Jo jag förstår yppandeförbudet - och jag tänker avrunda diskussionen. Så jag citerar in dig igen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Åklagaren gjorde fel tycker jag med sitt yppandeförbud och information om DNA mm som kastades ut som hundben utan mer information då det sådde tvivel hos många istället för att säkra för någon. Är fallet så säkert som åklagaren verkar tycka så är det väl bara att lätta lite på informationen och annat kan man tycka.
Yppandeförbudet sattes utifrån de premisser jag nyss skrev om: Ett extremt mediatryck och svårt och komplicerat brottsfall - vilket sker för att skydda förundersökning. Det händer då och då. Även vid kändisar och ofta vid gruppvåldtäkter. Yppandeförbudet ska skydda målsägaren och det ska skydda FU samt för att arbeta i lugn och ro så att det blir så bra som möjligt - för Lisas skull.
Parallellt med detta finns ett informationsbehov hur FU fortskrider. Skulle han inte säga ett skit skulle det gnällas på det istället. Han har således laglig rätt att säga jämt vad han vill och det du tolkar som "hundben" är snarare för att FU inte ska skadas...han säger inte mer än fragment.
Här anser jag då din diskussion ballar ur. Han "sådde tvivel":
Han har ingen skyldighet gällande spekulationer som uppstår. Yppandeförbudet är inte till för detta - sunt förnuft ska styra den delen hos gemene man. Dvs att det sker på en rimlig nivå.