• 1
  • 2
2015-09-15, 14:23
Medlem
Hej!

Jag och min sambo köpte en villa + tomt självklart för några månader sen, villan (191 kvm) står på en kulle på toppen av tomten skulle man kunna säga. Tomten är på 2250 kvm. Funderar på att sälja av en del av tomten 800-1000 kvm. Det är bara skogstomt som inte används och vår terass och uteplats vetter mot andra hållet av uppfarten så vi skulle inte störas av ett hus stod nedanför. Man kan även behålla lite träd för att skilja av emellan oss.

Vad är mest lönsamt, att sälja bara tomten eller bygga ett hus där och sälja? Vad hade ni gjort? Kan man få byggkreditiv utan en stor kontantinsats? Jag menar banken förstår väl att om vi bygger ett hus där och säljer så tjänar även dem pengar? Eller? Om vi bygger hus där och säljer så tar vi in någon byggsnubbe som ordnar allt.

Tacksam för råd, tips och erfarenheter!
Citera
2015-09-15, 14:38
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camilicious
Hej!

Jag och min sambo köpte en villa + tomt självklart för några månader sen, villan (191 kvm) står på en kulle på toppen av tomten skulle man kunna säga. Tomten är på 2250 kvm. Funderar på att sälja av en del av tomten 800-1000 kvm. Det är bara skogstomt som inte används och vår terass och uteplats vetter mot andra hållet av uppfarten så vi skulle inte störas av ett hus stod nedanför. Man kan även behålla lite träd för att skilja av emellan oss.

Vad är mest lönsamt, att sälja bara tomten eller bygga ett hus där och sälja? Vad hade ni gjort? Kan man få byggkreditiv utan en stor kontantinsats? Jag menar banken förstår väl att om vi bygger ett hus där och säljer så tjänar även dem pengar? Eller? Om vi bygger hus där och säljer så tar vi in någon byggsnubbe som ordnar allt.

Tacksam för råd, tips och erfarenheter!

Är det ett område där villorna är dyra så är det helt klart lönsammast att bygga själv. Rent finansiellt är det en annan femma och man bör prata med banken först för att se hur de ställer sig till det. Ni kommer ju bara att ta ett kort amorteringsfritt lån för bygget.
Citera
2015-09-15, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Är det ett område där villorna är dyra så är det helt klart lönsammast att bygga själv. Rent finansiellt är det en annan femma och man bör prata med banken först för att se hur de ställer sig till det. Ni kommer ju bara att ta ett kort amorteringsfritt lån för bygget.

Ja, det är ett område som växer sas. Vega i Haninge. Vegastaden är under uppbyggnad och även pendeltågstationen (Vega) som ska vara klar om 2-3 år. Just nu måste man ta buss och byta till pendeln osv men sen kan man ta pendeln raka vägen in till city på 20-25 min. Tidigare sommarstugeområde, för flera år sen 20-30 år sen. Men nu enbart permanent boende.

Vi köpte vår villa + tomt för 5,7 milj.

Kommer vi inte behöva ta lån för huset? Myresjöhus kostar ca 2 milj. Kan man betala huset när man sålt?
Citera
2015-09-15, 14:53
Medlem
Men jag tänker såhär, säljer vi tomten kanske vi får 1,5 milj. Bygger vi ett hus och säljer så kanske vi får 5,5 milj. Men då måste huset betalas 2 milj ca, sen tillkommer ju kostnader för sprängning, grundläggning, arbetskostnader etc etc, säkert 1 milj där. Då blir det 2,5 milj över. Så vill banken ha lite, ränta osv. Så då kanske vi har tjänat 500 tusen på att sälja ett hus + tomt istället för bara tomt. Men det blir ju en hel del jobb. Har jag tänkt rätt?
Citera
2015-09-15, 14:56
Medlem
bradgardsindianens avatar
Kolla upp först om det inte är så att folk betalar rätt mycket för läget. Isåfall kan det kanske vara ide att bara stycka av tomten och sälja den. Köper du in bygge av villa på totalentrepenad så kan det vara mer tveksamt om du får igen pengarna.
Citera
2015-09-15, 14:56
Medlem
Hmmm men då minskar även värdet på vårt eget hus antar jag.. vi har lån på 3,4 milj idag.

Märker att jag diskuterar med mig själv..
Citera
2015-09-15, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Kolla upp först om det inte är så att folk betalar rätt mycket för läget. Isåfall kan det kanske vara ide at bara stycka av tomten och sälja den. Köper du in bygge av villa på totalentrepenad så kan det vara mer tveksamt om du får igen pengarna.

Jag ser att andra tomter runt omkring går för 1,5-2 milj. Inte just Vega men Kolartorp, Västerhaninge m.m.

Så det kanske inte är mest lönsamt att bygga och sälja?
Citera
2015-09-15, 15:02
Medlem
Citat:
Hmmm men då minskar även värdet på vårt eget hus antar jag.. vi har lån på 3,4 milj idag.

Märker att jag diskuterar med mig själv..

Inget fel med det. Ofta kommer man på svaret själv när man formulerat en fundering till en fråga. Kolla även vad som gäller för området. Är det tidigare fritidshusområde är det inte säkert att det går att stycka av tomter och "förtäta" med bebyggelse. Gör detta innan du ens går till banken.
Citera
2015-09-15, 15:05
Medlem
Citat:
Jag ser att andra tomter runt omkring går för 1,5-2 milj. Inte just Vega men Kolartorp, Västerhaninge m.m.

Så det kanske inte är mest lönsamt att bygga och sälja?

Har du byggnadsrörelse och har den kunskap och erfarenhet som krävs för att planera logistiken och tidsplanen, material m.m. så är det väl bara att köra på. Annars lär du få betala för de delarna och här är det ju många som hamnar i tidsödande stopp och tvister.
Citera
2015-09-15, 15:07
Medlem
Citat:
Har du byggnadsrörelse och har den kunskap och erfarenhet som krävs för att planera logistiken och tidsplanen, material m.m. så är det väl bara att köra på. Annars lär du få betala för de delarna och här är det ju många som hamnar i tidsödande stopp och tvister.

Haha ja precis, jag märkte det

Man kan göra det, de tidigare ägarna gjorde lite av förarbetet sas
Citera
2015-09-15, 15:09
Medlem
Citat:

Jag har inte kunskap kring det alls, utan skulle behöva ta in någon som sköter hela projektet sas. Jag kan välja kranar och typ dörrhandtag

Om jag tar in någon och säger här, du får 50.000 om du sköter allt det här. Kan inte det funka?
Citera
2015-09-15, 16:14
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Jag har inte kunskap kring det alls, utan skulle behöva ta in någon som sköter hela projektet sas. Jag kan välja kranar och typ dörrhandtag

Om jag tar in någon och säger här, du får 50.000 om du sköter allt det här. Kan inte det funka?
Du behöver inte direkt anlita någon extra för att bygga ett hus. Om du ska bygga det från grunden så anlitar du en husbyggare, dom gör allt från grunden. Skulle det behövas sprängning och plana ut marken så garanterar jag dig att dom har samarbeten med duktiga företag som sysslar med detta sen tidigare.

Ska du köpa ett hus som levereras så är det bara att prata med det företaget, dom har antagligen egna byggherrar eller samarbetar med andra företag som löser det. Anlitar man ett bra företag och tar fram riktiga ritningar så behöver man inte springa och hålla koll på bygget dygnet runt som vissa tror.

Jag driver ett golvföretag och det är ofta vi sysslar med helrenoveringar, vi tar på oss jobbet men jag lejer ett byggföretag för att sköta allt som vi inte kan fixa själv. Det är väldigt sällan som kunden kommer och droppar in för att kika hur det går.

Edit:
Reagerar på ditt uttal om att välja kranar och dörrhandtag, vilket kan vara roligt om man ska bo i huset. Men charmen med att köpa ett nytt hus eller bygga eget är ju att bestämma själv, vilket folk betalar mer för. Så bygger ni ett hus skulle jag skippat att tapetsera, lägga golv och lite sånt pill och istället sänka priset på huset. Många är kräsna och vill välja sånt själv, vilket jag tror kan locka fler köpare.
Senast redigerad av Burkbubba 2015-09-15 kl. 16:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in