Flashback bygger pepparkakshus!
2015-09-16, 08:55
Medlem
stayluckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Lite otydligt av mig kanske, antar att jag är bekväm och blir kinkig om jag inte hittar det i det stadigvarande sortimentet vill man hålla på med BS så går såklart det, korrekt

hehe, själv håller jag nästan bara med beställningssortimentet
nu för tiden räcker det med att jag kommer in på mitt bolag så säger personalen mitt efternamn eller frågar "beställning?". they know the drill
Citera
2015-09-16, 13:38
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staylucky
hehe, själv håller jag nästan bara med beställningssortimentet
nu för tiden räcker det med att jag kommer in på mitt bolag så säger personalen mitt efternamn eller frågar "beställning?". they know the drill

Haha, nice!

Jo klart det finns bra grejer i BS emellanåt men jag siktar in mig på släpp för enstaka grejer jag vill ha + beställer från Belgien. Sen brukar standardsortimentet hålla mig nöjd
Citera
2015-09-16, 13:55
Medlem
stayluckys avatar
Citat:
Haha, nice!

Jo klart det finns bra grejer i BS emellanåt men jag siktar in mig på släpp för enstaka grejer jag vill ha + beställer från Belgien. Sen brukar standardsortimentet hålla mig nöjd

Ja, alltså. Det är mest tillfälliga släpp det blir, men även en del från BS i övrigt.

Har också beställt en del från Danmark (boxbeers, mikkeller webshop).

Och jo, jag handlar från standardsortimentet också
Citera
2015-09-16, 22:27
Medlem
Feadogs avatar
Vet inte om detta tagits upp här, jag har åtminstone inte läst något. Med anledning av Staropramenskandalen som diskuteras i en annan tråd så råkade jag halka in på Carlsberggruppens ekonomiska resultat och hittade något intressant i deras rapport för Q2 2015. Tydligen håller Carlsberg på att lansera sin egen version av Spendrups Brutal Brewing. Inte direkt oväntat då jag ofta har frågat mig varför inte flera bryggerijättar hakar på mikrobryggeritrenden för att casha in på den tillväxtmarknaden, men det markerar ändå ett skifte för Carlsberg som tidigare mest har varit intresserade av att köpa upp mindre bryggerier och lägga ner dem för att eliminera konkurrens. Även om jag i grunden är väldigt negativt inställd till Carlsberg så tycker jag detta känns välkommet. Betydligt bättre än deras tidigare strategi åtminstone.

Kolla här (s. 25): http://www.carlsberggroup.com/invest...2015_FINAL.pdf

Serien heter tydligen Brewmasters' Collection och innehåller vad man kan se bl.a. en IPA, en Irish Red Ale och en Steam Beer. Har redan lanserats i Danmark, Finland, Ryssland och Ukraina med lansering på flera marknader i pipelinen. Gör dom ölen bra och är återhållsamma med prissättningen (som Spendrups har gjort med sina torrhumlade lagers under varumärket Brutal Brewing) så kan detta bli en dundersuccé. Hoppas de tar sig tid att göra det rätt. Mer billig "finöl" är aldrig fel, och jag tror inte det kommer påverka småbryggerinäringen nämnvärt. Kan bli en riktig win-win. Tankar? Kanske några av våra finska eller skånska vänner som kan berätta om seriens kvalitet?
Senast redigerad av Feadog 2015-09-16 kl. 22:30.
Citera
2015-09-16, 22:42
Medlem
zepofans avatar
Carlsberg har ju hållit på med en del finöl förut också. Mest känt är väl Jacobsens som brukar dyka upp i Sverige runt jul med Golden Naked Christmas, men det finns flera andra sorter också. Något som inte är så välkänt i Sverige är Semper Ardens serien som innehåller en hel del öl i olika stilar.
Men visst är det intressant att de stora bryggerierna nu sneglar åt microbryggeriernas öl och gör snarlika öl för en billig peng, det gynnar ju om inte annat oss som tycker att vanlig makrolager är urtråkig.
Citera
2015-09-16, 23:25
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Vet inte om detta tagits upp här, jag har åtminstone inte läst något. Med anledning av Staropramenskandalen som diskuteras i en annan tråd så råkade jag halka in på Carlsberggruppens ekonomiska resultat och hittade något intressant i deras rapport för Q2 2015. Tydligen håller Carlsberg på att lansera sin egen version av Spendrups Brutal Brewing. Inte direkt oväntat då jag ofta har frågat mig varför inte flera bryggerijättar hakar på mikrobryggeritrenden för att casha in på den tillväxtmarknaden, men det markerar ändå ett skifte för Carlsberg som tidigare mest har varit intresserade av att köpa upp mindre bryggerier och lägga ner dem för att eliminera konkurrens. Även om jag i grunden är väldigt negativt inställd till Carlsberg så tycker jag detta känns välkommet. Betydligt bättre än deras tidigare strategi åtminstone.

Kolla här (s. 25): http://www.carlsberggroup.com/invest...2015_FINAL.pdf

Serien heter tydligen Brewmasters' Collection och innehåller vad man kan se bl.a. en IPA, en Irish Red Ale och en Steam Beer. Har redan lanserats i Danmark, Finland, Ryssland och Ukraina med lansering på flera marknader i pipelinen. Gör dom ölen bra och är återhållsamma med prissättningen (som Spendrups har gjort med sina torrhumlade lagers under varumärket Brutal Brewing) så kan detta bli en dundersuccé. Hoppas de tar sig tid att göra det rätt. Mer billig "finöl" är aldrig fel, och jag tror inte det kommer påverka småbryggerinäringen nämnvärt. Kan bli en riktig win-win. Tankar? Kanske några av våra finska eller skånska vänner som kan berätta om seriens kvalitet?
deras största problem är väl fortfarande att det inte får kosta för mycket pengar.
brutal brewing gör ju fortfarande bara OK saker trots att de har avsevärt bättre inköp och möjligheter än micros.

det känns liksom om de inte vill eller kan löpa linan ut.
Citera
2015-09-17, 06:06
Medlem
Chanandler Bongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
deras största problem är väl fortfarande att det inte får kosta för mycket pengar.
brutal brewing gör ju fortfarande bara OK saker trots att de har avsevärt bättre inköp och möjligheter än micros.

Pistonhead Flat Tire (Brutal Brewing) kostar typ 4kr burken på pråmen i Tyskland. Det är fan ett kap. Kan väl knappast kallas kvalitetsöl men man får mycket öl för pengarna.
Citera
2015-09-17, 07:07
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish

Citat:
Ursprungligen postat av Chanandler Bong
Pistonhead Flat Tire (Brutal Brewing) kostar typ 4kr burken på pråmen i Tyskland. Det är fan ett kap. Kan väl knappast kallas kvalitetsöl men man får mycket öl för pengarna.

Det är ju just det som är grejen, det fina med Brutal Brewing. På bolaget kostar burkarna 10:- vilket fortfarande är ett kap med hänsyn till svensk alkoholskatt. De kommer inte direkt konkurrera med mikrobryggeriölen eftersom BB-öl knappast tillhör de bästa på marknaden, men de är fortfarande oerhört mycket godare och roligare än all eurolager. De fyller liksom en lucka och ger oss som är intresserade av lite mer smak en trevlig vardags- eller mängdöl (att det är mellanöl gör ju det än mer passande). Däremot gör ju Spendrups/BB bara underjäst öl. Min förhoppning är att Carlsberg nu ska utöka det segmentet med lite överjästa ölsorter som håller ungefär samma kvalitet och pris som BB.
Citera
2015-09-17, 07:18
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
This

Tja, Oppigårds har t ex sin Thurbo Dubbel IPA som jag tycker är bra fortfarande, andra öl bör intas med skepsis då jag inte tycker de haft alla hästar hemma på senaste. Poppels har en APA som jag gillar skarpt, brukar finnas på de flesta bolag med. Beerbliotek kan vara svårare att få tag på, om du inte har tillgång till väl valda ölpubar vill säga. De gör exempelvis en saison och en BW som är mycket bra. Dugges kan också vara svåra att hitta de roligare grejerna ifrån men dit räknas t ex High Five och Tropic Thunder som släpps på fredag imo

Mina favoriter med Oppigårds är thurbo double ipa, thurbo stout och Amarillo. Sen finns det ett par jag inte druckit från dem och nån jag glömt smaken på för det var så länge sen. Tycker bättre om India Ale från Nils Oscar än Oppigårds Indian tribute. Fann indian tribute, vet inte om det är rätt ord... "obalanserad" (?). Kanske fel ord, men nåt som inte går hem helt där hos mig. Gillade den mer förut. Bolaget släpper tydligen en ny imorgon från Oppigårds enligt bolagets hemsida, Lavish Ipa. Den skall bli intressant att smaka, snygg etikett

Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Drack denna nyligen:

http://www.systembolaget.se/dryck/ol...thwold-1144415

Riktigt fin. En av de bästa IPA jag druckit hittils. Kanske hittar ännu bättre när jag druckit fler, även om det känns osannolikt just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av staylucky
Really? Den är väl verkligen inget speciellt? Finns massor av bättre IPA därute. Det är min ödmjuka åsikt

Tyckte inte alls den var något speciell när jag drack den ovan länkade ölen igen. Lustigt det där. Hänt flera gånger, tycker en öl är fantastisk första gången sen när man provat den igen är det verkligen inget speciellt med den. Brewdog Punk IPA är ett annat exempel på det. Kanske är att man hittar bättre och att smaklökar utvecklas. De tips jag fick i tråden och som jag testat: Modus Hoperandi, Ballast Point Sculpin, Omnipollo Nebuchadnezzar och Founders Centennial var och är definitivt bättre.
Senast redigerad av GusFring 2015-09-17 kl. 07:34.
Citera
2015-09-17, 07:42
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Det är ju just det som är grejen, det fina med Brutal Brewing. På bolaget kostar burkarna 10:- vilket fortfarande är ett kap med hänsyn till svensk alkoholskatt. De kommer inte direkt konkurrera med mikrobryggeriölen eftersom BB-öl knappast tillhör de bästa på marknaden, men de är fortfarande oerhört mycket godare och roligare än all eurolager. De fyller liksom en lucka och ger oss som är intresserade av lite mer smak en trevlig vardags- eller mängdöl (att det är mellanöl gör ju det än mer passande). Däremot gör ju Spendrups/BB bara underjäst öl. Min förhoppning är att Carlsberg nu ska utöka det segmentet med lite överjästa ölsorter som håller ungefär samma kvalitet och pris som BB.
då är jag med. jo den luckan är tacksam att täppa till, absolut.

däremot tror jag mindre på överjästa diton, hela deras verksamhet är byggd efter underjäst, det blir nog smidigare för dom att fortsätta så, precis som BB gör.
Citera
2015-09-17, 07:52
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Mina favoriter med Oppigårds är thurbo double ipa, thurbo stout och Amarillo. Sen finns det ett par jag inte druckit från dem och nån jag glömt smaken på för det var så länge sen. Tycker bättre om India Ale från Nils Oscar än Oppigårds Indian tribute. Fann indian tribute, vet inte om det är rätt ord... "obalanserad" (?). Kanske fel ord

Då smak är ytterst individuellt kan ingen klandra dig för att kalla den obalanserad, det du upplever är det du upplever, inget mer med det. Personligen har Oppigårds sjunkit en del för mig, Amarillon brukade vara en riktig höjdpunkt när den inte fanns i fasta sortimentet, då var den alltid färskare. På senare tid har jag tom druckit Flat Tire (!) som smakat humligare än den. Något har gått snett helt enkelt
Citera
2015-09-17, 08:04
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Då smak är ytterst individuellt kan ingen klandra dig för att kalla den obalanserad, det du upplever är det du upplever, inget mer med det. Personligen har Oppigårds sjunkit en del för mig, Amarillon brukade vara en riktig höjdpunkt när den inte fanns i fasta sortimentet, då var den alltid färskare. På senare tid har jag tom druckit Flat Tire (!) som smakat humligare än den. Något har gått snett helt enkelt

Yes, menade mer att jag inte vet om det är rätt ord för att beskriva vad jag inte gillade med den, snarare än att smak skulle vara objektivt. Kanske bör dricka den igen och anteckna nästa gång jag dricker den.

Där ser man, har inte testat Amarillon på "den gamla goda tiden" som du beskriver, så kan inte jämföra. Mitt öl-intresse är tämligen färskt. Vad tycker du om Thurbo Stouten då?
Senast redigerad av GusFring 2015-09-17 kl. 08:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in