2015-09-14, 12:06
Medlem
Min, måhända ignoranta, bild är att politikerna har pressat upp fundamenta genom lågt nybygge, och hög invandring. Låneslavar ska finansiera pensionerna för de äldre generationerna.
2015-09-14, 12:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Inga tecken på några prisnedgångar inte...

http://www.dn.se/ekonomi/nya-rekordpriser-for-bostadsratter-i-stockholm/

Fast mer intressant är väl egentligen att titta utanför sveriges bästa arbetsmarknad och titta på uppgångarna där. Där är det nog lättare att hitta bubblor.
2015-09-14, 12:28
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Fast mer intressant är väl egentligen att titta utanför sveriges bästa arbetsmarknad och titta på uppgångarna där. Där är det nog lättare att hitta bubblor.
Kul att de skriver att skuldsättningen ökar för att priserna ökar. Är inte många gammelmedia-artiklar som inte låter förvirrade.
2015-09-14, 12:29
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:

Det där fetade är lite otydligt för en troglodyt som mig. Hav barmhärtighet mot en stackars lågpannad och förtydliga om du har tid.

Lättare att hitta bubblor? Aha, du tror att det vi upplever i Sverige inte kommer krascha åt helvete riktigt snart? Likt en spräckt bubbla? Eller hur menar du exakt?
2015-09-14, 12:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Det där fetade är lite otydligt för en troglodyt som mig. Hav barmhärtighet mot en stackars lågpannad och förtydliga om du har tid.

Lättare att hitta bubblor? Aha, du tror att det vi upplever i Sverige inte kommer krascha åt helvete riktigt snart? Likt en spräckt bubbla? Eller hur menar du exakt?

Jag tror att det kan finnas lokala bubblor där arbetsmarknaden inte är lika stark som i sthlm.

OCh tittar du på de största prisuppgångarna i % tror jag knappast sthlm ligger i topp där, men hamnar förstås i fokus ändå.
2015-09-14, 12:51
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Jag tror att det kan finnas lokala bubblor där arbetsmarknaden inte är lika stark som i sthlm.

OCh tittar du på de största prisuppgångarna i % tror jag knappast sthlm ligger i topp där, men hamnar förstås i fokus ändå.
OK, jag förstår. Min känsla är att det kommer vara ekonomiska beslut fattade av helt andra orsaker än den oroväckande prognosen de svenska hushållens skuldsättning har gett upphov till.

Det kommer vara en riktig gottpåse av elände, och samhället kommer behöva förändras fundamentalt.
Ingen kommer prata om en bostadsbubbla sedan historiskt, utan snarare en grav misskötsel av en nation med samhällsförfall som följd. Bubblan är bara en av orsakerna till fallet framgent.

Alla beståndsdelar för en perfect storm finns här. En utlösande faktor som Sarajevo är allt som behövs.
2015-09-14, 12:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
OK, jag förstår. Min känsla är att det kommer vara ekonomiska beslut fattade av helt andra orsaker än den oroväckande prognosen de svenska hushållens skuldsättning har gett upphov till.

Det kommer vara en riktig gottpåse av elände, och samhället kommer behöva förändras fundamentalt.
Ingen kommer prata om en bostadsbubbla sedan historiskt, utan snarare en grav misskötsel av en nation med samhällsförfall som följd. Bubblan är bara en av orsakerna till fallet framgent.

Alla beståndsdelar för en perfect storm finns här. En utlösande faktor som Sarajevo är allt som behövs.

Det jag menar och hävdar är att sthlm inte är en bra indikator på om det finns en bubbla eller inte. Priserna kommer alltid att vara högst i sthlm oavsett bubblor eller inte.

Såvida inte någon lägger en atombomb över sthlm och vi byter huvudstad.
2015-09-14, 13:19
Medlem
Citat:
Vilket teori grundar du det på? Priserna går upp och då måste det vara en bubbla som spricker?

Snyggs stavning på statistik professorn!

Jo 19% på ett år ju rimligt och riktigt

Det går inte diskutera detta med dig, du har byggt upp hela din identitet på att du är "miljonär" på pappret.. hela din bild på dig själv kommer att rasa om du skulle medge detta.. även den dagen det rasar kommer du intala dig själv att det är en tillfällig dipp.
2015-09-14, 13:19
Medlem
Citat:
Vilket teori grundar du det på? Priserna går upp och då måste det vara en bubbla som spricker?

Snyggs stavning på statistik professorn!

Snygg stavning på snygg professorn
2015-09-14, 13:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jo 19% på ett år ju rimligt och riktigt
Ja med tanke på att det inte produceras det antalet bostäder som skulle behövas och att kostnaderna för att låna har sjunkit så är det väl inte så konstigt?

Det är ju inte så att boendekostnaden har stigit med 19%.

Citat:
Det går inte diskutera detta med dig, du har byggt upp hela din identitet på att du är "miljonär" på pappret.. hela din bild på dig själv kommer att rasa om du skulle medge detta.. även den dagen det rasar kommer du intala dig själv att det är en tillfällig dipp.

Jag ämnar inte att lämna marknaden förrän jag blir pensionär, upp eller ner spelar ingen roll. Bäst är det ju om det går ner så kan jag byta upp mig.

Det som är mer intressant i min värld är kostnaden för att äga och den är mycket låg just nu.
2015-09-14, 13:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vad vi säger?
Det självklara en bubbla!
En bubbla betyder att något växer och växer tills den spricker, så när bubblan växer så menar du att det inte är en bubbla?
Du måsta va dum på riktigt, hade du visat statestik på +-0 så hade du ju haft "rätt"

Spån

Och som vanligt drar bubbelbabblare slutsatsen att priserna är för höga nu för att de var lägre tidigare. Utan andra argument än så kan det förstås vara precis tvärtom, det var för låga priser tidigare eftersom de är högre nu.

"statestik", hehe det märks att vi har en riktig tung debattör här
2015-09-14, 13:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Snygg stavning på snygg professorn

Ja eller hur.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto