2015-09-17, 14:00
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Jag skulle vilja påstå att en liten procent av dessa kommer få uppehållstillstånd. Tyvärr. De kommer få åka tillbaka till misären. Det njuter ni av eller hur?
Citat:
Ursprungligen postat av Dawlish
Men det är ingen som håller koll eller utvisar någon? Så i praktiken spelar det ingen roll om du får PUT eller inte, du är ändå kvar i landet och kriminell eller vill hamna i svenskt fängelse. Inte heller ett ultimat scenario.

Dock är Ducadreams påstående felaktigt. En stor majoritet av alla asylsökande får uppehållstillstånd i Sverige. Så här är t.ex siffrorna för augusti 2015:

Bifallsandel av totala antalet avgjorda ärenden: 63%
Bifallsandel exklusive dublin och övriga: 82%

Källa:
http://www.migrationsverket.se/download/18.7c00d8e6143101d166d1aad/1441106469054/Avgjorda+asyl%C3%A4renden+2015+-+Asylum+desicions+2015.pdf

Sedan bör det påpekas att den genomsnittliga handläggningstiden har ökat kraftigt på senare tid. I augusti var den 248 dagar. Lägger man till att det tar tid från beslut till att utlänningen lämnar Sverige (om han gör det) så kan man hamna på ett år. Så oavsett beslut så vistas han väldigt länge i Sverige. Och precis som andra behöver han ett boende under denna tid.
Citera
2015-09-17, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansternationellt
Inte historiskt hög arbetslöshet?!?!

Jämför du med tiden för Krügerkraschen så ger jag dig rätt.

Jämför du däremot med ett välmående Sverige på 1960- och 70-talet så här du in i helvete fel.

På den tiden hade vi en strukturell arbetslöshet på, högt räknat, 2 %. Idag ligger den på mellan 7-8 %.

På ett par generationer har alltså arbetslösheten fyrdubblats!

Ungdomsarbetslöshen ligger på hejdlösa +20 %.

Samtidigt har vi en skola som lämnar ifrån sig muppar. En elev idag har efter två år i gymnasium samma kunskaper i färdighetsämnena som en elev efter åk 8 hade i slutet av 1970-talet.

Och till detta ska vi alltså importera hundratusentals personer som i det närmaste är analfabeter.

Hur fan ska vi kunna exportera annat än potatis och sill om 20 år?

Och vad beror den låga arbetslösheten före 90-talet på?

Jo, att man under den perioden gav arbetslösa jobb, som egentligen inte behövdes, inom den offentliga sektorn istället för att ha dom öppet arbetslösa. När man sanerade den svenska ekonomin på 80-talet så upphörde man med den typen av åtgärder. Sveriges arbetslöshet hamnade då i paritet med resten av i-länderna.

Men om man tittar på de senaste 15 åren så har arbetslösheten varierat mellan 6,1% (2001) och 9,7% (2010). Idag är den 6,4% så nej den är inte historiskt hög.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Arbetsloshet/
Citera
2015-09-17, 14:11
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Om du tar av dig foliehatten kanske du inser att svenska folket i val efter val röstat in de partier som fattat beslut om invandringspolitiken. Det har heller inte varit någon hemlighet hur de partierna skulle agera i frågan. Så du får väl istället fråga dig när den absoluta majoriteten av det svenska folket ska få stå till svars.

Sen när fick svenska folket rösta i enskilda sakfrågor i allmänna val?
Citera
2015-09-17, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
För siffran över 2014 finns det att läsa här. Då Sverige alltså ger automatisk asyl till personer från Syrien och Eritrea och statslösa m.fl och väntetiden för beslut blir allt längre pga av trycket så får huvuddelen just detta till slut. Då har vi inte ens räknar med anhöriginvandringen vilket ger en siffra på klart över 100000.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/varannan-asylsokande-fran-syrien/

Man behöver inte spekulera i hur många som fick asyl, eller PUT, i Sverige under 2014. Det informationen finns klart och tydligt både hos Eurostat och Migrationsverket. Vilka jag länkat flera gånger i tidigare inlägg.

Men av någon anledning verkar du inte vilja nämna dom siffrorna utan letar efter andra källor med högre tal. Undrar vad det kan bero på.......

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
185000 gäller alltså personer främst tredjelandsmedborgare från länder som t.ex då Syrien.

185.000 gäller "non-eu citizens". Det står klart och tydligt i Eurostats rapport om asyl. Samma rapport som dina källor "tolkar" och får egna utfall på.
Citera
2015-09-17, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Sen när fick svenska folket rösta i enskilda sakfrågor i allmänna val?

Jag förstår att det kan vara lite svårt att förstå men svenska folket får välja det parti som sammantaget motsvarar deras egna åsikter bäst var 4:e år. Jag vet att ni rassar har otroligt svårt att acceptera att resten av Sverige inte prioriterat invandringen högre, och därför valt partier som står för en generösare invandringspolitik än ni gör eftersom dom partierna har prioriterat frågar man anser vara viktigare än invandring.

Så svenskar får väga ihop sakfrågor och rösta på det bästa alternativet för dom var 4:e år. Det är så representativ demokrati fungerar.
Citera
2015-09-17, 14:22
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Jag förstår att det kan vara lite svårt att förstå men svenska folket får välja det parti som sammantaget motsvarar deras egna åsikter bäst var 4:e år. Jag vet att ni rassar har otroligt svårt att acceptera att resten av Sverige inte prioriterat invandringen högre, och därför valt partier som står för en generösare invandringspolitik än ni gör eftersom dom partierna har prioriterat frågar man anser vara viktigare än invandring.

Så svenskar får väga ihop sakfrågor och rösta på det bästa alternativet för dom var 4:e år. Det är så representativ demokrati fungerar.

Nej där har du helt rätt. Jag tolkade ditt inlägg som att du tyckte att svenska folket ville ha hög invandring för att de röstat på partier som för sådan politik. Menar du att det är bevis på att de som minimum inte varit tillräkligt emot invandringen för att prioritera bort annat så har du givetvis 100 % rätt.

Jag utgår givetvis ifrån att du tror att majoriteten är för höginvandring och jag tror att en majoritet är emot. Men jag håller med dig i att majoriteten av svenskarna ur mitt perspektiv bevisligen inte prioriterat invadringsfrågan tungt nog.
Citera
2015-09-17, 15:20
Medlem
Hegamons avatar
Med SD:s 27,3% och den gigantiska invandringen, är detta förmodligen att ses som starten på ett stålbad.
Vansinnigt oansvariga 7K-politiker kommer rensas ut, tyvärr känns förfarandet kring stålbadet som att spela rysk roulette.
Citera
2015-09-17, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Jag utgår givetvis ifrån att du tror att majoriteten är för höginvandring och jag tror att en majoritet är emot. Men jag håller med dig i att majoriteten av svenskarna ur mitt perspektiv bevisligen inte prioriterat invadringsfrågan tungt nog.

Jag håller med dig om att väljarna bevisligen prioriterat andra saker högre än invandringen i de tidigare valen.
Citera
2015-09-17, 16:13
Medlem
Citat:
Och vad beror den låga arbetslösheten före 90-talet på?

Jo, att man under den perioden gav arbetslösa jobb, som egentligen inte behövdes, inom den offentliga sektorn istället för att ha dom öppet arbetslösa. När man sanerade den svenska ekonomin på 80-talet så upphörde man med den typen av åtgärder. Sveriges arbetslöshet hamnade då i paritet med resten av i-länderna.

Men om man tittar på de senaste 15 åren så har arbetslösheten varierat mellan 6,1% (2001) och 9,7% (2010). Idag är den 6,4% så nej den är inte historiskt hög.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Arbetsloshet/

Vilka jobb var det som inte behövdes i offentlig sektor menar du?

Nej, arbetslösheten var inte "låg" på 90-talet.

En arbetslöshet där en på dussinet står utan arbete kan aldrig betraktas som "låg".
Citera
2015-09-17, 16:26
Medlem
Hur kommer de in i landet? Trodde Ungerns stängsel av gränsen minskade inflödet.
Citera
2015-09-17, 16:33
Moderator
v50s avatar
Enligt en artikel i aftonbladet som intervjuar Migrationsverkets presschef så kommer det uppemot 2000 flyktingar om dagen till sverige, av dessa söker ca 1000 st asyl medan de övriga söker sig vidare till andra länder, då främst finland.

Citat:
Utöver de 1 000 personer som söker asyl, så kommer det dessutom ytterligare mellan 800 och 1 000 flyktingar till Sverige varje dag. De söker sig vidare till andra länder, framför allt Finland.
– Framför allt är det irakier som söker sig till Finland, eftersom man tror att man har större chanser att få ett uppehållstillstånd där, säger Migrationsverkets presschef Fredrik Bengtsson.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/paflykt/article21431599.ab
Citera
2015-09-17, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guanxi
Hur kommer de in i landet? Trodde Ungerns stängsel av gränsen minskade inflödet.

Det tar lång tid att åka från Ungern till Sverige som "flykting". Många av de som kommer nu var redan på andra sidan gränsen när stängslet byggdes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in