2015-09-13, 11:47
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Tror som du. På brottsplatsen finns bara 1 GM.

Medhjälparen kommer eventuellt in senare.

Frun har blivit ombedd att säga att NB var med henne under aktuell tid.

Det verkar inte finnas några som helst tecken på någon form av våld vid mopedens placering.

Dock tyder ju polisens avspärrning vid det sk mjölkrummet att något särskilt hänt därinne.

Hur kom då LH in där?

Han kan ha tagit kontakt och lurat in henne där? Tvekat.

Hon gick in där själv och då var MGM redan där? Inte troligt.

Han kanske helt enkelt lyfte henne och bar in henne i ladan?

Vågat men inte omöjligt.

Jag tror isf att MGM på något sätt lyckats "snacka" in henne i ladan. Pang på och sen bar han henne till mjölkrummet. Eftersom ladan och mjölkrummet är hopbyggt, borde det gå att komma in i mjölkrummet från insidan av ladan.
2015-09-13, 11:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Det verkar inte finnas några som helst tecken på någon form av våld vid mopedens placering.
Det blir inga spår efter en "icke-fight", dvs om LH överrumplats har hon slagits ut direkt.
Citat:
Han kanske helt enkelt lyfte henne och bar in henne i ladan?

Vågat men inte omöjligt.
Minimal risk; sikt åt bägge håll; området tidigare rekat. - X behöver heller inte ha varit ensam. - Frånsett de synpunkterna har X kunnat hämta sin bil, svängt in på norra parkeringen och plockat upp en utslagen LH; därefter ev. fortsatt till ladan (mjölkrummet), alt. har handsken hamnat i ladan när X fått över henne till andra sidan och skulle lasta in henne i sitt bagageutrymme (handske och kvitto kan ha glidit ur LH:s ena ficka och sedan blåst omkring).

Sedan har vi ju hypotesen om att NB är utsatt för en komplott; i så fall är det X eller någon denne närstående som genom handsken i ladan gett polisen en klar hint om var GM står att hitta. - DNA-bevisen och övrigt material återstår att granska.
2015-09-13, 11:55
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Jag tror isf att MGM på något sätt lyckats "snacka" in henne i ladan. Pang på och sen bar han henne till mjölkrummet. Eftersom ladan och mjölkrummet är hopbyggt, borde det gå att komma in i mjölkrummet från insidan av ladan.

Ja rimligen borde han ha fått med LH in i ladan genom den större porten som ligger rakt över gatan mot där mopeden stod parkerad. Sen tagit sig in i mjölkrummet.
Om det inte går att gå in i rummet inifrån ladan betyder det i så fall att GM har gått in där utifrån på gaveln och därmed exponerat sig själv mycket mer då den platsen är synlig för boende där medan den andra porten är mer "insynsskyddad ".
2015-09-13, 11:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Vad händer ifall klienten plötsligt skulle börja prata inför åklagare/polis och berätta att advokaten uppmanat hen att hålla inne med sanningen?
En advokat uppmanar (normalt sett) aldrig en klient att hålla inne med sanningen. Han/hon ber t.ex. klienten fundera på om det är några detaljer som kanske borde utelämnas så att inte åklagarsidan får för mycket jobb. - I ditt exempel är det bara för advokaten att blåneka och rycka på axlarna åt sin klient. - Vem kan bevisa vad?
2015-09-13, 12:05
Medlem
Om det hittats blod på någon textilpersedel, går det inte att se om besudlingen härrör från en gammal torkad blodfläck eller om det är frågan om färskt blod? Blir det inte så att om det är från en torkad blodfläck blir besudlingen bara på ytan av fibrerna som en smutsfläck men om det rör sig om färskt blod så tränger blodet in i fibrerna och kan urskiljas med mikroskop?
2015-09-13, 12:05
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
En advokat uppmanar (normalt sett) aldrig en klient att hålla inne med sanningen. Han/hon ber t.ex. klienten fundera på om det är några detaljer som kanske borde utelämnas så att inte åklagarsidan får för mycket jobb. - I ditt exempel är det bara för advokaten att blåneka och rycka på axlarna åt sin klient. - Vem kan bevisa vad?

Nja, brottmålsadvokater blir ofta tilldelade ärenden. Om kollegor skulle börja titta snett och om ryktet solkades så riskerar man snart att förpassas ut i kylan.
2015-09-13, 12:08
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Detta har tagits upp ett par gånger tidigare.
Det jag vet är att Helena Andersson skulle börja arbeta på sjukhuset i Mariestad dagen efter sitt försvinnande. Så finns det uppgifter om att hon hade arbetat på Rattugglan som ligger utmed E20 utanför Mariestad men när hon gjorde det vet inte jag. Inte heller om hon hade något arbete just vid sitt försvinnande mer än det hon strax skulle börja på på sjukhuset.

Rattugglan är en stor rastplats med mack, restaurang och motell. Enligt vissa uppgifter lär det även ha varit ett asylboende där ett tag. När i så fall vet jag inte. Vem som ägde Rattugglan vet jag inte heller.

Helena försvann på väg hem från stadshotellet i Mariestad. Vem som ägde det då har jag aldrig sett några uppgifter om.

Utan att veta så tror jag att polisen har tittat på och jämfört Helenas försvinnande med Lisas. Helenas försvinnande togs även upp i media nu i juni. Värt att nämna också är att en av Helenas systrar var med i söket efter Lisa.

Släpp detta nu och försök lita på att polis och åklagare har gjort sitt jobb. Inget verkar tyda på något samband mellan dessa två försvinnanden. Antagligen är det för mycket som pekar på NB. AJ har säkert hörts om sina förehavanden liksom många andra. De finns nog med i de över 400 förhör som hållits. Säker är jag inte men skulle bli mycket förvånad om så inte är fallet.

Och så heter HA inte Helen utan Helena. Ni blandar väl inte ihop hennes försvinnande med Helen-mordet i Hörby? Tycker det är viktigt att påpeka för att undvika missförstånd så långt det går.

Det hade varit lättare att släppa det om man inte visste att samma poliskommissarie hade hand om även detta fall

I mina ögon är det stor samband
Tittade på "veckans brott " om Helena fallet
Alla kan se den på you tube och dra egna slutsatser
2015-09-13, 12:08
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart

Följa med en öststatare med knagglig engelska?

Har han nyckel in dit då?
Ja just det, han är ju gårdens allt-i-allo.
2015-09-13, 12:11
Medlem
Hyltrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Jag vet inte, men jag har svårt att tro att en advokat som arbetar på så sätt kommer att bli särskilt framgångsrik.

Om mer än en klient säger samma sak om samma advokat "Sillen sa till mig att undanhålla information" så har jag svårt att tro att det inte blir hett om öronen för den advokaten?
2015-09-13, 12:11
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Vad händer ifall klienten plötsligt skulle börja prata inför åklagare/polis och berätta att advokaten uppmanat hen att hålla inne med sanningen?

Det är inte advokaten utan klienten själv som fattar beslut om hur han ska föra sin talan. Advokaten är hans juridiska redskap och tar aldrig över försvaret.
Återigen, en advokat säger aldrig: gå och ljug! Men han kan (om än försiktigt) antyda ett och annat, ställa frågor som kan väcka klientens tankegångar i olika riktningar... Om klienten fattar vinken och om det är ett försvarssätt som passar honom, då kör man på det. Det är ett finstämt spel dem emellan.
2015-09-13, 12:16
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyltran
Jag vet inte, men jag har svårt att tro att en advokat som arbetar på så sätt kommer att bli särskilt framgångsrik.

De mest framgångsrika advokater arbetar på det sättet!
Det är ett smutsigt yrke. Men välbetalt.
2015-09-13, 12:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Det är inte advokaten utan klienten själv som fattar beslut om hur han ska föra sin talan. Advokaten är hans juridiska redskap och tar aldrig över försvaret.
Återigen, en advokat säger aldrig: gå och ljug! Men han kan (om än försiktigt) antyda ett och annat, ställa frågor som kan väcka klientens tankegångar i olika riktningar... Om klienten fattar vinken och om det är ett försvarssätt som passar honom, då kör man på det. Det är ett finstämt spel dem emellan.

Visst är det så som du skriver - advokatens mål är att fria klienten och försöker givetvis hitta luckor i gärningsbeskrivningen och puffar klienten. Det handlar väl om att hålla på etiken men ändå arbeta för klientens bästa. En balansgång.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in