Resultat: Bör det vara förbjudet att hjälpa en hemlös på Flashback?
Ja, det bör vara förbjudet
36,52%
103 röster
Nej, här är regeln för hård
63,48%
179 röster
2015-09-16, 14:57
Medlem
Xeliouss avatar
Om man kollar "Avstängningar och bannlysningar" ser det, just nu, ut som det mest är 1.01 folk blir avstängda för. Det verkar med andra ord som om folk redan nu inte fattar detta med 1.01, om man lättar på reglerna runt den här sortens förtäckt tiggeri lär det bara bli än mer förvirrande och fler som döms för 1.01?
Citera
2015-09-16, 15:15
Medlem
swimp78s avatar
Ska beslut om regeln tas med hänsyn till denna omröstning? Isåfall känns den tämligen "riggad", eller snarare, omröstningen är påverkad.

Admin , som är en populär och inflytelserik person vars pipa genomsnittsdeltagaren brukar dansa efter - startar en omröstning om saken och ganska tydligt säger "Jag är FÖR".

Ganska väntat då att resultatet blir i enlighet med admins åsikt?

Hade admin startat en neutral omröstning utan att propagera för sin ståndpunkt så hade resultatet inte nödvändigtvis blivit detsamma och därmed mer rättvisande för forumdeltagarnas åsikter.
Citera
2015-09-16, 16:11
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Ska beslut om regeln tas med hänsyn till denna omröstning? Isåfall känns den tämligen "riggad", eller snarare, omröstningen är påverkad.

Admin , som är en populär och inflytelserik person vars pipa genomsnittsdeltagaren brukar dansa efter - startar en omröstning om saken och ganska tydligt säger "Jag är FÖR".

Hade admin startat en neutral omröstning utan att propagera för sin ståndpunkt så hade resultatet inte nödvändigtvis blivit detsamma och därmed mer rättvisande för forumdeltagarnas åsikter.

Nej, Flashback är ingen demokrati och omröstningar är inte styrande. Dock är det väl inte omöjligt att admin är rätt intresserad av att höra vad folk tycker i frågan. Inte konstigare än så.
Citera
2015-09-16, 16:24
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:

Du har sannerligen inga höga tankar om den genomsnittlige flashbackaren.
En räddhågsen, osjälvständig typ, som ängsligt dansar efter Admins pipa.
Jag röstade för, men jag vet inte om jag riktigt känner igen mig.
Citera
2015-09-16, 16:40
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Nej, Flashback är ingen demokrati och omröstningar är inte styrande. Dock är det väl inte omöjligt att admin är rätt intresserad av att höra vad folk tycker i frågan. Inte konstigare än så.
Oavsett vilket; hade han varit nyfiken på den genomsnittliga användarens åsikt hade det varit rimligare att inte argumentera för sin egen åsikt i omröstningens start och därmed påverka resultatet utan presentera ämnet neutralt
Citera
2015-09-16, 16:50
Medlem
Noxyls avatar
Citat:

Hela frågeställningen är olyckligt konstruerad och nu har vi kommit dithän att;

Mot = Ja, det bör vara förbjudet
För = Nej, här är regeln för hård
Citera
2015-09-16, 16:56
Medlem
Kämpendahls avatar
För er som är unga eller inte varit här så länge kan jag tipsa om Rädda Farbror Einar-tråden från 2004. En medlem råkade ut för akut ekonomiskt trångmål och moderatorn Jobe startade en tråd där man fick skänka pengar till Farbror Einar, som var en välkänd medlem på Flashback

(FB) Operation: rädda Farbror Einar

Mig stör det inte alls om den typen av diskussioner skulle komma med i några trådar. Tvärtom känner jag bara värme när människor vill hjälpa varandra. När jag använder mitt sunda förnuft tycker jag inte alls att det är någon form av köp och sälj om någon vill skänka en jacka till en bättre behövande.
Citera
2015-09-16, 17:08
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
här håller jag då inte med. regel 1.01 omfattar, som jag läser den, i dess nuvarande skick inte detta. ska den omfatta det vi nu pratar om måste den skrivas om.

Läser jag Ogdens inlägg rätt så var det väl precis det hen sa?
Citera
2015-09-16, 17:17
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Läser jag Ogdens inlägg rätt så var det väl precis det hen sa?
nä, hen sa att regeln behöver förtydligas på den här punkten oavsett om detta ska få slinka igenom eller inte. jag menar att om detta ska anses få slinka igenom behöver vi inte ändra på någonting, eftersom ordalydelsen i nuläget inte medger åtgärd i fall som dessa.
Citera
2015-09-16, 17:44
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
För er som är unga eller inte varit här så länge kan jag tipsa om Rädda Farbror Einar-tråden från 2004. En medlem råkade ut för akut ekonomiskt trångmål och moderatorn Jobe startade en tråd där man fick skänka pengar till Farbror Einar, som var en välkänd medlem på Flashback
.

En mer välkänd moderator lyckades dra igång en insamling så sent som 2009 med detta inlägg.

(FB) Nordiska motståndsrörelsen tråden, allt om NMR

Läser man eftrföljande inlägg ser man klart att den numera stängda sidan det länkas till var en ren tiggerisida och det diskuteras mycket i tråden om hur de insamlade pengarna verkligen användes.

Jag tror tom micke i ett svagt ögonblick säger att folk skall få tillbaks sina pengar. Detta är inget vi vill se igen.
Senast redigerad av Noxyl 2015-09-16 kl. 17:49.
Citera
2015-09-16, 17:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Frågan är då ifall forumet blir bättre eller sämre av att dessa inlägg får vara kvar. Jag anser att diskussionen blir bättre och intressantare av att de får vara kvar, då de faktiskt visar på hur människor gärna hjälper andra som är i nöd. Är detta något negativt? Nej, jag tycker varken effekten (att någon får hjälp) eller diskussionen (som även resulterar i att användarna blir delaktiga och vill hjälpa till) blir sämre. Tvärtom.

Tråden handlar inte heller bara om att hjälpa, utan berättar också om hur det är att leva som hemlös.

(FB) Vad gör en hemlös i Stockholm på natten?

Det man gör genom att angripa användare som försöker hjälpa till är att skapa ett problem som faktiskt intre behöver finnas. För dessa inlägg skadade inte. Istället ser det bara märkligt ut när användarna blir straffade pga att de osjälviskt försöker hjälpa någon.

Min fråga till er användare är: Hur tycker ni att regel 1.01. bör tolkas i just det här fallet? Är det rätt att ge användare som försöker hjälpa någon en varning eller i vissa fall även en avstängning? Eller bör vi se över regeln, och tänka annorlunda.

admin
De exempel du tagit upp bör inte rendera varningar om du frågar mig... generellt skall dock inte Flashback vara ett tiggarforum - och därför bör trådstarterna modereras hårt - och svar på trådstarter också.

Att man hänvisar en enskild person till PM för att därifrån hjälpa är en sak .. men är trådstarten ett rent tiggeri eller det handlar om att starta insamlingar till kreti och pleti så har man spårat ur...

Mitt förslag är att man har hårda regler men att det i dessa fall (exemplet) skall leda till diskussioner mellan moderatorerna - likt 1.06 och avstängning gör om jag förstått det rätt -- är det solklart tiggeri så skall det vara solklara varningar.

Jag röstar således ja i grundfrågan men anser att det måste finnas utrymme för vettiga bedömningar när regeln tillämpas.
Senast redigerad av micro113 2015-09-16 kl. 18:02.
Citera
2015-09-16, 17:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl

(FB) Operation: rädda Farbror Einar

Mig stör det inte alls om den typen av diskussioner skulle komma med i några trådar. Tvärtom känner jag bara värme när människor vill hjälpa varandra. När jag använder mitt sunda förnuft tycker jag inte alls att det är någon form av köp och sälj om någon vill skänka en jacka till en bättre behövande.
Fast sådana trådstarter skall inte vara tillåtna... Varför skulle "Farbror Einar" vara mer godkänd som medlem än vem som helst?

Hur länge eller hur många inlägg skall man ha skrivit för att Flashback skall starta insamlingar till en "välkänd" medlem?

Vilka övriga kriterier skall gälla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in