2015-09-13, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
???
Där avslöjade du dina fördomar och det rejält. Men tack för det var roligt sagt.

Eftersom bilden med den mgm förekommer i riksmedia i stort sett varje dag så är det viktigt att diskutera hur bilden påverkar nämndemän och domare i en ev framtida rättsprocess.
Definitivt.

De flesta svenskar överskattar sina kunskaper i engelska. Gäller även poliser. För att inte prata om hur de överskattar sina kunskaper i litauiska.
Senast redigerad av nopomil 2015-09-13 kl. 17:42.
2015-09-13, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej detta är inte sannolikt. Om nu inte GM har full koll på de som bor i närheten och vet vem som är hemma eller borta så är det mycket riskfyllt. Glöm inte avspärrningen som tyder på att något exceptionellt hände där.
Skulle GM ha tagit LH längs vägen söderut och sen kört tillbaka till kaféet med henne och uträttat vad han nu gjorde. Sen tagit sig tillbaka till överfallsplatsen och kört tillbaka till kaféet. Det blir ett jävla spring kring MP då alla tecken tyder på att GM har lämnat MP utan någon plan i åtanke.

Troligen var det ingen strid utomhus. MGM är stor och LH liten. Hon kanske inte hann skrika.
Högst troligt handlar det om ett överraskningsanfall.

Dessutom förutsätter det att det var den väg LH skulle ha åkt och det är väl inte klarlagt vilken väg hon skulle ha tagit.

Glöm inte polisens fadäs med avspärrningen. De spärrade inte av förrän handsken hittades. Ett tag. Sedan spärrade de igen. Tyder mest på att de var fumliga dessa viktiga timmar.

Nej, LH åkte söderut själv. Det var det jag skrev.

Spelar ingen roll om LH var "liten" och GM/GM:s stor/a. Det blir strid ändå. Det räcker att det rivs och spjärnas. Inte sannolikt att det inte hade synts tydligt i så fall. Det borde fadern ha sett tydligt med tanke på hans bakgrund. Om han nu talar sanning.
Senast redigerad av nopomil 2015-09-13 kl. 17:53.
2015-09-13, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Källa tack på att journalister fått ta del av förundersökningen i Helena-fallet.

Grävande journalister får ut nedlagda fupar- ja. Och det är bara de som har tid att läsa dem.
Jag uttalade mig inte heller om någon journalist plockat ut Helena Anderssonfallets fup- jag skrev att någon borde göra det och se om AJ och AJ:s son är med där.
Senast redigerad av nopomil 2015-09-13 kl. 17:34.
2015-09-13, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Om nu någon journalist fått ut något av utredningsmaterialet, kallas detta material verkligen fup då? Är utredningsmaterialet ett protokoll verkligen? Har man hört talas om att det material som samlas under en utrednings gång blir offentligt?
Och vad får journalister veta?

Förundersökning. Det gäller även nedlagda fall. Finns flera kända.
2015-09-13, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Eller så vill man inte interagera med polisen och då är jag ganska övertygad om att ett gripande hade varit bryskare i Litauen, det har nog inte så mycket med språket att göra snarare hur man agerar. Och det är ett språk i sig självt som ibland säger mer än annat.

Det finns nog inget rofyllt med övervåld från polisens sida, tvärtom. Sådana poliser vill man inte ha. Det bryska uppfattade jag som ljud och läten först följt av att någon kom ut med handfängsel. Alltså någon som aktivt gjort motstånd.

Den som utfört mordet är den som står för det verkliga övervåldet och inget annat.

Spelar väl ingen roll om det varit bryskare i Litauen, Venezuela eller Suriname. Svensk polis ska väl vara professionella ändå.

Fundera själv över hur bilden av mgm sett ut om han gått ledigt bredvid poliserna istället för upphängd på två uniformerade biffar. Alla ser mer skyldiga ut med handfängsel. Alla.
Senast redigerad av nopomil 2015-09-13 kl. 17:54.
2015-09-13, 17:42
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Nu skriver du så där igen - som om det vore en sanning från någon Gud. Precis som du skrev om pappans alibi. Det har inte framkommit någonting annat än det som är polisens ord om bojningen.

Om det nu inte var tolkar med också vid hämtningen
Jag vet inte hur många som var inblandade i eller bevittnade detta, men hur som helst rådde inte yppandeförbud då. Därför kunde lite info slinka ut. Det jag hörde/läste nånstans var att bröderna inte ville följa med på förhör, att det bara var onödigt eftersom de sagt allt de visste. Det behöver ju inte vara en sann uppgift, men att utgå från att polisen ljuger om det är inte trovärdigt. Mitt inlägg handlade om hur lätt polisen har att boja och vad som definierar "motstånd". Så de behöver inte ens ljuga.

Jag tror hela familjens alibi är säkra, men jag kommer inte ihåg mina källor.
2015-09-13, 17:44
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Grävande journalister får ut nedlagda fupar- ja. Och det är bara de som har tid att läsa dem.
Jag uttalade mig inte heller om någon journalist plockat ut Helena Anderssonfallets fup- jag skrev att någon borde göra det och se om AJ och AJ:s son är med där.

Jag sa KÄLLA, inte att du skulle påstå samma sak igen.

Dessutom påstod du visst att någon/några fått del av materialet:

Citat:
Just det. Men journalister får ut sådant material. Och det finns de som var med då och har sett den och har talat med vittnen.

Pajas.

Citat:
Förundersökning. Det gäller även nedlagda fall. Finns flera kända.

Bra - då ger du oss källa på vilka.
2015-09-13, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Om det nu inte var tolkar med också vid hämtningen
Jag vet inte hur många som var inblandade i eller bevittnade detta, men hur som helst rådde inte yppandeförbud då. Därför kunde lite info slinka ut. Det jag hörde/läste nånstans var att bröderna inte ville följa med på förhör, att det bara var onödigt eftersom de sagt allt de visste. Det behöver ju inte vara en sann uppgift, men att utgå från att polisen ljuger om det inte trovärdigt. Mitt inlägg handlade om hur lätt polisen har att boja och vad som definierar "motstånd". Så de behöver inte ens ljuga.

Jag tror hela familjens alibi är säkra, men jag kommer inte ihåg mina källor.

Var läste du det? Var kom informationen från?
Lite kritisk inställning tack till vem som sprider information och varför - särskilt i relation till hur polis och åklagare har yppat det som de vill. Men inte vittnen och försvaret. Vem bestämmer hur media ska skriva? Tror du?

Varför skriver en GP-journalist, som förutsätts vara kritiskt granskande till professionen, tidigt en artikel då mgm häktats med rubrik "Case closed"?

Om LH:s familj ger varandra alibi måste också litauerna få göra detsamma och godtas.
Tror du att polisen godtar att familjen ger alibi i andra fall tex inom gängbrottslighet? Jag har varit inne på det förut - man ska försiktig med att familjemedlemmar ger alibi.
Senast redigerad av nopomil 2015-09-13 kl. 17:51.
2015-09-13, 17:49
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:

AJs son GJ jobbade, enligt honom själv (på linkedin.com), i Mariestad 1984 – 1985, man kan ju undra om år/tidpunkten är helt korrekt?
Jag vill ju gärna veta var han bodde i perioden han arbetade i Mariestad och om han utvecklade en krets av vänner i Mariestad som han fortsatta att ha umgänge med?

https://es.linkedin.com/pub/gustav-j%C3%B6nsson/11/98/61

purchaser & store assistant
Mixse AB
1984 – 1985 (1 år)Mariestad, Sweden
Hyper Market store
Senast redigerad av Theforeigner 2015-09-13 kl. 18:10.
2015-09-13, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag sa KÄLLA, inte att du skulle påstå samma sak igen.

Dessutom påstod du visst att någon/några fått del av materialet:

Pajas.

Bra - då ger du oss källa på vilka.

Varför ska jag ge källa på något jag inte har skrivit? Du som påstår att du granskat utredningar men visar prov på denna virrighet? Hur förtroendegivande är det då?
Jag tycker att någon journalist ska plocka fram Helena Andersson utredningen. Ja. Vad är svårt att förstå? Resten står i tråden. Du har väl följt tråden eller väljer du vad du "minns".

Tänker inte ge dig exempel. Dels är det OffT, dels är det olämpligt att jag gör det. Men det är bara att kolla vad grävande journalister har sysslat med sista åren. Ett litet tips till dig.

Du ägnar dig åt att kränkande tillmälen, det visar som vanligt på osäkerhet.
Senast redigerad av nopomil 2015-09-13 kl. 18:02.
2015-09-13, 18:05
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
AJs son GV jobbade, enligt honom själv (på linkedin.com), i Mariestad 1984 – 1985, man kan ju undra om år/tidpunkten är helt korrekt?
Jag vill ju gärna veta var han bodde i perioden han arbetade i Mariestad och om han utvecklade en krets av vänner i Mariestad som han fortsatta att ha umgänge med?

Mixse AB
Hyper Market store

Är du igång igen nu? Du har inte ens lyckats fastslå att personen bodde i Mariestad när Helena försvann och du vet att en annan person har lämnat DNA på flera av mordoffrets tillhörigheter. Ja, du har ju inte ens vad jag vet nån bekräftad information på att personen överhuvudtaget skulle ha befunnit sig på plats när mordoffret försvann. Ändå sitter du och fantiserar att en koppling kan finnas och tycker det är tillräckligt för att hänga ut en människa som misstänkt mördare i din egen lilla privata undersökning.

Inte finns det särskilt många likheter heller vad jag kan se. I varje fall är olikheterna fler. Helena var 24 år när hon försvann. Det är en ganska stor skillnad det mot 17 år. Vad som än hände med henne så gömdes hennes kropp omsorgsfullt och ingen har hittat den. Lisas kropp transporterades mindre än ett par kilometer och stuvades undan i nån slags arbetsbod på ett bondgård där man ju kan utgå från att den skulle ha hittats förr eller senare. Tillhörigheter har slängts till höger och vänster. Efter Helena hittades bara skorna och ett par ringar och på dem fanns inget DNA vad jag känner till i varje fall. Helena var mörkhårig och Lisa ljus.

Ska man sitta och ta heder och ära av folk på nätet så krävs det lite mer än så. Du förstår att det du håller på med är brottsligt va?
2015-09-13, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
AJs son GV jobbade, enligt honom själv (på linkedin.com), i Mariestad 1984 – 1985, man kan ju undra om år/tidpunkten är helt korrekt?

Mixse AB
Hyper Market store

GJ är väl intresserad av hästar. Det var Helena Andersson också.
Och segling.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in