2015-09-13, 16:00
Medlem
Jag funderar på att köpa lite aktieandelar i Google Inc. Men har läst att det tillkommer en utländsk källskatt? Vad jag kan läsa på Avanzas sida så verkar inte Google Inc ha någon utdelning. Gäller källskatten inte då?
Annars hade jag fått betala 15% på utdelningen? Kvittas det mot skatten i ISK kontot?
Citera
2015-09-13, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Jag funderar på att köpa lite aktieandelar i Google Inc. Men har läst att det tillkommer en utländsk källskatt? Vad jag kan läsa på Avanzas sida så verkar inte Google Inc ha någon utdelning. Gäller källskatten inte då?
Annars hade jag fått betala 15% på utdelningen? Kvittas det mot skatten i ISK kontot?

Google betalar ingen utdelning. Eftersom källskatten gäller utdelning så är det inte aktuellt med någon källskatt om du äger Google.
Men om/när Google ger utdelning hade du kunnat kvitta källskatten om du äger aktien i ISK eller kf.
Om du har din kf/ISK hos Avanza eller Nordnet så görs kvittningen automatiskt utan att du behöver göra något. I en kf dröjer det något år innan du får tillbaka pengarna.
I en ISK sker återbetalningen i självdeklarationen året efter. Nordnet/Avanza rapporterar till Skatteverket så uppgiften kommer automatiskt med i deklarationen.
Om din depå till stor del består av utländska utdelningsaktier är kf att föredra för det är en del begränsningsregler i ISK.
Citera
2015-09-13, 18:15
Medlem
sheldor4599s avatar
Nu är AktieStrindberg extremt schysst och svarar på dina frågor, men snälla använd den här tråden i framtiden istället för att starta en ny tråd så fort du undrar något.
Citera
2015-09-13, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Google betalar ingen utdelning. Eftersom källskatten gäller utdelning så är det inte aktuellt med någon källskatt om du äger Google.
Men om/när Google ger utdelning hade du kunnat kvitta källskatten om du äger aktien i ISK eller kf.
Om du har din kf/ISK hos Avanza eller Nordnet så görs kvittningen automatiskt utan att du behöver göra något. I en kf dröjer det något år innan du får tillbaka pengarna.
I en ISK sker återbetalningen i självdeklarationen året efter. Nordnet/Avanza rapporterar till Skatteverket så uppgiften kommer automatiskt med i deklarationen.
Om din depå till stor del består av utländska utdelningsaktier är kf att föredra för det är en del begränsningsregler i ISK.
Okej tack så hemskt mycket för hjälpen! Så alltså kvittas det mot min skatt som jag får betala för mitt ISK? Citerar Avanza "På ett ISK eller en kapitalförsäkring dras endast utländsk källskatt, alltså ingen preliminärskatt dock kan man söka avräkning för den utländska källskatten."
Måste jag alltså söka avräkning själv?
Citera
2015-09-13, 22:19
Medlem
Citat:
Okej tack så hemskt mycket för hjälpen! Så alltså kvittas det mot min skatt som jag får betala för mitt ISK? Citerar Avanza "På ett ISK eller en kapitalförsäkring dras endast utländsk källskatt, alltså ingen preliminärskatt dock kan man söka avräkning för den utländska källskatten."
Måste jag alltså söka avräkning själv?

Nej, Om du har Avanza eller Nordnet behöver du inte göra någonting om du har kf eller ISK.
De ansöker om avräkning för kf och för ISK rapporterar de till Skatteverket så din avräkning sker i din deklaration.
Citera
2015-09-14, 12:49
Medlem
Är inte kapitalförsäkring och aktier samma sak alltså?
Citera
2015-09-14, 15:07
Medlem
Citat:
Är inte kapitalförsäkring och aktier samma sak alltså?

Men vad fan... Är du på riktigt eller driver du med oss? Hur kan du ha så svårt att förstå ens de mest elementära sakerna?

Sluta handla med aktier. Du har ju ingen som helst aning om vad du pysslar med. Det är en ren slump att du inte förlorat allting hittills. Du har hållit på i flera år, startat nya trådar varje dag, fått svar varje dag och du fattar fortfarande inte hur skatten fungerar, vad en kapitalförsäkring är o.s.v.

Sälj dina aktier och titta aldrig mer åt börsen. Seriöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in