2015-09-15, 14:05
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delernen
Jag förstår inte varför folk fortfarande drömmer om SD+M. Har ni inte lärt er än att M är närmare S än SD? M är för fri invandring, SD är mot det. S är för fri invandring. Lätt att räkna ut. Efter 2018 så kommer vi ha en S&M-regering. SD med sina 40% kommer få sitta och kolla på. S&M kommer säga att "vi måste samarbeta för att hålla rasisterna borta från makten. Vi måste hjälpa alla flyktingar som vill hit." De ser det som ett krig, då kan man rättfärdiga samarbetet mellan två "helt olika" partier. 2022 så har SD majoritet men det är redan för sent då. SD kommer inte utvisa en kotte.

Det där ligger nog väldigt nära sanningen.
2015-09-15, 14:19
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Jag kan skriva under på att majoriteten är rätt säkra på att SD kommer öka.
Däremot tror jag nog att majoriteten utanför Flashbacks väggar inte tror det blir så mycket som 25%. Sen om det bara är önsketänkande vet jag ej.

Men snälla du! De ligger på närmare eller runt 25% redan nu, bara ett år efter valet. Det finns väl inte en människa som på allvar tror att ökningen helt plötsligt ska stanna av och de kommer att stå still i opinionen i tre år? Jag upplever det som om väldigt många icke-Flashback människor är fullt medvetna om detta och i princip alla jag känner är övertygade om att SD blir största parti 2018. Då pratar vi både om sympatisörer och motståndare. Frågan är inte om de blir störst utan hur stora de blir. 30%? 40%? 50% är kanske att ta i, men vem fan vet? I dagsläget finns det inget som talar för 40-50%, men det finns nåt som heter verkligheten. Om Löfvens regering kraschar, missnöjet eskalerar, bostadsbubblan brister, flyktingproblemen förvärras, arbetslösheten börjar stiga igen och folket utsätts för en skattechock? Ja, då har vi SD på 50%.

För Löfvens regering så tror jag att de kommande tre åren blir en mardröm utan slut. Man kommer att tvingas höja skatterna mycket kraftigt utan komma med några reformer eller satsningar som gör folk glada. Enbart migrationen kommer att sänka skolresultaten och höja arbetslösheten till helt bisarra nivåer fram till 2018. Bostadsbristen kommer oavsett vad man gör också förvärras. Med allt detta i åtanke så är det svårt att föreställa sig att S ens får 20% 2018. Mp kan mycket väl åka ut. V kan möjligen öka, men då måste de sluta upp med att vara så förbannat mjuka och trista. Så länge V enbart vurmar för invandring, feminism och annat flum så kommer de aldrig att få mycket mer än vad de har idag. Arbetarklassen som de borde tilltala går bara till SD istället.
2015-09-15, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Men snälla du! De ligger på närmare eller runt 25% redan nu, bara ett år efter valet. Det finns väl inte en människa som på allvar tror att ökningen helt plötsligt ska stanna av och de kommer att stå still i opinionen i tre år? Jag upplever det som om väldigt många icke-Flashback människor är fullt medvetna om detta och i princip alla jag känner är övertygade om att SD blir största parti 2018. Då pratar vi både om sympatisörer och motståndare. Frågan är inte om de blir störst utan hur stora de blir. 30%? 40%? 50% är kanske att ta i, men vem fan vet? I dagsläget finns det inget som talar för 40-50%, men det finns nåt som heter verkligheten. Om Löfvens regering kraschar, missnöjet eskalerar, bostadsbubblan brister, flyktingproblemen förvärras, arbetslösheten börjar stiga igen och folket utsätts för en skattechock? Ja, då har vi SD på 50%.

För Löfvens regering så tror jag att de kommande tre åren blir en mardröm utan slut. Man kommer att tvingas höja skatterna mycket kraftigt utan komma med några reformer eller satsningar som gör folk glada. Enbart migrationen kommer att sänka skolresultaten och höja arbetslösheten till helt bisarra nivåer fram till 2018. Bostadsbristen kommer oavsett vad man gör också förvärras. Med allt detta i åtanke så är det svårt att föreställa sig att S ens får 20% 2018. Mp kan mycket väl åka ut. V kan möjligen öka, men då måste de sluta upp med att vara så förbannat mjuka och trista. Så länge V enbart vurmar för invandring, feminism och annat flum så kommer de aldrig att få mycket mer än vad de har idag. Arbetarklassen som de borde tilltala går bara till SD istället.

Ingen jag känner sympatiserar (öppet) med dem och ingen jag pratat med tror att de blir största parti. Men vad din eller min nära krets, eller en partisk sida som Flashback, säger är ju knappast någon bra värdemätare.
Satsningen på skola och välfärd gör garanterat folk glada. Finns en anledning till att Sverige länge ansetts vara ett av världens bästa länder att bo i, en ranking de fallit kraftigt på de senaste åren.
S hade ännu lägre, 22.9% i Novus, 2012 och slutade ändå på över 30% 2014.
Några av vänsterns största mål är väl att förbättra välfärden, jämlikheten, sysselsättningsgraden och minska rasismen. Förstår om SDare tycker det är tråkigt.

Varför är arbetarklassen så mycket för SD? Vad har varit så himla dåligt för dem på sistone, rent konkret som gör att SD har 25% i spekulationerna? Vad, förutom rädsla för det okända?
2015-09-15, 14:38
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Vi förstår absolut att SD ökar. Vi förstår även att poolen av missnöjesväljare inte är hur stor som helst. Menar inte att hela SDs väljarbas utgörs av dessa, men en rätt stor. 65% är ju bara fånigt. Det tror nog inte ens många av SDs mest trogna väljare.

Du vet att alla partier som någonsin varit stora i Sverige per definition är "missnöjespartier" eller menar du att t ex S inte är sprunget ur ett missnöje bland befolkningen där huvudfokus från deras sida på den tiden låg på ett fåtal frågor?

Det är lite konstigt hur många i dagens samhälle inte verkar begripa detta.
2015-09-15, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Du vet att alla partier som någonsin varit stora i Sverige per definition är "missnöjespartier" eller menar du att t ex S inte är sprunget ur ett missnöje bland befolkningen där huvudfokus från deras sida på den tiden låg på ett fåtal frågor?

Det är lite konstigt hur många i dagens samhälle inte verkar begripa detta.

Det jag menar med missnöjesparti är det antagande en stor del av befolkningen har, dvs att en väldigt stor del av SDs väljare röstar på dem för att de inte gillar alternativen, inte för att de gillar SD. Tror självklart att många gillar dem också.
Och jag tror absolut opinionsundersökningarna kommer visa ökningar ett tag till, särskilt yougov eftersom de nog har fler registrerade användare nu än nånsin i Sverige.
2015-09-15, 14:46
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misha33
Om man kollar på demoskops undersökning så verkar detta inte stämma. Tyvärr så är den lite gammal, från maj, då de bara gör en undersökning per år om detta.

http://www.dnv.se/wp-content/uploads/2015/05/Allm%C3%A4nheten-om-invandringens-omfattning-f%C3%B6r-publicering.pdf

På sista sidan i undersökningen så ser vi att KD blivit extremt mycket mer emot invandringen vilket tyder på att den falang som ogillar invandringen är kvar i KD, i alla fall i maj.

Intressant att notera att inte ens V väljare är för den nuvarande invandringen.

Nja, både KD:s och VPK:s väljare är nog i sig emot invandringsvolymerna, men inte i så pass hög grad att det slår godhetsnarkomanin oh därmed får det (ännu) inte heller effekten att de byter parti. För VPK:s väljare är därtill säkert avståndet till SD så starkt att man sannolikt hellre går till soffan.

det påminner mig om att vi i regel ägnar just soffliggarna för litet intresse i dessa sammanhang. Är det t ex samma personer som är soffliggare jämt, och vilka bevekelsegrunder har de för att inte rösta? I vilken utsträckning är soffliggarna och/eller de osäkra, i praktiken en väljarbank för något specifikt parti.
2015-09-15, 14:50
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Däremot tror jag nog att majoriteten utanför Flashbacks väggar inte tror det blir så mycket som 25%. Sen om det bara är önsketänkande vet jag ej.
De kommer att få +25% det är jag helt övertygad om (och jag är inte ens SDare bara realist), om inte JÅ får ett frispel och börjar sjunga Das Lied der Deutschen eller Horst-Wessel-Lied under en partiledardebatt så är de hemma...
Och moderaterna kommer krypa ner mot 20% om kvotering av flyktingar kommuner i mellan genomförs.

Låt mig gissa valet 2018.
S 26%
MP 5,5%
V 5%

M 21%
FP 4,5%
C 5%
KD 4%

FI 2%

SD 25%

Övriga/felmarginal 2%
2015-09-15, 14:51
Medlem
Citat:

SD har redan haft 26% i en OU.
JAg skulle snarare bedöma att SD landar på 30-35% vid nästa val, om inte invandringen begränsats kraftigt innan dess.
2015-09-15, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misha33
Om man kollar på demoskops undersökning så verkar detta inte stämma. Tyvärr så är den lite gammal, från maj, då de bara gör en undersökning per år om detta.

http://www.dnv.se/wp-content/uploads/2015/05/Allm%C3%A4nheten-om-invandringens-omfattning-f%C3%B6r-publicering.pdf

På sista sidan i undersökningen så ser vi att KD blivit extremt mycket mer emot invandringen vilket tyder på att den falang som ogillar invandringen är kvar i KD, i alla fall i maj.

Intressant att notera att inte ens V väljare är för den nuvarande invandringen.

Jag skulle också tro att godhetsknarkarna lämnat och gått till C! Kvar är frikyrkofolket som inte vill ha mer islam i Sverige.
2015-09-15, 14:53
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ingen jag känner sympatiserar (öppet) med dem och ingen jag pratat med tror att de blir största parti. Men vad din eller min nära krets, eller en partisk sida som Flashback, säger är ju knappast någon bra värdemätare.
Satsningen på skola och välfärd gör garanterat folk glada. Finns en anledning till att Sverige länge ansetts vara ett av världens bästa länder att bo i, en ranking de fallit kraftigt på de senaste åren.
Några av vänsterns största mål är väl att förbättra välfärden, jämlikheten, sysselsättningsgraden och minska rasismen. Förstår om SDare tycker det är tråkigt.

Varför är arbetarklassen så mycket för SD? Vad har varit så himla dåligt för dem på sistone, rent konkret som gör att SD har 25% i spekulationerna? Vad, förutom rädsla för det okända?

Om man bor i en av storstäderna så stämmer det du säger ganska väl. Känner ett par som öppet röstar på SD, men vanligtvis är det mer tyst kring ämnet. Allra vanligast är dock att man inte gärna pratar om saker som rör migrationspolitik dock; det är något av ett ämne som alla känner till inte utgör en bas för en trevlig kväll om man säger så.

Att Sverige sjunkit beror dock också på S även om M och övriga nickedockor i Alliansen knappast hjälpt till deras senaste två mandatperioderna.

Håller inte alls med att SD:are skulle se problem med bättre välfärd, jämlikhet, sysselsättningsgrad och mindre rasism. Det är ju precis de saker som SD arbetar för. SD vill att vi alla skall vara jämbördiga, lika inför lagen osv. De som röstar vänster vill tvärtom att olika grupper i samhället ska ha olika typer av fördelar och "handikapp"; röstar man vänster idag röstar man paradoxalt nog för större klassklyftor och mindre jämlikhet. Något som är ännu mer paradoxalt är att röstar man på vänstern idag röstar man för att skapa en grogrund för riktigt rasism, något som vänstern alltså vill minska (trots att Sverige är världens minst rasistiska land).
2015-09-15, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
De kommer att få +25% det är jag helt övertygad om (och jag är inte ens SDare bara realist), om inte JÅ får ett frispel och börjar sjunga Das Lied der Deutschen eller Horst-Wessel-Lied under en partiledardebatt så är de hemma...
Och moderaterna kommer krypa ner mot 20% om kvotering av flyktingar kommuner i mellan genomförs.

Låt mig gissa valet 2018.
S 26%
MP 5,5%
V 5%

M 21%
FP 4,5%
C 5%
KD 4%

FI 2%

SD 25%

Övriga/felmarginal 2%

JÅ kan nog sjunga precis vad som helst. SD kan ju bevisligen göra vad som helst utan att minska. Så länge de trycker på om invandringsfrågan kommer de inte minska på ett bra tag, för det är det enda deras väljer pratar om. Samtidigt försöker övriga partier fokusera på skola, välfärd mm.

KD kommer nog försvinna, det verkar iaf de flesta överens om. Ett kristet konservativt parti passar mindre och mindre in i denna mer och mer progressiva, sekulära värld.

Yougov kommer helt säkert visa SD på över 30% innan året är slut, det är jag övertygad om.
2015-09-15, 14:57
Medlem
Citat:

Massarbetslöshet och lönedumpning. Överbelastade välfärdssystem.
Arbetarklassen är inte definitionsmässigt idioter......tvärtom, i arbetarklassen finns inte trycket på politisk korrekthet som det gör i medelklassen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in