2015-09-16, 15:14
  #69493
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogantcat
Poor Maya 35! Undrar verkligen hur skulle din Personutredning låta ?
Dina inlägg har ingen stöd i fakta och kunskap
Allt handlar om hat , frustration , kränkning och din egen aggression mot andra !


Då är det en polisiär intuition som gör att ett visst beteende, ett sätt att vara, samt att de uppgifterna som kommer in till oss, gör de här personerna intressanta.

Gång på gång försökte jag analysera detta Är så nyfiken på vad som egentligen hände då!
En människans beteende är mkt mer komplex än så
Kommer ihåg då när jag läste på högskola hade vi med oss några studenter som läste till polis yrke och läste med oss program kurs i socialpsykologi
En kurs plus erfarenhet kräver nog mkt mer för att tolka en människans beteende och dess orsak och effekt

Vi gör våra intuitiva försök att sluta orsakerna till beteende
En större orsakbeskrivning handlar om att en observerad beteende speglar ngt unikt om personen som attityd , personliga drag etc eller ngt om situationen i vilken vi observerar personen

Drar vi slutsats för en människans beteende där personen bär det huvud ansvaret för beteende då talar vi om personens attityd och personliga egenskaper

Om vi drar slutsatsen att ngt yttre orsak är primärt ansvarig för beteende som tex sociala normer och hot , är en extern, dvs situation beskrivning
I en bedömning av det mänskliga beteende ger vi otillräcklig vikt till omständigheterna kring beteende och underskattar vi situationen som orsak till beteende och drar enkla slutsatser , om personen

Ser vi ngn bete sig aggressivt vi alltför lätt antar att personen har en aggressiv personlighet snarare än att situation kan ha provocerat aggression
Vi gör det helt enkelt , vi har ett schema som är lätt tillgänglig över orsak och verkan för mänsklig beteende Det som mkt talas om i socialpsykologi som fundamental attribution error Vi gör fel
När man dömer andras beteende är viktigt att förstå sig själv
våra tankar , känslor , beteende motiv och personlighet styrs av många av samma processer som styr vår bedömning av andra
Alltså , vi gör bedömningar om oss själva med samma trend processer och gör samma fel som vi använder för att bedöma andra

Och vi vet inte det vi inte vet. Man vet inte om andras beteende inför oss påvdrkas av något de vet om oss som vi antingen vet själva eller är okänt för oss (the unknown). Och vice versa, vårt beteende inför andra kan influeras av vad vi vet om dem men de kanske inte vet den detaljen om dem själva (eller något/någon i dess närhet).
2015-09-16, 15:22
  #69494
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
SR P4 Skaraborg: Åklagaren begär ny förlängning i mordet på Lisa Holm

Kvinnans misstankegrad har stigit!

Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Intressant. Vad kan ha hänt som fått misstankegraden att höjas?

Är det en felskrivning i artikeln eller kan man ändra utan omförhandling?

Kan breven de emellan, MGM och frun haft något matnyttigt för polisledningen som de nu följer upp eller har MGM i sitt sista förhör uttalat något som inte stämmer med vad frun tidigare sagt i sitt förhör.
Intressant.
Har det framgått om frun till MGM har körkort?
2015-09-16, 15:44
  #69495
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Är det en felskrivning i artikeln eller kan man ändra utan omförhandling?

Kan breven de emellan, MGM och frun haft något matnyttigt för polisledningen som de nu följer upp eller har MGM i sitt sista förhör uttalat något som inte stämmer med vad frun tidigare sagt i sitt förhör.
Intressant.
Har det framgått om frun till MGM har körkort?
De båda artiklarna publicerades nästan samtidigt vad jag kan se. Båda kan inte ha rätt. Förmodligen har journalisten som skrev att frun är på sannolika skäl misstänkt skrivit fel eller missförstått.
2015-09-16, 15:48
  #69496
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Misstankegraden var skäligen misstänkt när hon häktades.

Ur Expressen idag den 16:e: "Nästa steg i utredningen är att hålla förhör med 35-åringen fru och hans yngre bror i Litauen. Båda är fortfarande skäligen misstänkta för inblandning i det uppmärksammade mordfallet.
– Misstankarna mot dem har väl inte stärkts, men vi behöver hålla ett slutförhör med dem ändå, säger Lars Johansson."


Räkna alltså med en felskrivning av journalisten på Skaraborg.
2015-09-16, 15:54
  #69497
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ur Expressen idag den 16:e: "Nästa steg i utredningen är att hålla förhör med 35-åringen fru och hans yngre bror i Litauen. Båda är fortfarande skäligen misstänkta för inblandning i det uppmärksammade mordfallet.
– Misstankarna mot dem har väl inte stärkts, men vi behöver hålla ett slutförhör med dem ändå, säger Lars Johansson."


Räkna alltså med en felskrivning av journalisten på Skaraborg.

Ja. Den här utredningen är verkligen ett steg framåt och två steg bakåt
hela tiden. Nån som vill sätta en peng på att åtal väcks den 7/10?
2015-09-16, 16:05
  #69498
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Är det en felskrivning i artikeln eller kan man ändra utan omförhandling?

Kan breven de emellan, MGM och frun haft något matnyttigt för polisledningen som de nu följer upp eller har MGM i sitt sista förhör uttalat något som inte stämmer med vad frun tidigare sagt i sitt förhör.
Intressant.
Har det framgått om frun till MGM har körkort?

Han kan ha ändrat någon detalj, måhända obetydlig men som hon tydligt verifierat tidigare lämnad uppgift. Eller också är det något som avviker i deras berättelser från början och som ännu kvarstår.
2015-09-16, 16:06
  #69499
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Men domstolen satte misstankegraden till skäligen misstänkt. Då måste åklagaren ha anledning till att höja misstankegraden.
Jag tippar mördarlitauerns fru och yngre bror satt i följebilen som observerats då mördarlitauern körde till Martorp i full karriär.
Då är de rejält insyltade hela öststatsligan, vilken familj, ljugarmamman i Litauen med kaffedrickaralibit måste vara stolt över sina avkommor.Hujedamej vilket avfall till människor!!!
2015-09-16, 16:26
  #69500
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Enilgt LJ expressen:

Nu väntas nya förhör
Nästa steg i utredningen är att hålla förhör med 35-åringen fru och hans yngre bror i Litauen. Båda är fortfarande skäligen misstänkta för inblandning i det uppmärksammade mordfallet.
– Misstankarna mot dem har väl inte stärkts, men vi behöver hålla ett slutförhör med dem ändå, säger Lars Johansson.

http://www.expressen.se/gt/lisa-holm-aklagaren-begar-nu-forlangning/

Vad kommer att hända efter slutförhören av brodern och frun här? Kommer åklagaren kanske att begära dem häktade igen och utlämnade från Litauen? Eller kommer de att kallas som vittnen? Kommer de i så fall att frivilligt komma till rättegången? Någon ?
2015-09-16, 16:37
  #69501
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vad kommer att hända efter slutförhören av brodern och frun här? Kommer åklagaren kanske att begära dem häktade igen och utlämnade från Litauen? Eller kommer de att kallas som vittnen? Kommer de i så fall att frivilligt komma till rättegången? Någon ?


De behöver väl inte vittna om de inte vill. Möjligt är att de kanske vill men att berättelserna sinsemellan avviker på någon detalj och att de inte är medvetna om det (att de skiljer sig åt i ev redogörelse av ett händelseförlopp) Så man kanske funderar om det är till fördel eller inte.
2015-09-16, 16:43
  #69502
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är lika svårt att få fram källan när det är en polis. Men #MrFold visar här på ett omåttligt förtroende för poliser och åklagare

samtidigt som han misstror tolkar.

Poliser kan ibland får svårigheter att bedöma vilka de får prata med. De får prata med personer i utredningen, men de kan felbedöma vilka som jobbar i utredningen, och de kan bli hörda av någon obehörig när de diskuterar med någon behörig, eller så kommer en obehörig över något papper av misstag. Ibland kan också utredningar gå in i varandra så att personer i en utredning hör saker från en annan utredning som de inte är behöriga till.

För tolkar är gränsdragningen enkel, prata inte alls.

Det är vad jag har hävdat länge, när polisen får en misstänkt satsas alla resurser på att hitta bevis mot denne, och inga andra misstänkta söks. Det gör att om den misstänkte frias går mycket tid förlorad och brottet förblir oftast ouppklarat.

Nu är du inne igen och vevar runt i ett sidospår med mängder av inlägg.

Punkt 1: Anledningen till att det kan finnas anledning att fundera på tolken som primär eller sekundär källa till uppgifter i litauisk i media torde stå helt klar för alla normalbegåvade i tråden: Det faktum att uppgifterna förekommer just i litauisk media och inte i svenska. Jag har dock samtidigt gjort klart att jag INTE tror att det är ett läckage, utan sannolikt handlar det om rykten eller rena missförstånd av vad man läst på svenska eller engelskspråkiga sidor.

Punkt 2: Jag har inte påstått att poliser aldrig läcker. Det är helt uppenbart att poliser läcker i vissa utredningar. Jag skrev inlägg om detta i Vatchareeyatråden. Min analys där - som jag tror är riktig - är att det var perifer polispersonal (t ex ordningspoliser i yttre tjänst) som läckte. Där var det nämligen så att läckorna kom i början av utredningen och i samband med fynden. Så fort den fasen var över och tillgång till information begränsades till de poliser som arbetade direkt med förundersökningen så slutade det läcka.

Får jag föreslå att vi nu skrinlägger denna sidodebatt. Det är väl lika bra att jag låter dig få sista ordet och skriva något lagom passiv-aggressivt, annars slutar du ju aldrig
2015-09-16, 16:46
  #69503
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Därför att det var den dagen dom blev gripna bland annat därför att dom "betett sig märkligt" och "hotande" mot MP, och därför att det har insinuerats att dom hade något för sig angående Lisa's lik på Martorp den dagen.

Den som skrev det var ju med i Missing People den dagen den 12 Juni och såg tydligen bröderna & frun med egna ögon, och jag tycker att det är av intresse att dom verkade lugna och så pass sociala att dom valde att sitta utanför och fika med MP & poliser runt omkring sig.
För mig verkar det inte som någon som har mord på samvetet.

Tycker i övrigt att ALL info ang vad bröderna och frun gjorde i dagarna den 7-12 Juni är av EXTREMT STOR intresse.

Ingenstans i Facebookinlägget går det att utläsa att bröderna skulle ha varit "lugna" eller "sociala". Om du tänker efter lite inser du att man lika gärna kan ha valt att sitta ute för att observera vad som egentligen hände. Det är inte särskilt konstigt om man då tar med sig en kaffekopp för att det inte ska se ut som att man sitter och spanar.

Dessutom tycks ju bröderna ha begett sig ut på "promenad" något senare bland sökgrupperna. Med känt resultat.
2015-09-16, 16:48
  #69504
Medlem
bradgardsindianens avatar
Det kanske inte är en läcka? Det är kanske uppgifter som framkommit i något informationsutbyte. Har svensk åklagare teritoriell jurisdiktion medförande rätt att belägga litauiska tjänstemän i deras hemländer med yppandeförbud? Är tveksam till det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in