Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-26, 14:56
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennex
Så gräver vi vidare...

Carl Johan "Massa" Lind, Karlstad
Svensk friidrottare. Lind arbetade som polis i Karlstad.
Död 1965 i Karlstad.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Johan_Lind

Folke Olof Filip "Massa" Lind, Solna
19 jan 1998 ...
Förre kriminalinspektören och konstnären Folke "Massa" Lind, Solna, har avlidit
87 år gammal. Uppvuxen i Klara och Norrmalm var han en ...
http://www.dn.se/arkiv/kultur/dodsfall-disciplinerad-polisiar-bohem
(Tyvärr släckt länk)

Folke Olof Filip Lind
Född 1911

Död 1998
http://www.finngraven.se/(S(ayzg41z5nnlplubrsz2yttzk))/DisplayInfo.aspx?id=592335

Jag släckte Olof Palme
http://www.expressen.se/debatt/jag-slackte-olof-palme/

Som synes är det så att det har funnits två "Massa" Lind och som var poliser.
Man tackar! Visst är mvagrippa en tillgång, faktiskt även när han har fel...
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
I den här artikeln fabulerar Gert Fylking friskt om att polisen massa lind skulle gripit Pettersson 1957i Solna.
Släggkastaren och polisen Carl-Johan "Massa" Lindh, olympisk silvermedaljör 1920, var 1957 folkpensionär vid 72årsålder. 7
Därtill var han aldrig polis i stockholm utan utförde sin polisgärning i Jönköping och framförallt Karlstad där hans staty idag kan beskådas.
Mäste säga att att det får mig att fundera över Fylkings berättelse med devisen "Varför förstöra en god historia med sanningen"

http://www.hyttfogden.se/brita/pd3c031c2.html
Citera
2016-03-26, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Så vad var det som fick höga herrar att reagera. Att Holmer ljög om sin vistelseort. Räcker väl knappast. Att Dahlgren ljög. Låter otroligt.

Det som återstår är att det har att göra med den verksamheten som på Sveavägen orsakade iakttagelser av WT. Om nu även försvarsutskottet lade sig i historien så får det en ny dimension.

Slutsatsen är given. Det fanns ett antal personer som visste vad det handlade om. Därför var ett utredande av dessa WT tabu. Precis som vi märkte redan på den tiden när det begav sig.

Som jag skrivit tidigare. Det är HH som är nyckeln. Och i hans förlängning de som på Sveavägen, och på andra ställen, visade sig öppet med WT. Där detta inte behöver ha med mordet att göra, men att det är det här som måste skyddas. Därav händelserna som drabbade Martinger.
Jag har tidigare framfört tesen att det är försvarsmakten som är den primära
mörkläggaren av sanningen om MOP. Episoden när försvarsutskottets ordförande
Arne Andersson(m) går till attack mot Martinger för att denne rotar är ett starkt
indicium för att jag har rätt här.
Citera
2016-03-26, 15:48
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Arne Andersson(m) går till attack mot Martinger för att denne rotar är ett starkt
Det behöver inte vara så uppenbart. Det kan likaväl vara så att Andersson mfl har fåtts att tro att så är fallet. De behöver inget mer veta för att mörkläggningsreflexen skall sätta in. Lite mummel om hemligheter och försvaret från rätt håll. Kanske kryddat med påtryckningar om hållhakar, pinsamheter etc som kunde komma att hamna på avvägar. Den som utövar hårda påtryckningar kan själv vara under hårt tryck.

Många kan ha agerat mörkläggare av rädsla för vad som kan komma fram i kölvattnet av mordet. Inte för att de nödvändigtvis vet något om själva mordet.
Citera
2016-03-26, 16:18
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Det torde i sin tur vara ett indicium för att FM varit ansvariga för verkställande utav avrättningen enligt order från ÖB som själv fick sina instruktioner av RC. Det var FM's uppgift att verka om inre eller yttre hot uppstod. De har skött sina uppgifter utmärkt under lång tid. Sverige har inte varit i väpnad konflikt med annan nation.
Hur förklarar man för sina medborgare att Staten själv är anstiftare. Ja, som Donald uttrycker det:"För Sveriges bästa. "

P. S Läste precis furirRevärs inlägg. Ja som han beskriver det kan det vara. Den som lever 30 år till, får säkert en glimt!
Senast redigerad av Gothus 2016-03-26 kl. 16:35.
Citera
2016-03-26, 16:28
Medlem
Citat:

Tycker att det på många sätt gör saker begripliga. Om där är en övning som är såpass känslig att den inte får detaljgranskas. Om den då har koppling till Barkaby övningen och att det veckorna efter skickas många poliser på beredskapsutbildning så kanske det är en övning kopplad till Nato ?
Tunander har talat om walkie-talkie folk på skandia från amerikanska ambassaden. Det enda logiska då är att det är folk med insyn i övningen som har begått mordet. Om de åker dit så kommer varendra detalj om deras liv bli kända , det inkluderar kretsarna de rör sig inom. Och vem vet vilken het potatis de kastar i någons knä. PG Näss fortsätter att försöka utreda folk med militär anknytning det blir hans fall. Om det hade varit en CP typ så hade ingenting kommit fram , om någon har invändning mot WT observationerna så kan man bara säga "hemlig övning" sen är det bra med det. Det förklarar även den konsensus som råder över partigränserna. Inte att de på något sätt vet hela sanningen men kanske vet såpass att det kan riskera rikets säkerhet. Då handlar nästan all övrig "mörkläggning" bara om damage controll.

Det som däremot är svårare att få in är HH och Ebbes inflytande. De har säkert kopplingar till gamla IB och Stay behind. Men skulle de ha sån insyn i försvarsmaktens hemliga övningar ? Då blir det mer logiskt att övningen var av Stay Behind karaktär. Eller det finns en brygga däremellan ? Mina militära kunskaper är knapphändiga
Citera
2016-03-26, 16:30
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Det torde i sin tur vara ett indicium för att FM varit ansvariga för verkställande utav avrättningen enligt order från ÖB som själv fick sina instruktioner av RC. Det var FM's uppgift att verka om inre eller yttre hot uppstod. De har skött sina uppgifter utmärkt under lång tid. Sverige har inte varit i väpnad konflikt med annan nation.
Hur förklarar man för sina medborgare att Staten själv är anstiftare. Ja, som Donald uttrycker det:"För Sveriges bästa. "
Det är nog att ta i och dra ut det hela lite för långt. Att tro att försvarsmakten planerat och genomfört mordet på direkt order från ÖB och försvarsministern är inte realistiskt. Det fungerar inte så.
Citera
2016-03-26, 16:40
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det är nog att ta i och dra ut det hela lite för långt. Att tro att försvarsmakten planerat och genomfört mordet på direkt order från ÖB och försvarsministern är inte realistiskt. Det fungerar inte så.
Då får du gärna beskriva hur det fungerar. Så har vi en lösning. Tack

RC och ÖB hade en nattsittnig strax innan mordet, om jag inte minns helt fel?
Om dessa två, inte kunde ta beslut om att med våld skydda Sverige, var de på helt fel position.
Vem i regeringen som har det yttersta ansvaret och måste ge sitt mumlande godkännade, då en sådan prekär situation uppstår, blir som alla vet, vice Statsministern.
Senast redigerad av Gothus 2016-03-26 kl. 17:34.
Citera
2016-03-26, 17:36
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nej det var Anders Andersson.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Flygolyckan_i_Oskarshamn_1989

Tack för rättelsen. Så går det när man blandar ihop förnamnen. Den utskällning som JM får av Arne Andersson citeras i Anérs "Palmegåtan-mot en lösning) s35
Citera
2016-03-26, 18:55
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
Stämmer det att Adelsohn i sina memoarer sa att Ingvar Carlsson anförtrott honom stt det verkar vara en välbplanerad konspiration bakom mordet och att det hade varit att föredra en ensam galning istället?
Isåfall,nu när Adelsohn är på tapeten och" talar ut" om medias mörkning i andra ärenden,vore det inte läge att fråga om det stämmer vad Ingvar anförtrodde honom(offentligt)?Då ställs ju Ingvar Carlsson mot väggen i frågan.Fortsatt tro på Lisbeth eller en konspiration. Eller???

Ingvar Carlsson säger något i stil med "allt tyder på att mordet är noga planlagt av en grupp som inte drar sig för någonting när det gäller att skada landet. Det är isf mycket allvarligt"
Citera
2016-03-26, 19:06
Medlem
26 augusti 1986 förhörs ÖSTLING av en kriminalinspektör vid SÄPO i tio minuter. När Ö´s blindtarmsoperation och dåliga tillstånd nämns "avstannar" det hela där och Ö´s besökare under kvällen hörs ej av Säpo. Bakgrunden var inkomna anmälningar mycket tidigt i mars samt en mäklares info om Ö´s Palmeutbrott. Krimisnp vid Säpo lämnar över till Näss som lämnar över till Holmér som lägger ner undersökningen.

Vilken kriminalinspektör vid SÄPO intervjuade Östling i tio minuter? Här har ju helt klart SÄPO en del i mörkläggningen tillsammans med Holmér.

Intervjun börjar 30.55 in i Striptease -95 "Vapnet, Ö, D, G, K
https://www.youtube.com/watch?v=RICYdZd8HCw
Citera
2016-03-26, 19:14
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Man tackar! Visst är mvagrippa en tillgång, faktiskt även när han har fel...

Bjuder gärna på att jag inte kände till Solnas Massa Lind. Men i sak ändrar det ingenting ang MOP. Fylking säger i efterlyst programmet att Christer Pettersson kan ha hämtat revolvern hemma hos Sigge Cedergren . Men behöver aldrig förklara hur detta ska gått till när knarkspanaren vid lägenheten missat detta. Ang erkännandena från CPs sida frågar inte heller Hasse Aro den självklara frågan över hur mycket betalt CP fick för sina "erkännanden" .
Citera
2016-03-26, 19:26
Medlem
ieshos avatar
En intressant fråga är: Hur nära var det att Sovjet anföll Sverige i mitten av 1980-talet? Vad anser historiker?

Om det var en realistisk bedömning att hotet var överhängande så ökar sannolikheten att Olof Palme mördades av den anledningen.

Om det däremot var helt orealistiskt så ökar sannolikheten att den intensiva kampanjen och rädslan för ett militärt angrepp i själva verket tvärt om var en förberedelse för mordet på Olof Palme.

Skillnaden är mycket stor och ger upphov till två helt skilda scenarier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in