• 4
  • 5
2015-08-31, 23:20
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kumlan
Vi skriver vår historia. Ingenting är förplanerat.
vi skriver de är vi själva som gör lagarna.
vad säger ni om de?
Citera
2015-08-31, 23:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
vad säger ni om de?

Lagar på papper är bara förgängligt skräp. Naturlagar är oförgängliga och obrytbara så länge universum finns.
Citera
2015-08-31, 23:25
Medlem
Citat:
vad säger ni om de?

Att det inte är sant. Eller, det skulle kunna tolkas som sant i den bemärkelsen att en person som nått full upplysning inser att vederbörande själv är både ickeexisterande och samtidigt hela världen, och alltså även de lagar som styr universum. Men det vore en vääldigt snäll tolkning av det du skriver, som utgår från en verklighet som en ytterst marginell del av mänskligheten kommer att få uppleva under sin livstid.
Citera
2015-08-31, 23:47
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Lagar på papper är bara förgängligt skräp. Naturlagar är oförgängliga och obrytbara så länge universum finns.
vissa lagar kan vara bra t.ex förbud mot droger.
sen kan man ju inte ta bort sig själv och säga att de inte är endel av uneversum. men detta är alldeles för komplicerat ämne för mig egentligen
Citera
2015-09-01, 00:13
Medlem
maceruss avatar
Citat:
vissa lagar kan vara bra t.ex förbud mot droger.
sen kan man ju inte ta bort sig själv och säga att de inte är endel av uneversum. men detta är alldeles för komplicerat ämne för mig egentligen
Du är nog det mest passionerade trollet på Flashback. Hur orkar du kvinna? Förstår inte hur folk fortfarande tar dina inlägg på allvar...

Såg för övrigt att Frigjord citerade Einstein, och om man känner till einstein-bohr debatten så kanske man känner till det kända svaret till när Einstein skrev "God does not play dice with the universe" -- "Stop telling God what to do with his dice".

Det enda 'rationella' svaret på determinismens aktualitet i detta universum är ett tomt svar. Det fullständigt newtoniska synsättet på hur universum fungerar är inte längre aktuellt i fysik -- om något så lutar fysiken åt riktningen som pekar åt att universum är odeterministiskt. Det finns faktiskt tolkningar i kvantfysik som gör ett deterministiskt universum möjligt, men dessa är inte direkt vedertagna.

Personligen så har jag slutat bry mig att ta ställning i detta spörsmål; känns som att fysiken inte ännu är redo för att svara på denna fråga med tillräckligt hög säkerhet.
Senast redigerad av macerus 2015-09-01 kl. 00:30.
Citera
2015-09-01, 18:45
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Vilken ölsort pratar du egentligen om?

Citat:
Edit: är det frigjords extra brew så förstår jag hur du "tänker"...
Jo, det var Sofiero 5,2%. Men hade jag köpt nån annan ölsort, så kanske saldot på mitt konto varit annorlunda, o jag köpt andra saker än vad jag gjort nu. O allt hade förändrats, o jag ledets in i en annan tidsaxel. Samma sak när jag ska köpa pizza senare, har inte bestämt mig för vilken ännu, men vad jag än väljer så kommer ju detta att påverka pizzerians råvaruinköp. Kanske nått extra djur blir slaktat om jag väljer den med bacon på.
"The Butterfly Effect"...
Citera
2015-09-12, 14:33
Medlem
Citat:
"Jag har märkt att även människor, som påstår att allt är förutbestämt, och att vi inte kan göra något för att hindra det, ser sig om innan de går över gatan"
Stephen Hawking

Detta är ju fruktansfärt intressant! och han har rätt i det han säger.

Jag ser mig över gatan när jag går det stämmer, Men den som ser sig över gatan är fortfarande illusionen att jag har "freedom of choice" .

Det var alltid menat att jag skulle se mig över gatan , för just nu är det inte menat att jag ska dö.
Den dag jag inte tittar, då är min tid kommen.

Detta är min teori.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in