2015-09-17, 13:19
Medlem
Hyfundans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
Glidningen från borgarnas sida är ju tydligt påbörjad, än så länge tar dom ett steg i taget och läser noga av reaktionerna. Den hårdare varianten av anti-SD-retorik försvann i vintras, under våren kom utspel från både M och KD och nu senast var AKB snabb med att börja tala om gränsskydd som följd av flyktingkrisen. Dom kommer att fortsätta glida tills det fungerar, i.e. SD:s tillväxt avtar och följaktligen deras eget tapp bromsas upp och avstannar.

Det kommer att krävas en invandringspolitik i nivå med SD och ett accepterande av SD för att lyckas med detta. Det kommer att svida och dom kommer att förlora prestige, förtroende och röster men förhoppningen måste vara att normalisera läget till 2018. Jag må framstå som naiv men detta är för mig det enda rimliga scenariot.

Vad S har för tankar och scenarier har jag dock ingen aning om.

Det räcker inte för M att testa sig fram. M måste börja ta den möjlighet som finns att söka majoriteter för lagförslag och direktiv som ligger utanför budgeten och DÖ.

Skarpa förslag som de har för avsikt att genomdriva helt enkelt. För det är skarpt läge nu, och den som agerar visar sig regeringsduglig, nu eller om 3 år. Och det kommer ju inte vara den handlignsförlamade och bakbundna Löfvén och hans regering.

För ingen tror längre på att M:s retorik är något annant än just retorik. AKB framstår i sina framföranden till opinionen lika trovärdig som en femåring flicka förhalar inför mamma och pappa, dvs det blir värre och värre och mer underhållande för vart ord.

Leverera eller förtvina. För tre år går fort. När hade M tänkt börja röra sig hade de tänkt?

Och vad är ett extraval att frukta egentligen. Visst FP och KD kan ryka och alliansen spricka, men nu är det ju ändå så att det är SD som kommer att vara moderaternas framtida samarbetspartner. Det säger Svenskt Näringsliv, och då blir det så.

En sak är säker: det ska bli en intressant moderatkongress.
2015-09-17, 13:34
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyfundan
Det räcker inte för M att testa sig fram. M måste börja ta den möjlighet som finns att söka majoriteter för lagförslag och direktiv som ligger utanför budgeten och DÖ.

Skarpa förslag som de har för avsikt att genomdriva helt enkelt. För det är skarpt läge nu, och den som agerar visar sig regeringsduglig, nu eller om 3 år. Och det kommer ju inte vara den handlignsförlamade och bakbundna Löfvén och hans regering.

För ingen tror längre på att M:s retorik är något annant än just retorik. AKB framstår i sina framföranden till opinionen lika trovärdig som en femåring flicka förhalar inför mamma och pappa, dvs det blir värre och värre och mer underhållande för vart ord.

Leverera eller förtvina. För tre år går fort. När hade M tänkt börja röra sig hade de tänkt?

Och vad är ett extraval att frukta egentligen. Visst FP och KD kan ryka och alliansen spricka, men nu är det ju ändå så att det är SD som kommer att vara moderaternas framtida samarbetspartner. Det säger Svenskt Näringsliv, och då blir det så.

En sak är säker: det ska bli en intressant moderatkongress.
Jag håller med om att det aldrig kommer att räcka med att försiktigt känna sig fram. Därför kommer stegen bli grövre och grövre.

Jag anser att det rimligaste Alliansen (i korta drag och mycket förenklat) kan göra är att bryta DÖ, misstroendevotum mot regeringen med hjälp av SD och därmed fälla den, acceptera SD:s invandringspolitik och sedan bilda regering med stöd av SD. Då slipper man riskerna med ett nyval.
Senast redigerad av Floragatan 2015-09-17 kl. 13:40.
2015-09-17, 13:51
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Är det inte det vi alla önskar? Spelar det roll om det är Jimmie-Mattias-Richard som röjer upp eller S och M som kommit till sans?

Byter S och M ut sina träskallar och rekryterar nya, normalt tänkande politiker, kan vi väl vara nöjda med det.
Nej verkligen inte. Tänk om Reinfeldt hade varit kvar och någon normal människa hade styrt S. Vid den situationen hade väljarna inte flytt till SD som idag och SD hade säkert legat på 15% nu. Inte många människor som röstar M vet att Rejjan är helt galen och bara vill förstöra, men alla vet att AKB är inkompetent eftersom hon inte ens kan föra fram en enda vettig punkt. Och om S hade en normal människa som åtminstone la ner mer än 5% på att prata annat än invandring så hade inte lika många flytt S.
2015-09-17, 13:54
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Är det inte det vi alla önskar? Spelar det roll om det är Jimmie-Mattias-Richard som röjer upp eller S och M som kommit till sans?

Byter S och M ut sina träskallar och rekryterar nya, normalt tänkande politiker, kan vi väl vara nöjda med det.

Exempel måste statueras, så att samma katastrof inte kan hända på nytt.
2015-09-17, 13:54
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Lite nya siffror från PM2 med YG-mätningen inlagd:

Parti - PM2 skattning idag - Prediktion Sifo (om "tyngdpunkt" av mätperioden vore idag)

S - 25.5 - 25.0
SD - 23.4 - 19.5
M - 21.4 - 21.8
C - 6.8 - 6.8
V - 6.4 - 6.8
MP - 6.1 - 7.2
FP - 4.8 - 4.8
KD - 3.6 - 3.5

Modellen tror alltså på en ganska stor ökning för SD i Sifo, och rejält tapp för M.

Som jag sagt tidigare så tror jag SD ligger kanske ett par pe högre än detta då man växt såpass mycket sen senaste ankarmätningen (maj), vilket modellen inte kunnat justera för än.

Intressant att notera är att det enligt modellen ser ut som om utvecklingen av "gammel-OIs" systematiska fel för SD redan mot slutet av detta år är på samma usla nivåer som innan valet 2014. Sifo med flera verkar alltså inte har lärt sig något av sina misslyckanden från förra mandatperioden. Novus verkar dock delvis ha skärpt till sig även om man gradvis verkar släpa efter mer och mer. Om SDs utveckling fortsätter som den gjort hittills är risken stor att vissa OI kommer få skämmas något enormt när deras resultat väl jämförs mot facit.
2015-09-17, 14:06
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Om SDs utveckling fortsätter som den gjort hittills är risken stor att vissa OI kommer få skämmas något enormt när deras resultat väl jämförs mot facit.
En del statsvetare har börjat förstå det här. Att det kanske är Yougov och Sentio som har rätt. Metro gjorde rätt som intervjuade Sören Holmberg som även tidigare hade sagt att han litade på Yougovs siffror, och igår var det någon som forskade på det här med opinionsmätningar som attackerade Torbjörn Sjöström på Twitter, vilket rapporterades i mediakrigstråden.

En sak som bidrar till denna omsvängning tror jag är Torbjörn Sjöströms kaxighet. Vi svenskar tycker generellt inte om någon som skryter, och i synnerhet inte när man inte har något att skryta om.
2015-09-17, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Ingen bildad kvinna jag känner till har haft samröre med en svart man. Kvinnor är extremt statusjagande och svarta har inte hög status i västvärlden.

Till Youguvs ou som redovisades igår.

Yougov september – SD störst med 27,3 %
September 16, 2015
yougov sep 15

1 515 personer intervjuades under perioden 10-14 september.

V 6,5 (-0,3)
S 21,8 (-1,6)
MP 5,0 (-1,4)
SD 27,3 (+2,1)
C 7,5 (+1,9)
FP 3,7 (-0,7)
KD 4,9 (+1,2)
M 20,0 (-1,0)

Oroväckande att de rödgröna förlorar mer än aliansen. DÖ kan nog överleva trots allt.

Bildad? Menar du universitetsutbildad, allmänbildad, sunt förnuft bildad? Bland läkare, civilingenjörer, jurister etc är det sannolikt närmst obefintligt.

En person med afrikansk bakgrund men uppväxt i väst och med västs traditioner, kultur, mentalitet etc kan i mina ögon mycket väl ha "hög status" eller vara fullt ut accepterad. En grupp individer med afrikanskt ursprung som håller fast vid sin kultur, tradition, mentalitet etc har definitivt låg status. Vad jag vill komma till att det är inte hudfärgen som avgör statusen utan beteendet och mentaliteten. Individer fungerar ofta utmärkt eftersom de i stort sett per definition måste anamma västs mentalitet, medan grupper medför isolering och kaos.

När jag gick i skolan var det kanske en invandrare i varannan klass, dvs 1/50=2%. Det var inga problem och det fanns ingen rasism. Skulle vi ha 2% invandrare idag på 8 miljoner invånare ger det 160.000. Jag tror inte det hade varit några stora problem och det hade nog de allra flesta både accepterat och välkomnat. 2 miljoner invandrare som vägrar anpassa sig och ställer till kaos kommer aldrig få acceptans långsiktigt.

Det tror jag de flesta håller med om och det är en av orsakerna att SD ökar. SD säger att det inte går att assimilera stora grupper, medan sådana som C och MP pratar om att ta hit 40 och 200 miljoner och FR vill fylla skogarna med dem. Om vi inte kan assimilera dem, varför då ta hit dem? Billig arbetskraft? En moderatkvinna i Blekinge tyckte afrikanerna kunde springa och hämta wienerbröd till kommunens fika. Tala om rasism.
2015-09-17, 14:16
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Att sitta still i båten fungerar bara om det finns hopp om att stormen bedarrar. Den här stormen är skapad av ett förändrat klimat. Den är här för att stanna. Det enda de uppnår är att deras ynkliga båt fylls med vatten medan de ser på som paralyserade djur inför fara. Inte för att det spelar mågon roll då de allihop redan har surrat sig vid masten. Båten kommer sjunka och när det sker kan de inte simma ens om de velat.

SD kommer fortsätta som en raket och det finns inget som kan ändra det; man kan minska invandringen, men kaosblatteriet är redan här. Man kan förbjuda tiggerismuts och låta få polisen ta hand om buset, men själva problemet är att skadorna som redan uppstått har undergrävt allt förtroende för andra partier än SD. Folk kommer inte vända tillbaka till de som uppträtt som landsförrädare.

In a panic, he who panics first, panics best.
2015-09-17, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
2018 med nuvarande takt på invällandet är det försent att normalisera landet.
250 000 eller mer per år som kommer att ta hit anhöriga i sin tur kan innebära 1-2 miljoner araber, afghaner och annat gott och blandat.
Spelar då ingen roll vilka som regerar såvida de inte är beredda att börja skicka tillbaka människor.
Det kommer knappast att hända.
Sverige är förlorat och förstört 2018, SD kommer inte kunna göra något åt detta, ens om de skulle vilja. Repatriering är det enda som kan rädda Sverige. Med PUT utdelat är det bara att glömma.

Har PUT och medborgarskap delats ut på felaktiga grunder så är det klart att man måste riva upp och ompröva. Om min deklaration går igenom varje år och sedan upptäcker skatteverket oegentligheter flera år tillbaka så klart som tusan att de river upp och granskar. Skulle invandrare ha dessa fördelar i samhället att har de kommit undan med en lögn så är allt lugnt för evigt? Desto större anledning att granska varje individ eftersom det i flera fall sitter landsmän till invandrarna och godkänner deras asylprocess. Repatriera kriminella och potentiella terrorister/hot. Sänk bidragen rejält. Villkora bidragen mot prestation. Uppmuntra återvändande. Utbilda poliser både i antal och i annat än "att grilla korv" och "dra sig undan utan att gripa någon". Hyr in fängelseplatser i annat land, som Australien har asylprocessen utanför Australien.

Citat:
Men vad är i så fall planen? Jag kan inte tro att 7K är sinnessjuka, efterblivna eller köpta av någon nyliberal förstöra-västvärlden-grupp.

Ja, dom har gått på tok för långt och det gick fel på ett sätt jag antar att dom aldrig kunde föreställa sig.

Vilka fler alternativ finns det?

Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Precis så är det, de förstår inte att Sverige menar allvar. Det är det, sen vågar de inte gå emot media heller. De sitter i skiten, och det är faktiskt helt deras eget fel. Hade de varit tydliga med ordning och reda i asylpolitiken sen tidigare år hade inte media reagerat så som de gör idag, det hade varit vardag att ha en sansad och lagom stram invandringspolitik, media hade accepterat det om än med visst gnäll.

Folket har en annan åsikt än politikerna, det är inte bra alls.

Jag trodde att flyktingdrevet skulle ha en avkylande effekt på ökningarna, vilket den iofs kanske har, men ändå så går mätningarna som missiler. Helt otroligt att SD är större än regeringen! Wow!

Nu går vi mot näst största block! Jag riktigt känner hur den gamla svenska gemenskapen, som media och politiker trasat sönder och som jag saknat lite i 15 år, är tillbaka, det gör mig hoppfull och glad.

Kämpa Sverige, tillsammans som ett lag är vi så djävla BÄST!

Känner likadant.
2015-09-17, 14:38
Medlem
WSEs avatar
edit
Senast redigerad av WSE 2015-09-17 kl. 14:58.
2015-09-17, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Metro gjorde rätt som intervjuade Sören Holmberg som även tidigare hade sagt att han litade på Yougovs siffror
Har du någon länk till detta?
2015-09-17, 14:43
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Jag håller med om att det aldrig kommer att räcka med att försiktigt känna sig fram. Därför kommer stegen bli grövre och grövre.

Jag anser att det rimligaste Alliansen (i korta drag och mycket förenklat) kan göra är att bryta DÖ, misstroendevotum mot regeringen med hjälp av SD och därmed fälla den, acceptera SD:s invandringspolitik och sedan bilda regering med stöd av SD. Då slipper man riskerna med ett nyval.
Varför skulle SD gå med på det när man redan nu är större än M(och S)? Jag förstår givetvis varför M skulle vilja ha den lösningen, men att tro att SD skulle nöja sig med det i läget som är just nu det tror jag är lite naivt. Skulle DÖ falla så skulle jag tro att SD gör allt för att få till ett extra val eftersom att de med stor sannolikhet skulle få över 30% av rösterna. Men det är ju så komplicerat så ja...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in