2015-09-12, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Du vet inte om polisen gjorde rätt bedömning här. Inte jag heller men jag är kritisk eftersom bilder har stor betydelse för människors känslor och därmed uppfattning om vad som har hänt dvs om mgm:s skuld.
Det ligger någonting i detta. Men jag anser nog att det är media som har ansvaret. Polisen agerade ju under press och kunde kanske inte förutse att media skulle följa dem.
2015-09-12, 17:40
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Du vet inte om polisen gjorde rätt bedömning här. Inte jag heller men jag är kritisk eftersom bilder har stor betydelse för människors känslor och därmed uppfattning om vad som har hänt dvs om mgm:s skuld. ( Tex har en bild av en drunknad pojke fått en enorm påverkan.) Skövdepolisen hade helt enkelt uppträtt mer trovärdigt om mgm inte varit bojad till förhör.

Jag ställer frågan igen eftersom du svarar på mitt inlägg men inte tar ställning till just den: hade polisen tolk med sig?

För det första får du nog i första hand skylla bilden på journalisten som tog den.
För det andra är det media som ska klandras som återkommande använder just den bilden.
Dramatiken är viktig inom media. Ur den synvinkeln är det en - Kanonbild.

Nej, jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig att polisen hade litauisk tolk med sig.

Polisen uppenbarar sig för en person, med uppgiften/målet att få med personen till förhör. Språkförbistringar gör att ordväxlingar ej låter sig förstås.
Polisen gör då rimligtvis gest som visar på att personer ifråga är begärda att följa med.
Detta gestikulerande går nog väldigt snabbt, och man får nog vara gravt förståndshandikappad för att inte begripa när poliser visar på att man beordras.
Om man då med negativ respons - Våld, kroppsspråk, starka negativa reaktioner, stora ord eller annat som visar på att vara - Ej samarbetsvillig, då får man helt enkelt erfara att poliser nyttjar tvångsmedel.
Detta pga poliser inte äventyrar sin egen säkerhet vid någon form av negativ respons, men också för att just övervägande motsättning uppstår.

Jag personligen reagerar inget alls över just den bilden. Den visar bara på att tvångsmedel blev nödvändigt i detta fall.
Senast redigerad av rotesau 2015-09-12 kl. 18:36.
2015-09-12, 17:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
GT: Lisa Holm-åtalet kan skjutas upp på nytt
Citat:
Polisen målsättning är att utredningen ska vara klar innan den 23 september då 35-åringen åtals tid går ut.
Trots det kan åtalet dröja då försvaret måste få rimlig tid på sig att gå igenom bevisningen eftersom 35-åringens advokat Inger Rönnbäck ska få möjligheten att komma med egna synpunkter om eventuella kompletteringar av förundersökningsprotokoll.
– Vår målsättning är att vara klara med förundersökningen innan 23 september. Men sedan ska det vara skälig delgivningstid som det heter. Advokaten har pratat om att hon behöver en till två veckor på sig, säger Lars Johansson och fortsätter:
– Därför ser det väl ut som att vi kan få svårt att hålla den tiden. Sedan får vi se om det händer något annat under utredningens gång, sådant vet man aldrig, säger Lars Johansson.
2015-09-12, 18:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosomalisk
Hej!

Jag tillhör allmänheten och tycker att det är betryggande att åklagaren upplyser oss om att de har hittat rätt GM genom att denne har avsatt DNA.
Om det hade handlat om DNA-spår som kunde ha hamnat där av en ren slump, hade rimligtvis inte åklagaren gått ut med detta och mannen hade eventuellt t.o.m blivit släppt.
Nej, inte om man hoppas att han ska bryta ihop i häkte och erkänna.
Citat:
Hej!
Det åklagaren säger oss är att de har rätt man. Att den häktade nekar, kommer garanterat inte att hjälpa honom när bevisningen presenteras.
Är han skyldig så nekar han troligen för han är en psykopat som är övertygad om att dom inget viktigt har på honom. Är han oskyldig så nekar han naturligtvis för att han inget har med det hela att göra.

Man kan utgå att åtminstone ett av DNA spåren är från den upphittade handsken i ladan som just plockades upp av en av bröderna. Var är DNA funnen i övrigt vet vi inte? På något som kan ha varit i boden där det med stor sannolikhet är en stor koncentration av båda brödernas DNA, övriga arbetares och godsherrens? Är det på en vass detalj från telefonen? han har hittat släng igen är allt han behöver säga? Vad ska dom då dömma honom för då han naturlig har vistats och har tillgång till allt från ladan vid cafeet, sitt hem och Mantorp?

DNA men inga fingeravtryck, plannerat dåd? Motiv från en gift man som även bor med sin bror och jobbar sex dagar i veckan, utråkad? Är han som Hagamannen som på helgerna festar till på staden, ilsknar till och börjar jaga kvinnor i natten?

Det är väl inte konstigt att man är tveksam till det lilla som presenterats av åklagaren. Det verkar ju Lisas pappa också vara som anlitat en advokat för att bistå åklagaren och för att själv få mer information kan jag tänka, en klok man.
2015-09-12, 18:08
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
/.../ Sen är ju det vi fått egentligen väldigt lite. Förutom det vi vet pga offentlighetsreglerna: Vem är häktad och varför, vem har mer delgivits misstanke men frigetts? så vet vi egentligen bara att man hittat DNA från den misstänkte på flera föremål och att det finns annan bevisning också som bl.a. består av vittnesmål. Sen vet vi att flera bilar varit i beslag och att ingen person utöver litauerna är eller har varit formellt misstänkt.

Det är inte särskilt mycket att röra upp himmel och jord över tycker jag.
Nej, kanske inte; det är också svåra avvägningar plus att åklagaren i det här fallet har varit hårt ansatt av journalister. - Betr. beslagtagna bilar läste jag en uppgift från LJ om att endast en bil fortfarande är i beslag, och skulle jag gissa så har man hittat något i NB:s bil.

Det är som sagt mycket vi inte vet; bl.a. vad man hittade vid husrannsakan. Här är det inte omöjligt att man kunnat säkra kläder från NB med LH:s DNA.
2015-09-12, 18:08
Medlem
Tänk om GM ligger bakom både mordet på Helena och Lisa? Vi kan inte vara helt säkra. Jag är ytterst tveksam till att rätt GM sitter häktad just nu. Helena hittades aldrig. Tror inte det var meningen att Lisa skulle hittas heller, men GM vågade inte flytta kroppen med Polisen och MP i närheten.

Citat:
Lever han? Bor han kvar i samma område?
Senast redigerad av Spanaren321 2015-09-12 kl. 18:30.
2015-09-12, 18:22
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
GT: Lisa Holm-åtalet kan skjutas upp på nytt
Det begrep jag för flera dagar sen, men skrev det först igår.
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2015-09-12, 18:50
Medlem
"Polisen ska då presentera både ny bevisning mot 35-åringen och svar på analyser som skickats till Nationellt forensiskt center (NFC). Svar som bland annat innehåller DNA från mannen som hittats på Lisa Holms tillhörigheter."

Undra vad dom har för nya saker på baltjäveln.
2015-09-12, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle9876
En 17 årig Flicka saknas efter att ha slutat sitt arbete vid Café som ligger i Blomberg vilka lokaler ägs av Arne Jönsson.

Flickan anmäls samma dag av Föräldrar som saknad till Polisen.

Flickans moped med tillbehörigheter står på parkeringsplatsen orörd. (Hjälm saknas).

1. Arne Jönsson hittar en MC handske dagen efter i lada strax intill Café vid Blombergs går som ägas av Arne Jönsson.

2. Arne Jönsson tar upp handsken och överlämnar den till Polisen.

3. Handsken visar sig tillhöra den saknade Flickan.

4. Polisen hittar ägodelar utsprida över marker vars ägare är Arne Jönsson.

5. 5 dagar senare finner man flickan död i lada vid Martorps Gård som ägs av Arne Jönsson och som ligger 100 meter Sydväst Damm vid Martorpsfallet.

6. I samband med att man finner flickan död så anhåller man Arne Jönssons hårt arbetande grannar från Litauen, och som tidigare varit ostraffade.

7. Arne Jönssons grannar häktas senare på sannolika skäl utan teknisk bevisning.

Idag lever ostraffade Grannar till ägare av fastigheter där skada eller annan brottslighet uppstått farligt, särskilt om man inte är Svensk.))

MIN TEORI.
Själv är min TEORI att Gärningsmannen har isensatt ett efterspel för att medvetet få det att se ut som om de hårt arbetande Bröderna från Litauen ska ha utfört dådet.

Gärningsmannen har efter dådet transporterat Flickan till Martorps Gård och där demolerat kroppen så det blir svårt att finna DNA.

Min TEORI är att någon annan än Litauerna utfört dådet och som är väl känd med trakten o byggnaderna, och som har för avsikt att återvända till Martorp Gård för att senare föra bort kroppen till annan plats.

Någon som tidigare besökt Cafét, kanske samma dag och blivit förtjust i flickan, därefter mött upp när hon slutade för dagen för att erbjuda henne något.

Som senare lett till en tur på MC 2 eller 4 hjulig eller i Bil.

På vägen inträffade något som leder till flickan död, vilket ledde till att panik uppstod och flickan transporterades till byggnad i Martorps Gård, några 100 meter från Damm sydväst om det mer för orten kända Martorps Fallet.

Senare var det tänkt att föra henne vidare när stormen lugnat sig.

Jag tror inte att Bröderna från Litauen är de skyldiga, jag tror på att fallet tar en helt oväntad vändning som ingen i sin vildaste fantasi kunde ana.

Jag har svårt för att tro att två tidigare ostraffade och hårt arbetande Bröder ska ha utfört dådet.

Jag har också svårt för att tro att de nu anhållna Bröderna ska kunna hålla tyst om de nu är skyldiga, utan att medge skuld under hård press av välutbildade förhörsledare inom Polisen, sällan man på sikt lyckas med det.

Är de skyldiga så brukar kontentan bli att de börjar skylla på varandra efter kort tid under förhör.

Polisen är således ute och Famlar runt enligt min åsikt.
Men för dagen är min TEORI bara en TEORI.

Detta fall kan bli olöst under lång tid framöver om man inte hittar DNA som kan binda, kanske olöst för evigt

Det är nu 3 månader sedan man fann L H död i Byggnad på Martorps gård.

Idag går man ut i Experseen med uppgifter om att Åtalet kan komma att senare läggas.
Med motivering att Försvaret behöver 1 till 2 veckor på sig att gå igenom förundersökningsmaterialet.

Fallet L H är långt ifrån löst.

Om utredarna hade haft så mycket kött på bena i bevis så hade det räckt med en textrad.
Och försvaret hade behövt 1 minut på sig att läsa.
i samma minut kunde man väckt åtal.
Därefter hade saken varit klar.

Tydligen är det ett digert material som bara bygger på indicier.
Tydligen finns inga konkreta bevis som styrker vem som har gjort vem.
Tydligen finns inga bevis som styrker utom allt tvivel.

Frågan är om det inte finns mycket fummel i fallet L H ?????

Det kanske till och med kan bli tal om tidernas skandal, och där man ödelägger för någon för all tid och evighet.

Skulle den nu misstänkte Litauen vara oskyldig.
Och om man inte hittar verklig gärningsman.
Ja då kommer Litauen troligtvis alltid att vara skyldig i en dels öga.
Viket kommer att medföra stor ekonomisk skada och ett stort Psykiskt lidande för all evighet.

Hoppas verkligen att fallet L H får en lösning utom all tvivel.

Men jag är rädd för att jag får rätt i att fallet L H kanske blir olöst för all framtid.

http://www.expressen.se/gt/lisa-holm-atalet-kan-skjutas-upp-pa-nytt/
2015-09-12, 19:56
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Du vet inte om polisen gjorde rätt bedömning här. Inte jag heller men jag är kritisk eftersom bilder har stor betydelse för människors känslor och därmed uppfattning om vad som har hänt dvs om mgm:s skuld. ( Tex har en bild av en drunknad pojke fått en enorm påverkan.) Skövdepolisen hade helt enkelt uppträtt mer trovärdigt om mgm inte varit bojad till förhör.

Jag ställer frågan igen eftersom du svarar på mitt inlägg men inte tar ställning till just den: hade polisen tolk med sig?
Ja, bilder säger mer än tusen ord brukar det ju heta.

Klart att man inte skulle handfängslat de litauiska bröderna. Det är upprörande i högsta grad
och det borde anmälas.
Ville man inte följa med så skulle man helt enkelt sluppit det.
Polisen i Sverige tror dom befinner sig i en diktatur minsann så man får göra precis som man
vill mot folk.
Det är bra att det reageras på sånt här.

Lika klart som att bojandet av bröderna var omotiverat och fasansfullt vidrigt och vittnande
om en stat alltmer påminnande om Nordkorea, lika klart är det att ingen av bröderna har
med mordet på Lisa att göra. Därför borde omgående den häktade försättas på fri fot redan
i afton. Det är helt klart att det där tramset med DNA-träffar som man anför mot den
rekorderlige litatuern har helt naturliga förklaringar, att åklagaren måste vara korrumperad
och utredarna dummare än tåget. De utreder ju inte förutsättningslöst och borde förstås
begripit från början att Lisas baneman återfinns i högre kretsar. Sannolikt är det flera
onda väletablerade män inblandade men den huvudansvarige bör vara en pensionär med
förmodligen en efterhängsen akneproblematik mitt i all sin rikedom, en rikedom säkert
förvärvad på genomgående orätt sätt. För det vet man ju hur det är med sånt.

Utredningsgruppen plus åklagaren bör givetvis bytas ut i rappet så att man hamnar i
korrekt spår vilket alltså leder raka vägen in i finare gemak där mycken ny och gammal
ondska dväljes. Det är inte så noga med bevisning när det kommer an till det här, för
antagligen är dessa skyldiga oerhört måna om att undanröja alla spår efter sig och sina
onda gärningar, men eftersom skulden ändå finns där, för det säger det sunda förnuftet,
är det att bara att bura in det mordiska patrasket från samhällets övre regioner.

Det ska nog fixa sig det här när allt kommer omkring.
Senast redigerad av Grandioso 2015-09-12 kl. 20:03.
2015-09-12, 19:59
Medlem
Gusselbys avatar
Bara länka lite.
Inget nytt direkt.
http://www.sla.se/skovde/2015/09/11/mordmisstankt-ska-forhoras-igen

Har följt tråden men kanske slarvläst det senaste då det är ganska enahanda fippel med tjafs och ordklyverier och juridiska detaljer hit och dit. Somliga är mer tröttsamma än andra och även om det är tråkigt att läsa har vi alla rätt att göra oss hörda, till en viss gräns. Inlägg från riktiga jurister är väldigt intressanta och lärorika så dem tackar jag för. Fantastiskt att ni tar er tid.

Vågar själv vare sig säga bu eller bä angående om den häktade är skyldig eller oskyldig, om en rättegång kommer att gå bra eller inte eller om åklagaren sköter sig bra eller inte. Det finns alldeles för lite att gå på för det och jag är heller inte kunnig nog för det. Mitt oinsatta intryck är dock att åklagaren verkar sköta det här bra. Ett annat oinsatt intryck är också att försvarsadvokaten inte är den NB behöver för att klara sig ur en svår knipa. Men hon kanske är kanonduktig men har ännu inte fått visa det. Det finns i alla fall plats för tvekan om rätt gm sitter häktad tycker jag även om det verkar finnas en hel del graverande spår som visar på honom.

Ville bara länka en artikel ur den simpla lokaltidningen egentligen, ber om ursäkt för det extra dravlet. Kanske tar bort det om en stund om jag skäms då.
Senast redigerad av Gusselby 2015-09-12 kl. 20:05.
2015-09-12, 20:01
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
För det första får du nog i första hand skylla bilden på journalisten som tog den.
För det andra är det media som ska klandras som återkommande använder just den bilden.
Dramatiken är viktig inom media. Ur den synvinkeln är det en - Kanonbild.

Nej, jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig att polisen hade litauisk tolk med sig.

Polisen uppenbarar sig för en person, med uppgiften/målet att få med personen till förhör. Språkförbistringar gör att ordväxlingar ej låter sig förstås.
Polisen gör då rimligtvis gest som visar på att personer ifråga är begärda att följa med.
Detta gestikulerande går nog väldigt snabbt, och man får nog vara gravt förståndshandikappad för att inte begripa när poliser visar på att man beordras.
Om man då med negativ respons - Våld, kroppsspråk, starka negativa reaktioner, stora ord eller annat som visar på att vara - Ej samarbetsvillig, då får man helt enkelt erfara att poliser nyttjar tvångsmedel.
Detta pga poliser inte äventyrar sin egen säkerhet vid någon form av negativ respons, men också för att just övervägande motsättning uppstår.

Jag personligen reagerar inget alls över just den bilden. Den visar bara på att tvångsmedel blev nödvändigt i detta fall.

Du skrev att du personligen reagerade inte alls över just denna bild Den visar bara polisens rutin
Ok jag fattar det!
För att du och likaså många andra här i tråden lever i sin lilla ortodoxa värld där allting är så självklart!
Och hur ska du kunna veta det?
Jo, det kommer utomstående ( tack o lov att de finns ) och märker detta , eftersom de inte får samma saker för givna

Man gör det osynliga synlig
Och det blir svårare för doxa att överleva ,dvs då den inträder i diskursuniversum

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in