Citat:
Ursprungligen postat av
fernebo
Men snälla du! De ligger på närmare eller runt 25% redan nu, bara ett år efter valet. Det finns väl inte en människa som på allvar tror att ökningen helt plötsligt ska stanna av och de kommer att stå still i opinionen i tre år? Jag upplever det som om väldigt många icke-Flashback människor är fullt medvetna om detta och i princip alla jag känner är övertygade om att SD blir största parti 2018. Då pratar vi både om sympatisörer och motståndare. Frågan är inte om de blir störst utan hur stora de blir. 30%? 40%? 50% är kanske att ta i, men vem fan vet? I dagsläget finns det inget som talar för 40-50%, men det finns nåt som heter verkligheten. Om Löfvens regering kraschar, missnöjet eskalerar, bostadsbubblan brister, flyktingproblemen förvärras, arbetslösheten börjar stiga igen och folket utsätts för en skattechock? Ja, då har vi SD på 50%.
För Löfvens regering så tror jag att de kommande tre åren blir en mardröm utan slut. Man kommer att tvingas höja skatterna mycket kraftigt utan komma med några reformer eller satsningar som gör folk glada. Enbart migrationen kommer att sänka skolresultaten och höja arbetslösheten till helt bisarra nivåer fram till 2018. Bostadsbristen kommer oavsett vad man gör också förvärras. Med allt detta i åtanke så är det svårt att föreställa sig att S ens får 20% 2018. Mp kan mycket väl åka ut. V kan möjligen öka, men då måste de sluta upp med att vara så förbannat mjuka och trista. Så länge V enbart vurmar för invandring, feminism och annat flum så kommer de aldrig att få mycket mer än vad de har idag. Arbetarklassen som de borde tilltala går bara till SD istället.
Ingen jag känner sympatiserar (öppet) med dem och ingen jag pratat med tror att de blir största parti. Men vad din eller min nära krets, eller en partisk sida som Flashback, säger är ju knappast någon bra värdemätare.
Satsningen på skola och välfärd gör garanterat folk glada. Finns en anledning till att Sverige länge ansetts vara ett av världens bästa länder att bo i, en ranking de fallit kraftigt på de senaste åren.
S hade ännu lägre, 22.9% i Novus, 2012 och slutade ändå på över 30% 2014.
Några av vänsterns största mål är väl att förbättra välfärden, jämlikheten, sysselsättningsgraden och minska rasismen. Förstår om SDare tycker det är tråkigt.
Varför är arbetarklassen så mycket för SD? Vad har varit så himla dåligt för dem på sistone, rent konkret som gör att SD har 25% i spekulationerna? Vad, förutom rädsla för det okända?