2015-09-13, 06:09
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag kan inget om situationen. Det du skriver ger en tydlig bild. Så jag frågar bara. Kan man säga att man vill ha tid att läsa FUP och diskutera med sin advokat? Vad händer då?
Men jag kan förstå att några månader med restriktioner kan påverka en persons koncentrationsförmåga hårt, förhoppningsvis övergående.

Man kan genom advokaten begära mer tid från rätten att sätta sig in i FUP och förbereda sitt försvar, men det betyder ju att tiden i häktet förlängs med allt vad det innebär, så de flesta avstår. Det är inte heller alltid som rätten beviljar mer tid.

Sitter man på gem-häkte eller har samsittning på slutet häkte och förbereder sig inför överklagan till HR så får man bara ut pappren efter inlåsning (och måste dessutom ansöka om det, sk hemställan). Det är inte alltid man får tillgång till allt material ens, plitar slarvar ofta medvetet eller omedvetet. Så det blir en omständlig process där åklagarsidan hamnar i överläge hur man än vrider och vänder på det.

Rätt vanligt att snuten tittar in på häktet när FUPen är färdig. De gillar att se reaktionen hos den vid det här laget ganska sänkte intagne som det får ngn slags sadistisk tillfredsställelse av. De räcker över pappren som i en japansk jävla te-ceremoni och flinar inställsamt.

Sen orkar den genomsnittsintagne max bläddra igenom materialet en gång, ett förberedande möte med försvarare (oftast via tlfn) och sen iväg till tinget. Ganska lätt att begripa att det höjer åklagarnas vinstprocent rejält när de får folk häktade (vilket är lätt i Sverige).
Senast redigerad av ExConvict 2015-09-13 kl. 06:14.
Citera
2015-09-13, 06:24
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livetarhart
FUP ska vara klar i mitten på Oktober tydligen.
Rådrum lär ju vara iaf 1månad 5000 sidor ska FUP vara på tydligen.

Med överklagan och allt bör jag väll iaf va i frihet fram till augusti 2016 eller vad tror du?

Ingen aning, men du kan ju köra det hela vägen till prövningstillstånd i HD om du behöver dra ut på det.
Citera
2015-09-13, 07:51
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Man kan genom advokaten begära mer tid från rätten att sätta sig in i FUP och förbereda sitt försvar, men det betyder ju att tiden i häktet förlängs med allt vad det innebär, så de flesta avstår. Det är inte heller alltid som rätten beviljar mer tid.

Sitter man på gem-häkte eller har samsittning på slutet häkte och förbereder sig inför överklagan till HR så får man bara ut pappren efter inlåsning (och måste dessutom ansöka om det, sk hemställan). Det är inte alltid man får tillgång till allt material ens, plitar slarvar ofta medvetet eller omedvetet. Så det blir en omständlig process där åklagarsidan hamnar i överläge hur man än vrider och vänder på det.

Rätt vanligt att snuten tittar in på häktet när FUPen är färdig. De gillar att se reaktionen hos den vid det här laget ganska sänkte intagne som det får ngn slags sadistisk tillfredsställelse av. De räcker över pappren som i en japansk jävla te-ceremoni och flinar inställsamt.

Sen orkar den genomsnittsintagne max bläddra igenom materialet en gång, ett förberedande möte med försvarare (oftast via tlfn) och sen iväg till tinget. Ganska lätt att begripa att det höjer åklagarnas vinstprocent rejält när de får folk häktade (vilket är lätt i Sverige).
Tack för att du tar dig tid att skriva. Informativt att läsa.
Citera
2015-09-13, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Ingen aning, men du kan ju köra det hela vägen till prövningstillstånd i HD om du behöver dra ut på det.

Vissa delar kommer jag överklaga till HD om jag blir fälld.

Åklagaren har medvetet bakat in vissa omständigheter in i en misstanke för om man höjer den omständigheten till "ljuset" så blir hans indicier bevisning i just den misstanken väldigt väldigt bristande.

Sen ska man hinna sälja bil osv med.

Men försöker leva dag för dag nu fram tills man iaf får domen.
Kan ju inte gå och haka upp mig på detta och förstöra den tiden jag har kvar i det fria så att säga.
Citera
2015-09-13, 17:21
Medlem
jymdjakets avatar
Har ni stött på några riktigt smarta fängelsekunder (läkare, forskare, ingenjörer, etc.)? Vad satt de inne för? Hur blev deras relation med övriga fångar?
Senast redigerad av jymdjaket 2015-09-13 kl. 17:23.
Citera
2015-09-13, 18:50
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Har ni stött på några riktigt smarta fängelsekunder (läkare, forskare, ingenjörer, etc.)? Vad satt de inne för? Hur blev deras relation med övriga fångar?

Större börsmäklare, Ex-President (ja, för ett land), Poliser, Doktorer, mfl.

Det flesta satt inne för olika typer av bedrägerier, penningtvätt och liknande.

Mycket smarta människor vissa av dom.

Relationen med andra fångar var oftast ok men initialt gjordes flera misstag av vissa personer eftersom dom inte visste de oskrivna lagarna bakom murarna.

Street smarts ligger väldigt långt ifrån deras sociala horisont då dom kom från helt andra sociala förutsättningar och reste i helt andra sociala cirklar än majoriteten som sitter inne har gjort.

Vissa lärde sig snabbt. Oftast efter en varning. Andra lärde sig den hårda vägen. Och lärde dom sig inte så blev det att checka in. Dvs att sätta sig själv i frivillig (nåja) isolering
Citera
2015-09-13, 20:22
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Större börsmäklare, Ex-President (ja, för ett land), Poliser, Doktorer, mfl.

Det flesta satt inne för olika typer av bedrägerier, penningtvätt och liknande.

Mycket smarta människor vissa av dom.

Relationen med andra fångar var oftast ok men initialt gjordes flera misstag av vissa personer eftersom dom inte visste de oskrivna lagarna bakom murarna.

Street smarts ligger väldigt långt ifrån deras sociala horisont då dom kom från helt andra sociala förutsättningar och reste i helt andra sociala cirklar än majoriteten som sitter inne har gjort.

Vissa lärde sig snabbt. Oftast efter en varning. Andra lärde sig den hårda vägen. Och lärde dom sig inte så blev det att checka in. Dvs att sätta sig själv i frivillig (nåja) isolering

Tack för svar.

Från president till fängelsekund i Sverige. Där kan man snacka riches to rags.

Undrar om det är denna.
Citera
2015-09-13, 20:29
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Tack för svar.

Från president till fängelsekund i Sverige. Där kan man snacka riches to rags.

Undrar om det är denna.

http://www.nytimes.com/2013/05/25/world/americas/ex-president-portillo-of-guatemala-is-extradited-to-us.html?_r=0
Citera
2015-09-15, 07:06
Medlem
Ska snart in på en volta och har sett på filmer att det är toalett i cellerna. Hart svårt att skita när jag vet att folk kan kolla på. Hur fungerar det?? Kan plitarna kolla in i cellen när man sitter där eller går det att tejpa för fönstret in till cellen?? kan de låsa upp kvickt?? Fan enda jag oroar mig för
Citera
2015-09-15, 07:33
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurango
Ska snart in på en volta och har sett på filmer att det är toalett i cellerna. Hart svårt att skita när jag vet att folk kan kolla på. Hur fungerar det?? Kan plitarna kolla in i cellen när man sitter där eller går det att tejpa för fönstret in till cellen?? kan de låsa upp kvickt?? Fan enda jag oroar mig för

Det är inte alla kåkar som har toa på cellen, så beror på var du ska sitta. I värsta fall får du skita i papperskorgen (inte populärt att flagga på efter inlåsning).

Om toa finns på cellen så är den avskiljd med en icke låsbar dörr. Dvs pliten kan kika in genom luckan i celldörren men inte se dig på toa. Det händer i praktiken sällan, och man hör i förväg när ett gäng plitar är på väg in på avdelningen för t ex visitation efter inlåsning.

Händer dock dagtid när folk är ute på avdelningen att någon kommer in, men då är det bara att hojta.
Senast redigerad av ExConvict 2015-09-15 kl. 07:39.
Citera
2015-09-15, 14:13
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurango

Du har nog sett för många filmer och dokumentärer från USA och det är inte så det är här i Sverige

I USA, om du har en cell, så är det brukligt att man sätter upp en bit kartong i fönstret som signalerar att man lägger en kabel.

Det kräver lite planering och vana och det är väldigt sällan som man behöver gå och göra tvåan när man är inlåst med sin cellie.

Skulle det hända att man måste så är det bara för den andra att antingen lägga sig fönstret mot väggen eller gå bort till dörren och titta ut för man vet ju att cellien inte gör det med vilje.

Ibland hängs ett lakan upp som skiljer lite med officerarna kan bli lite tjuriga ibland om det händer på sina ställen. Väldigt olika.
Citera
2015-09-15, 16:42
Medlem
TheGenerals avatar
Har förmodligen avhandlats här tidigare men hittade inte något de 10 senaste sidorna, men är det som man har hört på fängelser att bankrånare, värdetransportrånare och liknande behandlas lite som gudar där inne? Att det inger lite av respekt och att de har hög ställning i hierarkin?

Förövrigt ganska intresserad av livet i svenska fängelser, någon som kan rekommendera en podd, en dokumentär eller liknande? Eller rent av någon här som kan berätta i stort hur livet är som intern? Och då gärna på någon av de anstalter med högsta säkerhetsklass. Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in