Citat:
Glidningen från borgarnas sida är ju tydligt påbörjad, än så länge tar dom ett steg i taget och läser noga av reaktionerna. Den hårdare varianten av anti-SD-retorik försvann i vintras, under våren kom utspel från både M och KD och nu senast var AKB snabb med att börja tala om gränsskydd som följd av flyktingkrisen. Dom kommer att fortsätta glida tills det fungerar, i.e. SD:s tillväxt avtar och följaktligen deras eget tapp bromsas upp och avstannar.
Det kommer att krävas en invandringspolitik i nivå med SD och ett accepterande av SD för att lyckas med detta. Det kommer att svida och dom kommer att förlora prestige, förtroende och röster men förhoppningen måste vara att normalisera läget till 2018. Jag må framstå som naiv men detta är för mig det enda rimliga scenariot.
Vad S har för tankar och scenarier har jag dock ingen aning om.
Det kommer att krävas en invandringspolitik i nivå med SD och ett accepterande av SD för att lyckas med detta. Det kommer att svida och dom kommer att förlora prestige, förtroende och röster men förhoppningen måste vara att normalisera läget till 2018. Jag må framstå som naiv men detta är för mig det enda rimliga scenariot.
Vad S har för tankar och scenarier har jag dock ingen aning om.
Det räcker inte för M att testa sig fram. M måste börja ta den möjlighet som finns att söka majoriteter för lagförslag och direktiv som ligger utanför budgeten och DÖ.
Skarpa förslag som de har för avsikt att genomdriva helt enkelt. För det är skarpt läge nu, och den som agerar visar sig regeringsduglig, nu eller om 3 år. Och det kommer ju inte vara den handlignsförlamade och bakbundna Löfvén och hans regering.
För ingen tror längre på att M:s retorik är något annant än just retorik. AKB framstår i sina framföranden till opinionen lika trovärdig som en femåring flicka förhalar inför mamma och pappa, dvs det blir värre och värre och mer underhållande för vart ord.
Leverera eller förtvina. För tre år går fort. När hade M tänkt börja röra sig hade de tänkt?
Och vad är ett extraval att frukta egentligen. Visst FP och KD kan ryka och alliansen spricka, men nu är det ju ändå så att det är SD som kommer att vara moderaternas framtida samarbetspartner. Det säger Svenskt Näringsliv, och då blir det så.
En sak är säker: det ska bli en intressant moderatkongress.