2015-09-15, 15:01
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
JÅ kan nog sjunga precis vad som helst. SD kan ju bevisligen göra vad som helst utan att minska. Så länge de trycker på om invandringsfrågan kommer de inte minska på ett bra tag, för det är det enda deras väljer pratar om. Samtidigt försöker övriga partier fokusera på skola, välfärd mm.

KD kommer nog försvinna, det verkar iaf de flesta överens om. Ett kristet konservativt parti passar mindre och mindre in i denna mer och mer progressiva, sekulära värld.

Yougov kommer helt säkert visa SD på över 30% innan året är slut, det är jag övertygad om.
Det var bildligt talat, det finns givetvis saker som påverkar även SDs väljare.
Det brukar alltid finnas moderater som sympatiröstar på KD om de riskerar att råka illa ut så de kommer finnas kvar.
2015-09-15, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
De kommer att få +25% det är jag helt övertygad om (och jag är inte ens SDare bara realist), om inte JÅ får ett frispel och börjar sjunga Das Lied der Deutschen eller Horst-Wessel-Lied under en partiledardebatt så är de hemma...
Och moderaterna kommer krypa ner mot 20% om kvotering av flyktingar kommuner i mellan genomförs.

Låt mig gissa valet 2018.
S 26%
MP 5,5%
V 5%

M 21%
FP 4,5%
C 5%
KD 4%

FI 2%

SD 25%

Övriga/felmarginal 2%

Detta ligger väldigt nära nuvarande siffror, med undantag från C som du sätter lägre.

Jag skulle gissa att minst ett alliansparti lämnar riksdagen och att M minskar betydligt mer,till runt 15 %. Sd hamnar mellan 30 och 35%
2015-09-15, 15:24
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Detta ligger väldigt nära nuvarande siffror, med undantag från C som du sätter lägre.

Jag skulle gissa att minst ett alliansparti lämnar riksdagen och att M minskar betydligt mer,till runt 15 %. Sd hamnar mellan 30 och 35%
Jag tror inte SD kan hämta mer väljare från småpartierna.
De är nere på sina kärnväljare nu.

Fixar inte sossarna jobben och invandringsvolymerna ligger kvar kommer SD kunna hämta lätta, men det kräver bl.a en trovärdig arbetsmarknadspolitik för att få sosseväljare och en "regeringsduglighet" för att locka ytterligare M väljare, då duger det inte att springa iväg med svansen mellan bena och inte våga ta en debatt med deras egna ungdomsförbund, det visar politisk omogenhet inget som appellerar på moderata väljare.

Men vi börjar komma långt ifrån trådämnet så jag slutar den debatten nu.
2015-09-15, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
det påminner mig om att vi i regel ägnar just soffliggarna för litet intresse i dessa sammanhang. Är det t ex samma personer som är soffliggare jämt, och vilka bevekelsegrunder har de för att inte rösta? I vilken utsträckning är soffliggarna och/eller de osäkra, i praktiken en väljarbank för något specifikt parti.

Håller helt med, liksom invandrarna som helt och fullt fungerar i samhället och som dessutom behållit sin kultur och traditioner. Dessa bägge grupper kan säkert vara de som stjälper hela PK-ismen över ända. Har dock en bestämd uppfattning att många soffliggare har röstat för första gången de två senaste valen. Frågan är om det finns så mkt. från den väljargruppen kvar att hoppas på?

Vidare har ju tex. Timo visat hur otroligt svårt det är att bli ifrågasatt som invandrare jmf. svensk. Det finns invandrargrupper som fungerar MVG i det svenska samhället, tex. Perserna. De är överrepresenterade i gymnasiet av de med högst betyg. Varför lyfts aldrig det fram i debatten, för att sunni skulle framstå i dålig dager gentemot shia? Alla välintegrerade invandrare måste ju ruttna fullständigt på vansinnet som pågår. Sett från deras synvinkel är deras integration/framgång här i Sverige endast ett resultat av svenskarnas välvilja (annars hade ju de också kastat handgranater liksom....).
Senast redigerad av RullRull 2015-09-15 kl. 15:42.
2015-09-15, 16:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Håller helt med, liksom invandrarna som helt och fullt fungerar i samhället och som dessutom behållit sin kultur och traditioner. Dessa bägge grupper kan säkert vara de som stjälper hela PK-ismen över ända. Har dock en bestämd uppfattning att många soffliggare har röstat för första gången de två senaste valen. Frågan är om det finns så mkt. från den väljargruppen kvar att hoppas på?

Vidare har ju tex. Timo visat hur otroligt svårt det är att bli ifrågasatt som invandrare jmf. svensk. Det finns invandrargrupper som fungerar MVG i det svenska samhället, tex. Perserna. De är överrepresenterade i gymnasiet av de med högst betyg. Varför lyfts aldrig det fram i debatten, för att sunni skulle framstå i dålig dager gentemot shia? Alla välintegrerade invandrare måste ju ruttna fullständigt på vansinnet som pågår. Sett från deras synvinkel är deras integration/framgång här i Sverige endast ett resultat av svenskarnas välvilja (annars hade ju de också kastat handgranater liksom....).

Det kan till och med vara så att andelen soffliggare är någorlunda konstant, men att de på individbasis byts ut. T ex skulle tidigare soffliggare har rest på sig och börjat rösta på SD, medan tidigare VPK-väljare har tröttnat och gått till soffan i ungefär samma utsträckning. Valdeltagandet har ökat i ett antal val, som andel av valmanskåren, men innehållet och eventuell rörlighet i gruppen soffliggare vet vi litet för litet om.
2015-09-15, 16:27
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Ingen jag känner sympatiserar (öppet) med dem och ingen jag pratat med tror att de blir största parti. Men vad din eller min nära krets, eller en partisk sida som Flashback, säger är ju knappast någon bra värdemätare.
Satsningen på skola och välfärd gör garanterat folk glada. Finns en anledning till att Sverige länge ansetts vara ett av världens bästa länder att bo i, en ranking de fallit kraftigt på de senaste åren.

Vilken satsning är det du pratar om? Det enda område som får extremt mycket mer pengar för tillfället är migrationsverket och kommunerna som får höjda statliga bidrag (eftersom välfärden annars skulle kollapsa fullständigt).

Citat:
S hade ännu lägre, 22.9% i Novus, 2012 och slutade ändå på över 30% 2014.
Några av vänsterns största mål är väl att förbättra välfärden, jämlikheten, sysselsättningsgraden och minska rasismen. Förstår om SDare tycker det är tråkigt.

Jo, men målen kommer inte att uppnås. Det kommer närmare femtusen flyktingar varje vecka till Sverige just nu. Fattar du inte vad det innebär för välfärden? För skolan? För arbetslösheten? Boverket meddelade redan i våras att vi skulle behöva bygga ett nytt Stockholm med all service vart femte år om den här befolkningsexplosionen håller i sig. Tror du att det är möjligt?

Citat:
Varför är arbetarklassen så mycket för SD? Vad har varit så himla dåligt för dem på sistone, rent konkret som gör att SD har 25% i spekulationerna? Vad, förutom rädsla för det okända?

Det kanske har nåt att göra med att det är arbetarklassen som drabbas värst av migrationen. Överklassen skiter väl i om bopriserna drar iväg. Om den allmänna sjukvården går åt helvete. Skolorna i rika kommuner drabbas inte heller av sjunkande resultat och slutkörda lärare.

Att SD numera med bred marginal är största parti bland arbetare och inom LO har absolut ingenting att göra med rädsla för det okända. Snarare en rädsla för en framtid där man kommer att drabbas hårt av en migration på den här nivån. Att inte vara rädd är en snobbism som bara folk med höga inkomster i rika kommuner kan unna sig.

Att SD har 25% är förövrigt inga spekulationer. De har över 25% hos två institut och över 20% hos ytterligare två. Det är tre år till nästa val och de har i stort sett fördubblat sig på ett år. Dt kan ju vara värt att notera att S + Mp numera inte har så fasligt mycket mer än SD ensamma.

Mot årets slut lär vi få se både M och S ligga runt 20% och SD snarare runt 30%. Vad SD gör och säger eller vad de står för spelar ingen roll längre. Folk vill ha nåt annat och folk är både förbannade och rädda. Precis som man kunde förutspå som innebar DÖ rena steroiderna för SD för att inte tala om flyktingvågen.
Senast redigerad av fernebo 2015-09-15 kl. 16:39.
2015-09-15, 21:18
Medlem
Fris avatar
Sossarna har tappat 7%enheter två val i rad i Göteborg, nere på Stockholms-nivå:
https://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2834140-valjarna-har-flytt-fran-s

Sozepampan Hultén får 6 miljoner kr som belöning för att ha krossat sossarna i Göteborg:
https://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2834038-sa-hog-pension-far-hulthen-direkt-nar-hon-gar

Hur djupt kommer Löfvén att gå? Han är ju nästan redan nere på Stockholmsnivåns 22%, fast på riksnivå.
2015-09-16, 01:20
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, dagens OU i TV4 stärker nog min bedömning. Fortfarande är SD minst av de tre stora i telefonundersökningar, men skillnaderna tycks betyda allt mindre i den relativa relationen mellan S, M och SD. När Riksmötet öppnas idag, kan man fundera litet på vad dessa förändrade förhållanden kommer att få för politisk betydelse under det kommande året, liksom så klart hur det kommande årets OU kommer att utvecklas. Jag tror på att vi kommer att den nuvarande situationen, tre partier mellan ca 20% - ca 25%, åtminstone fram till nyår, med enstaka möjliga variationer, men sedan blir det svårare att sia.
Ja, fram till årsskiftet håller det nog, och kanske ett tag till.

Så länge detta förhållande består någorlunda verkar det väl rimligt att anta, att partierna fortsätter att bedriva ungefär samma (intetsägande) politik som nu.

Men om t ex (m) skulle glida ner mot 17-18% under 2016 undrar jag om inte desperationen börjar gripa omkring sig i partiet. SD-bashing lönar sig uppenbarligen inte, så vad ska man ta sig till? Skulle inte alls bli förvånad om det blir oroligt i partiet och AKBs ledarskap ifrågasätt, varpå hon kommer med utspel i diverse riktningar.

Samma resonemang kan kanske även tillämpas på (mp). Kommer de ner mot 5% blir det nog oroligt i leden.

Skulle vi få ett scenario av denna typ så lär det bli ett syratest för DÖ. Kan bli ett spännande 2016.
2015-09-16, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja, fram till årsskiftet håller det nog, och kanske ett tag till.

Så länge detta förhållande består någorlunda verkar det väl rimligt att anta, att partierna fortsätter att bedriva ungefär samma (intetsägande) politik som nu.

Men om t ex (m) skulle glida ner mot 17-18% under 2016 undrar jag om inte desperationen börjar gripa omkring sig i partiet. SD-bashing lönar sig uppenbarligen inte, så vad ska man ta sig till? Skulle inte alls bli förvånad om det blir oroligt i partiet och AKBs ledarskap ifrågasätt, varpå hon kommer med utspel i diverse riktningar.

Samma resonemang kan kanske även tillämpas på (mp). Kommer de ner mot 5% blir det nog oroligt i leden.

Skulle vi få ett scenario av denna typ så lär det bli ett syratest för DÖ. Kan bli ett spännande 2016.

Miljöpartiets problem tror jag har väldigt lite med DÖ eller deras politik att göra. Orsakerna till uppförsbacken är

1. Partiledarna - Romson i synnerhet
2. ingen pratar om miljöproblem just nu

Om de skulle börja krypa ner under 5% tror jag den enda korrigeringen blir att Romson får gå.
2015-09-16, 06:17
Medlem
William Hainess avatar
Miljöpartiets största problem är att de sitter i regeringen.

De har ju innan kunnat bedriva en idealistpolitik utan att behöva leverera, vilket de nu måste göra. Partiledarna hjälper inte, men jag tror samtidigt det inte hade gått fantastiskt mycket bättre med Wetterstrand. Det går inte längre att bara komma undan att peka fingret på regeringen och säga att något är dumt och fel.
2015-09-16, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Miljöpartiets största problem är att de sitter i regeringen.

De har ju innan kunnat bedriva en idealistpolitik utan att behöva leverera, vilket de nu måste göra. Partiledarna hjälper inte, men jag tror samtidigt det inte hade gått fantastiskt mycket bättre med Wetterstrand. Det går inte längre att bara komma undan att peka fingret på regeringen och säga att något är dumt och fel.

Maria Wetterstrand var sveriges skickligaste kvinnliga partiledare genom tiderna, jämte Gudrun Schyman om du frågar mig. Helt annan kaliber än Åsa Romson. Hon hade förtroendesiffror över 50% när det begav sig, om jag inte missminner mig.

Regeringens taffliga start på mandatperioden tror jag ärligt talat inte skadat MP lika mycket som den skadat S, som framstått som väldigt tandlöst hittills.
2015-09-16, 06:50
Medlem
SD kommer bara att öka och öka, jobbar på ett stort ställe och ingen pratar politik, aldrig! Säger någon något negativt om SD så blir det ofta tyst, ingen som håller med utan den svenska tystnaden som inkommer när något obekvämt ämne tas upp. Vet om flera högskoleutbildade kvinnor som röstar SD, tvärtemot mot vad media tycker. Att SD ökat trots flyktingkrisen är inte konstigt, vi ser våra skattepengar rinna ifrån oss till förmån för flyktingar, vi har ett av det bästa sociala skyddsnätet i världen och det kommer att brista om vi inte får bukt med invandringen och där är SD det enda partiet som har möjligheter om det någon gång fick komma till tals, just nu är dom ju utmobbade av regeringen, tänk att vuxna människor beter sig som mobbade skolbarn! Visar att det är inte ok att låta alla tala, har vi demokrati eller?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in