2015-09-04, 12:50
Medlem
folioboys avatar
då provar vi igen och ser om det blir borttaget igen utan varning eller pm varför.
nu har jag fått det roliga brevet.
lite funderingar över hur dom tänker när dom placerar ut folk, vill helst inte sitta med skäggbarn eller folk som har sysslat med kvinnoboxning eller överrasknings sex samt pundare, tar dom någon hänsyn till det?

sen har jag fått en ny fråga som man måste ställa då man läst i tråden att folk är rädda för att folk ska puckla på dom för dom kollar upp en? om man blivit dömd för ett brott man tekniskt sett inte har gjort men blev dömd för det ändå? när dom frågar vad ska man svara

sen en fundering om det är så soft som det går till i min hjärna man får fotboja om man blir dömd för något med ett straffvärde mindre än 6månader.
Går det att ansöka om man har 6 månader kvar på sitt straff? nu planerar jag några år i förväg men lika bra att ha det i bakhuvudet.
Citera
2015-09-04, 17:54
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folioboy
då provar vi igen och ser om det blir borttaget igen utan varning eller pm varför.
nu har jag fått det roliga brevet.
lite funderingar över hur dom tänker när dom placerar ut folk, vill helst inte sitta med skäggbarn eller folk som har sysslat med kvinnoboxning eller överrasknings sex samt pundare, tar dom någon hänsyn till det?

sen har jag fått en ny fråga som man måste ställa då man läst i tråden att folk är rädda för att folk ska puckla på dom för dom kollar upp en? om man blivit dömd för ett brott man tekniskt sett inte har gjort men blev dömd för det ändå? när dom frågar vad ska man svara

sen en fundering om det är så soft som det går till i min hjärna man får fotboja om man blir dömd för något med ett straffvärde mindre än 6månader.
Går det att ansöka om man har 6 månader kvar på sitt straff? nu planerar jag några år i förväg men lika bra att ha det i bakhuvudet.

Finns väldigt lite dom tar hänsyn till när det gäller placering men finns vissa saker som väger tyngre men inget av det du har nämnt.

På din andra fråga så är alla oskyldigt dömda som sitter på kåken

Jag satt i både USA och i Sverige och det var alltid detsamma. Alla var oskyldigt dömda. Även dom som hade blivit tagna med 20 kilo koks i knät och 2 döda kroppar i bakluckan. Sann historia.

Förklaringen var att polisen hade planterat bevisen

Han hade ännu inte blivit dömd så han kanske var oskyldig. Guilty until proven innocent som det så fint heter.

En historia som att du sitter inne för våldtäkt men blev oskyldigt dömd funkar liksom inte. Det blir bank ändå såvida du inte sitter med likasinnade.

Får du 6 månader eller mindre kan du få fotboja men beror på dina personliga omständigheter. Om det blir högre straffpåföljd så beror det helt enkelt på hur mycket mer tid du får för att ge ett rätt svar.

Jag vet att ExConvict har jävligt bra koll på det där för det krävs permissioner, som är en historia helt i sig, innan du ens kan få boja.
Citera
2015-09-05, 02:03
Medlem
folioboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
På din andra fråga så är alla oskyldigt dömda som sitter på kåken
Haha men man vill ju inte ta "credz" för ett brott man ej har begått, andra punkterna får jag leva med men känns dum med extra bagage.
vill gärna beskriva brottet i fråga för det är så jävla klockrent men kommer i så fall outa mig direkt.
Citera
2015-09-05, 05:24
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Får du 6 månader eller mindre kan du få fotboja men beror på dina personliga omständigheter. Om det blir högre straffpåföljd så beror det helt enkelt på hur mycket mer tid du får för att ge ett rätt svar.

Jag vet att ExConvict har jävligt bra koll på det där för det krävs permissioner, som är en historia helt i sig, innan du ens kan få boja.

Han kan komma ifråga för fotboja efter att ha avtjänat halva utdömda straffet, enligt Fängelselagen. Men i praktiken blir det aldrig längre än ca 6 mån även på väldigt långa straff (t ex grovt narkotika eller mord tidsbestämt straff). Det beror på, som det heter, att "straffet annars urholkas". M a o är det rent bestraffningssyfte som ligger bakom.

Citat:
Ursprungligen postat av folioboy
Haha men man vill ju inte ta "credz" för ett brott man ej har begått, andra punkterna får jag leva med men känns dum med extra bagage.
vill gärna beskriva brottet i fråga för det är så jävla klockrent men kommer i så fall outa mig direkt.

Du skulle bara veta hur många stolpskott det finns inne på kåken som gärna tar cred för "coola brott" som i själva verket andra har gjort. Extra kul när båda parter befinner sig på samma kåk
Citera
2015-09-06, 02:27
Medlem
folioboys avatar
fler dumma frågor som inte riktigt fått svar på i verkligheten hur är det med mat, boende duschar, fått höra att det är olika från olika ställen samt beroende klass. jag hamnar på en 2a (bra ställe för nybörjare) har jag fått höra för det är rena lekstugan.
men är det lite som i skolan, du går och tar din mat sätter dig och äter med polarna i matsalen eller får måste man äta den i sin cell?
duschen: gemensamt duschrum som på gympan? "tappa inte tvålen" är standard, men sen en ryggdunk ingen fara är inte som på film.

Är det mer som i häktet? får sitta och äta själv på ditt rum och dra en snabbis i duschen.
enda kraven jag har haft är en egen säng, tv och en toa.

Är det normalt att man inte är orolig, arg eller något alls innan man just kommer till dörren? familj och vänner är helt förstörda, andra halva är stolta och säger äsch X år sitter du av på en kvart kommer gå snabbt, medans jag är "meh det löser sig" är mer arg över skadestånden som kommer bli omöjliga att betala om man inte fortsätter sin kriminella livsstil, men fortsätter jag den har jag ju inte heller något behov av att betala av.
är det inte meningen att straffen ska rehabilitera istället för att ha motsatt effekt?

sen som en liten bonus fråga hur kommer gå för mig personlighetsmässigt? snäll, lugn väldigt nyfiken kille som är extremt långsynt och tystlåten, gör du något emot mig så ger jag inte tillbaka direkt kan gå dagar,månader för en kille gick det flera år ju längre det går desto värre blir det när jag bestämmer mig för att retaliera.

om man bråkar på kåken blir det en anmälan som sedan går till rättegång eller är det fast strafftillägg?

börjar kännas rätt töntigt att leka tusen frågor men alltid bra att mätta sin nyfikenhet.
Citera
2015-09-09, 00:15
Medlem
DoktorBOBs avatar
Tips till er som ska till en sluten anstalt.

* Lova aldrig saker du inte kan hålla. Många osäkra försöker skaffa vänner genom att ge löften om guld och gröna skogar

* Va dig själv oavsett hur muppig du än må vara för snubbar som har suttit ett tag läser av dig på några sekunder.

* Vet din plats, spela inte över om du inte löper linan ut

* Sitt inte själv i cellen hela dagarna, det sänder ut att du antingen döljer något eller är lite finare än alla andra

* Respektera dina medfångar och du får respekt tillbaka

* Förväxla ALDRIG snällhet med svaghet

*Är du dömd för kvinnomisshandel eller sexrelaterade brott så rekommenderar jag att slänga in en önskan till placeringsenheten om typ skogomeanstalten osv.

personligen hade jag det jättetufft när jag satt inne då jag var en osäker pojke som ville leka med dom större herrarna. Gav löften, snackade skit och betedde mig illa. Hade tur som inte ens fick en örfil.

Tackar Gud för friheten !!
Citera
2015-09-09, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorBOB
Tips till er som ska till en sluten anstalt.

* Lova aldrig saker du inte kan hålla. Många osäkra försöker skaffa vänner genom att ge löften om guld och gröna skogar

* Va dig själv oavsett hur muppig du än må vara för snubbar som har suttit ett tag läser av dig på några sekunder.

* Vet din plats, spela inte över om du inte löper linan ut

* Sitt inte själv i cellen hela dagarna, det sänder ut att du antingen döljer något eller är lite finare än alla andra

* Respektera dina medfångar och du får respekt tillbaka

* Förväxla ALDRIG snällhet med svaghet

*Är du dömd för kvinnomisshandel eller sexrelaterade brott så rekommenderar jag att slänga in en önskan till placeringsenheten om typ skogomeanstalten osv.

personligen hade jag det jättetufft när jag satt inne då jag var en osäker pojke som ville leka med dom större herrarna. Gav löften, snackade skit och betedde mig illa. Hade tur som inte ens fick en örfil.

Tackar Gud för friheten !!

Hur länge satt du och var?
Citera
2015-09-09, 11:25
Medlem
Åtal har inte väckts ännu men enligt advokaten blir det 1-2år om jag döms för alla brotten.
Och att jag skulle tänka 2år och bli glad om det blir ett lägre straff.

Stämningen planeras att lämnas in senast november så jag kan väll räkna med att i början på 2016 blir det förhandling.

3-5 dagar skall rättegången ta.

Sen överklagan till hovrätten m.m så får väll krypa in sensommaren 2016 antar jag.

Ångesten börjar komma krypandes.

Först tänker man att 2år då är man ute efter 1,4 ev 1 med boja sista 4mån.
Och att det går fort, tänker att man ska plugga och träna.

Sen kommer man att tänka på sina barn osv, då kommer ångesten som ett brev från posten.
Citera
2015-09-12, 08:49
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livetarhart
Åtal har inte väckts ännu men enligt advokaten blir det 1-2år om jag döms för alla brotten.
Och att jag skulle tänka 2år och bli glad om det blir ett lägre straff.

Ångesten börjar komma krypandes.

Först tänker man att 2år då är man ute efter 1,4 ev 1 med boja sista 4mån.
Och att det går fort, tänker att man ska plugga och träna.

Sen kommer man att tänka på sina barn osv, då kommer ångesten som ett brev från posten.

Har funderat en del på den här situationen. Själv har jag aldrig blivit kallad till rätten eller fått inställa mig själv på kåken (alltid blivit arrest-> häkte -> kåk), men förstår att du i skallen egentligen redan börjat avtjäna straffet. Det är ju begripligt och borde egentligen påverka straffutmätningen, det gör det även i vissa fall när väldigt lång tid har gått från delgiven misstanke till dom.

På plussidan har du att 1) du är inte ens dömd ännu 2) du har maximalt goda möjligheter att försvara dig 3) du har möjlighet att planera på hemmaplan inför tiden du eventuellt kommer att sitta, och det är en jävla fördel som du ska tillvara.

Inge kul att sitta på ett häkte och få veta om hur ens tillgångar beläggs med kvarstad och inte kunna meddela sig med sina anhöriga pga ngt åklagarsvin som medvetet och omotiverat lägger på restriktioner för att man ska brytas ner maximalt och kunna försvara sig minimalt när det blir dags för rättsförhandling.

Du kan själva tänka dig hur skärpt och taggad man är efter några månader i häkte med restriktioner när en FUP dimper ner i knät några dagar innan det är dags för tinget. Åklagare vet hur de ska skaffa sig ett rejält övertag om de vädrar blod och vill sätta dit någon. Egentligen ska de agera opartiskt men det är bara nys, det vet alla. Du slipper utsättas för detta, så se det från den ljusa sidan. Det hade kunnat varit betydligt värre.
Senast redigerad av ExConvict 2015-09-12 kl. 08:52.
Citera
2015-09-12, 13:26
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
...
Du kan själva tänka dig hur skärpt och taggad man är efter några månader i häkte med restriktioner när en FUP dimper ner i knät några dagar innan det är dags för tinget. ...
Jag kan inget om situationen. Det du skriver ger en tydlig bild. Så jag frågar bara. Kan man säga att man vill ha tid att läsa FUP och diskutera med sin advokat? Vad händer då?
Men jag kan förstå att några månader med restriktioner kan påverka en persons koncentrationsförmåga hårt, förhoppningsvis övergående.
Citera
2015-09-12, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Har funderat en del på den här situationen. Själv har jag aldrig blivit kallad till rätten eller fått inställa mig själv på kåken (alltid blivit arrest-> häkte -> kåk), men förstår att du i skallen egentligen redan börjat avtjäna straffet. Det är ju begripligt och borde egentligen påverka straffutmätningen, det gör det även i vissa fall när väldigt lång tid har gått från delgiven misstanke till dom.

På plussidan har du att 1) du är inte ens dömd ännu 2) du har maximalt goda möjligheter att försvara dig 3) du har möjlighet att planera på hemmaplan inför tiden du eventuellt kommer att sitta, och det är en jävla fördel som du ska tillvara.

Inge kul att sitta på ett häkte och få veta om hur ens tillgångar beläggs med kvarstad och inte kunna meddela sig med sina anhöriga pga ngt åklagarsvin som medvetet och omotiverat lägger på restriktioner för att man ska brytas ner maximalt och kunna försvara sig minimalt när det blir dags för rättsförhandling.

Du kan själva tänka dig hur skärpt och taggad man är efter några månader i häkte med restriktioner när en FUP dimper ner i knät några dagar innan det är dags för tinget. Åklagare vet hur de ska skaffa sig ett rejält övertag om de vädrar blod och vill sätta dit någon. Egentligen ska de agera opartiskt men det är bara nys, det vet alla. Du slipper utsättas för detta, så se det från den ljusa sidan. Det hade kunnat varit betydligt värre.

Ja, jag började avtjäna mitt straff 2012 när jag delgav misstanke.

Sant att det kunde vara värre.
FUP ska vara klar i mitten på Oktober tydligen.
Rådrum lär ju vara iaf 1månad 5000 sidor ska FUP vara på tydligen.

Med överklagan och allt bör jag väll iaf va i frihet fram till augusti 2016 eller vad tror du?
Citera
2015-09-12, 19:29
Medlem
Jag har en kvinna men jag kallar henne inte flickvän utan vän och vi är inte tillsammans på allvar men hon är ganska jobbig och paranoid att vara tillsammans med så jag förstår hur det är att vara tillsammans 24 timmar med en som är jobbig.

Skulle vi vara tillsammans så skulle det inte gå ihop men hur som helst om jag över huvud taget skulle vara tillsammans med en kvinna och det inte går ihop med och jag inte tål tillvaron längre så hade jag i alla fall inte misshandlat henne utan helt enkelt skilt mej ifrån henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in