2015-08-12, 13:09
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Håller helt med om The Who, de har på sin höjd 2-3 hyggliga låtar. När en plojlåt som Pinball Wizard hålls upp som något slags mästerverk förstår man att hypen har nått helt orimliga höjder. Deras patetiska rockoperor (Pinball Wizard, Tommy, Quadrophenia) är bara för pinsamma. Townshend verkar dessutom ha gått på myten om sig själv som någon slags genialisk låtskrivare. Att han fortsätter sätta upp sina rockoperor i modern tid känns extremt deprimerande. Jämte Stones och Beatles är The Who noll och intet.

Jag gillar inte heller musikalvarianten av The Who, men när det gäller tidiga Who gjorde de plattor som definerade rockmusiken.
Citera
2015-08-29, 15:38
Bannlyst
De 10 mest överskattade svenska banden/artisterna:

1. Håkan Hellström. Motivering överflödig.
2. Lars Winnerbäck. Tråkig musik.
3. Gyllene Tider. Banala texter om sommar och sol.
4. Carola. Sjunga kan hon ju men hennes låtar är däremot inte mycket att hänga i granen.
5. The Hives. Allt de gör låter ju för fan likadant.
6. Kent. Tråkig musik.
7. The Soundtrack of Our Lives. Ser inte storheten.
8. Roxette. Tråkig musik och hur bra har deras låtar från 80-talet åldrats egentligen?
9. Björn Afzelius. Hans covers på Tusen bitar och Sång till friheten kan man ju inte hata men annars ser jag inte storheten.
10. Anna Book. Konstigt att den där jävla ABC kunde bli en hit över huvud taget, men men.... det är ju trots allt 80-talet vi snackar om.

De 10 mest överskattade utländska banden/artisterna:

1. Justin Bieber. Motivering överflödig.
2. Lady Gaga. Fåniga låtar.
3. Madonna. Ser inte storheten.
4. Duran Duran. Ett av 80-talets absolut mest överskattade band. Jävligt stel musik.
5. Enrique Iglesias. Han får till och med Håkan Hellströms sångröst att framstå som bra.
6. Backstreet Boys. Jag gillade dem aldrig under deras storhetstid och gillar dem fortfarande inte.
7. Justin Timberlake. Vad är det som är så bra egentligen?
8. Whitesnake. Ett av historiens sämsta hårdrocksband någonsin.
9. Lou Reed. Tråkig som fan.
10. Nicki Minaj. Blir fan skitirriterad av hennes låtar.
Citera
2015-08-30, 13:38
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luke-Skywalker
De 10 mest överskattade svenska banden/artisterna:

3. Gyllene Tider. Banala texter om sommar och sol.

Banala texter om sommar och sol och kärlek etc dvs det som i princip all musik handlar om? vad tycker du man ska skriva om för att vara tillräckligt djup?
Senast redigerad av zerxez 2015-08-30 kl. 13:41.
Citera
2015-08-30, 14:30
Bannlyst
Citat:
Banala texter om sommar och sol och kärlek etc dvs det som i princip all musik handlar om? vad tycker du man ska skriva om för att vara tillräckligt djup?

Jag har inget emot låtar som handlar om det men Gyllene Tider gör i stort sett uteslutande låtar om det. Hur originellt är det, särskilt här i Sverige där alla går i idé så fort solen går i moln? Beach Boys är ett av mina favoritband och de har gjort många låtar om sommar och sol men de har även gjort en hel del låtar om annat också, lyssna exempelvis på Pet Sounds.

Varför görs det exempelvis inga låtar i stil med The End av The Doors eller A Day In The Life av The Beatles längre? Såna låtar får en att tänka.
Citera
2015-08-30, 16:23
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoVaK
Musik handlar om melodier, harmonier och rytmer, inte hur avancerat man kan spela. Försök själv skriva låtar med melodier som folk kommer ihåg, det är betydligt lättare sagt än gjort.

Jag har spelat gitarr och varit med i olika band i 25 år, och det är ingen konst att spela GT:s låtar (även om jag inte vill spela deras äckliga låtar). Jag tror du blev stött för att du är ett Per Gessle-fan?
Citera
2015-08-30, 16:34
Medlem
Lost-Souls avatar
Världens mest överskattade band genom tiderna måste tveklöst vara Rolling Stones. De har mer eller mindre legend status men trots det kan förmodligen inte 95% av världens befolkning namnge en enda av deras låtar, än mindre nynna med i en.

I min mening har dom inte ens skrivit en halv-hit. Ren och skär skit.

Nr.2 i listan över världens mest överskattade band hamnar mitt stora hatobjekt AC/DC, makalöst usel musik med en kraxande kråka på sång och två mediokra dvärgar på gitarr.

Får rysningar
Citera
2015-08-31, 15:24
Medlem
KoVaKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Jag har spelat gitarr och varit med i olika band i 25 år, och det är ingen konst att spela GT:s låtar (även om jag inte vill spela deras äckliga låtar). Jag tror du blev stött för att du är ett Per Gessle-fan?

Ja, vem som helst kan spela dem, vem som helst kan inte skriva dem. Att man kan spela Stairway To Heaven eller Hotel California innebär inte att man skriva en ny låt av samma dignitet.
Citera
2015-09-15, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Säger inte att han suger men "king of pop" är lite för mycket.

Håller med. King of Music låter bättre!
Citera
2015-09-15, 13:14
Medlem
Forever Winters avatar
Den här tråden har spårat ur helt. Att påstå att vissa artister är överskattade bara för att man personligen inte gillar deras stil är löjligt. Jag gillar personligen inte Beatles eller Bruce Springsteen men att påstå att dom är överskattade är ju löjeväckande.

Kan vi inte få in lite substans i tråden? Beskriv åtminstone varför ni tycker en artist är överskattad.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Oasis är ju ett annat fruktansvärt överskattat band i den mån att de kom inte med någonting nytt till brit-popen/musiken som sådan.

4/4-musik med raka intron/verser/refränger utan någon direkt utstickande charm eller kvalitét. Alltid tyckt Oasis är ett mysterium i varför de är så populära.

Det är väl just det som är grejen. Att göra något som alla andra gör men att ändå få det unikt och sticka ut. Som AC/DC ungefär.

Citat:
Sant men tom Chinese Democracy är bättre än något som Judas Priest eller UFO har gjort

Hahahahahaha!!! Inte ens GnR-fans skulle hålla med dig i det påståendet.
Åtminstone Judas Priest var pionjärer inom hårdrocken och du kan vara lugn för att GnR har haft deras affischer på väggarna i sina pojkrum.
Citera
2015-09-15, 16:14
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Den här tråden har spårat ur helt. Att påstå att vissa artister är överskattade bara för att man personligen inte gillar deras stil är löjligt. Jag gillar personligen inte Beatles eller Bruce Springsteen men att påstå att dom är överskattade är ju löjeväckande.

Kan vi inte få in lite substans i tråden? Beskriv åtminstone varför ni tycker en artist är överskattad.

Det är väl just det som är grejen. Att göra något som alla andra gör men att ändå få det unikt och sticka ut. Som AC/DC ungefär.

Hahahahahaha!!! Inte ens GnR-fans skulle hålla med dig i det påståendet.
Åtminstone Judas Priest var pionjärer inom hårdrocken och du kan vara lugn för att GnR har haft deras affischer på väggarna i sina pojkrum.

Exakt, alla kan spela C D G Em Am osv på gitarren men att göra något NYTT och SPÄNNANDE av samma gamla toner, DÄR ligger genialiteten.

Vad gäller GnR så har jag läst 2 biografier om dem vid det här laget (Steven Adlers och Stephen Davis) och genomgående utpekas den klassiska rockens största band: Stones, Zeppelin, Aerosmith, Kiss, Acdc, Queen, Sabbath, samt givetvis Hendrix, som de stora influenserna för Slash och Izzy. Vad gäller Axl var han även influerad av Elton John. Judas Priest nämns aldrig som en influens.
Senast redigerad av zerxez 2015-09-15 kl. 16:16.
Citera
2015-09-15, 16:16
Medlem
korsvens avatar
hon berben loreen
Citera
2015-09-15, 16:17
Medlem
BrotherJohns avatar
Elton John. Han har fan inte skrivit en rad själv. Fet nolla; dessutom är han gay.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in