2015-09-17, 10:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shrugged
Men ponera att alla inte har gjort lika bra affärer som Zurfarn, och har belånat säg 80% av bostadens "värde" och plötsligt slår nedgången till. 4 miljoner lån på en bostad som kostade 5, och nu sjunker som en sten. Några månader senare säljs den för 4 miljoner, och nu är hela "kapitalet" utraderat. Vad är det för nettotillgång denna fiktiva person ska använda för att köpa nästa bostad menar du? Den här 20%-iga nedgång är ingen fantasi utan är det som hände i Köpenhamn för tio år sen.
Då får zurfarn bita i det sura äpplet och bo kvar. Banken har tagit rejäl höjd i kalkylen så han borde ha råd utan problem.

Även Malmö har haft samma bekymmer eftersom köpenhamnsmarknaden smittade av sig. Många har haft svårt att få tillbaka sina pengar. Men de som bara bott kvar har inte märkt av något egentligen. Och nu har ju priserna gått upp igen....

När man köper en bostad så gör man det för att bo i den oavsett prisnivå.
2015-09-17, 10:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Nu är det snart bara kurtan som inte tror på sänkt ränteavdrag

http://www.di.se/artiklar/2015/9/17/persson-vill-andra-ranteavdragen/

Lite intressant att ränteavdragen faktiskt kom till för att inte bara rika skulle kunna äga sin bostad. Nu verkar det vara helt andra toner på politikerna.

Jag tycker man ska akta sig för att kalla folk med bostadslån för "rika".

Och det blir svårt att ta bort ränteavdragen utan att kompensera med något annat, sänkt spar och flyttskatt etc.
2015-09-17, 10:32
Medlem
Osmanvallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
På samma sätt som du gör för att få pengar i näven för dina aktier var månad, antar jag. Dvs inte alls.

Jag har min lön varje månad som ger mig pengar i näven. När jag investerar så gör jag inte det med kravet att det ska ge mig pengar i näven varje månad. Det handlar om hur sund investeringen är över tid.

Du utmärker dig mer och mer som idioten i tråden.

Det är nog du som är idioten som inte vet att den hypotetiska sk värdeökningen ser du först den dagen du säljer ditt hus, fram till dess är det bara en fantasi
2015-09-17, 10:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osmanvallo
Det är nog du som är idioten som inte vet att den hypotetiska sk värdeökningen ser du först den dagen du säljer ditt hus, fram till dess är det bara en fantasi

En värdeökning är fortfarande en värdeökning, så börjar det darra kommer Zurfarn hinna sälja.

Eller menar du att det kommer rasa 20% på en dag?
2015-09-17, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
En värdeökning är fortfarande en värdeökning, så börjar det darra kommer Zurfarn hinna sälja.

Jaha.. så den nya bostaden han köper har inte den oxå stigit i pris?
Eller han skall kanske bo i tält
2015-09-17, 11:11
Medlem
Citat:

Och sedan har han nog inte förstått att man får utdelning på sina aktier, minst en gång om året.
2015-09-17, 11:15
Medlem
Citat:
Lite intressant att ränteavdragen faktiskt kom till för att inte bara rika skulle kunna äga sin bostad. Nu verkar det vara helt andra toner på politikerna.

Jag tycker man ska akta sig för att kalla folk med bostadslån för "rika".

Och det blir svårt att ta bort ränteavdragen utan att kompensera med något annat, sänkt spar och flyttskatt etc.

Just nu med denna extremt låga ränta kostar det skattebetalarna 30 miljarder om året, i takt med att räntorna går upp så går även summan för ränteavdraget upp.. säger sig själv att man då måste börja sänka ränteavdragen. Sedan är det ju orättvist att jag tex skall behöva skatta för att tex zurfarn har förköpt sig.

Sedan så måste du bestämma dig, du säger att man är rik om man har en bostad som är högt värderad och nu säger du att man inte är rik om man har bostadslån.
2015-09-17, 11:20
Avslutad
Citat:
Ja det är klart, om jag har pengarna på bankkonto till 0,1% ränta så är jag ju säker på den obefintliga avkastningen. Om jag har pengarna i en bostad som ökar i pris med 10% om året så är jag ju osäker på om den totala avkastningen på insatt kapital slutligen blir 100% eller 200%. Eller mer. Du får gärna sätta in pengarna på banken och leva i "verkligheten", så lägger jag mina i fastigheter o lever "i fantasin".
2015-09-17, 11:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Och sedan har han nog inte förstått att man får utdelning på sina aktier, minst en gång om året.
Jaha, så det är utdelningen en gång om året som motiverar att du investerar i aktier. Har du aktier värda 100000 o lyckas få 5%direktavkastning på dem (vilket är HÖGT) så får du alltså ut 5000 kr om året. Det är detta du slår på stora trumman för? Det är ju nålpengar...
2015-09-17, 11:48
Medlem
Smulhamsterns avatar
Citat:

Förstår inte hur någon lyckas förlora pengar i världen överhuvudtaget med tanke på den bild ni målar upp. Det kan verkligen bara gå upp, upp, upp och skulle det mot förmodan ändå inte göra det, är det ju bara att sälja i tid. Resonerar ni såhär i alla övriga delar av era ekonomiska liv också? Blir en aktie också automatiskt mer åtråvärd ju dyrare den blir? Finns det aldrig någon punkt då det är fel att hoppa in i en redan upptrissad marknad? Ni beskriver det som att den största risken som hägrar är att man skulle råka "missa tåget" och att om problem skulle dyka upp är det bara att sälja och casha ut från racet innan det brakar samman.

Om det vore så lätt att bara casha ut på toppen kan man ju fråga sig hur någon ens kan bli förlorare i er värld. Hur kan någon lyckas göra förlustaffärer i den mycket mer lättsålda tillgången aktier, när det faktiskt bara är så enkelt som att sälja när det börjar vända? Eran världsbild är i nivå med "köp i botten, sälj i toppen" och ni förstår det inte ens själva.

Ni har blivit så fartblinda att det slagit runt i rent självbedrägeri.
2015-09-17, 12:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smulhamstern
Förstår inte hur någon lyckas förlora pengar i världen överhuvudtaget med tanke på den bild ni målar upp. Det kan verkligen bara gå upp, upp, upp och skulle det mot förmodan ändå inte göra det, är det ju bara att sälja i tid.
Nej det kan inte gå upp hur mycket som helst. Det har jag aldrig hävdat. Däremot tycker jag inte det är konstigt att det går upp när kostnaderna för att bo minskat kraftigt och det inte byggs bostäder i den takt det skulle behövas.

Citat:
Resonerar ni såhär i alla övriga delar av era ekonomiska liv också?
Jag har aldrig resonerat att det bara går upp och upp. Priserna sätts efter kostnaderna för att bo och utbud vs efterfrågan.

Citat:
Blir en aktie också automatiskt mer åtråvärd ju dyrare den blir?
Ja lite så är det (syns sådana effekter i bland annat Fingerprint Cards just nu), men nu ska man inte blanda ihop aktier med bostäder. Man kan nämligen inte bo i en aktie och det är inget livsnödvändigt.

Citat:
Finns det aldrig någon punkt då det är fel att hoppa in i en redan upptrissad marknad?
Jag tror att det blir svårt att hitta den perfekta tidpunkten för ett bostadsköp. Oftast behöver man en bostad på stört. Det är inget som kan vänta. Och vill man inte köpa väntar betydligt dyrare hyresalternativ.

Citat:
Ni beskriver det som att den största risken som hägrar är att man skulle råka "missa tåget" och att om problem skulle dyka upp är det bara att sälja och casha ut från racet innan det brakar samman.
Nej man kan inte casha ut och sälja om man inte tänker lämna marknaden för gott. Det har jag aldrig hävdat. Däremot förstår jag mig inte på folk som år ut och år in ropar om bostadsbubblor. Tittar man på kostnadsnivån för att äga är det fortfarande mycket billigt att äga sin bostad.

Citat:
Om det vore så lätt att bara casha ut på toppen kan man ju fråga sig hur någon ens kan bli förlorare i er värld. Hur kan någon lyckas göra förlustaffärer i den mycket mer lättsålda tillgången aktier, när det faktiskt bara är så enkelt som att sälja när det börjar vända? Eran världsbild är i nivå med "köp i botten, sälj i toppen" och ni förstår det inte ens själva.

Bostäder går inte att köpa på botten och sälja på toppen. De köper man efter behov och priserna kan inte vara högre än folk har råd att betala för sig. Och folk har råd med god marginal dessutom...

Citat:
Ni har blivit så fartblinda att det slagit runt i rent självbedrägeri.
Nej de som lever i självbedrägeri är de som år ut och år in gormar om bostadsbubblor i sina allt dyrare hyresrätter. Detta medan vi som äger våra bostäder får allt längre boendekostnader och mer pengar över till sparande och amortering.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-09-17 kl. 12:30.
2015-09-17, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jaha, så det är utdelningen en gång om året som motiverar att du investerar i aktier. Har du aktier värda 100000 o lyckas få 5%direktavkastning på dem (vilket är HÖGT) så får du alltså ut 5000 kr om året. Det är detta du slår på stora trumman för? Det är ju nålpengar...

Ja e ju mycket smartare och ha 4 miljoner i lån som man måste betala ränta för månad efter månad

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in