2015-09-12, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Ja, precis. Hur ska polisen agera om en bankrånare snackar Swahili? Bäst att ringa tolken först.
Nae, handfängsel funkar bra. Sänder vissa signaler till den misstänkta, att "nu är det allvar". Tror till och med en litauer förstår det. Sen kanske det går att göra sig förstådd med engelska och ritade sträck-gubbar.

I FUP får vi kanske läsa om en MGM som precis inte förstår någonting.

Men det var inte brottsmisstanke. Det var hämtning till förhör. Har du missat det trots alla dessa tusentals sidor?
2015-09-12, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Så det är vad du gömmer dig bakom. JO. Du funderar själv inte över språk- och kulturförbistring?

Nej.Ärligt talat kan det vara det jag funderar minst av allt på just nu.
Jag förstår att du lider av sättet litauern fördes till stationen,med bojor,det gör inte jag.
Senast redigerad av Noningra 2015-09-12 kl. 20:44.
2015-09-12, 20:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ja, precis. Hur ska polisen agera om en bankrånare snackar Swahili? Bäst att ringa tolken först.
Nae, handfängsel funkar bra. Sänder vissa signaler till den misstänkta, att "nu är det allvar". Tror till och med en litauer förstår det. Sen kanske det går att göra sig förstådd med engelska och ritade sträck-gubbar.

I FUP får vi kanske läsa om en MGM som precis inte förstår någonting.
Tack, då finns det ingen anledning att tro att trion gjorde motstånd av annan orsak än att de inte förstod situationen.
2015-09-12, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Nej.Ärligt talat kan det vara det jag funderar minst av allt på just nu.
Jag fårstår att du lider av sättet litauern fördes till stationen,med bojor,det gör inte jag.

Är det bara litauer (araber, somalier etc) som det är ok att hämta till förhör med bojor utan att de begriper vad som händer?
2015-09-12, 20:46
Medlem
Citat:
Är det bara litauer (araber, somalier etc) som det är ok att hämta till förhör med bojor utan att de begriper vad som händer?

Nej,jag kan tänka mig att det finns flera nationaliteter.
2015-09-12, 20:47
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Men det var inte brottsmisstanke. Det var hämtning till förhör. Har du missat det trots alla dessa tusentals sidor?
Hade jag varit polis hade jag helst undvikit att ha en obojad (möjligen aggressiv) litauer i baksätet. Men det finns säkert någon instans du kan vända dig till med dina indignationer. Passa på att ägna brottsoffren samma välvilliga omtanke.
2015-09-12, 20:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Hade jag varit polis hade jag helst undvikit att ha en obojad (möjligen aggressiv) litauer i baksätet. Men det finns säkert någon instans du kan vända dig till med dina indignationer. Passa på att ägna brottsoffren samma välvilliga omtanke.
Jaha, så det var inte ens språkförbistring, utan en preventiv åtgärd. Litauern kunde bli aggressiv. Finns inte alltid den risken? Hämtas alla till förhör i handbojor?
2015-09-12, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Nej,jag kan tänka mig att det finns flera nationaliteter.

Ok. Då förstår jag. Du menar att polisen inte behöver kommunicera utan bara boja personer efter deras eget godtycke när de hämtar till förhör. Det är säkert intressant för många att veta.

Det är också intressant att polis inte heller behöver förstå om den bojade personen har hjärtfel eller någon annan fysisk åkomma vid förhörshämtning. Jag menar om en person som hämtas till förhör tex skulle avlida.
Senast redigerad av nopomil 2015-09-12 kl. 20:55.
2015-09-12, 20:52
Medlem
Intressant. På vilket sätt var AJ:s företagarskap inblandat i utredningen om Helenas försvinnande?

Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Tänk om GM ligger bakom både mordet på Helena och Lisa? Vi kan inte vara helt säkra. Jag är ytterst tveksam till att rätt GM sitter häktad just nu. Helena hittades aldrig. Tror inte det var meningen att Lisa skulle hittas heller, men GM vågade inte flytta kroppen med Polisen och MP i närheten.

Citat:
Värt att beakta. Liksom att (obekräftat) AJ:s företagarskap är inblandat i båda fallen och att tillhörigheter av BO är utspridda - även det i båda fallen.
2015-09-12, 20:53
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Jaha. Säger du det. Men hade Skövdepolisen tolk med sig när de skulle hämta litauern till förhör?
Ja, det säger jag tydligen.

Sen skyndade det väl uppenbarligen på med ett förhör den där fredagskvällen och var kanske
inte så lätt att i all hast få tag i en sån här tolk. I polishuset när det skulle hållas förhör
var i alla fall en sån på plats får man förmoda.

Efter 6 år i landet för den äldre av bröderna bör man väl för övrigt kunna påräkna
att lite svenska ska det kunna behärskas. Total språkförbistring borde alltså rimligen inte
behöva vara fallet. Och några kunskaper i engelska torde väl föreligga bland bröderna.

Det måste ju ha kommunicerats på nåt sätt mellan arbetsgivare och gästarbetare
för att saker och ting skulle kunna flyta på.
Eller hade man kanske tolk ständigt tillgänglig borta i Blomberg om dagarna?
Senast redigerad av Grandioso 2015-09-12 kl. 21:24.
2015-09-12, 20:54
Medlem
Citat:
Ok. Då förstår jag. Du menar att polisen inte behöver kommunicera utan bara boja personer efter deras eget godtycke när de hämtar till förhör. Det är säkert intressant för många att veta.

Ja,visst är det förjävligt!
2015-09-12, 20:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, det säger jag tydligen.

Sen skyndade det väl uppenbarligen på med ett förhör den där söndagskvällen och var kanske
inte så lätt att i all hast få tag i en sån här tolk. Till polishuset när det skulle hållas förhör
var i alla fall en sån på plats får man förmoda.

Efter 6 år i landet för den äldre brodern av litauern bör man väl för övrigt kunna påräkna
att lite svenska ska det kunna behärskas. Total språkförbistring borde alltså rimligen inte
behöva vara fallet. Och några kunskaper i engelska torde väl föreligga bland bröderna.

Det måste ju ha kommunicerats på nåt sätt mellan arbetsgivare och gästarbetare
för att saker och ting skulle kunna flyta på.
Eller hade man kanske tolk ständigt tillgänglig borta i Blomberg om dagarna?
Arbetsgivaren och polisen kanske inte använde riktigt samma ordförråd. AJ använde kanske inte ordet förhör dagligdags.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in