2015-04-25, 18:25
Avslutad
Det är väl tämligen solklart för var och en i dag vad som egentligen fattades Björn Afzelius? Om inte, så kolla in denna dokumentären om honom(klart sevärd, iaf för den som vill fatta):
http://www.svtplay.se/video/2807196/tusen-bitar-en-film-om-bjorn-afzelius/tusen-bitar-en-film-om-bjorn-afzelius-avsnitt-1
Och vad som "fattades" Björn Afzelius står tämligen klart redan i hans texter.
Den som skvallrade mest om Björn Afzelius var Björn Afzelius själv, så död han nu är, men han var död redan medan han levde. Go figure?
Lyssna, se och fatta, men så tycker då jag...
Senast redigerad av hee4r 2015-04-25 kl. 19:13.
Citera
2015-04-26, 16:21
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Citat:
Ursprungligen postat av Pokerkid
Jaså? Hur mycket skänkte han bort, och till vilka?
En miljon i sedlar till moståndsrörelsen som var emot diktatorn Fidel Castro Cuba.
(...)
Pengarna i gitarren? Det var inte Björns pengar. Vad det var för pengar vet jag inte men de kom till Björn via Pierre Schori, som var minister vid tillfället.
Citera
2015-08-23, 01:14
Avslutad
Björn Afzelius och född 1947 växte alltså upp med en bror, denne och brodern här född 1952, och då den som enda syskonet här?
Märkligt tyst här, men hur denne brodern, detta det ende syskonet här(1/ 2), inte låtit höra något från sig?
Björn tvättar av sig likt ett kvinnligt våldtäkts- och incestoffer brukar göra.
Men jag antar att som pojke så än i dag går det inte att tala om?
Något kring Björn gör att alla fortfarande skyddar denne Björn. Men vad? Och varför?
Senast redigerad av hee4r 2015-08-23 kl. 01:16.
Citera
2015-09-14, 00:42
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Björn Afzelius och född 1947 växte alltså upp med en bror, denne och brodern här född 1952, och då den som enda syskonet här?
Märkligt tyst här, men hur denne brodern, detta det ende syskonet här(1/ 2), inte låtit höra något från sig?
Björn tvättar av sig likt ett kvinnligt våldtäkts- och incestoffer brukar göra.
Men jag antar att som pojke så än i dag går det inte att tala om?
Något kring Björn gör att alla fortfarande skyddar denne Björn. Men vad? Och varför?

Som ovanstående skribent nämner är brodern väldigt anonym och medverkar heller inte i dokumentären som hade premiär förra året. Synd, enligt mig, för det hade varit mycket intressant att höra hans beskrivning av uppväxten. Som Afzelius beskriver den i texterna så verkar den ha varit mycket svår och han delar ut rejäla kängor till sin mor Ulla i låten "Exil".

Modern begick självmord och denna traumatiska händelse har också en framträdande roll i filmen.

Men hur dog hans far? Om detta nämns inte ett ord i filmen, ej heller i den (överskattade) boken av Gunnar Wesslén som kom ut för två år sedan.

Dog gjorde han i alla fall. Och ovanligt tidigt dessutom. Information från Sveriges dödbok:

Svante Arnold Afzelius

Född 1923-08-07 i Säby, Jönköping.
Död 1976-08-19 i Fosie, Malmö.

Gift 1946-08-24
Änkling 1971-03-15

Han blev bara 53 år. Avlider man i så ung ålder är det inte en naturlig död utan då ligger någon allvarlig sjukdom eller ett självvalt beslut bakom. Någon som vet? Filmen om Afzelius hade varit mer uttömande och intressant om man kunnat belysa även denna händelse, när man nu uppenbarligen kan lägga så mycket fokus på just modern.
Citera
2015-09-14, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Som ovanstående skribent nämner är brodern väldigt anonym och medverkar heller inte i dokumentären som hade premiär förra året. Synd, enligt mig, för det hade varit mycket intressant att höra hans beskrivning av uppväxten. Som Afzelius beskriver den i texterna så verkar den ha varit mycket svår och han delar ut rejäla kängor till sin mor Ulla i låten "Exil".

Modern begick självmord och denna traumatiska händelse har också en framträdande roll i filmen.

Men hur dog hans far? Om detta nämns inte ett ord i filmen, ej heller i den (överskattade) boken av Gunnar Wesslén som kom ut för två år sedan.

Dog gjorde han i alla fall. Och ovanligt tidigt dessutom. Information från Sveriges dödbok:

Svante Arnold Afzelius

Gift 1946-08-24
Änkling 1971-03-15

Han blev bara 53 år. Avlider man i så ung ålder är det inte en naturlig död utan då ligger någon allvarlig sjukdom eller ett självvalt beslut bakom. Någon som vet? Filmen om Afzelius hade varit mer uttömande och intressant om man kunnat belysa även denna händelse, när man nu uppenbarligen kan lägga så mycket fokus på just modern.
Björn dog av cancer , en naturlig död svår att göra något åt, allt finns för övrigt i filmen tusen bitar ..
Citera
2015-09-14, 01:33
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Björn dog av cancer , en naturlig död svår att göra något åt, allt finns för övrigt i filmen tusen bitar ..

Jag undrar om du har läst mitt inlägg riktigt noga...
Citera
2015-09-14, 09:33
Medlem
Citat:
Jag undrar om du har läst mitt inlägg riktigt noga...

jag kanske kommer ihåg helt fel, men jag har för mig att jag fick intrycket av att fadern verade ha druckit hårt när jag såg filmen. antingen så sades det direkt/indirekt, eller så var det bara en tolkning jag gjorde av de beskrivningar som fanns kring händelsen för visst var det så att det avhandlades hur björn städade ur sin fars lägenhet?
Citera
2015-09-14, 09:36
Medlem
Anne Linnet är ju den som skrev Tusend Stykker, men det verkar som Björn A får all credit trots att han bara översatt den till svenska!
Citera
2015-09-14, 10:09
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studiestraede
Anne Linnet är ju den som skrev Tusend Stykker, men det verkar som Björn A får all credit trots att han bara översatt den till svenska!

Helt riktigt...många saknar den historiska kunskapen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tusen_bitar

Att Afzelius version blev ofantligt populär råder det dock inget tvivel om.
Citera
2015-09-19, 07:19
Avslutad
Citat:

Svante Arnold Afzelius

Gift 1946-08-24
Änkling 1971-03-15

Tack för mer info.!

Men visst är det väl underligt med all denna tystnaden och kring honom Björn här och detta 16 år efter hans död? Och det när han själv avslöjat så mycket om sitt liv och detta medan han levde?
Alla och samtliga kvinnor i Björns liv tiger fortfarande still och Björns båda döttrar lever kvar med Björns alla känslor.
Och Björns här lillebror tiger också detta fortfarande still+ även Björns här vapenbroder Wiehe tiger också och detta fortfarande still.
Inte utan att man blir lite fundersam över vad det egentligen är kring denne Björn Afzelius och som fortfarande skall mörkas?
Citera
2015-09-19, 08:12
Medlem
På vilket sätt är det något bra med denne man.

Han var ju KommunistKapitalist - dvs

kommunist när det gäller andra o kapitalist när det gäller sig själv

och hans stora intresse var att få LolitaFittFriktion Runt o Längs Schnabeln

Ett jävla falskt och hycklande äckel som nu är förvandlad till en parentes
och vars liv varit fullständigt meningslöst fölr alla utom döttrarna som
fått skörda arv - sen kanske det finns ytterligare barn som inte fått
en enda jävla krona
Citera
2015-09-19, 09:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Deski
På vilket sätt är det något bra med denne man.

Han var ju KommunistKapitalist - dvs

kommunist när det gäller andra o kapitalist när det gäller sig själv

och hans stora intresse var att få LolitaFittFriktion Runt o Längs Schnabeln

Ett jävla falskt och hycklande äckel som nu är förvandlad till en parentes
och vars liv varit fullständigt meningslöst fölr alla utom döttrarna som
fått skörda arv - sen kanske det finns ytterligare barn som inte fått
en enda jävla krona

Idel kvinnor i Björns liv. Man(jag)undrar ju hur Björns liv blivit som om han t. ex fått en son?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in