Citat:
Ursprungligen postat av
admin
Frågan är då ifall forumet blir bättre eller sämre av att dessa inlägg får vara kvar. Jag anser att diskussionen blir bättre och intressantare av att de får vara kvar, då de faktiskt visar på hur människor gärna hjälper andra som är i nöd. Är detta något negativt? Nej, jag tycker varken effekten (att någon får hjälp) eller diskussionen (som även resulterar i att användarna blir delaktiga och vill hjälpa till) blir sämre. Tvärtom.
Tråden handlar inte heller bara om att hjälpa, utan berättar också om hur det är att leva som hemlös.
(FB) Vad gör en hemlös i Stockholm på natten?
Det man gör genom att angripa användare som försöker hjälpa till är att skapa ett problem som faktiskt intre behöver finnas. För dessa inlägg skadade inte. Istället ser det bara märkligt ut när användarna blir straffade pga att de osjälviskt försöker hjälpa någon.
Min fråga till er användare är: Hur tycker ni att regel 1.01. bör tolkas i just det här fallet? Är det rätt att ge användare som försöker hjälpa någon en varning eller i vissa fall även en avstängning? Eller bör vi se över regeln, och tänka annorlunda.
admin
De exempel du tagit upp bör inte rendera varningar om du frågar mig... generellt skall dock inte Flashback vara ett tiggarforum - och därför bör trådstarterna modereras hårt - och svar på trådstarter också.
Att man hänvisar en enskild person till PM för att därifrån hjälpa är en sak .. men är trådstarten ett rent tiggeri eller det handlar om att starta insamlingar till kreti och pleti så har man spårat ur...
Mitt förslag är att man har hårda regler men att det i dessa fall (exemplet) skall leda till diskussioner mellan moderatorerna - likt 1.06 och avstängning gör om jag förstått det rätt -- är det solklart tiggeri så skall det vara solklara varningar.
Jag röstar således ja i grundfrågan men anser att det måste finnas utrymme för vettiga bedömningar när regeln tillämpas.