2015-09-13, 08:16
Medlem
Ingen sv oss vet någonting om vilka DNA-spår polisen har säkrat, men litauern är häktad så någon form av teknisk bevisning lär finnas. Men jag tycker att mer talar för att litauern är oskyldig än att han är skyldig. Ett scenario är att han blivit tvingad av sin arbetsgivares familj att städa undan och att han får leva lycklig i alla sina dagar om han hjälper till. Dessutom blir han lovad en i hans ögon stor summa pengar. Mot vem skulle han inte varit lojal om inte sin arbetsgivare som han blivit god vän med? Jag har hört att han under första tiden hos AJ bodde i manskapsboden på Martorp innan han fick flytta in i flygelbyggnaden på Blomberg.

Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Ok, spännande berättelse.
Att MGM:s DNA kan knytas till Lisa Holms kropp, enligt åklagaren, är det bara svammel och hittepå som man inte behöver fästa så stor vikt vid? Blodspår och andra DNA-spår som konstaterats - är det inte relevant i sammanhanget? Har din/dina alternativa GM efter mordet kört nåt plantering-race för att sätta dit MGM? Eller, har MGM någon sjukdom som ger ökad blödningsbenägenhet och att det är därför man hittat blodspår på LH:s tillhörigheter, d.v.s att han blöder lite här och där i området och möjligheten finns att han haft oturen att pricka in LH:s tillhörigheter med lite blodstänk? Eller, räcker det att tänka att han är snickare och kan ha slagit sig på tummen med hammaren?
Alla har rätt att spekulera i alternativteorier, men "glömmer" man bort att samtidigt ge en rimlig teori till varför man inte tror på det som åklagaren gått ut med, då blir teorin bara en saga, en berättelse.
Senast redigerad av Spanaren321 2015-09-13 kl. 08:19.
2015-09-13, 08:24
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Är det sant, jobbade Helen på ett café som Jönsson ägde ? Hoppas verkligen att polisen vet om det , två flickor som arbetar på två helt olika platser i landet där AJ står som ägare av lokalen , inte klokt om dom har missat det

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är inte klarlagt att AJ ägde lokalen som Helen jobbade i, eller hade något med rörelsen att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Kan man botse från detta sammanträffande?
Detta har tagits upp ett par gånger tidigare.
Det jag vet är att Helena Andersson skulle börja arbeta på sjukhuset i Mariestad dagen efter sitt försvinnande. Så finns det uppgifter om att hon hade arbetat på Rattugglan som ligger utmed E20 utanför Mariestad men när hon gjorde det vet inte jag. Inte heller om hon hade något arbete just vid sitt försvinnande mer än det hon strax skulle börja på på sjukhuset.

Rattugglan är en stor rastplats med mack, restaurang och motell. Enligt vissa uppgifter lär det även ha varit ett asylboende där ett tag. När i så fall vet jag inte. Vem som ägde Rattugglan vet jag inte heller.

Helena försvann på väg hem från stadshotellet i Mariestad. Vem som ägde det då har jag aldrig sett några uppgifter om.

Utan att veta så tror jag att polisen har tittat på och jämfört Helenas försvinnande med Lisas. Helenas försvinnande togs även upp i media nu i juni. Värt att nämna också är att en av Helenas systrar var med i söket efter Lisa.

Släpp detta nu och försök lita på att polis och åklagare har gjort sitt jobb. Inget verkar tyda på något samband mellan dessa två försvinnanden. Antagligen är det för mycket som pekar på NB. AJ har säkert hörts om sina förehavanden liksom många andra. De finns nog med i de över 400 förhör som hållits. Säker är jag inte men skulle bli mycket förvånad om så inte är fallet.

Och så heter HA inte Helen utan Helena. Ni blandar väl inte ihop hennes försvinnande med Helen-mordet i Hörby? Tycker det är viktigt att påpeka för att undvika missförstånd så långt det går.
2015-09-13, 08:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Åklagaren ger ett mycket professionellt och seriöst intryck och har endast lämnat minsta möjliga uppgifter om utredningen. Han gör sitt jobb, korrekt och lågmäld - väger varje ord vid intervjuer.

Kan du precisera vad du menar med åklagarens sladdrande?

Till hjälp finns här Svenska Akademiens ordboks definition av "sladdrande";

sladdrande; innehållslöst, banalt, dumt prat, pladder; skvaller
Det har jag förklarat upprepade gånger, åklagaren bryter förundersökningssekretessen genom att göra PR för förundersökningen och sig själv.

Om du nu tycker att jag skriver för mycket, varför ställer du frågor som jag redan har svarat på, flera gånger?
2015-09-13, 08:30
Medlem
Hyltrans avatar
Citat:
fokusera på verkligheten, d.v.s det vi hittills fått veta, och sedan, utifrån det, fundera kring vad som egentligen hänt och sen att beakta rimligheten i de hypoteser man tänkt posta,

Problemet är att göra så är att det är åklagaren som bestämmer vad vi får veta.

Han säger vad som tjänar hans syfte, och så drar han igång pöbeln, som vill lyncha någon.

För mig är det självklart att alla hoppas att han är skyldig och döms, men frågan är om det finns tillräcklig med bevisning för att få honom dömd?

Om han är oskyldig kommer inte hans katt att känna igen honom när han släpps, hemska tanke.
Senast redigerad av Hyltran 2015-09-13 kl. 08:32.
2015-09-13, 08:37
Medlem
Citat:
Det är inte försent att börja prata, om han är inblandad. Rättegången har inte börjat ännu.

Det vet jag, men hela scenariot som jag skrev känns så fuckat, att varför skulle han sitta och hålla tyst om en sådan här sak under alla dessa omständigheter?
2015-09-13, 08:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coatmeal
Det vet jag, men hela scenariot som jag skrev känns så fuckat, att varför skulle han sitta och hålla tyst om en sådan här sak under alla dessa omständigheter?
Jag har nämnt tre tänkbara orsaker, lojalitet, slippa fängelse, pengar.
2015-09-13, 08:50
Bannlyst
Citat:
Ingen sv oss vet någonting om vilka DNA-spår polisen har säkrat, men litauern är häktad så någon form av teknisk bevisning lär finnas. Men jag tycker att mer talar för att litauern är oskyldig än att han är skyldig. Ett scenario är att han blivit tvingad av sin arbetsgivares familj att städa undan och att han får leva lycklig i alla sina dagar om han hjälper till. Dessutom blir han lovad en i hans ögon stor summa pengar. Mot vem skulle han inte varit lojal om inte sin arbetsgivare som han blivit god vän med? Jag har hört att han under första tiden hos AJ bodde i manskapsboden på Martorp innan han fick flytta in i flygelbyggnaden på Blomberg.

Vad är det som du menar talar mer för att MGM är oskyldig än skyldig? Förklara gärna det, annars vet jag inte hur jag ska besvara ditt inlägg.

Ditt scenario att MGM skulle blivit tvingad av sin arbetsgivares familj att städa undan mot att få en stor summa pengar och "få leva lycklig i alla sina dagar" låter tämligen orimligt.
Tror du att det finns någon lycka i att kanske bli fälld för mord som "någon annan utfört", sitta i fängelse under många år, vara märkt för hela livet, föraktad av de flesta,både i Sverige och Litauen och att inte få ha något familjeliv? För mig låter det varken trovärdigt eller som en beskrivning av ett lyckligt liv. Det livet är nog inget som kan köpas för pengar, tror jag i alla fall.
Jag tror på ett annat scenario och det är att MGM gjort närmanden eller försök till det, blivit bryskt avvisad och kanske LH börjat skrika, försökt försvara sig och han har inte kunnat hantera situationen. Avvisande i kombination med panik att bli ertappad och det slog slint i skallen på honom.
2015-09-13, 09:02
Bannlyst
Citat:
Det har jag förklarat upprepade gånger, åklagaren bryter förundersökningssekretessen genom att göra PR för förundersökningen och sig själv.

Om du nu tycker att jag skriver för mycket, varför ställer du frågor som jag redan har svarat på, flera gånger?

Det kallas inte PR och är inte PR. Åklagaren har rätt att gå ut med den information han lämnat utan att han "bryter förundersökningssekretessen". Han äger den rätten, är bara att acceptera.
Att beskriva det som "sladder" tyder på en mycket nedlåtande attityd mot rättssystemet och en oförmåga att acceptera de fakta som presenterats.
2015-09-13, 09:05
Medlem
Din teori kan mycket väl stämma, men även min teori. Om MGM förstår att han tjänar på att börja prata och berätta sanningen så gör han det.

Citat:
Vad är det som du menar talar mer för att MGM är oskyldig än skyldig? Förklara gärna det, annars vet jag inte hur jag ska besvara ditt inlägg.

Ditt scenario att MGM skulle blivit tvingad av sin arbetsgivares familj att städa undan mot att få en stor summa pengar och "få leva lycklig i alla sina dagar" låter tämligen orimligt.
Tror du att det finns någon lycka i att kanske bli fälld för mord som "någon annan utfört", sitta i fängelse under många år, vara märkt för hela livet, föraktad av de flesta,både i Sverige och Litauen och att inte få ha något familjeliv? För mig låter det varken trovärdigt eller som en beskrivning av ett lyckligt liv. Det livet är nog inget som kan köpas för pengar, tror jag i alla fall.
Jag tror på ett annat scenario och det är att MGM gjort närmanden eller försök till det, blivit bryskt avvisad och kanske LH börjat skrika, försökt försvara sig och han har inte kunnat hantera situationen. Avvisande i kombination med panik att bli ertappad och det slog slint i skallen på honom.
2015-09-13, 09:12
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det kallas inte PR och är inte PR. Åklagaren har rätt att gå ut med den information han lämnat utan att han "bryter förundersökningssekretessen". Han äger den rätten, är bara att acceptera.
Att beskriva det som "sladder" tyder på en mycket nedlåtande attityd mot rättssystemet och en oförmåga att acceptera de fakta som presenterats.
Ja, han har rätt att bryta förundersökningssekretessen. De uppgifter han släpper hjälper inte förundersökningen, däremot hjälper de till att få allmänheten, inklusive vittnen och blivande nämndemän, att tro att rätt man är häktad. Läs #Psykosomalisks inlägg. Hen har övertygats av åklagaren och skulle ställa upp som nämndeman om det blir aktuellt. Det skulle inte ge NB en rättvis rättegång.
2015-09-13, 09:16
Medlem
Citat:

Det du har förklarat har inget värde, för det är inte så det går till. Jag har förklarat att det inte är fysiskt möjligt att få till ett åtal före november, och kanske inte ens detta år eftersom det är många som ska inkallas och mycket material för advokaten att läsa in, efter att åklagaren sammanställt det han har att komma med.

Som "familjerättare" borde du veta att det är skillnad, på vem som styr processen i brottmål och vad det är som parterna själva råder över. Svagheten i ditt raljerande är att du inte tagit "kvällskurser" i straffrätt och processrätt. Elever brukar få beröm när de söker bekräftelse i syfte att få dem tysta!

Åklagaren släpper bara den information som går att släppa utan att skada utredningen. Han har lyckats med att få mig trygg beträffande denna utredning och att Litauern inte är häktad utan grund.

Advokaten Rönnbäck har gjort mig orolig, eftersom varje usling förtjänar ett försvar. Nu blir det "walkover".
2015-09-13, 09:18
Bannlyst
Citat:
Din teori kan mycket väl stämma, men även min teori. Om MGM förstår att han tjänar på att börja prata och berätta sanningen så gör han det.

Ja, hoppas att han nu börjar prata och berättar sanningen när han konfronteras med DNA-bevis och annat vid förhöret som skall hållas snart

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in