2015-09-17, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Tack till alla som svarat på mitt inlägg "Vad handlar Lena S "Goda samvete" om"

Tycker själv att det är jätte konstigt att LS säger sådär.

Jag förstår 100% att man i hennes situation kan känna/känner skuldkänsla, precis som några av er skriver, det vore nästan omännskligt annat.
Att man tex. tänker; "om jag bara varit där, så hade det säkert inte hänt" etc.
Och det är ju just det som jag tycker är så märkligt, att hon inte säger någonting sådant, men istället väljer hela tiden understryka att hon i alla fall INTE har något dåligt samvete utan ett GOTT samvete.

Och i de 15 år jag researchat/följt mordfall i både Norden/Europa och USA, så har jag aldrig någon sinn upplevt att någon påpeka sitt goda samvete på det där viset.

Med detta försöker jag inte att misstänka LH för mordet på Lisa, men då och då kan jag inte låta bli att tänka om hon kanske vet mera än hon säger, eller att hon har misstankar till någon som hon, av olika orsaker, inte vill? kan? vågar? tipsa polisen om.

Herr/fröken Theforeigner, det är bra att du inte misstänker LS för mordet pga hennes sätt att uttrycka sig. Man kan reagera väldigt olika i situationer och säga "fel" saker. Hela situationen plus att bli intervjuad om något så hemskt måste varit skitjobbigt för henne.
2015-09-17, 14:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Herr/fröken Theforeigner, det är bra att du inte misstänker LS för mordet pga hennes sätt att uttrycka sig. Man kan reagera väldigt olika i situationer och säga "fel" saker. Hela situationen plus att bli intervjuad om något så hemskt måste varit skitjobbigt för henne.
Alla inblandade känner skuld på något sätt.
Lisas föräldrar: "Om vi inte hade låtit henne åka moped..."
Kompisarna i bilen: "Om vi bara hade väntat tills vi sett henne åka..."
LS: "Om jag bara hade varit där vid stängningsdags..."
Med det inte sagt att någon av dessa har, eller borde känna, skuld.
2015-09-17, 14:11
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:

Mitt fetande.

Ja visst "kan man reagera väldigt olika i situationer och säga "fel" saker" men nu har LS ju låtit sig intervjua otroligt många gånger, så jag tror inte på att det helt och hållet är "skitjobbigt för henne" det att bli intervjuad alltså.
2015-09-17, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Dom borde inte känna skuld för vad som hände Lisa, men det går inte att komma ifrån att inte känna det. Tycker inte det spelar någon roll att dom inte har låtit oss andra höra dom tankar du nämner som kan finnas hos dom du nämner för att räkna ut att känslor om skuld funnits/finns.
2015-09-17, 14:19
Medlem
Citat:
Mitt fetande.

Ja visst "kan man reagera väldigt olika i situationer och säga "fel" saker" men nu har LS ju låtit sig intervjua otroligt många gånger, så jag tror inte på att det helt och hållet är "skitjobbigt för henne" det att bli intervjuad alltså.

Så nu har hon låtit sig bli intervjuad för många gånger?
Alltid finns det något att klaga på minsann.
2015-09-17, 14:32
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Så nu har hon låtit sig bli intervjuad för många gånger?
Alltid finns det något att klaga på minsann.

Det var ju INTE det jag skrev !
Det jag skrev var en reflektion på att du insinuerade att grunden till att hon ofta sa "fel" saker i i sina intervjuer, sannolikt var pga att hon intervjuats och att det var "skit jobbigt" för henne.
Ingen har ju tvingat LS till de många intervjuer.
Senast redigerad av Theforeigner 2015-09-17 kl. 14:47.
2015-09-17, 15:29
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Mitt fetande.

Nej inte specielt, infon var mera tänkt till dom som försöker att undersöka om det finns en bagare i på Lisa's ålder i cafeet och som har någon sorts autist diagnos iom att detta har framkommit i ett PM.

Vad har någon bagares "autist diagnos" med mordet på Lisa att göra?
2015-09-17, 15:32
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Det är så, man utgår ifrån att man hade kunnat göra mer
Och det hjälper inte att man redan gjort allt man kunnat
Spelar ingen roll hur mycket jag älskar mina egna barn och visar det för både de och andra hur stor plats de tar i mitt liv , om det skulle hända de ngt hade jag tänkt att jag kunde göra mer....
Tycker att Lisas föräldrar skrev det så fint:
– Krama era barn ofta och mycket! Man vet aldrig när det är för sent.
2015-09-17, 15:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vad har någon bagares "autist diagnos" med mordet på Lisa att göra?
Det är väl klart att en ung man bland kaféets personal dagen för försvinnandet är intressant. Han är i Lisas ålder och sannolikt bekant med henne.
2015-09-17, 15:56
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Du tror det att det är mer sannolikt att han haft ihjäl Lisa (om vi presumerar att det är han som gjort det) för att hon råkar se att han tar bortkastade smörgåsar eller bakelser ur containern än att han skulle kunna trott att han tar en unge som ska göra inbrott på bar gärning?
Jag tror det senare scenariot skulle ge en högre adrenalinrush än den första situationen för de flesta..

Försök läsa vad jag skriver istället för att gå på dina egna antagande!!
Läs det fetstilta längre ner!! Kolla gärna se vad du själv har skrivit oxå!!!

Citat:
Ja varför smussla med att gömma kakorna här och vodkan där? Och vara beredd på att slå ihjäl någon som råkar se något, som vore det typ i Saudi Arabien eller något? När det är på vischan utanför Skövde?!?

Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Jag har inte nämnt något om smussel och gömma saker här och där, och Blomberg är inte på vischan utanför Skövde - långt ifrån! *suck* (Saudi Arabien - Full måne)
Det kan vara så att GM varit väldigt sugen på att "gå på" en ung flicka (om det nu är så att detta skett), och att tillfället dök upp när han rotade i containern vid caféet.

Tidigare har du skrivit:
Citat:
Eller att de ropade på henne i byggnaden mitt emot och hon gick inget ont anande och höra vad de ville?

Citat:
Citat:
Du menar att de hade vinkelsyn och fick syn på henne runt hörnet, och sen ropade?
Det känns som en lååång boll, ända till Saudi Arabien. Skum tomte.
2015-09-17, 16:08
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Jag har skrivit flera ggr i tråden att jag tycker det är lite enkelt med dessa. Men tanke som jag haft är att han kanske sötte på Lisa utanför fiket sedan de andra gått och fick för sig hon var där i något oegentligt (hon var ny så kanske inte var igenkänd) och fiket varit drabbat av inbrott. Fast det motsägs av om de inte hittat spår av hangemäng/bråk (fast kanske de hittat spår men inte offentliggjort?).

Du tror att han trodde att LH var där i något oegentligt.. Tillåt mig småle, eller snarare gapskratta!
Kan nämna att en bekant som bor nära caféet hade inbrott i våras, och de fotspår som säkrades var från två olika skor. En av mansstorlek, och en av kvinnostorlek.
Det ryktas tydligen att Litauerna hade nån mer "sysselsättning" för sig ibland utöver hederligt arbete.
2015-09-17, 16:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Du tror att han trodde att LH var där i något oegentligt.. Tillåt mig småle, eller snarare gapskratta!
Kan nämna att en bekant som bor nära caféet hade inbrott i våras, och de fotspår som säkrades var från två olika skor. En av mansstorlek, och en av kvinnostorlek.
Det ryktas tydligen att Litauerna hade nån mer "sysselsättning" för sig ibland utöver hederligt arbete.
Det ryktas att brottsligheten i Blomberg inte har gått ner sedan litauerna greps. Stämmer det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in