2015-09-16, 18:34
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Östra Ukraina har redan gjort sitt val i Parlaments och presidentval tillsammans med resten av Ukraina.

kolonialism är när man ockuperar ett annat land eller tillsätter ett marionettstyre, dvs vad Ryssland ägnar sig åt i Ukraina.

Nä vi delar definitivt inte samma värderingar då du konsekvent fortsätter argumentera för att en beväpnad minioritet ska belönas för sina brott. Den här gången med nationella tillgångar
Fast nu svara du ju inte alls på det jag skrev. Och jag har inte heller sagt "att en väpnad minorietet skall belönas..." Det jag sagt är att det är Östukrinas folk som bör få avgöra sin egen politiska framtid. Dian halmgubbar hedrar dig inte!
2015-09-16, 19:05
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Fast nu svara du ju inte alls på det jag skrev. Och jag har inte heller sagt "att en väpnad minorietet skall belönas..." Det jag sagt är att det är Östukrinas folk som bör få avgöra sin egen politiska framtid. Dian halmgubbar hedrar dig inte!
Folkviljan är att den ryska invasionen ska avbrytas så det ukrainska folket från de av Ryssland ockuperade områdena kan flytta hem. Varför vill ni se folk dö och lida för att ert Kreml ska kunna suga ut Ukraina? Nej frihet från utsugarna är folkets vilja, ut med de ryska fascisterna!
2015-09-16, 19:56
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Folkviljan är att den ryska invasionen ska avbrytas så det ukrainska folket från de av Ryssland ockuperade områdena kan flytta hem. Varför vill ni se folk dö och lida för att ert Kreml ska kunna suga ut Ukraina? Nej frihet från utsugarna är folkets vilja, ut med de ryska fascisterna!
Jaha - men då kan man väl rösta om det? Det är ju det enda jag föreslår...
2015-09-16, 20:46
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ska man rösta om de ryska fascisterna ska lämna östra Ukraina? Gick det bra i Tjetjenien, 100 000 döda? Sovjetunionens arvtagare Ryssland lär inte lämna östra Ukraina annat än med våld eller, som Sovjetunionen, när fascisternas rike faller samman av sig självt. Folket har försökt få bort de ryska invasionstrupperna som du erkänner finns i östra Ukraina, vi har sett hur folket demonstrerar mot att de ryska trupperna använder de civila som mänskliga sköldar bakom skolor, dagis, kyrkor och bostadsområden. Vi såg hur det Ukrainska folket på flykt valde Poroshenko till president, inte någon ny rysk marionett som Janukovitj.
2015-09-16, 22:23
Medlem
Citat:

Jo det var exakt det jag gjorde.
I såväl Parlaments som Presidentval valde en majoritet av det Ukrainska folket kandidater och partier som stod för en västvänligare politik med EU och i framtiden NATO medlemsskap på agendan.
Därmed har det Ukrainska folket gjort sitt val och det är bara för minoriteten att acceptera det.

Du försökte hävda att ett land som värnas sitt teritorium bedriver kollonism mendan jag rättade dig och påpekade att det är det enbart ockupationsmakten som ägnar sig åt.

Sen vill du fortfarande att just den beväpnande minoriteten av separatister ska få rätten att bestämma över Ukrainska naturtillgångar. Det är och förblir att ge dem något ingen annan vanlig Ukrainare har.
Därmed så vill du belöna deras våldsanvändning igen.

Ville du istället stå upp för demokrati och rättvisa så skulle du hålla med om att de ska ha samma regler och behandlas på samma sätt som alla andra medborgare i landet. Dvs hanteras av demokratiskt valda ledare, inte självutnämda diktatorer. Följa landets lagar och konstitution och inte begå grova vålds och vapenbrott dagarna i ända.

Det är tragist att se dig fortsätta försvara en rysk marionettstat och dess självutnämnda diktatorer
Senast redigerad av mace2442 2015-09-16 kl. 22:40.
2015-09-16, 22:27
Medlem
Citat:

Ja visst. Så fort man lägger ned vapnen. accepterar den ukrainska konstitutionen och de ukrainska myndigheterna.

Därefter kan dessa myndigheter anordna ett val i Ukraina (inte av Separatisterna önskade områden).
2015-09-16, 22:48
Medlem
OlleHelges avatar
Ni som har koll här. Finns det någon möjlighet att det INTE blir detta scenario:

- Separatisterna håller ett eget val och utropar en egen regering
- Regeringen och landet DPR/LPR formas och stödjs indirekt av Ryssland, även om det är ett land som officiellt är en del av Ukraina
- Ukraina utvecklas med hjälp av Europa och resten av västvärlden.
- Krim förblir en halvö som är rysk
- EU/USA har sanktioner mot Ryssland de kommande 5åren pga Donbass och Krim

- Ukrainas ekonomi börjar växa nästa år
- Ukraina går med i Nato om runt 5-8år (alternativt blir en mycket nära partner med vapenstöd)
- Ukraina går med i EU om runt 5-8år

- Ukriana kommer vara rikare än Ryssland BNP/capita om 4-7 år (lite beroende på hur sanktioner och oljan går)

Är det något som talar emot detta? (Ok om man är rysslandskramare och tror på Kina, Nordkorea, Vitryssland, etc etc) Men jag menar på riktigt och inte allas låtsas propaganda.

Jag ser inte en enda anledning att det skulle bli antingen som den ena eller den andra sidan vill, utan och det kommer blir ungefär så här. Putin sitter kvar och Väst världen är förbannad, typ.
2015-09-16, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge
Ni som har koll här. Finns det någon möjlighet att det INTE blir detta scenario:

- Separatisterna håller ett eget val och utropar en egen regering
- Regeringen och landet DPR/LPR formas och stödjs indirekt av Ryssland, även om det är ett land som officiellt är en del av Ukraina
- Ukraina utvecklas med hjälp av Europa och resten av västvärlden.
- Krim förblir en halvö som är rysk
- EU/USA har sanktioner mot Ryssland de kommande 5åren pga Donbass och Krim

- Ukrainas ekonomi börjar växa nästa år
- Ukraina går med i Nato om runt 5-8år (alternativt blir en mycket nära partner med vapenstöd)
- Ukraina går med i EU om runt 5-8år

- Ukriana kommer vara rikare än Ryssland BNP/capita om 4-7 år (lite beroende på hur sanktioner och oljan går)

Är det något som talar emot detta? (Ok om man är rysslandskramare och tror på Kina, Nordkorea, Vitryssland, etc etc) Men jag menar på riktigt och inte allas låtsas propaganda.

Jag ser inte en enda anledning att det skulle bli antingen som den ena eller den andra sidan vill, utan och det kommer blir ungefär så här. Putin sitter kvar och Väst världen är förbannad, typ.

Den är inte orealistisk men jag tror att främst ekonomin kommer att behöva lite mer tid.
Att få bort en korrupt menatalitet tar tid
2015-09-16, 23:52
Medlem
Sveamusselands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Den är inte orealistisk men jag tror att främst ekonomin kommer att behöva lite mer tid.
Att få bort en korrupt menatalitet tar tid
Det som tycks segast f.n. är att sätta en ny rättsordning i sjön. Man kan ju lätt förstå problemet - ett tryck från alla håll att börja sätta åt all korrupta personer, men hur gör man det när rättssystemet självt fortfarande är sjukt? Det duger ju inte att summariskt avskeda alla misstänkta korrupta domare o tjänstemän, det krävs ju grundade skäl för sådana beslut - som säkert kommer att överklagas.
Att på kort tid hitta massor av nya, hederliga o kvalificerade domare o åklagare som kan börja på ny kula är ju helt omöjligt.
Men att lappa på det gamla systemet är ju tyvärr heller inte en lämplig väg, det lär väl ta ett decennium att sanera på det viset.
Senast redigerad av Sveamusseland 2015-09-16 kl. 23:55.
2015-09-17, 11:27
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sveamusseland
Det som tycks segast f.n. är att sätta en ny rättsordning i sjön. Man kan ju lätt förstå problemet - ett tryck från alla håll att börja sätta åt all korrupta personer, men hur gör man det när rättssystemet självt fortfarande är sjukt? Det duger ju inte att summariskt avskeda alla misstänkta korrupta domare o tjänstemän, det krävs ju grundade skäl för sådana beslut - som säkert kommer att överklagas.
Att på kort tid hitta massor av nya, hederliga o kvalificerade domare o åklagare som kan börja på ny kula är ju helt omöjligt.
Men att lappa på det gamla systemet är ju tyvärr heller inte en lämplig väg, det lär väl ta ett decennium att sanera på det viset.

Ryssland är ett bra exempel på hur snett det gick efter Sovjetunionens fall. Man försökte införa marknadsekonomi och ett demokratiskt samhälle utan korruption, men det ledde till absurda klasskillnader, pensionärer som förlorade sina sparmedel, ännu mer korruption, och en maffia som inte tvekade att mörda "olydiga" ledande affärsmän inom bank- och energisektorn. Det enda som egentligen lyckades var införandet av pressfrihet och yttrandefrihet. Efter Putins maktövertagande steg världsmarknadspriserna på olja och gas vilket blev ett draglok för ryska ekonomin. Ryska folket fick ett falskt intryck av att detta var Putins förtjänst. En medelklass började växa fram, med tillräcklig ekonomi för att kunna köpa tysk bil och resa utomlands. Men grundproblemet med ryska ekonomin är olöst, och genom Putins snara har ryska folket åter börjat att känna på den gamla sovjetmentaliteten där nyföretagande och yttrandefrihet stryps till förmån för maktelitens intressen, med omfattande propaganda och aggressiv utrikespolitik i syfte att uppnå nationalpatriotism och ett "vi mot dom"-tänk istället för en mer sund inrikespolitisk debatt.

Andra exempel finns i arabvärlden där en arabisk vår tycks komma av sig. USA's klumpighet i Irak och oförmåga att krossa terrororganisationer har bidragit till IS framgångar. Ryssland har också del i detta då de hela tiden har vurmat om Assads regim och därmed orsakat enormt mänskligt lidande och den flyktingvåg som nu drabbar Europa.

Hur som helst, Ukrainas strategier att tillsätta folk utifrån är ett sätt att komma åt problemen. Oerhört viktigt att man samarbetar intimt med EU och USA för att hitta lösningar som verkligen fungerar, inte minst då detta är en förutsättning för det ekonomiska stöd som Ukraina så väl behöver. Förhoppningsvis kan man lära sig en del från tidigare misslyckanden.
2015-09-17, 12:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge
Nuvarande Odessas guvernör Saakashvili (f.d. Georgiens president) håller inte med dig. Han tycker att det tar runt 20 år tills den ukrainska ekonomin når 2013 års nivå, vilket i och för dig var mycket lågt.

Fast vem vet, du verkar ju ha insideinfo

Sedan är Poroshenkos georgiska polare kanske inte speciellt tillförlitlig med tanke på att han är efterlyst i Georgien. Den georgiska riksåklagaren anser att han gjort sig skyldig till flera brott. Han står åtalad för att ha använt skattemedel för privat konsumtion samt beordrat polisen att avbryta en demonstration med våld. Wikipedia
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Hur som helst, Ukrainas strategier att tillsätta folk utifrån är ett sätt att komma åt problemen
2015-09-17, 18:27
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Nuvarande Odessas guvernör Saakashvili (f.d. Georgiens president) håller inte med dig. Han tycker att det tar runt 20 år tills den ukrainska ekonomin når 2013 års nivå, vilket i och för dig var mycket lågt.

Jo men om du tittar på hur den ryska är på väg ner ganska snabbt samt den Ukrainska börjar att vända så är det i alla fall vad mina kruvor säger. Men du får gärna presentera någon egen prognos, och gärna säga vad de är beroende på.

Saakashvili är nytillträdd politiker så vad tror du han skulle säga. Att allt är bra, och att det bara är om han gör ett misstag som det inte blir perfekt. Självklart sågar han allt för att sedan få lite mer spelutrymme. Det hör ju till spelet. Han vill säkert inte vara guvernör i Odessa hela livet, utan kan nog tänka sig att avsluta sin karriär i Kiev eller någon annan huvudstad.

Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Fast vem vet, du verkar ju ha insideinfo

Nej, men jag har en hjärna som jag gillar att använda. Och jag sa i första raden att jag inte vet men att jag inte ser någon möjlighet till en annan utveckling. Du har inte ens sagt vad du tror...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in