Citat:
Ursprungligen postat av
Maya35
Tolk? Tror knappast att de behövde tolk i det fallet. Aspergertolk kanske? Den mördaren har väl ett gäng diagnoser så en stödperson kan ha varit med under förhören.
Poor Maya 35! Undrar verkligen hur skulle din Personutredning låta ?
Dina inlägg har ingen stöd i fakta och kunskap
Allt handlar om hat , frustration , kränkning och din egen aggression mot andra !
Då är det en polisiär intuition som gör att ett visst beteende, ett sätt att vara, samt att de uppgifterna som kommer in till oss, gör de här personerna intressanta.
Gång på gång försökte jag analysera detta Är så nyfiken på vad som egentligen hände då!
En människans beteende är mkt mer komplex än så
Kommer ihåg då när jag läste på högskola hade vi med oss några studenter som läste till polis yrke och läste med oss program kurs i socialpsykologi
En kurs plus erfarenhet kräver nog mkt mer för att tolka en människans beteende och dess orsak och effekt
Vi gör våra intuitiva försök att sluta orsakerna till beteende
En större orsakbeskrivning handlar om att en observerad beteende speglar ngt unikt om personen som attityd , personliga drag etc eller ngt om situationen i vilken vi observerar personen
Drar vi slutsats för en människans beteende där personen bär det huvud ansvaret för beteende då talar vi om personens attityd och personliga egenskaper
Om vi drar slutsatsen att ngt yttre orsak är primärt ansvarig för beteende som tex sociala normer och hot , är en extern, dvs situation beskrivning
I en bedömning av det mänskliga beteende ger vi otillräcklig vikt till omständigheterna kring beteende och underskattar vi situationen som orsak till beteende och drar enkla slutsatser , om personen
Ser vi ngn bete sig aggressivt vi alltför lätt antar att personen har en aggressiv personlighet snarare än att situation kan ha provocerat aggression
Vi gör det helt enkelt , vi har ett schema som är lätt tillgänglig över orsak och verkan för mänsklig beteende Det som mkt talas om i socialpsykologi som fundamental attribution error Vi gör fel
När man dömer andras beteende är viktigt att förstå sig själv
våra tankar , känslor , beteende motiv och personlighet styrs av många av samma processer som styr vår bedömning av andra
Alltså , vi gör bedömningar om oss själva med samma trend processer och gör samma fel som vi använder för att bedöma andra