2015-09-13, 21:27
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Är uppe i 300% på mina google-aktier bland annat. Det tycker inte jag är "pissig avkastning" iaf. Och det sköna med den typen av aktie är att man inte behöver sitta och följa börsen hela tiden. Aktien sköter sig själv.

Fingerprint däremot kan vara nere på 20 kr imorgon... Och då är det inte lika kul att sitta fulltankad där.
Wooooow!!! Efter hur många år och hur stor del av kontot innehöll GOOGLE?

Men självklart Kurt-sune, jag är ingen avundsjuk fjant likt dig och säger därför att Google är en bra investering men att FPC är ett par steg bättre.

Grattis
2015-09-13, 21:28
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c014
Om man bortser från företaget fingerprint så är hans beteende minst sagt märkligt. Hur ska han kunna gå tillbaka till en VD-post efter han hållit på sådär. Visar på väldigt dåligt omdöme för en person i hans ställning. Verkar nästan som att han skulle veta att det är kört.
Alltså det är redan kört, han hoppade av i Våras pga att hans namn blivit för skadat.

Därav har han för evigt skadats.
2015-09-13, 21:28
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Haha, enligt kurt-sune är det säljläge varje måndag så länge det inte är STORA stabila bolag man har i portföljen som ger pissiga avkastningar.

Så länge man är med på tåget så.

Resten hade säkert önskat dom lyssnat på Kurt.
2015-09-13, 21:32
Medlem
Pappersnesduks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c014
Om man bortser från företaget fingerprint så är hans beteende minst sagt märkligt. Hur ska han kunna gå tillbaka till en VD-post efter han hållit på sådär. Visar på väldigt dåligt omdöme för en person i hans ställning. Verkar nästan som att han skulle veta att det är kört.

Varför skulle han vilja jobba igen? Han blir väl ändå miljardär på Fingerprint?
2015-09-13, 21:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Wooooow!!! Efter hur många år och hur stor del av kontot innehöll GOOGLE?

Men självklart Kurt-sune, jag är ingen avundsjuk fjant likt dig och säger därför att Google är en bra investering men att FPC är ett par steg bättre.

Grattis

300% på fem år tycker jag är helt ok. Bättre än börsen!

FPC är inte bättre än google. Det är mycket mer högrisk och inget den gemene investeraren ligger lång i. Det finns för mycket kortsiktighet och girighet bakom, så det är bara en tidsfråga innan korthuset faller ihop.

Det har hänt förr och kommer att hända igen. Bara en tidsfråga.
2015-09-13, 21:36
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:

FPC är inte bättre än google. Det är mycket mer högrisk och inget den gemene investeraren ligger lång i. Det finns för mycket kortsiktighet och girighet bakom, så det är bara en tidsfråga innan korthuset faller ihop.

Nu får du ge dig. Ständigt återkommande inlägg av denna karaktär i denna tråden trots att du överhuvudtaget inte satt dig in i företaget.

Som jag tidigare har påtalat, om Flashback hade funnits back in the day när Google var litet och nyligen börsnoterat så hade man garanterat sett dig kasta ur dig motsvarande inlägg med motiveringen "hypat IT-bolag med en nischad produkt. Detta kommer aldrig bli nåt. Sälj skiten."

Och förresten Kurt-Sune. Jag tar hellre 600% på ett år än 300% på fem år vilken dag som helst i veckan även om det kräver lite aktivitet från min sida. Aktivitet som jag tycker är otroligt kul och ser som en hobby.
2015-09-13, 21:37
Medlem
zorb89s avatar
Citat:

Ja det är mycket som hänt förr, exempelvis Titanic, Tsunamis, Jordbävningar, Terrordåd etc.

Du får nog stanna på ditt rum om du är så osäker i vardagen men det här korthuset har vuxit 5våningar sedan du uppmanade alla att sälja, dom gillar dig säkerligen nu
2015-09-13, 21:58
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Nu får du ge dig. Ständigt återkommande inlägg av denna karaktär i denna tråden trots att du överhuvudtaget inte satt dig in i företaget.

Som jag tidigare har påtalat, om Flashback hade funnits back in the day när Google var litet och nyligen börsnoterat så hade man garanterat sett dig kasta ur dig motsvarande inlägg med motiveringen "hypat IT-bolag med en nischad produkt. Detta kommer aldrig bli nåt. Sälj skiten."

Och förresten Kurt-Sune. Jag tar hellre 600% på ett år än 300% på fem år vilken dag som helst i veckan även om det kräver lite aktivitet från min sida. Aktivitet som jag tycker är otroligt kul och ser som en hobby.

Ni får helt enkelt vänta och se istället för att tävla i att vara förklok.

Visst prickar man hellre 0 i roulette än att dubbla på färg. Men då får man stå ut med den större risken också.

Ska man håna folk om kulan råkade landa på 0an? Hahaha jag sa ju att det skulle gå.

Inte för att jag drar den parallellen mellan aktier och spel men det med risken stämmer.

Gillar Kurts syn även om jag också har lite svårt för tråkaktier där det inte händer så mycket.

Önskar att jag hade hoppat på fp och inte av evo gaming. Suger som fan.
Senast redigerad av Bbobi 2015-09-13 kl. 22:08.
2015-09-13, 22:08
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

Visst prickar man hellre 0 i roulette än att dubbla på färg. Men då får man stå ut med den större risken också.

Ska man håna folk om kulan råkade landa på 0an? Hahaha jag sa ju att det skulle gå.

Inte för att jag drar den parallellen mellan aktier och spel men det med risken stämmer.

Jag hade inte skrivit detsamma om det vore första gången, men nu är detta åtmnstone tredje gången Kurre är och talar ner aktien i tråden trots sin, enligt egen utsago, okunskap om aktien då han på förhand dömt ut den som skit.

Självklart är det högre risk, men det är redan alla här medvetna om! Det handlar om ett risk-rewardförhållande. Detsamma gäller för alla aktier, även de större bolagen.

Jag ser fortfarande ett positivt förhållande för FPC och ligger därmed kvar. Hade det varit nollan på roulettehjulet så hade jag absolut inte gjort det.

Tiden får utvisa vem som har rätt...
Senast redigerad av trustmeiamadoctor 2015-09-13 kl. 22:16.
2015-09-13, 22:20
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

Gillar Kurts syn även om jag också har lite svårt för tråkaktier där det inte händer så mycket.

Önskar att jag hade hoppat på fp och inte av evo gaming. Suger som fan.
Nja det finns inget resonemang i era försök till förklaringar.

Har jag tur ifall jag råkar räkna ut kommande resultat i Q3 enligt nedan?

Q3:
Omsättning: ~860mln
Marginal: 38%
RK: ~100mln
Skatt: 22%

860*0,38 = 326,8mln
326,8-100 = 226,8mln
226,8*0,78 = 177mln i Nettovinst för Q3

Q4:
Omsättning: ~1200mln
Marginal: 40%
RK: ~110mln
Skatt: 22%

1200*0,40 = 480
480-110 = 370
370*0,78 = 288,6mln i Nettovinst för Q4

-19+65+177+288,6 = 511mln i vinst för 2015

Aktiekurs med PE30/PE35:
(511/64)*30 = 240kr
(511/64)*35 = 280kr

I den här uträkningen har jag ej tagit hänsyn till Dollarn som under Q3 varit högre än under Q2(påverkas positivt) och sen har jag följt CARs antagande att vinstskatt kommer läggas på redan från Q3. Väldigt osäker på ifall det stämmer men litar på att de kan det bättre än mig.

Men det är alltså enbart TUR ifall det blir något liknande och inte minusresultat enligt kurt-sune?
2015-09-13, 23:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
jo tack jag vet vad det rör sig om för bolag och risken är enorm.

Citat:
Nja om du kollar tillbaka på mina gamla inlägg har jag bara hyllat Google och tipsat om köp för länge sedan.

Citat:

Jaha så du menar att det är så enkelt att tjäna pengar på börsen? köp bara FPC och få 600%? Om det vore så enkelt så skulle ju allla bli stormrika. Men så ser ju inte verkligheten ut. Det borde väl även du komma medge?

På kort sikt kan FPC möjligen outperforma Google. Men på riktigt lång sikt är jag ganska säker på att det blir precis tvärtom.

Jag gör som jag alltid gör: Bara behåller mina aktier och är ganska säker på jag kommer behålla Google längre än du kommer behålla dina FPC.
2015-09-13, 23:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Tycker för övrigt att den där Peter Benson skriver klokt om FPC....

http://www.svd.se/vem-gynnas-av-turerna-kring-fingerprint

Jag har en känsla av att någon småsparare snart kommer att sitta med svartepetter medan hajarna har sålt sina aktier och tjänat storkovan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in