2015-09-16, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja men säg att Zurfarn08 har en bostad värd 8 millar och 4 miljoner i skuld. Vad är då problemet? Då är jag han ju betydligt rikare än dig ute i buschen i din obelånade bunker.

Problemet är att han månad in och månad ut betalar ränta till banken. Undrar hur många hundratalstusen han redan skänkt till banken och mer kommer det att bli.

Nej han är inte rikare än mig, kanske den dagen när vi sålt allt vi äger och har o sitter på hemmet så är han kanske rikare än mig (tror dock inte det).
Men fram tills den dagen har han mycket större utgifter än jag, dessa pengar kan jag leva gott för medan han får vända på var krona
2015-09-16, 12:03
Medlem
Citat:
Hur mycket kan du spara i en allt dyrare hyresrätt som pensionär?

Har aldrig bott i en hyresrätt och kommer aldrig att göra det, däremot äger jag flera stycken. Så förstår inte frågan?
2015-09-16, 12:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Problemet är att han månad in och månad ut betalar ränta till banken. Undrar hur många hundratalstusen han redan skänkt till banken och mer kommer det att bli.

Har tanke aldrig slagit dig att Zurfarn kan sälja sin bostad och realisera sina tillgångar och sedan köpa sig en betydligt schysstare bunker än du har?

Citat:
Nej han är inte rikare än mig, kanske den dagen när vi sålt allt vi äger och har o sitter på hemmet så är han kanske rikare än mig (tror dock inte det).
Jo om zurarn har större nettotillgångar än du så är han faktiskt rikare också.

Citat:
Men fram tills den dagen har han mycket större utgifter än jag, dessa pengar kan jag leva gott för medan han får vända på var krona

ÄR det "stora utgifter" att en miljon i lån kostar 875 kr?
2015-09-16, 12:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Har aldrig bott i en hyresrätt och kommer aldrig att göra det, däremot äger jag flera stycken. Så förstår inte frågan?

Hur ska man annars bo menar du? Vad tjänar Zurfarn på att göra sig skuldfri i sthlm? Det blir ju förmodligen dyrare.
2015-09-16, 12:10
Medlem
Citat:
Har tanke aldrig slagit dig att Zurfarn kan sälja sin bostad och realisera sina tillgångar och sedan köpa sig en betydligt schysstare bunker än du har?

Jo om zurarn har större nettotillgångar än du så är han faktiskt rikare också.

ÄR det "stora utgifter" att en miljon i lån kostar 875 kr?

Varför skulle han sälja sin bostad? Trodde man bodde i sin bostad tills man dör eller flyttar in på hemmet.

Du har ingen aning om hur mitt hus ser ut men är ganska säker på att jag har det flottare än srfarn, och garanterat flottare än dig som bor i en lägenhet

Att du gillar skuld vet vi.. att du inte lånar ett par miljoner till eftersom det är såååå billigt.. personligen så skall mina skulder bort och aktiedepån skall fortsätta att växa.. men alla är vi ju olika.
2015-09-16, 12:16
Medlem
Citat:
Hur ska man annars bo menar du? Vad tjänar Zurfarn på att göra sig skuldfri i sthlm? Det blir ju förmodligen dyrare.

Personligen tycker jag att vuxet folk skall bo i villa, ungdomar kan bo i lägenhet och pensionärer i nån marklägenhet.. men det är va jag tycker.

Vad man tjänar på att göra sig skuldfri? Vet du inte det? För det första så slipper man betala en massa ränta.. men viktigast av allt.. man blir fri, fri att göra vad man vill, kanske byta jobb, gå ner i arbetstid, kanske ta 8 veckors semester istället för 5.. e väl bara fantasin som stoppar. Med 4-5 mille i skuld så har man väl knappt råd att bli sjukskriven.. ta en alvedon o kämpa vidare.. pajar tvättmaskinen, dra kreditkortet
2015-09-16, 12:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Personligen tycker jag att vuxet folk skall bo i villa, ungdomar kan bo i lägenhet och pensionärer i nån marklägenhet.. men det är va jag tycker.
Själv tycker jag att folk ska få välja själv hur de ska bo och ha möjlighet att välja på olika alternativ.

Citat:
Vad man tjänar på att göra sig skuldfri? Vet du inte det? För det första så slipper man betala en massa ränta.. men viktigast av allt.. man blir fri, fri att göra vad man vill, kanske byta jobb, gå ner i arbetstid, kanske ta 8 veckors semester istället för 5.. e väl bara fantasin som stoppar. Med 4-5 mille i skuld så har man väl knappt råd att bli sjukskriven.. ta en alvedon o kämpa vidare.. pajar tvättmaskinen, dra kreditkortet

Ja inget fel på det, men tröttnar man på sthlmslivet kan man ju alltid köpa sig en bunker?

Vad kostar det att låna? ja jag talade ju om det för dig 875 kr per miljon just nu ungefär. Vad är problemet?
2015-09-16, 13:03
Medlem
Citat:

Vad kostar det att låna? ja jag talade ju om det för dig 875 kr per miljon just nu ungefär. Vad är problemet?

Nej för dig e det inget problem du gillar ju skulder, men jag kan komma på flera hundra saker jag hellre lägger de 10 000:- om året som det kostar nu när det är "billigt".

1 miljon kommer man ju inte långt med om man vill bo bra så de flesta har nog mer lån än så.. undrar om de tycker det är lika billigt när räntorna stiger och ränteavdragen minskar.

Om du istället lägger 875:- i månaden på börsen och får ynka 7% i avkastning så får du ihop 1 029 000:- efter 30 år
Skall du dessutom amortera bort din miljon på 30 år så får du lägga till 2800:- i månaden.

Tar du då 875 + 2800 och lägger på börsen var månad i 30 år med en 7% värdeökning om året så har du efter 30 år över 4,3 miljoner på kontot, bra va
2015-09-16, 13:05
Medlem
Citat:

Ja inget fel på det, men tröttnar man på sthlmslivet kan man ju alltid köpa sig en bunker?

Ja eller ett gods med egen strand i Skåne, blir väl samma pris, eller kanske en lägenhet på manhattan eller varför inte en lägehet vid medelhavet, åter igen.. ungefär samma pris
2015-09-16, 13:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja eller ett gods med egen strand i Skåne, blir väl samma pris, eller kanske en lägenhet på manhattan eller varför inte en lägehet vid medelhavet, åter igen.. ungefär samma pris

Något jag själv funderar på faktiskt gods med egen strand i Skåne är ju inte fel. Men det tar vi senare när vi gjort full bostadskarriär först.
2015-09-16, 13:12
Medlem
Citat:
Något jag själv funderar på faktiskt gods med egen strand i Skåne är ju inte fel. Men det tar vi senare när vi gjort full bostadskarriär först.

Lycka till, hoppas verkligen din dröm slår in (man lever ju bara en gång som man säger)
2015-09-16, 13:38
Medlem
Blir intressant med en räntehöjning inom kort.

Lär blir mycket trevligt för folk som kommer punga en stor del av lönen enbart till att betala en fetare lånavbetalning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in