2015-09-13, 12:19
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Visst är det så som du skriver - advokatens mål är att fria klienten och försöker givetvis hitta luckor i gärningsbeskrivningen och puffar klienten. Det handlar väl om att hålla på etiken men ändå arbeta för klientens bästa. En balansgång.

Exakt!
2015-09-13, 12:20
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Det är inte advokaten utan klienten själv som fattar beslut om hur han ska föra sin talan. Advokaten är hans juridiska redskap och tar aldrig över försvaret.
Återigen, en advokat säger aldrig: gå och ljug! Men han kan (om än försiktigt) antyda ett och annat, ställa frågor som kan väcka klientens tankegångar i olika riktningar... Om klienten fattar vinken och om det är ett försvarssätt som passar honom, då kör man på det. Det är ett finstämt spel dem emellan.

I ditt resonemang har ju tydligen klienten erkänt brottet för advokaten. Men ändå kräver klienten att advokaten ska föra hans talan som oskyldig inför rätten?
2015-09-13, 12:21
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja rimligen borde han ha fått med LH in i ladan genom den större porten som ligger rakt över gatan mot där mopeden stod parkerad. Sen tagit sig in i mjölkrummet.
Om det inte går att gå in i rummet inifrån ladan betyder det i så fall att GM har gått in där utifrån på gaveln och därmed exponerat sig själv mycket mer då den platsen är synlig för boende där medan den andra porten är mer "insynsskyddad ".

Ja, att hon gick in i stora porten till ladan frivilligt pga att han lyckats komma på nån bra anledning. Kan du hjälpa mig med något, fånga katten eller vad fan som helst.
Sen händer det nåt, och han bär/släpar henne till mjölkrummet.

(En bekant till mig som har väldigt bra/bäst uppsikt över ladan pratade med bröderna dagen innan hon försvann. Har för mig att hans fru och barn inte var hemma den helgen, och det kanske han berättade. MGM kan ha sett att även den andra bilen inte var hemma när han åkte till ladan, för vad jag minns så sa han jag känner, att han var inne i Lidköping då.
Att det var så att han berättade det för den MGM, och denne tänkt på det låter iofs ganska orimligt.)
2015-09-13, 12:22
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det blir inga spår efter en "icke-fight", dvs om LH överrumplats har hon slagits ut direkt.Minimal risk; sikt åt bägge håll; området tidigare rekat. - X behöver heller inte ha varit ensam. - Frånsett de synpunkterna har X kunnat hämta sin bil, svängt in på norra parkeringen och plockat upp en utslagen LH; därefter ev. fortsatt till ladan (mjölkrummet), alt. har handsken hamnat i ladan när X fått över henne till andra sidan och skulle lasta in henne i sitt bagageutrymme (handske och kvitto kan ha glidit ur LH:s ena ficka och sedan blåst omkring).

Sedan har vi ju hypotesen om att NB är utsatt för en komplott; i så fall är det X eller någon denne närstående som genom handsken i ladan gett polisen en klar hint om var GM står att hitta. - DNA-bevisen och övrigt material återstår att granska.

Just det. Det var min tanke också. Han kan ju ha "knockat" henne på baksidan vid mopeden.

Det finns en väg norr om kaféområdet där man kan ta sig till en annan väg som leder rakt till baksidan av mjölkrummet.

Möjligen kan han ha haft sin bil där innan överfallet och burit in en redan utslagen LH i ladan.

Eller kan han slagit ut LH, hämtat sin bil och lastat in henne i den ,kört norrut och kört bakvägen till mjölkrummet.
Det är ju en risk med det då BO hade kunnat vakna till medan GM hämtar bilen. Alt 1 är troligare.

På baksidan alldeles intill mjölkrummet finns ett stort "hål" i väggen. Möjligen en port som saknas? Troligen finns fler portar på baksidan så att man kan ta sig in i ladan i.

Jag tror att att GM haft sin bil på baksidan redan innan överfallet.
Tror att LH fördes bort från kaféområdet relativt fort efter överfallet.
LH dog i mjölkrummet någon gång ca 18.30.
GM bär ut LH på baksidan och lägger henne i något fordon och och kör baksidan norrut, då ingen kan se om man inte själv befinner sig där.
Han kör ut till den större vägen och kör söderut förbi kaféet och svänger vänster vid den väg som leder mot Martorp och går runt söder om säteriet. Där har LHs tillhörigheter hittats.

En möjlig färdväg.

Eftersom området allt sker i är litet, tar inte heller hela förfarandet lång tid.
2015-09-13, 12:23
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Om det hittats blod på någon textilpersedel, går det inte att se om besudlingen härrör från en gammal torkad blodfläck eller om det är frågan om färskt blod? Blir det inte så att om det är från en torkad blodfläck blir besudlingen bara på ytan av fibrerna som en smutsfläck men om det rör sig om färskt blod så tränger blodet in i fibrerna och kan urskiljas med mikroskop?

För mig som inte kan något om DNA, låter det ganska orimligt att torkat blod fastnat på diverse saker.
Det borde absolut gå att urskilja.
2015-09-13, 12:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Ja, att hon gick in i stora porten till ladan frivilligt pga att han lyckats komma på nån bra anledning. Kan du hjälpa mig med något, fånga katten eller vad fan som helst.
Sen händer det nåt, och han bär/släpar henne till mjölkrummet.

(En bekant till mig som har väldigt bra/bäst uppsikt över ladan pratade med bröderna dagen innan hon försvann. Har för mig att hans fru och barn inte var hemma den helgen, och det kanske han berättade. MGM kan ha sett att även den andra bilen inte var hemma när han åkte till ladan, för vad jag minns så sa han jag känner, att han var inne i Lidköping då.
Att det var så att han berättade det för den MGM, och denne tänkt på det låter iofs ganska orimligt.)
Kan du klargöra parantesen? Vems fru och barn? MGM:s, broderns eller bekantens? Vem var i Lidköping? MGM eller bekanten? Vilken andra bil? Vilken är första bilen?
2015-09-13, 12:30
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Följa med en öststatare med knagglig engelska?

Har han nyckel in dit då?
Ja just det, han är ju gårdens allt-i-allo.

T.ex - katt *mjau*, pekat och sagt - help me.
2015-09-13, 12:32
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Sedan har vi ju hypotesen om att NB är utsatt för en komplott; i så fall är det X eller någon denne närstående som genom handsken i ladan gett polisen en klar hint om var GM står att hitta. - DNA-bevisen och övrigt material återstår att granska.

Det är ju givetvis inte omöjligt. Men det låter då som att en annan GM har planerat detta och då behövt tid på sig att plantera ut bevis före överfallet. Tex ha kastat ut LHS saker i förväg. Men inenting tyder ju på att LH saknade något innan överfallet ägde rum.
Låter som ett för avancerat scenario, vilket iofs inte är omöjligt,
men lösningen är nog enklare.
2015-09-13, 12:33
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Kan du klargöra parantesen? Vems fru och barn? MGM:s, broderns eller bekantens? Vem var i Lidköping? MGM eller bekanten? Vilken andra bil? Vilken är första bilen?
Den som har bäst uppsikt över kaféområdet
2015-09-13, 12:35
Medlem
Qwarts avatar
Citat:

Min bekantas fru och barn var inte hemma, och han var inne i Lidköping när caféet stängde vad jag minns. De har två bilar.
2015-09-13, 12:43
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Jag tror inte det var planerat, men att den MGM var i ladan mitt emot caféet när det stängde.
Jag hörde av en bekant, som jag skrivit förut, att LH pratat med nån i en svart SUV som stannat till på samma sida som ladan. Då hade LH hjälmen uppträdd på armen och ska ha sett bekväm ut.
Det samtalet tog säkert några min, och när SUV åker SMS LH att hon ska åka hem.
Om ryktet med SUV stämmer, tror jag den MGM tog chansen precis när den åkt. Han kan ha sagt vad som helst - bortsprungen katt t.ex.
När hon är i ladan gör han närmande och det går fort och jävligt fel.

Det skulle inte förvåna mig om han ringer sin bror berättar vad som hänt när allt är över, och de åker till Martorp ihop.
Men jag tror inte han sagt något till sin fru.

Det här med svarta SUVen stämmer inte alls med den teori jag har om hur allt började , men SUV teorin är intressant .
Om den stämmer så tror jag det är AJ som pratar med LH , men han har blivit tillsagd av Polisen att vara tyst om det .
AJ kan ha sett något väldigt viktigt när han kör iväg tex NBs bil , det kan vara det han menade med att han lämnat viktig info till Polisen .
Men jag har väldigt svårt att tro på att NB skulle lyckas med att locka in LH i ladan , nej det tror jag inte .
2015-09-13, 12:43
Medlem
Citat:
Ja, han har rätt att bryta förundersökningssekretessen. De uppgifter han släpper hjälper inte förundersökningen, däremot hjälper de till att få allmänheten, inklusive vittnen och blivande nämndemän, att tro att rätt man är häktad. Läs #Psykosomalisks inlägg. Hen har övertygats av åklagaren och skulle ställa upp som nämndeman om det blir aktuellt. Det skulle inte ge NB en rättvis rättegång.
Jo, eftersom jag kan bedöma läget efter vilken information som är aktuell, vilket jag har förklarat. Och dagens bedömning är givetvis en spekulation - baserad på logik.

Jag fattar inte varför du tjatar om åklagarens ageranden. Det är ju ändå ingen här som tror att du är mer insatt i ärendet än vad han är. Snart får du veta vad alla andra redan fattar.

Igen, skulle åklagaren låtit bli att upplysa allmänheten om polisen sett NB stå med Lisas huvud i handen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in