2015-09-12, 09:54
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
DÖ kommer leda till borgerlighetens DÖD.

Eller till Rödgrön röra under lång tid. Om inte undrens tid är förbi. Och Jimmie visar sig vara frälsaren med egen majoritet.

Ganska fantastiskt att alla borgerliga partier via en frivillig överenskommelse avsagt sig makten inom överskådlig framtid. I rädsla för att SD ska ta ifrån dem makten som de inte själva vill ha.

Anledningen tror jag är denna.

Det var enbart partiledarna som ingick DÖ. Personer inom partierna som behärskar konsekvenstänkande och politiska strategier fick aldrig komma till tals.

Därför målade man in sig i ett hörn. Bryter man DÖ, erkänner Batra, Lööf och Majoren att man hade fel. Vilket de aldrig kommer att göra.

Hoppet står då till förstföderskan Busch. Hon som inte var med när det begav sig. Och därmed kan bryta DÖ utan att personligen behöva skämmas.

Samtidigt kanske kådisarnas enda chans att överleva nästa val.

Spännande politiska tider vi lever i.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-09-12 kl. 10:03.
Citera
2015-09-12, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Eller till Rödgrön röra under lång tid. Om inte undrens tid är förbi. Och Jimmie visar sig vara frälsaren med egen majoritet.

Ganska fantastiskt att alla borgerliga partier via en frivillig överenskommelse avsagt sig makten inom överskådlig framtid. I rädsla för att SD ska ta ifrån dem makten som de inte själva vill ha.

Anledningen tror jag är denna.

Det var enbart partiledarna som ingick DÖ. Personer inom partierna som behärskar konsekvenstänkande och politiska strategier fick aldrig komma till tals.

Därför målade man in sig i ett hörn. Bryter man DÖ, erkänner Batra, Lööf och Majoren att man hade fel. Vilket de aldrig kommer att göra.

Hoppet står då till förstföderskan Busch. Hon som inte var med när det begav sig. Och därmed kan bryta DÖ utan att personligen behöva skämmas.

Samtidigt kanske kådisarnas enda chans att överleva nästa val.

Spännande politiska tider vi lever i.

Jag skulle tro att KD är det parti som skulle kunna ha mest att vinna på att lämna DÖ. Låt säga att man sadlar om till att bli mer invandringskritiskt och lämnar Dö. Man kommer tappa lite väljare men få desto fler från övriga partier, skulle säkert kunna bli ett 10% parti efter en sån omläggning. För om dem håller fast vid DÖ så lär dem få under 4% spärren och åka ut.
Citera
2015-09-12, 11:25
Moderator
Tinuviels avatar
Inlägg infogade från:
(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

// mod
Citera
2015-09-12, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Det tror jag också. Det tar emot för många att gå över till SD, så för varje procent-enhet som SD vinner så har nog övriga politiker tappat 2-3 i popularitet.

Det finns ett enormt missnöje med våra politiker. Även de som inte är invandringskritiker måste ju också vara missnöjda med den passivitet och feghet som politikerna uppvisar. I stort sett vilket parti som helst skulle kunna göra en superkarriär nu. Särskilt om de är invandringskritiska eller anti DÖ.

Att inte etablerade micropartier som PP och KLP (eller vad de heter nu) passar på och göra lite populistiska utspel nu är konstigt.

Dessutom tror jag att ett sådant parti (rumsrent SD-alternativ) skulle göra otrolig uppstuds i opinionsundersökningarna om det bara fick ut sitt namn till allmänhet och hade en karismatisk ledare.
Med det menar jag att Bradley-effekten skulle försvinna eftersom sverigedemokrater som inte kan vara öppna med sitt val, skulle uppge detta partiet istället och vi skulle då genom att lägga ihop det nya partiet med SDs röster få ett verkligt mått på oppositionen och budskapet om det nya partiet skulle därefter bara rulla på av sig självt genom folklagret.

Antagligen är SD medvetna om möjligheterna/faran för denna sortens invandringskritisk kannibalism men för Sveriges del, och för SDs del i längden, så vore det nog inte fel.
Senast redigerad av Reflector 2015-09-12 kl. 12:43.
Citera
2015-09-12, 13:53
Medlem
Jag har sällan sett så mycket räknande som i denna tråd och tråden Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar. Det påminner närmast om räkneövningar i skolan. Men jag tror att flertalet har missat att vi diskuterar politik och det är ett spel med egna regler.

DÖ ingicks med de förutsättningar som förelåg kring årskiftet. Sedan dess har SD nästan fördubblats och inte ens de sista veckornas mediadiskussion har stoppat ökningen. En fortsatt ökning av SD kommer att få konsekvenser redan under denna mandatperiod. Det blir t ex spännande att se resultaten från Moderaternas partistämma i mitten av oktober. Om vi får ytterligare några hopp uppåt för SD och minskningar för M innan dess kan det bli svårt för den nuvarande ledningen att stå kvar vid DÖ och att inte ändra invandringspolitik, om den nuvarande ledningen ens får fortsatt förtroende.

Även de borgerliga "småpartierna" måste förändra sin politik för att få vara kvar i riksdagen efter nästa val, vare sig det blir i september 2018 eller tidigare. Ett sammanbrott för aliansen förefaller trolig eftersom varje borgerligt parti måste profilera sig.

Om M ändrar invandringspolitik följer sannolikt S efter, särskilt om de fortsätter att tappa i opinionsmätningarna. Minns att traditionellt är det S och M som har uppehållit den reglerade invandringen ända tills M övergav den linjen under Reinfeldt.

En ändrad S-politik inom detta område leder troligen till en regeringskris, Mp kan knappast acceptera det. Inte otroligt att partierna i det läge väljer att hitta en koalition där SD antingen ingår eller lovar ett aktivt stöd.

Jag tror att DÖ dör inom de närmsta 12 månaderna och att vi samtidigt påbörjar en utveckling mot en ur ett västerländskt perspektiv mer normal invandringspolitik. Jag tror också att Sverige under den perioden byter regering.
Citera
2015-09-12, 13:54
Medlem
Fris avatar
DÖ är en frivillig överenskommelse mellan några partier. Den gäller precis så som de hittar på att den gäller från stund till stund. Det är inte ens ett juridiskt bindande avtal, än mindre en del av grundlagens regeringsform. Så styrs Sverige idag!
Citera
2015-09-12, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metronomicum
Inte troligt. DÅ skulle vänstern och högern göra det som de borde gjort redan i höstas, sätta sig ned och komma överens om någon form av koalitionsregering.

SD behöver iaf närma sig en 35-40 procent innan andra partier skulle svälja sin stolthet och kunna tänka sig någon form av samarbete.

Det kommer de att få var så säker. Vi kommer att se minst ett rent terrordåd och många fler vansinnesdåd utav invällare som fått avvisningsbeslut innan 2018. Vänta och se.
Citera
2015-09-12, 17:29
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryten
Jag har sällan sett så mycket räknande som i denna tråd och tråden Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar. Det påminner närmast om räkneövningar i skolan. Men jag tror att flertalet har missat att vi diskuterar politik och det är ett spel med egna regler.

DÖ ingicks med de förutsättningar som förelåg kring årskiftet. Sedan dess har SD nästan fördubblats och inte ens de sista veckornas mediadiskussion har stoppat ökningen. En fortsatt ökning av SD kommer att få konsekvenser redan under denna mandatperiod. Det blir t ex spännande att se resultaten från Moderaternas partistämma i mitten av oktober. Om vi får ytterligare några hopp uppåt för SD och minskningar för M innan dess kan det bli svårt för den nuvarande ledningen att stå kvar vid DÖ och att inte ändra invandringspolitik, om den nuvarande ledningen ens får fortsatt förtroende.

Även de borgerliga "småpartierna" måste förändra sin politik för att få vara kvar i riksdagen efter nästa val, vare sig det blir i september 2018 eller tidigare. Ett sammanbrott för aliansen förefaller trolig eftersom varje borgerligt parti måste profilera sig.

Om M ändrar invandringspolitik följer sannolikt S efter, särskilt om de fortsätter att tappa i opinionsmätningarna. Minns att traditionellt är det S och M som har uppehållit den reglerade invandringen ända tills M övergav den linjen under Reinfeldt.

En ändrad S-politik inom detta område leder troligen till en regeringskris, Mp kan knappast acceptera det. Inte otroligt att partierna i det läge väljer att hitta en koalition där SD antingen ingår eller lovar ett aktivt stöd.

Jag tror att DÖ dör inom de närmsta 12 månaderna och att vi samtidigt påbörjar en utveckling mot en ur ett västerländskt perspektiv mer normal invandringspolitik. Jag tror också att Sverige under den perioden byter regering.

Småpartierna kan köra valtekniskt samarbete för att komma in ännu ett val, så de kan visst skjuta upp förändringsarbetet.

DÖ-kartellen är skitskraja för ett val så just därför så blir det inget förrän 2018 om inte något alldeles extra händer.
Citera
2015-09-12, 18:45
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Småpartierna kan köra valtekniskt samarbete för att komma in ännu ett val, så de kan visst skjuta upp förändringsarbetet.
KD 1% som valsamverkar med FP 2% hjälper dem inte.

Citat:
DÖ-kartellen är skitskraja för ett val så just därför så blir det inget förrän 2018 om inte något alldeles extra händer.
Om ens då. Jag tror de kommer att "ta ansvar för demokratin" och ställa in nästa riksdagsval under förevändningen att avvecklandet av Valmyndigheten som ersätts med Skatteverket tar obestämd tid att genomföra p.g.a. "mer samordning".
Citera
2015-09-13, 08:15
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
KD 1% som valsamverkar med FP 2% hjälper dem inte.
.

Då får de ta med C också, lilla alliansen kan de få heta.
Citera
2015-09-13, 10:43
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Om SD blir landets största parti kommer dom förmodligen att förbjudas för brott mot "värdegrunden". I DDR-Sverige tycks allt vara möjligt för närvarande...
Citera
2015-09-13, 11:42
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Om SD blir landets största parti kommer dom förmodligen att förbjudas för brott mot "värdegrunden". I DDR-Sverige tycks allt vara möjligt för närvarande...

Ha ha. Då kan de lika väl ta över Sverigedemokraterna när de får egen majoritet. Så att DDR kan fortsätta i all välförmåga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in