakampanj för att rättfärdiga mordet. Än sågs han på restaurang med en kvinna (eller en man) och än tindrade hans ögon när han tittade på en kvinna under TV-sändning. På den nivån var det.

Finns det en propagandakampanj för att rättfärdiga mordet? Vilka driver den i så fall?

Jag vill bara ha fram sanningen oavsett vad den skulle innebära och det tror jag gäller de flesta.
Eftersom mycket tyder på att det var någon form av konspiration som låg bakom mordet så måste det ju finnas en orsak. Man skjuter inte statsministern för att det är en kul grej eller för att man ogillar hans åsikter.
Citera
2015-09-17, 14:41
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

I boken "offret o gärningsmannen" beskriver Hans Hederberg förhållandet som uppstår mellan Olof Palme och Marianne Höök runt årsskiftet 68-69. Författaren tar det som intäkt för att OP inte var en sån extrem streber som han ofta påståtts att vara. Menar att OP isf inte skulle ta risken med ett förhållande om han varit helt fokuserad på att bli partiledare, som han blev ett knappt år senare
Citera
2015-09-17, 15:45
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Åsa verkar idag bo i Limhamn. Hon och Holmér hade ju på äldre dagar en hästgård utanför Malmö åt Trelleborgshållet. Jag tycker jag uppfattat flera i tråden förekommande personer som flyttat till Skåne efter mordet. Vilka? Finns samband dem emellan?

Tja, vi har ju Grundborg som har ett hus i Kåseberga rakt söder om Ravlundas militära skjutfält. Som gammal vapendragare till CGÖ, SFSF-medlem och innehavare säkerhetsklassad tjänst på Televerket är han högintressant, och mig veterligen aldrig hörd. Samband med Holmér? Inte alls otänkbart, SB/AGAG.

http://tinypic.com/r/315mvk2/8
Citera
2015-09-17, 18:24
Medlem
Om nu HH var "on top of everything", hur skall man förklara skyddsåtgärderna med personliga livvakter, skottsäkert glas i Palme-rummet och väskor med skjutvapen. Varifrån ansåg man hotet komma? Jag har fattat det som att det skulle vara från PKK. Var detta också ett spel för gallerierna?
Citera
2015-09-17, 18:25
Medlem
Om vi antar att MOP utfördes av en grupp som troligen var på någon sorts kuppövning så måste man ställa sig vissa viktiga frågor:

1. Hur många ingick i operationen?
2. Hur många skyttar hade behövts för att vara säker på att MP inte skulle gå "fel väg"?
3. Vad hade hänt om MP hade tagit taxi istället?
4. Fanns det någon bättre plats än Tunnelgatan med tanke på flyktväg?
5. Var MOP planerat att ske den här dagen i förväg, eller drogs hela operationen igång när man fick veta att MP skulle gå på bio?
Citera
2015-09-17, 18:50
Medlem
ejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Om nu HH var "on top of everything", hur skall man förklara skyddsåtgärderna med personliga livvakter, skottsäkert glas i Palme-rummet och väskor med skjutvapen. Varifrån ansåg man hotet komma? Jag har fattat det som att det skulle vara från PKK. Var detta också ett spel för gallerierna?
Jag tror man var rädd för mördargruppen och ev andra grupper inom stay behind som man tappat kontrollen över. Det var ju aldrig HH och Ebbes mening att Palme skulle mördas. Men så hände det endå och de insåg att de tappat kontrollen. Sedan tror jag att de var oroliga för att SÄPO skulle upptäcka deras egen inblandning därför rekrytera de bara personer de litade på och med begränsat intellekt och insyn
Citera
2015-09-17, 18:53
Medlem
Holmér kan inte vara i Borlänge under mordnatten om Dallas har rätt....

Holmér kan inte vara i Stockholm under mordnatten om Elisabeth Berggren (och någon mer) har rätt...
(och som han själv också hävdar..)

Hur många "vittnen" har vi här på var sida, i att styrka antingen Dallas Dahlgren eller Berggrens vittnesmål?

...klart medveten om att antalet på intet sätt ger sanningen...
Citera
2015-09-17, 19:03
Medlem
Citat:
Om vi antar att MOP utfördes av en grupp som troligen var på någon sorts kuppövning så måste man ställa sig vissa viktiga frågor:

1. Hur många ingick i operationen?
2. Hur många skyttar hade behövts för att vara säker på att MP inte skulle gå "fel väg"?
3. Vad hade hänt om MP hade tagit taxi istället?
4. Fanns det någon bättre plats än Tunnelgatan med tanke på flyktväg?
5. Var MOP planerat att ske den här dagen i förväg, eller drogs hela operationen igång när man fick veta att MP skulle gå på bio?

Det beror på...

1. För många personer desto större risk att någon läcker
2. Fler än en sannolikt
3. De kanske hade någon som väntade i G:a Stan? Med WT... Eller så var promenaden förutbestämd. OP el. LP's inblandning.
4. Ja, var Tunnelgatan förutbestämd eller flanerade bara makarna Palme hemåt?
5. Ja det är ju också en bra fråga...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in