2015-09-15, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
De har 3 år på sig att ändra sig. Kovändningar har gått mycket fortare än så.
Jag kan kanske, kanske tänkte mig att något litet parti (t. ex KD) som slåss för sin existens kan göra det som en sista dödshostning, men M skulle ha så oerhört mycket att förlora på det bland sina väljare. Så det har jag svårt att se.
Den dag SD faller ner (en dag jag förstår att majoriteten av er har svårt att föreställa sig), skulle M ha väldigt svårt att få förtroende igen.
2015-09-15, 13:08
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Mmmm.... och nu kan Löfven börja regera med egen budget också - hittills har regeringen delvis fungerat som en expeditionsmininistär - det är först nu som Löfvens politik kan börja utvärderas på allvar - frågan är om det är bra eller dåligt för (s):s siffror.

Annars går det dåligt för såväl KD, som FP, och det är ju inte oförtjänt. Lite mer märkligt att centern klarar sig så bra, men Lööfs strålande självförtroende kanske imponerar på många?

Trotts DÖ och alla misslyckanden står Batra stark med moderaterna. Lite märkligt, men det kanske finns en moderat korna på 20% som röstar M med automatik?

Annars noterar hur MP - som antagligen har överskattade siffror dessutom - sjunker ihop som en sufflé. Det parlamentariska läget har gett dem guldsitts och de kan till stora delar diktera politiken. Tyvärr för dem är svenska folket inte imponerade. MP i för sitt fall på ett motsvarande sätt som stockholmspartiet? Parlamentarisk framgång leder till utplåning?

Hur väljarna uppfattar S skattehöjningar återstår att se. Vad jag förstått så drabbas de riktig fattiga pensionärerna av högre skatt på ändrat regelverk. Moraliskt förkastligt. Taktiskt av mindre betydelse det brukar vara grupper som inte har reda på sig. De styrs av tillit till att staten, läs att S vill dem väl.

Att Fp går dåligt är inte konstigt. Det borgerliga parti som lurade flesta väljare att de var restriktiva mot invandring. Språkkrav på invandrare etc. Kd däremot känns otidsenliga för moderna unga människor så har det varit länge och kamrat 4% är säkert försvunnen om det blir val idag.

Centern har tagit över borgerligt sinnade miljöparti väljare när Mp tydligare visade att de var klart vänster i första hand och för miljön i andra hand.

Moderaterna brukar vara överskattade i opinionsmätningar och jag tror att de får släppa 4% till Sd om det vore val i dag.
2015-09-15, 13:13
Medlem
Citat:
Hur väljarna uppfattar S skattehöjningar återstår att se. Vad jag förstått så drabbas de riktig fattiga pensionärerna av högre skatt på ändrat regelverk. Moraliskt förkastligt. Taktiskt av mindre betydelse det brukar vara grupper som inte har reda på sig. De styrs av tillit till att staten, läs att S vill dem väl.

Att Fp går dåligt är inte konstigt. Det borgerliga parti som lurade flesta väljare att de var restriktiva mot invandring. Språkkrav på invandrare etc. Kd däremot känns otidsenliga för moderna unga människor så har det varit länge och kamrat 4% är säkert försvunnen om det blir val idag.

Centern har tagit över borgerligt sinnade miljöparti väljare när Mp tydligare visade att de var klart vänster i första hand och för miljön i andra hand.

Moderaterna brukar vara överskattade i opinionsmätningar och jag tror att de får släppa 4% till Sd om det vore val i dag.

JAg undrar hur många som egentligen sympatiserar med Nya M's ekonomiska liberalism. Min känsla är att M lever på gamla meriter, som regeringsduglighet och Anders Borgs förmåga att klara bankkrisen och dess efterdyningar.
2015-09-15, 13:32
Medlem
MeanMEs avatar
SD kommer garanterat få +25% vid nästa val är det knappast någon som tvivlar på.
Kanske blir de största partiet i riksdagen.
Blir det kvotering av flyktingar till alla kommuner kommer M att ligga under 20%.
2018 kommer den politiska kartan att se mycket annorlunda ut mot idag.
2015-09-15, 13:32
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Jag kan kanske, kanske tänkte mig att något litet parti (t. ex KD) som slåss för sin existens kan göra det som en sista dödshostning, men M skulle ha så oerhört mycket att förlora på det bland sina väljare. Så det har jag svårt att se.

Den dag SD faller ner (en dag jag förstår att majoriteten av er har svårt att föreställa sig), skulle M ha väldigt svårt att få förtroende igen.

Tror inte alls på Kd - Sd. Undersökningar har visat att V, Mp och Kd har de mest invandrarvänliga väljarna. Kd:s desperat läge är inte motiv nog.

Anti-Sd väljare vill inte förstå att Sd bara ökar och ökar. Ni vill tro att det är en mardröm.

Men en mycket stor del av svenska folket tycker att invandringen är för stor och de kan naturligtvis tänkas rösta på Sd, allihop. Ca 65% är potentialen.

Sd kommer aldrig att minska om inte invandringen minskar kraftigt och att man möter färre störiga invandrare var man än går.
2015-09-15, 13:36
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Tror inte alls på Kd - Sd. Undersökningar har visat att V, Mp och Kd har de mest invandrarvänliga väljarna. Kd:s desperat läge är inte motiv nog.

Anti-Sd väljare vill inte förstå att Sd bara ökar och ökar. Ni vill tro att det är en mardröm.

Men en mycket stor del av svenska folket tycker att invandringen är för stor och de kan naturligtvis tänkas rösta på Sd, allihop. Ca 65% är potentialen.

Sd kommer aldrig att minska om inte invandringen minskar kraftigt och att man möter färre störiga invandrare var man än går.

Det är nog sannolikt att den falang ur KD som ogillar mångkulturhaveriet redan har lämnat partiet och att det bara är de naiva godhetsknarkarna som nu är kvar som väljare.
2015-09-15, 13:50
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är nog sannolikt att den falang ur KD som ogillar mångkulturhaveriet redan har lämnat partiet och att det bara är de naiva godhetsknarkarna som nu är kvar som väljare.
Visst är det så.
Det är från S och M man kan hämta vidare väljare.
2015-09-15, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

Om man kollar på demoskops undersökning så verkar detta inte stämma. Tyvärr så är den lite gammal, från maj, då de bara gör en undersökning per år om detta.

http://www.dnv.se/wp-content/uploads/2015/05/Allm%C3%A4nheten-om-invandringens-omfattning-f%C3%B6r-publicering.pdf

På sista sidan i undersökningen så ser vi att KD blivit extremt mycket mer emot invandringen vilket tyder på att den falang som ogillar invandringen är kvar i KD, i alla fall i maj.

Intressant att notera att inte ens V väljare är för den nuvarande invandringen.
2015-09-15, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
SD kommer garanterat få +25% vid nästa val är det knappast någon som tvivlar på.
Kanske blir de största partiet i riksdagen.
Blir det kvotering av flyktingar till alla kommuner kommer M att ligga under 20%.
2018 kommer den politiska kartan att se mycket annorlunda ut mot idag.

Jag kan skriva under på att majoriteten är rätt säkra på att SD kommer öka.
Däremot tror jag nog att majoriteten utanför Flashbacks väggar inte tror det blir så mycket som 25%. Sen om det bara är önsketänkande vet jag ej.
2015-09-15, 13:58
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Visst är det så.
Det är från S och M man kan hämta vidare väljare.

Vilket sannolikt kommer att innebära att Alliansen måste välja på att avstå från KD, som nog faller ur, eller bilda en valkoalition inför valet 2018.
2015-09-15, 14:00
Medlem
Citat:

Vi förstår absolut att SD ökar. Vi förstår även att poolen av missnöjesväljare inte är hur stor som helst. Menar inte att hela SDs väljarbas utgörs av dessa, men en rätt stor. 65% är ju bara fånigt. Det tror nog inte ens många av SDs mest trogna väljare.
2015-09-15, 14:00
Medlem
nins avatar
Citat:
Problemet för 7K att få tillbaka väljare från SD ligger är flerfaldig:
1. Framförallt, att bli kallad rasist, nazist, fascist etc gör ju knappast att väljare vill gå tillbaka till dem som säger sånt.
2. Många som hoppat av 7K till SD har nog hoppats att 7K skulle inse att deras politik måste ändras. När de ser att de fortsätter i 200 km/h rakt i kaklet så lär de bli ännu mer trogna SD.
3. Ett stort problem blir med förtroende. SD politiker, oavsett flera av deras politikers brister, har stått emot spott och spe från media, kändisar och andra politiker i åratal för en politik de står för. Sånt inger respekt för de som bryter med 7K för SD. Men även om vissa partier inom 7K skulle ändra sig, så kommer deras förtroendekapital vara ytterst låg. De har ju hävdat helt annorlunda i åratal.

Det är bara några av problemen för 7K och kanske främst alliansen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in