2015-09-12, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Detta är alls inte så OT som man vid första anblicken kan tro. Jag är övertygad om att det som skulle gå att gräva fram i Stasiarkiven skulle kunna påverka opinionsläget för SD ganska ordentligt.

Det finns ju en anledning till att politikerna hemligstämplat & även eldat upp de papper som funnits i svenska arkiv. För det är givetvis så att många kända företrädare för 7-klövern & även från mediehusen finns med bland listorna över landsförrädare. Medan SD skulle gå helt fria från anklagelser.

Så att om någon, innan 2018, skulle kunna rota fram grejor nere i de tyska arkiven så är jag övertygad om att man hade hittat sprängstoff där som hade kunnat rita om hela den politiska kartan. Det finns som sagt en anledning varför M & S vill hålla detta hemligt & varför inga tidningar har rotat i detta. Tänk vilket scoop, men ändå har inte ens skandaltidningarna Aftonbladet eller Expressen skickat ner någon till Tyskland för att gräva.

Jag har skrivit om detta innan. Om någon kunnig forskare/skribent hade sökt crowdfunding för att åka ner & rota i arkiven så hade det nog gått ganska snabbt att få ihop en bra årslön. Jag själv hade lagt flera tusen direkt.

Detta har potential att bli den sista spiken i kistan för flera politiska partier & mediehus.

Tack. Samma här, jag hade också lätt lagt flera tusen. Precis som du skriver så är det tidernas hyschhysch runt det här. Sossarna hemligstämplade tsunamibanden och "råkade" radera allt innan regeringsskiftet, men med Stasiarkivet finns det en vattentät pakt över alla partier och från alla journalister att hålla hemligt.

Kanske finns det journalister i andra länder som skulle kunna hjälpa innan det är för sent.
2015-09-12, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Hur är det egentligen med Sentios och Inizios mätningar denna månaden, dom var bara tidigarelagda va? Eller var det extra mätningar så man vågar hoppas på fler i slutet av månaden?
Inizios var nog en extra mätning. Aftonbladet gör så när de är extra nyfikna, de gjorde t.ex. 3 st i december.

Sentio gör aldrig extra mätningar, de kör en i månaden även i september under valår, och datumet varierar mer än det gör för något annat OI. Så det går inte riktigt att svara på om den är tidigarelagd, planerad eller extrainsatt...
2015-09-12, 10:46
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Kommer SD någonsin få inflytande över svensk politik
Det enkla svaret är nej. Partiet kommer behöva egen majoritet i riksdagen vilket aldrig kommer ske. Så 10% eller 20% spelar ingen roll. Inget parti kommer att sammarbeta
2015-09-12, 10:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Det enkla svaret är nej. Partiet kommer behöva egen majoritet i riksdagen vilket aldrig kommer ske. Så 10% eller 20% spelar ingen roll. Inget parti kommer att sammarbeta
Skönt att ha dig i tråden nu när Rejdar har försvunnit. Alla tar givetvis till sig dina visdomsord, slutar glädjas över rekordframgångarna & ger helt enkelt upp kampen. Din psykologiska krigföring är helt enkelt för bra för att någon skall kunna värja sig mot den.
2015-09-12, 10:52
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Det där tror du väl inte på själv? Så länge de andra partierna inte samarbetar växer SD som en raket och kommer så göra tills DÖ knäcks och imploderar. Då blir det intressant att se de nya oheliga allianserna. Redan nu påverkar SD indirekt och har konstant sina kärnfrågor aktuella.
2015-09-12, 10:52
Medlem
snigel1s avatar
Citat:

Jaså det säger du. Låter lite latjo med tanke på att de redan utan formell makt i vårt parlament, i högsta grad påverkar det politiska livet. Det är på det sättet det kommer att stjälpa DÖ och i olika grad de inblandade partierna.
2015-09-12, 11:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Inizios var nog en extra mätning. Aftonbladet gör så när de är extra nyfikna, de gjorde t.ex. 3 st i december.

Sentio gör aldrig extra mätningar, de kör en i månaden även i september under valår, och datumet varierar mer än det gör för något annat OI. Så det går inte riktigt att svara på om den är tidigarelagd, planerad eller extrainsatt...

Ok, tack! Hoppas bara vi slipper vänta tills slutet av oktober för en ny Sentio.
Senast redigerad av trazke 2015-09-12 kl. 11:15.
2015-09-12, 11:13
Medlem
cem77s avatar
Citat:

Den "myt" du här framför vill jag bemöta med två olika påståenden.

1. Då SD växer minskar utrymmet för alla dessa småpartier som vi har i riksdagen idag. Flera av partierna så som KD, FP, C, V och MP riskerar att inte komma in i riksdagen vid nästa val. De kommer dock att få röster som blir bortkastade. Idealet är om dessa partier får 3.9% var.
Största partiet i riksdagen gynnas också vid mandattilldelning. SD behöver alltså vid ett perfekt valresultat långt ifrån 50% av rösterna för att få egen majoritet i Sveriges riksdag.

Vet inte om någon börjat räkna på hur många procent som kommer krävas med nuvarande trender? 35?

2. I sin iver att underlätta för minoritetsregeringar att regera Sverige har DÖ-partierna infört en rad lagar och rutiner i riksdagen när det gäller budgetarbetet. Det innebär att man kan få igenom en regeringsbudget utan att ha majoriteten av rösterna med sig, så länge inte en majoritet röstar emot. Sannolikheten för att V skulle taktikrösta på en budget från M bara för att fälla SD:s budget bör vara mindre än KD:s nuvarande opinionssiffror.

Ett samarbete mellan S och M skulle vara en teoretisk möjlighet men inför ett val där SD närmar sig egen majoritet så kommer den frågan tas upp i valdebatten och partierna måste redan innan valdagen ge ett svar på hur de tänker göra. Fel svar här kommer bara öka opinionen för SD.

Säg aldrig aldrig....
2015-09-12, 11:15
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:

Ytterligare ett inlägg att bokmärka

Jag tror och hoppas nämligen tvärtemot vad du gör, att demokratin i slutändan ska segra.
2015-09-12, 11:25
Moderator
Tinuviels avatar
Diskussion om SD och DÖ utbruten och infogad i följande tråd:
(FB) Hur gäller DÖ om SD blir största parti

Tråden har även givit upphov till detta:
(FB) Vad har 7K att vinna på ett extraval?

Fokus på SD i OU nu.

// mod
Senast redigerad av Tinuviel 2015-09-12 kl. 11:43.
2015-09-12, 11:36
Medlem
thomas24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Detta är alls inte så OT som man vid första anblicken kan tro. Jag är övertygad om att det som skulle gå att gräva fram i Stasiarkiven skulle kunna påverka opinionsläget för SD ganska ordentligt.

Det finns ju en anledning till att politikerna hemligstämplat & även eldat upp de papper som funnits i svenska arkiv. För det är givetvis så att många kända företrädare för 7-klövern & även från mediehusen finns med bland listorna över landsförrädare. Medan SD skulle gå helt fria från anklagelser.

Så att om någon, innan 2018, skulle kunna rota fram grejor nere i de tyska arkiven så är jag övertygad om att man hade hittat sprängstoff där som hade kunnat rita om hela den politiska kartan. Det finns som sagt en anledning varför M & S vill hålla detta hemligt & varför inga tidningar har rotat i detta. Tänk vilket scoop, men ändå har inte ens skandaltidningarna Aftonbladet eller Expressen skickat ner någon till Tyskland för att gräva.

Jag har skrivit om detta innan. Om någon kunnig forskare/skribent hade sökt crowdfunding för att åka ner & rota i arkiven så hade det nog gått ganska snabbt att få ihop en bra årslön. Jag själv hade lagt flera tusen direkt.

Detta har potential att bli den sista spiken i kistan för flera politiska partier & mediehus.
Perfekt projekt för Sanadj eller vad han heter.
2015-09-12, 12:12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomas24
Perfekt projekt för Sanadj eller vad han heter.
Jag antar att du menat Tino Sanandaji. Oklart om han kan tyska dock, vilket ju är en förutsättning. Helst skulle det vara en tyskspråkig historiker med insikt i både det tyska samhället & dess underrättelsetjänst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in